Spoiler:
Visa
Tänkte kolla lite intresse för MuPPS Variant B (som egentligen inte är en riktig MuPPS va...) dvs. modellen som är en klon av Ino Audio a1.
Högtalaren ses på bilden nedan, jag har gjort en ny ritning för den (lägger upp den snarast) som jag tillsammans med Aerob håller på och diskuterar detaljer kring konstruktionen då det är han som kommer att snickra ihop lådorna om intresset finns.
Denna modell lämpar sig väl som surroundhögtalare alternativt att ställa i bokhyllan eller liknande, själv planerar jag att boka 6-8st för det förstnämnda bruket.
Jag kommer att lägga upp min uppdaterade ritning för högtalaren så snart vi kommit överens om konstruktionen, det är inga stora skillnader mot bilden nedan, men jag har gjort lådan med volymen 1,5l ganska exakt, vilket så vitt jag förstår ska vara en rätt optimal volym för Vifa-elementet TG9FD-10-04 som lådan byggs för.
Några saker som vi skulle behöva få klarhet i är t.ex. upphängningen där det nuvarande förslaget är enkel nyckelhålsupphängning med hängbleck enligt nedre bilden, dessa finns på t.ex. Biltema där de kostar 20kr för 10st.
Frågan här är då: Vill alla ha nyckelhålsupphängning, och hur många av de intresserade vill inte ha det? Vi resonerar som så att Aerob kan inte hålla på och göra femtioelva varianter av upphängning, så antingen görs en urfräsning för hängblecket på alla, eller så lämnas det helt ogjort och alla köpare får ordna upphängning själva. Jag röstar själv på att samtliga högtalare utrustas med hängbleck då det är en vettig upphängning och den sticker inte ut ur högtalaren eftersom den blir nedsänkt, därmed har man möjlighet att fixa en annan upphängning själva om man så önskar/behöver.
Lådorna avses levereras putsade i rå MDF, lackering är upp till var och en att ordna själv.
Sista och största frågetecknet är upphämtning alternativt frakt av de färdiga lådorna, detta har inte bestämts hur det löses på bästa sätt än, det spånar nog Aerob på som bara den. Intresserade får gärna komma med förslag kring detta.
Detta är alltså en intressekoll, och visar det sig att det finns tillräckligt intresse för detta gruppköp startar jag upp en skarp beställningstråd när alla frågetecken klarlagts.
Kom med förslag, kommentarer och idéer ifall ni är intresserade så kanske vi inom en inte allt för lång framtid sitter och lyssnar på just dessa högtalare!
Materiallista LCR-filter MuPPS Variant B:- Spole 0.25mH
- Kondensator 18µF
- Resistor 1.2-3.3Ohm
Uppdatering 2016-09-01:Idag skickar Aerob iväg de sista lådorna på reservlistan, nu anses det här gruppköpet vara avslutat!
Kul att det blev så många som beställde, hoppas ni får ihop era MuPPSar och kan börja njuta
Uppdatering 2016-07-17:Nu har vi satt punkt för den tyvärr väldigt tråkiga historian med elementgruppköpet, det blir inget av det.
Under eftermiddagen kommer jag att återbetala allas pengar för elementen.
Dock äntligen goda nyheter - lådorna har börjat levereras av Aerob och alla kommer snart att få hem sina beställningar!
Se leveranslistan nedan för uppdateringar, meddela gärna när ni mottagit paket!
LEVERANSLISTA (gröna mottagna, svarta skickade):Waxxarn
EA_73
danryd
peh61
Padda
mawes
DorreN
Tank
kasper
Raggsockan
stefanw
mn12
Murkas
ofranzen
jooe
Albert
atd
BobHallon
CinderUppdatering 2016-03-05:
Spoiler:
Visa
Nu har lådor levererats till de som inte beställt element!
Listan uppdateras med övriga beställare allt eftersom leveranser sker.
Uppdatering 2016-02-22:
Spoiler:
Visa
Vi inväntar besked på beställning av element, det är brist på dom i hela Europa verkar det som.
Mer information kommer så fort vi själva får veta något!
Uppdatering 2016-02-14:
Spoiler:
Visa
Eftersom Aerob är en osedvanligt flitig snickare ser det ut att bli färdiga lådor innan februaris slut, element ska beställas i veckan:

Uppdatering 2016-02-14:
Spoiler:
Visa
Tillverkningen fortskrider:

Uppdatering 2016-02-13:
Spoiler:
Visa
Nu är tillverkningen igång, inte kan man klaga på vad Aerob hinner på en dag, inte

:

Uppdatering 2016-02-04:Beställning av element - Vifa/Tymphany TG9FD-10-04! STÄNGD
Spoiler:
Visa
Nu kamrater är det dags att börja beställa elementen till era nya MuPPS:ar!
Betalning går till på samma sätt som med lådorna, Swish till mig och priset per element är 220kr/st totalt, inkl samfrakt med lådorna hem till dig.
Denna gången blir det lite enklare:
1. Räkna ut totalsumman: 220kr x antal element.
Ex: Tommy vill beställa 14st element: 220kr x 14 = 3080kr
2. Betala summan till mig på Swish - (Nummer borttaget - beställning STÄNGD). Ange ert användarnamn och hur många element ni betalar för.
Ex: Cinder 14st element
3. Skicka mig ett PM att du betalat så att jag kan bekräfta att din betalning kommit fram.
Thats it! Jag har med all sannolikhet redan era addressuppgifter mm. (dessa kommer jag nog att skicka runt sen så att alla får bekräfta att det inte blivit några misstag med siffror och sånt som lätt blir fel)
Vi sätter deadline på betalning av element till söndag 14/2, men betala in snarast så att vi ser att beställningen blir som förväntat 102st element enligt intresselistan.
Beställning av element är bindande och återbetalning sker endast ifall köpet mot all förmodan inte skulle bli av.
BESTÄLLARLISTA ELEMENT:
Cinder 14st BETALT
mn12 4st BETALT
Murkas 4st BETALT
atd 4st BETALT
BobHallon 6st BETALT
Albert 6st BETALT
kasper 8st BETALT
ofranzen 4st BETALT
Tank 8st BETALT
mawes 8st BETALT
Waxxarn 12st BETALT
jooe 4st BETALT
Raggsockan 8st BETALT
DorreN 8st BETALT
Padda 8st BETALT
stefanw 12st BETALT
Totalt: 118st
Uppdatering 2016-02-04:
Reservlista för lådor!Vi startar en reservlista för högtalarlådor för er som inte hann med i beställningen, det kan hända att det blir material över och vi ser gärna att allt används i slutändan.
Så om någon fortfarande är intresserad men inte kom med i beställargruppen så meddela i tråden eller via PM till mig för att komma med på reservlistan för eventuella överblivna lådor.
Betalning mm. av dessa lådor sker först när Aerob är helt klar med all tillverkning, då vi kan se om och hur många lådor som finns att tillgå. Dessa säljs i ordning efter anmälan till reservlistan.
RESERVLISTA LÅDOR:Lennart 4st
MagnusÖstberg 10-12st
andershelin 6st
danfra 2st
Raggsockan 4st
mander 4st
Uppdatering 2016-02-03:
Nu är beställning för lådor stängd!
Spoiler:
Visa
Det har varit väldigt stort intresse för MuPPS variant B, och nu måste vi sätta stopp för beställning om vi ska klara av att leverera.
Eftersom intresset har varit långt över vår förväntan kommer leveranser att sträcka sig in i mars, det kommer inte att gå att leverera alla lådor i februari, vi ber om lite tålamod

Material är dock beställt, levereras på tisdag nästa vecka, och Aerob kommer därefter att sätta igång med tillverkning snarast.
Uppdatering 2016-02-02:
Spoiler:
Visa
Det börjar komma in prisuppgifter på elementen, slutlig uppgift bör kunna presenteras under veckan.
Vi kommer nog att kunna samfrakta elementen med lådorna ändå, så ni som är intresserade bör ha lite is i magen, prisläget är inte helt fel.
Uppdatering 2016-02-01:
Spoiler:
Visa
Nu har vår officiella deadline den 31/1 gått ut, men om det finns några MuPPS-sugna eftersläntare kvar där ute i stugorna så kan ni fortfarande beställa några dagar framöver!
Instruktionerna är desamma som tidigare, finns en bit längre ner i det här inlägget.
104st beställda lådor fram tills nu, vilken uppslutning!

Uppdatering 2016-01-28:
Spoiler:
Visa
Uppdaterat ritningen med bättre mått för hängblecket.
Uppdatering 2016-01-27:
Spoiler:
Visa
Vi byter hängblecksleverantör till Clas Ohlson, jag har jämfört de från Biltema och CO, och Biltemas är av sämre kvalité (stansningen verkar hamna lite här och där...) och är större, med större hål vilket innebär att man måste ha en större skruv och därmed måste fräsa ur djupare på baksidan av lådan. Detta vill vi undvika då vi inte har jättemycket gods att spela med. Clas Ohlson har motsvarande av lite bättre sort, art nr. 11-1352.
Instresselista element:
Spoiler:
Visa
Uppdatering 2016-01-23:
Till högtalarlådor behövs högtalarelement, vi kör en intressekoll på gruppköp för dessa när vi ändå håller på!
INTRESSELISTA ELEMENT (VIFA TG9FD-10-04):
Cinder 14st
mn12 4st
Kultivator 4st
Waxxarn 8st
Murkas 4st
mawes 8st
DorreN 8st
ofranzen 4st
Tank 8st
jooe 4st
Albert 6st
kasper 8st
Raggsockan 8st
stefanw 12st
BobHallon 6st
Totalt: 106st
Beställning lådor:
Spoiler:
Visa
Uppdatering 2016-01-21:Nu kamrater är det dags att börja beställa och betala era MuPPS Variant B!
Det man får hem när man beställer är alltså färdigbyggda högtalarlådor där det man behöver göra själv för att få en komplett högtalare är:
- Måla eller på annat sätt fixa slutfinish på lådorna
- Fylla högtalaren med lämpligt dämpmaterial
- Köpa och montera högtalarelement (TG9FD-10-04 - vi kollar på gruppköp på denna!), valfria anslutningsterminaler samt hängbleck (Biltema art nr 86744 Clas Ohlson art nr. 11-1352)
För att beställa era högtalarlådor gör ni så här:1. Räkna ut hur mycket era högtalarlådor + frakt kommer att kostaPriset för en högtalarlåda är 175kr/st och det är fritt att beställa vilket antal man vill.
Frakten för lådorna är 150kr per kolli (1 kolli = max 8 lådor - samma fraktkostnad för 1-8 lådor), beställer man mer än 8 lådor blir det alltså två kollin och därmed dubbla fraktkostnaden,
oavsett om man beställer 9 eller 16 högtalare. Beställer man mer än 16 lådor blir det tre kollin osv.
Detta kan vi tyvärr inte styra mer över eftersom vi inte kan köpa in hur många olika emballage som helst.
Ex: Tommy vill beställa 14st lådor: (14 x 175kr) + (2 x 150) = 2750kr2. Betala högtalare + fraktBetalning sker till mig (Cinder - Tommy Alatalo) via Swish till (Nummer borttaget - beställning stängd), betala hela summan (lådor+frakt) på en och samma gång.
Skriv i Swish-meddelandet ert användarnamn här på faktiskt, ert riktiga namn, och hur många högtalare ni betalar för.
Ex: "Cinder, Tommy Alatalo, 14st"Om detta inte får plats, skriv då användarnamn i alla fall och ett PM med resterande information via forumet.
Har ni inte Swish så ser jag helst att ni skaffar det, eller så får vi ordna med en banköverföring i värsta fall (skicka PM).
OBS: Vi kör 31 januari som en deadline för betalning så att vi ser att det blir 50+ lådor beställda!
3. Skicka mig ett PM att ni betalat, och för hur många lådor. Skriv även er önskade leveransaddress och telefonnummer i PM:etOBS: Inga betalningar återbetalas. Betalning är bindande beställning.Aerob kommer att starta upp tillverkningen snarast när betalningarna börjar komma in, och när allt börjar bli klart för jag över allas betalningar till honom.
Sen är det bara att invänta leverans, målet är att alla ska ha sina nya lådor innan slutet av februari!
BESTÄLLARLISTA LÅDOR:Cinder 14st
BETALTPadda 8st
BETALTmn12 4st
BETALTMurkas 6st
BETALTmawes 8st
BETALTEA_73 4st
BETALTdanryd 6st
BETALTpeh61 8st
BETALTofranzen 4st
BETALTDorreN 8st
BETALTTank 8st
BETALTWaxxarn 8st
BETALTjooe 4st
BETALTAlbert 6st
BETALTkasper 8st
BETALTRaggsockan 8st
BETALTstefanw 12st
BETALTatd 4st
BETALTBobHallon 6st
BETALTTotalt: 134st
Uppdatering 2016-01-20:
Spoiler:
Visa
Denna onsdagskväll spenderade undertecknad med att utreda vilket emballage som blir lämpligast för våra framtida högtalare, inte helt lätt kan jag säga!
Jag kom fram till detta resultat efter mycket testande i CAD med olika packning osv:
För upp till 4st högtalare skickas de i 340x240x200mm kartong.
För upp till 8st högtalare skickas de i 380x380x190mm kartong
Frakten kommer att ske med Schenker enligt Aerobs tidigare tanke, och fraktkostnaden kommer då att bli 150kr/kolli.
Notera att om man beställer mer än 8st högtalare innebär det två kollin eller fler beroende på antal!Mycket fördelaktigt att "provpacka" i CAD:

Uppdatering 2016-01-19:
Spoiler:
Visa
Jag har pratat med Aerob om detaljer kring gruppköpet och vi kom fram till dessa punkter:
- Priset per låda blir 175kr/st.
- Lådorna kommer inte att bestyckas med anslutningsterminaler då det lär finnas många olika önskemål om detta.
- Lådorna kommer att få en urfräsning för ett hängbleck från Biltema, detta skaffar man och fäster på lådan själv efter lackering eller annan ytfinish är gjord. (De kostar 20kr för 10st.)
- Betalning kommer att ske till mig (Tommy) via Swish eller i annat fall banköverföring, Swish helt klart att föredra. Mer detaljer om detta kommer snarast.
- Beställning och betalning kommer att ske löpande fram till 31 januari då vi väntar oss att alla intresserade ska ha betalat - HÅLL DENNA DEADLINE!
- Lådorna kommer därefter att byggas av Aerob och målet är att samtliga lådor ska vara levererade innan slutet av februari.
- Beställning och betalning är bindande - pengar kommer inte att betalas tillbaka efter lagd beställning.
Vi letar febrilt efter bästa fraktsätt och kostnadseffektivt emballage, förhoppningen är att hitta en fraktlåda för <4 högtalare och en <8 högtalare, har man beställt fler högtalarlådor är så packas de i lämpliga kombinationer av emballaget.
Frakten bör preliminärt hamna kring 150kr/kolli. Detta kommer att fastställas under de kommande dagarna, sen bör det inte finnas så fasligt många frågetecken kvar!
Spoiler:
Visa
Jag har uppdaterat nedan med aktuell ritning för högtalaren, mindre förändringar kan förekomma innan produktion.
INTRESSELISTA MUPPS VARIANT B:
Cinder 14st
Kultivator 4st
danryd 4-10st
EA_73 4st
mawes 2st
Padda 8st
Nordin 8-16st
Waxxarn 8st
ofranzen 2-4st
mn12 4st
Murkas 6st
Totalt: 64st (räknat på lägsta antal)
Kommentera i tråden eller skicka mig ett PM om ni ändrar er.
Ritning:
Hängbleck: