Moderator: Redaktörer
Isidor skrev:
Receptet för en i detta avseende god basmodul blir alltså följande:
1. Goda rumsakustiska förutsättningar (rum och placering).
2. Jämn och utsträckt frekvensgång från basmodulen.
3. Frånvaro av tokbrant filtrering.
*I rum och utan speciellt utvalt och särskilt avslöjande programmaterial.
Jag vill inte ge mig in i diskussionen om vad snabb egentligen betyder men nog måste högre acceleration ha betydelse för slutresultatet?
I ändlägena så rör ju sig konen med hastigheten 0 tex, det är en utomstående parameter som inte är relevant i frågan.
Det är ju högtalarlådans sammanlagda beteende tidsmässigt som är intressant.
i skrev:Tack Isidor för att du delgav fakta.
Om jag förstår dig rätt så antyder du att en del av orsakerna till det dåliga resultatet från Subwoofers kan vara dels för brant LP-filter, dels dåligt dimensionerad/portad låda ?
Isidor skrev: Detta betyder att en jämn och utsträckt frekvensgång också ger minimal fördröjning. Annorlunda uttryckt, ett bra uppträdande i frekvensdomänen ger också ett bra uppträdande i tidsdomänen och tvärtom. Slutna lådor ger generellt sett via sin flackare avrullning upphov till mindre fördröjning än portade dito. Detta betyder dock alls inte att portade lådor är diskvalificerade vad gäller vältajmad basåtergivning.
paa skrev:Jag tycker det verkar som Isidor betonar högpassfunktionen hos subben som viktigast för fördröjningen, inte delningsfiltrets lågpassfunktion.
i skrev:paa skrev:Jag tycker det verkar som Isidor betonar högpassfunktionen hos subben som viktigast för fördröjningen, inte delningsfiltrets lågpassfunktion.
Fast då är det väl ett icke-problem ? Ett icke-brant HP-filter är väl nästan aldrig ett problem, i vare fall med någorlunda kapabla huvudhögtalare.
Jocke skrev:i skrev:paa skrev:Jag tycker det verkar som Isidor betonar högpassfunktionen hos subben som viktigast för fördröjningen, inte delningsfiltrets lågpassfunktion.
Fast då är det väl ett icke-problem ? Ett icke-brant HP-filter är väl nästan aldrig ett problem, i vare fall med någorlunda kapabla huvudhögtalare.
Jag tolkar ju högpassfunktionen hos subben som avrullningen mot lägre frekvenser! Då har det väldigt lite (eller inget) med huvudhögtalarna att göra.
/Jocke
Jocke skrev:Nu kanske jag tillhör en gammal skola men jag har fått lära mig att element med låga Q har bättre transientåtergivning än de med högre Q. Jag tycker att det kan bekräftas av hur jag upplevt olika högtalare. Tung kon och / eller liten magnet ger höga Q som analogt med resonemanget ovan skulle leda till sämre transientåtergivning, eller?
Jocke skrev:Nu har jag inte möjlighet att göra varken kvalificerade simuleringar eller mätningar längre men nog måste accelerationen vara betydelsefull? Om den blir riktigt låg måste det bli samma sak som fördröjning! Vilket leder tillbaka till vad den här tråden började med - Långsam bas (vad än det nu är eller hur var och en vill definiera det)
Ett bra tips är att titta på hela högtalarens egenskaper och inte på parametrar uppmätta med högtalarelementet monterat fritt i luften. Det senare är ett bra sätt att jämföra hur olika element kommer att bete sig i en viss låda tex men det är viktigt att inse att det inte är rena kvalitetsparametrar. Alltså att en högtalare vars högtalarelement har ett lägre frilufts-q alltid innebär bättre transientåtergivning. Det beror som sagt helt på vilken låda man vill använda vilka elementparametrar som är bäst.Jocke skrev:Det är ju högtalarlådans sammanlagda beteende tidsmässigt som är intressant.
Det är ju just att hitta de parametrar som styr det sammanlagda beteendet som är intressant för mig!
"Det är alltså inte relevant att titta enbart på elementets q och dra slutsatser om "transientsnabbheten" eftersom det avgörande är hur den färdiga lådan beter sig."
Som jag har förstått det här med TS-parametrar utifrån ett specifikt element så är lådan i princip given och därmed även den färdiga högtalarens basegenskaper!
paa skrev:Man brukar läsa att dom flesta föredrar ett Q-värde runt 0.7 från en bashögtalare (mätt i låda). Det har väl gissningsvis gällt undersökningar med bruk av högtalare med F3 på mellan 30 och 40 Hz.
Frågan är om det gäller för subwoofers med F3 mellan 16 och 30 Hz också?
Jag skulle efter den här diskussionen gissa att ett Q närmare 0.5 skulle vara att föredra, i alla fall om man ställer sig den frågan; vilken ger bäst rytmkänsla?
Linkwitz hävdar att man kan utnyttja de lägsta frekvenserna, där rumsmoderna inte kan ställa till med problem, om man har subwoofer(s) i sluten låda med tillräckligt låg avstämning och god amplitudkapacitet.
Går basmodulen ända ner under lägsta frekvensen för rumsmoderna, så undviker man väl mycket av att rumsproblemen samverkar till det värsta med högtalarens överföringsfunktion.
Martin skrev:Om vi nu antar att det är så som du säger så skulle ju ett element med lägre q teoretiskt kunna rendera en sämre transientåterginvning än ett med ett högre eftersom högre q passar bättre för slutna lådor som ju har en mindre fasvridning än basreflexlådor.
Martin skrev:Nu är det ju inte riktigt så enkelt att det optimala redan är givet utifrån elementparametrarna. Det går ju att anpassa en konstruktion för olika ändamål och krav tex krav på låg tidsförvrängning.
lazyworm skrev:Jag tycker att Adire har en hel del matnyttiga exempel på sin sida, här står det lite godis om group delay
http://www.adireaudio.com/Files/TechPap ... pDelay.pdf
jockewe skrev:Mitt jobb är att sitta i en stor symfoniorkester och bl.a. fokusera på timing och balans. Vi violinister ser alltid basarna, (hör naturligtvis tuba, bastrumma och alla andra instrument rätt bra också), nu är sthlms filharmoniker en rätt "otajt" orkester men ingen får tro att man inte är medveten om det i orkestern.
Man får väl inte heller glömma att riktig bas faktiskt ofta är långsam. Om man jämför ett virvelslag med ett på en bastrumma, eller en trumpetstöt med en ton på en bastuba, så har basinstrumenten både långsammare attack och längre efterklang (eller i alla fall upplevs det så).
Det betyder naturligtvis inte att man skall ha låga krav på basåtergivningen i en anläggning, men när 32'-pipan på en orgel sätts an långt nere i pedalen så skall man inte förvänta sig "snabbhet".
Almen skrev:jockewe: Varför skulle en diskussion om verkligheten vara en parentes?
Jag skrev i ett inlägg (ett kommatecken tillagt för ökad tydlighet):Man får väl inte heller glömma att riktig bas faktiskt ofta är långsam. Om man jämför ett virvelslag med ett på en bastrumma, eller en trumpetstöt med en ton på en bastuba, så har basinstrumenten både långsammare attack och längre efterklang (eller i alla fall upplevs det så).
Det betyder naturligtvis inte att man skall ha låga krav på basåtergivningen i en anläggning, men när 32'-pipan på en orgel sätts an långt nere i pedalen så skall man inte förvänta sig "snabbhet".
Tänker jag fel?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 10 gäster