https://www.youtube.com/watch?v=yWNag71X3yY
Moderator: Redaktörer
sky_eye skrev:Vill du prova så har jag skrivare.
Perfector skrev:Hela glädjen med att bygga själv är som borttrollad.
Man kan lika gärna skaffa en stor skolåda och montera ett element i.
Snickeriarbetet är ju hela vitsen med att bygga egna högtalare.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Hela glädjen med att bygga själv är som borttrollad.
Man kan lika gärna skaffa en stor skolåda och montera ett element i.
Snickeriarbetet är ju hela vitsen med att bygga egna högtalare.
Verkligen inte! Snickeriarbetet är ett nödvändigt ont för att det skall bli något.
KarlXII skrev:Det är en hel del arbete med att konstruera lådan i CAD också....
Perfector skrev:KarlXII skrev:Det är en hel del arbete med att konstruera lådan i CAD också....
iofs, men det är inte snickeri i samma anda som att foga ihop en låda och få avräkningen rätt.
Men jag är antagligen lite gammeldags, och så har jag aldrig köpt en färdig högtalare i hela mitt liv.
Så jag är nog affekterad av det.
Bill50x skrev:Perfector skrev:KarlXII skrev:Det är en hel del arbete med att konstruera lådan i CAD också....
iofs, men det är inte snickeri i samma anda som att foga ihop en låda och få avräkningen rätt.
Men jag är antagligen lite gammeldags, och så har jag aldrig köpt en färdig högtalare i hela mitt liv.
Så jag är nog affekterad av det.
Man kan ju göra både ock. Tänk att konstruera något med en baffel komplex som en OA14 typ och sedan snickra lådan till resten. Jag har faktiskt funderat på att printa ut (alternativt fräsa ut) nya bafflar till mina DQ10:ors mellan- och diskantregister. Att printa ut delar till en högtalare ger ju helt andra möjligheter, man kan ju göra materialet som en bivaxkaka för att få låg vikt och hög styvhet (om det nu skulle vara en fördel), för att ta ett exempel.
/ B
Perfector skrev:Ska det göras ska det göras ordentligt eller inte alls.
Nattlorden skrev:Synd den som gjorde den inte hade jobbat dit en plats för en diskant så det kunde bli riktigt bra...
KentLindqvist skrev:Att designa en låda mycket väl på ritbordet, givetvis med möjligheter till förstyvningar, luftkanaler, kaviteter och hållare för dämpmaterial, resonansutsläckande kostruktioner
som är "omöjligt" att göra med en träholk är inte bara kreativt, utmanade och spännade, utan också metoden framtida lådor kommer att tillverkas med.
Att väva ihop detta med god design och förhoppningsvis en välljudande unik högtalare... ...är det sämre?
Jag kan iaf inte vänta!
//CadSlav.

AndreasArvidsson skrev:Denna diksussion är dessutom ganska meningslös ...
Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:Denna diksussion är dessutom ganska meningslös ...
Absolut inte. Visst har man själv en egen uppfattning om vad som är viktigt/kul/intressant att bygga. Men i en sådan här tråd kan man ju få tips om annorlunda tillämpningar av, tex, 3-d printtekniken.
/ B
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Snickrar du ihop något sådant här?
[ Bild ]
Ovanligt läcker högtalarlåda...
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster