Hur viktig är center högtalaren

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re:

Inläggav IngOehman » 2016-01-17 08:13

celef skrev:Jag tycker det funkar rätt ok utan centerhögtalare om stereohögtalarna placeras tätt inpå bilden

Men jag tycker subwoofern är viktigast i hela anläggningen

Det gör inte jag. Jag klarar mig utmärkt utan subwoofer, center och surround, alltså med bara L och R.

Med bara subwoofer skulle jag nog tycka det var rätt så meningslöst att båda lyssna på musik och titta på film.

För mig handlar de dessutom inte om lådorna som sådana, utan om kanaler och om register. Jag vill helst höra alla kanaler, och helst dessutom från rätt håll, och jag vill även höra hela registret. För att uppnå det behöver man inte nädvändigtvis någon subwoofer, och ingen center heller om man sitter i mitten, bara L, R och surround. Sitter man off center så behöver man dock center också, och jag har det alltid vid filmtittning.

Basmoduler för mig är en fråga om ljudtryck, bara. Räcker inte det man får från L och R i basområdet så behöver man basmoduler, men jag driver dem ju inte med bara .1-kanalen då, utan jag låter dem återge all bas, alltså från alla kanaler.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JB

Re: Re:

Inläggav JB » 2016-01-17 15:48

IngOehman skrev:
celef skrev:Jag tycker det funkar rätt ok utan centerhögtalare om stereohögtalarna placeras tätt inpå bilden

Men jag tycker subwoofern är viktigast i hela anläggningen

Det gör inte jag. Jag klarar mig utmärkt utan subwoofer, center och surround, alltså med bara L och R.

Med bara subwoofer skulle jag nog tycka det var rätt så meningslöst att båda lyssna på musik och titta på film.

För mig handlar de dessutom inte om lådorna som sådana, utan om kanaler och om register. Jag vill helst höra alla kanaler, och helst dessutom från rätt håll, och jag vill även höra hela registret. För att uppnå det behöver man inte nädvändigtvis någon subwoofer, och ingen center heller om man sitter i mitten, bara L, R och surround. Sitter man off center så behöver man dock center också, och jag har det alltid vid filmtittning.

Basmoduler för mig är en fråga om ljudtryck, bara. Räcker inte det man får från L och R i basområdet så behöver man basmoduler, men jag driver dem ju inte med bara .1-kanalen då, utan jag låter dem återge all bas, alltså från alla kanaler.

Vh, iö

Behöver inte heller subwoofer i mitt normalstora vardagsrum, jag har hemmabyggda frontar med 8" basar avstämda till 25 hz samt aktiv delning, och dom spelar så det räcker och blir över flera gånger om i min lägenhet, man vill ju inte bli ovän med grannarna mer än nödvändigt :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Hur viktig är center högtalaren

Inläggav Perfector » 2016-01-17 17:59

3-D kan vara en lösning på ljudet.
Höger/vänster anslut med endast pluskabel.
minus kopplas mellan högtalarna.
En center från minus mellan högtalarna till plus på center som sedan går tillbaks till förstärkarens minus.
Då får man en absolut center och höger/vänster där överspillet mellan kanalerna släcks ut.
Det kräver inga extra komponenter heller och är enkelt att göra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2016-01-17 18:00

Perfector skrev:3-D kan vara en lösning på ljudet.
En center från minus mellan högtalarna till plus på center som sedan går tillbaks till förstärkarens minus.
Då får man en absolut center och höger/vänster där överspillet mellan kanalerna släcks ut.

Uhm, hur låter det då?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-01-17 18:03

mx skrev:
Perfector skrev:3-D kan vara en lösning på ljudet.

Uhm, hur låter det då?

Kanon.
Man kan knappt gå tillbaks till 2-kanalig återgivning efter det.
Allting låter bredkäftad groda i 2 kanaler när man har lyssnat 3D en stund
Se'n kan man ansluta en högtalare över plus höger/vänster och lägga ett justerbart motstånd 47 Ohm och ställa så att det hörs så lite som möjligt i mono
Då har man 4-kanalsljudet som sedan blev en elektronisk hysteri.
Bilagor
034.png
034.png (195.58 KiB) Visad 3012 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-17 19:41

Jag gillar centerhögtalare. Eftersom mina högtalare är lite mer riktade än många andra högtalare så känns det bra med en center.
Tycker nog inte att man heller bara kan kvitta bort en center utan att man får en förändring i frekvensgång gentemot en verklig center. Såg någonstans mätningar på det och de var faktiskt en hel del skillnader.
Fast det är ljudbilden som jag prioriterar.

/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-01-17 20:07

Perfector skrev:Kanon.
Se'n kan man ansluta en högtalare över plus höger/vänster och lägga ett justerbart motstånd 47 Ohm och ställa så att det hörs så lite som möjligt i mono

Kan du redogöra för vila förstärkare som tål en sådan koppling, och vilka som går sönder?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-01-17 20:18

paa skrev:

Kan du redogöra för vila förstärkare som tål en sådan koppling, och vilka som går sönder?

Jag har en bryggad förstärkare och den tål kopplingen.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-01-17 20:18

mx skrev:Är de ljudmixar som används på bio annorlunda än de som återfinns på bluray?

Vet inte men detta är en bild som beskrivs som en typisk atmos salong, med 3 centerhögtalare.
Bild
http://www.audioholics.com/audio-technologies/dolby-atmos-for-home-cinema

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-17 20:21

paa skrev:

Slutstegen skall vara jordrelaterad på utsignalen och därför får den inte vara balanserad ut. Då bör nog alla slutseg klara detta. Impedansen blir högre. Lägg en potentiometer parallellt över denna centerkanal och vrid poten till 0 ohm så blir det vanlig stereo och det bör då bli lägre impedans som slutsteget ser.

Att köra bryggade slutsteg undrar jag om det alltid funkar?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2016-01-17 20:23

bootstrap skrev:På vissa biografer så använder man 3 center högtalare. Hur fungerar det?
Tror jag läste på någon sida att man mixar vänster från med centern i vänster center. Men man kanske kan skippa mixningen och bara köra fler centrar för större ljudbild?

I vid bemärkelse är centerhögtalarna de viktigaste högtalarna. Multipla individuella monohögtalare spridda strategiskt i rummet med var sin ljudkanal speglar bättre hur vi hör ljudet spatialt.

Det finns inga naturliga ljud i verkligheten som motsvarar ljudet från höger och vänster kanal i en stereoinspelning!

Min bestämda uppfattning är att stereoinspelningar borde förbjudas pga den sk spatiala komponenten är en artefakt och en bluff.

Historiskt går det att förstå att vid övergången från monoinspelningar var det lättare att ge LP-skivan 2 kanaler än flera.

Flerkanals inspelningar med minst en centerhögtalare o 2 separata kanaler på var sida är närmare verkligheten.

Flerkanalslösningar typ Atmos ligger mycket närmare verkligheten än "artefakt stereo".

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-01-17 20:25

Jag brände upp en Sentec PA9 med en sådan koppling mellan två sådana monosteg.
Om det är ett stereosteg man har så är man nog lite säkrare, kanske.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-17 20:39

paa skrev:Jag brände upp en Sentec PA9 med en sådan koppling mellan två sådana monosteg.

Utsignalen nåste vara jordrelaterad med gemensam jord. Då bör det inte vara något problem. D v s de svarta kontakterna på höger och vänster skall vara gemensam jord.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2016-01-17 20:44

paa skrev:Jag brände upp en Sentec PA9 med en sådan koppling mellan två sådana monosteg.

Bild
Att koppla höger o vänster kanal på olika sätt har fortfarande inget med verkligheten att göra.
Kopplingarna är bara ytterligare artefakter som adderas till artefakterna från ursprungliga höger och vänster artefakterna.
Slutresultatet blir ytterligare verklighetsfrämmande ljud.
Testade liknade kopplingar på 1970-talet. Beroende på inspelningar kunde mycket märkliga effekter uppstå. Tröttnade snabbt på ljudet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-17 21:02

JM skrev:

[ Bild ]
Att koppla höger o vänster kanal på olika sätt har fortfarande inget med verkligheten att göra.
Kopplingarna är bara ytterligare artefakter som adderas till artefakterna från ursprungliga höger och vänster artefakterna.
Testade liknade kopplingar på 1970-talet. Beroende på inspelningar kunde mycket märkliga effekter uppstå. Tröttnade snabbt på ljudet.

JM

Använde du LP eller CD? 70-talet var det troligtvis LP. I så fall ökar distorsionen, speciellt i rear ch.

Med CD är det inte så. Att det inte har med verkligheten att göra får du försöka förklara närmare. Jag vet vad skillnaden mellan in och ut blir.

Just denna koppling är ej transparent eftersom det saknas en term. Tas denna term i beaktande så är kopplingen transparent oavsett insignal.

Det är enklast att få fram elektroniskt analogt eller digitalt. Dessutom bör timingen mellan center och höger och vänster högtalare stämma samt allas fasgång bör överensstämma med varandra.

Man måste ha bra kontroll över högtalarna och signalhantering.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-01-17 22:11

Prova utan bakkanalen så blir det bra i alla fall.
Jag har inte provat med bakkanalen

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-01-17 22:21

skulle man inte kunna använda en gammal pro-logic "processor" för att ta ut centerkanal ur H/V front(med fantomcenter)?

En annan ide jag funderade på är hur det skulle fungera med extra H/V i mitten där vardera högtalare matas med H resp V med halva nivån. Allt ljud som är lika från både H och V skulle då spela med rätt nivå medan andra ljud potentiellt skulle vara halverad i ljudstyrka. Då kanske känslan av H/V kunde behålla trots att man då har två högtalare som spelar samma ljud?

Tänker mig då en högtalare med triangelform där det sitter en uppsättning diskant och mid på vardera sida om det utstående "V-et".
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-17 22:26

Kraniet skrev:skulle man inte kunna använda en gammal pro-logic "processor" för att ta ut centerkanal ur H/V front(med fantomcenter)?

Jodå, det kan du. Har två gamla circle surround-processorer själv för att kunna leka med just sådana saker... Tog ut en differenssignal mellan höger och vänster surround och skickade upp i taket när jag pulade med det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-17 22:30

Kraniet skrev:skulle man inte kunna använda en gammal pro-logic "processor" för att ta ut centerkanal ur H/V front(med fantomcenter)?

En annan ide jag funderade på är hur det skulle fungera med extra H/V i mitten där vardera högtalare matas med H resp V med halva nivån. Allt ljud som är lika från både H och V skulle då spela med rätt nivå medan andra ljud potentiellt skulle vara halverad i ljudstyrka. Då kanske känslan av H/V kunde behålla trots att man då har två högtalare som spelar samma ljud?

Tänker mig då en högtalare med triangelform där det sitter en uppsättning diskant och mid på vardera sida om det utstående "V-et".

Det där är en helt annorlunda koppling och den är definitivt inte transparent i en stereofonisk återgivning. Paul W. Klipsh körde så redan på 50-talet. Huruvida han använde den andra kopplingen vet jag inte men det framgår inte någonstans vad jag sett att han använt något annat än enkom monokoppling i sin centerhögtalare.

Mvh
Peter

JM

Inläggav JM » 2016-01-17 22:39

petersteindl skrev:
JM skrev:

[ Bild ]

JM

Använde du LP eller CD? 70-talet var det troligtvis LP. I så fall ökar distorsionen, speciellt i rear ch.

Mvh
Peter

Klart det var LP-skivor på 1970-talet. Distorsionen var inte huvudproblemet. Det var mest tokljud, helt väsensskilt från originalljudet vid inspelningstillfället, enligt kopplingarna enligt ovan. Initialt kan tokljudet misstas för en spatial förbättring. Men efter ett par olika inspelningar inser de flesta att det bara är artefakter deriverade av höger o vänster kanal.

JM

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-17 23:58

JM skrev:
bootstrap skrev:På vissa biografer så använder man 3 center högtalare. Hur fungerar det?
Tror jag läste på någon sida att man mixar vänster från med centern i vänster center. Men man kanske kan skippa mixningen och bara köra fler centrar för större ljudbild?

I vid bemärkelse är centerhögtalarna de viktigaste högtalarna. Multipla individuella monohögtalare spridda strategiskt i rummet med var sin ljudkanal speglar bättre hur vi hör ljudet spatialt.

Det finns inga naturliga ljud i verkligheten som motsvarar ljudet från höger och vänster kanal i en stereoinspelning!

Min bestämda uppfattning är att stereoinspelningar borde förbjudas pga den sk spatiala komponenten är en artefakt och en bluff.

Historiskt går det att förstå att vid övergången från monoinspelningar var det lättare att ge LP-skivan 2 kanaler än flera.

Flerkanals inspelningar med minst en centerhögtalare o 2 separata kanaler på var sida är närmare verkligheten.

Flerkanalslösningar typ Atmos ligger mycket närmare verkligheten än "artefakt stereo".

JM

Håller inte med om ett enda ord av det där. Vill rent av gå så långt som till att säga att det är precis tvärtom i varje enskild detalj.

Monokällor har ingen eller mycket begränsad likhet med verkligheten och hur den upplevs, och förmår som väntat heller inte projicera någonting på ett sätt som ens påminner om att vara holofoniskt/verklighetslikt.

Värsta exemplet på problemen ser vi i just Dolby Atmos. Samtidigt har Atmos också vissa goda egenskaper, som t ex bakåtkompatibilitet. Men tyvärr är det i det stora hela ett enpersonslyssningssystem. :(

I princip alla andra flerkanalslösningar är bättre, eller är rättare sagt möjliga att spela upp bättre. Det går dock att gå runt problemen med Dolby Atmos, men det är svårare. Lika problematiskt nästan, är Auro 3D, som dock dessutom brister i bakåtkompatibilitet.

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2016-01-18 00:24

IngOehman skrev:
JM skrev:

JM

Håller inte med om ett enda ord av det där. Vill rent av gå så långt som till att säga att det är precis tvärtom i varje enskild detalj.

Monokällor har ingen eller mycket begränsad likhet med verkligheten och hur den upplevs, och förmår som väntat heller inte projicera någonting på ett sätt som ens påminner om att vara holofoniskt/verklighetslikt.

Värsta exemplet på problemen ser vi i just Dolby Atmos. Samtidigt har Atmos också vissa goda egenskaper, som t ex bakåtkompatibilitet. Men tyvärr är det i det stora hela ett enpersonslyssningssystem. :(

I princip alla andra flerkanalslösningar är bättre, eller är rättare sagt möjliga att spela upp bättre. Det går dock att gå runt problemen med Dolby Atmos, men det är svårare. Lika problematiskt nästan, är Auro 3D, som dock dessutom brister i bakåtkompatibilitet.

Vh, iö

Var i den icke artificiella verkligheten finns naturliga stereokällor?

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-18 00:45

JM skrev:
IngOehman skrev:
JM skrev:I vid bemärkelse är centerhögtalarna de viktigaste högtalarna. Multipla individuella monohögtalare spridda strategiskt i rummet med var sin ljudkanal speglar bättre hur vi hör ljudet spatialt.

JM

Vh, iö

JM

Vad menar du med icke artificiell verklighet??? Använd gärna den moderna stringenta nomenklatur som används på fackspråk! Där skiljer man mellan reella ljudkällor, virtuella ljudkällor och fantomljudkällor. Då hörseln kommer in används ofta ljudobjekt istället för ljudkällor och speciellt då man vill markera skillnaden dem emellan. Skillnaden hos orden är att ljudkällor relaterar till den fysikaliska objektiva verkligheten med ljudkällor medans ljudobjekt tillhör det subjektivt upplevda som genereras av det neurala i CNS/hjärnan. Ljudobjekt kan sammanfalla med ljudkällor men behöver inte. Fantomljudkällor är egentligen alltid ljudobjekt men beroende på hur man väljer att redogöra så används olika ord d v s kontexten styr.

Läs gärna de gamla undersökningarna som en gång i tiden gjordes på Bells Laboratories av Steinberg & Snow 1934 så har vi ett bra diskussionsämne. Undersökningar gjordes redan då vad gäller stereofonisk återgivning med 2 kanaler eller 3 kanaler eller flera kanaler.

Den finns även i Symposium on Auditory perspective som Paul W. Klipsh reprinted 1964.

Först på stereofoniska scenen var en överföring i Paris från operan till en annan byggnad. Det var i slutet på 1800 talet. Det kallades Théâtrophone och var en slags binaural recording system på den tiden. I Sverige skedde det 1887. Jag minns det som igår :wink: :mrgreen: Just nu med jetlag och förkylning känner jag mig som om jag vore 150 bast :evil:

Blumlein var före sin tid med sina patent gällande stereofoni på 30-talet. Vad jag minns gällde de inte enbart inspelningar. HMV valde att inte göra något av patenten eftersom det låg lång före sin tid. Bell Laboratories gjorde en hel del forskning på området gällande Auditory Perspective & Physical Factors.

Det är grundläggande undersökningar som hela det stereofoniska systemet senare baserades på. Läs och begrunda!

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-01-18 02:33

Mycket intressant tråd upväckt från de döda. :)

Jag kopplade inte upp centerkanal förrän jag började med 7.1 eftersom 7.1 inställningen i min preamp bara funkade om centerhögtalare var inkopplad! Jag använder inte identiska högtalare fram, men dom låter nog så lika. I centerposition blev den valda högtalarens ljud väldigt konstigt och "trattigt" precis som beskrivs tidigare i tråden. Jag lyckades matcha upp den skapligt till vä och hö fram med preampens eq, men begrep aldrig varför jag blev tvungen till det. Det var dessutom grannlaga eftersom jag delat den vid 250 Hz och preampen ändå spelar sitt brus som bredbandig signal. Jag tog till sist fram en gammal StarWars-DVD som har enkla brussignaler och då gick det bättre.

Funderar nu allvarligt på att gå tillbaka till 5.1 och skippa centern. 7.1 är ändå ganska överskattat om man har 6 surroundhögtalare.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-18 06:14

Du menar gå tillbaka till 4.1? ;)

(Jag skojar lite, sätter du beskrev det på är faktiskt riktigare än att kalla det 4.1.)

Jag håller även med dig om att många surroundhögtalare är mycket viktigare än många surroundkanaler.

petersteindl skrev:

Utsignalen nåste vara jordrelaterad med gemensam jord. Då bör det inte vara något problem. D v s de svarta kontakterna på höger och vänster skall vara gemensam jord.

Mvh
Peter

Njae, det kanske man kan säga, men å andra sidan kan man ju hävda att de hade gemensam jord i den koppling som paa använde. De var ju (måste jag förmoda) ihopjordade om inte annat så via RCA-kontakterna som levererade insignalerna för de två kanalerna. De sitter ju ihop i försteget som lämnar signal till slutstegen.

Problemet är dock att strömmen som går i högtalarna är så stor att spänningsfallet när jordningen sker den vägen, över RCA-skärmarna, blir för stort och det skapas en falsk insignal som kan bli en positiv återkoppling för förstärkarna - resulterande i instabilitet.

Jord är helt enkelt ett relativt begrepp.

-Är det jordat?

-Ja, ganska.

:)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-18 06:39

JM skrev:
IngOehman skrev:
JM skrev:I vid bemärkelse är centerhögtalarna de viktigaste högtalarna. Multipla individuella monohögtalare spridda strategiskt i rummet med var sin ljudkanal speglar bättre hur vi hör ljudet spatialt.

JM

Vh, iö

JM

Dels är det en fråga vars svar saknar relevans för väl hur stereofoni fungerar.

Om stereofoni (det finns många olika sorter, men för nu kan vi låtsas att det bara finns en) fungerar eller inte fungerar beror på hörselns sätt att hantera den akustiska informationen som anländer.

Det gäller alltså samma regler som för bild, där man använder bara tre färger, eftersom man har kunskap nog om synen för att förstå att det fungerar, trots att verklighetens spektrum typiskt är kontinuerliga och inte bara innehåller tre frekvenser av elektromagnetisk strålning.

Att vägra tro att stereo kan fungera för att det inte ger fysikaliskt identiska vågutbredningar som ursprungsljuden är en religiös infallsvinkel. Istället för att tro är det bättre att undersöka saken och lära sig. Eftersom en del redan har undersökts så kan man även, som Peter råder dig, ta en genväg och läsa vad de som gjort det kommit fram till. Det är inte samma sak som att undersöka sakerna på riktigt, själv, men en bit på vägen är det.

- - -

Svar på frågan om var stereofonisk kommunicerade ljud (jag förmodar att du tror att stereofoni betyder med två kanaler (vilket det inte gör) så jag utgår ifrån det) förekommer i verkligheten är samtliga fall där det finns något medelstort objekt mellan ljudkällan och lyssnaren, t ex ett träd eller en staty eller något liknande, som delar upp ljudvågorna från ursprungsljudkällorna i två halvor. Verkligheten är full av sådana fall, och vi hör utmärkt även då.

I själva verket är (tvåkanalig) stereofoni med högtalare till och med potentiellt bättre än så, eftersom högtalaren med sina välspridande (eller rättriktade) diskanter inte drabbas av den lilla obsyrering av högfrekvensinformation som ett objekt mellan ljudkälla och lyssnare kan ge.

- - -

Men frågan är i verkligheten väldigt mycket mera komplex än den här överförenklade diskussionen om vad "stereo" (som vore det något entydigt) är och leder till.

Även om man reducerar stereo till att omfatta bara tvåkanalsstereofoni så gör det inte kodningsmetoden entydig. Det säger i själva verket inte något alls om vad det är för enkodning man talar om, och det finns ju många, många metoder. Även när man talar om "rena" stereometoder, alltså sådana med icke multipla signalvägar för respektiva kanal (t ex AB-stereo och X/Y-stereo) så finns det ju både tidsskillnads-, amplitudsskillnadstekniker och blandtekniker, och dessutom en massa ytterligare möjligheter att utöver det optimera enkodningen för att minimera artefakterna.

Och nej JM, det spatiala som man kan fånga med hjälp av stereofoni är verkligen inte artefakter! Inget kunde vara längre ifrån sanningen.

Men artefakter finns, och det är dessa man försöker motverka när man spelar in musik. Stereosystemfelen alltså. De yttrar sig okompenserade både i domänerna klang, perspektiv, dynamik och tid, men det går att få ned dem till klart svaga nivåer.

- - -

Som slutord vill jag säga att ditt uttalande "Min bestämda uppfattning är att stereoinspelningar borde förbjudas..." liksom talar för sig själv. Det går inte att ta dig på allvar.

Att vilja ha ett förbud mot stereofoni är lika oförnuftigt som det är ovänligt mot alla som uppskattar stereofoni i den ena eller andra formen. Det är ju redan upp till dig att välja för egen räkning, och om du inte vill lyssna på något stereofoniskt så är det självklart inget du skall göra. Men ett förbud är något helt annat. Ett förbud förstör för andra och tar ifrån dem valfriheten.

Men som sagt - det går inte att ta dig på allvar, så det gör jag inte. Jag ser framför mig att du sitter och skriver sådana där saker snarast för att få uppmärksamhet, och så länge du inte defacto ser till att skapa ett förbud så är du ju rätt så ofarlig. ;) Så no hard feelings.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-18 07:10

petersteindl skrev:

Det där är en helt annorlunda koppling och den är definitivt inte transparent i en stereofonisk återgivning. Paul W. Klipsh körde så redan på 50-talet. Huruvida han använde den andra kopplingen vet jag inte men det framgår inte någonstans vad jag sett att han använt något annat än enkom monokoppling i sin centerhögtalare.

Mvh
Peter

Har faktiskt träffat Paul Klipsh och diskuterat dessa saker med honom!

Och jag blev rätt så förvånad över det han sa, och övervägde faktiskt att han se det ha sa för att han var gammal och kanske lite förvirrad (han var långt över 80), men senare har jag stött på uppgifter som bekräftat det han berättade om. Och vad berättade han då?

Jo, att han testat att mata centerhögtalaren både med R+L och med R-L, och han tyckte inte att de blev någon större skillnad! :o

Min tanke när jag ser något sådant påstås, är att en sådan erfarenhet måste sprunga ur en tid då huvuddelen av alla inspelningar var antingen AB-stereo med (alldeles för) stora mikrofonavstånd, eller ping-pong-stereo. Och så var det nog också.

För gör man samma experiment med mera normala goda stereoinspelningar så är skillnaden som mellan natt och dag mellan att mata centern med skillnadssignal eller summasignal.

Det finns dock en metod att skapa centerhögtalare som har en helt annan spridningskaraktär än det normala, raka motsatsen faktiskt om man tittar på hur normala centerhögtalare som är bredare än de är höga, brukar bete sig. Och med sådan center gäller plötsligt helt nya lagar...

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-18 07:32

DTS:X kommer snart :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-18 07:54

Det finns redan, och det är ett format som från användarperspektivet inte skiljer sig från Dolby Atmos.

Det är bra. Samma högtalare och högtalarplaceringar. Auro 3D saknar den kvaliteten.

Tyvärr är inget av systemen som jag skulle vilja att de var. Om jag finge välja så skulle man ha lanserat en ny mode av 7.1 istället. Kanalerna skulle vara L, C, R, Sr, Sb, Su och Sl. Ja och kanske .1 också. Men egentligen är den rätt så oviktig om formatet själv har tillräckligt dynamikområde. Su betyder alltså Surround upp, eller up.

Ett sådant system med tillräckligt många små enskilda ljudkällor för surroundkanalerna blir mycket, mycket bra.

Vh, iö

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-01-18 16:43

Här är en artikel om hur man kan "fixa" monljud så det låter bättre ur två högtalare. Beskriver lite av problemet och erbjuder några förslag på lösningar. Kanske är intressant för någon.

http://www.sfxmachine.com/docs/FixingTh ... Center.pdf
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi