Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav matssvensson » 2016-01-04 15:30

torde skrev:
IngOehman skrev:resande fot och skall försöka utveckla om några veckor då jag har mera tid. Lite kort dock redan nu, så ville Stig ha (primär)reflexer från sidoväggarna, och tillräckligt avstånd till dessa, mist en meter från högtalare till sidovägg (OA-51), gärna mera med OA-52 (vars element ju sitter nära ytterkanten på högtalarna). De kräver rätt så stora rum om de skall låta som de gjorde hos honom. Högt i tak ville han ha också, gärna tre meter eller mera

Själv har jag börjat experimentera med mina OA-52 genom att lägga ut dämpmattor framför och vid sidan av högtalarna. Jag tycker spontant att det ger en ännu mera fokuserad ljudbild, men samtidig kanske jag förlorar en del av rumskänslan. - kanske ligger det en "trade off" mellan dessa två variabler i en bra stereoupplevelse.

Det kommer så småningom att bli läge att sy ihop säcken - dvs samla i hop alla synpunkterna som kommit fram till någon form av helhet. Men vi avvaktar alla inläggen först!

Allt Gott till Er Alla och Gott Nytt År!

Som jag förstått det rekommenderade Stig gärna att man ställde hans högtalare med ryggen mot den längre väggen i lyssningsrummet, för att på så vis öka avståndet till sidoväggarna. Vilket Ingvar Öhman bekräftar i sin senaste kommentar. Så jag skulle vara försiktig med att dämpa dessa sidoreflexer ovarsamt, om de uppfyller tidsskillnadskriterierna (>6-7 ms). Jag tolkar det jag läst om Stigs tankar, att dämpa sidoreflexer först kan bli aktuellt när du måste ställa högtalarna närmare sidovägg än så. Diffusering är däremot ok.

Närhet till begränsningsytor kan också vara en utmaning för din första skiss, den med baslådan på yttersidan av högtalaren. Baslådan kan vara akustiskt liten vid 500 Hz, men är det definitivt inte vid 5 000 Hz.

Däremot ser jag inte några direkta fel med att försöka dämpa bort mer av tidiga reflexer från väggen bakom högtalarna, och möjligen även golvet framför. Där gissar jag att estetiken och formgivningen fick sätta gränsen för vad som gick att uppfylla i Stigs kommersiella produkter. Utan att för den sakens skull dämpa bort för mycket av sena reflexer som hjälper hörseln uppleva rymd och rumskänsla från inspelningen.

Vart Stig själv var på väg med sina ortoakustiska tankar, tror jag vi kan hitta ledtrådar till hos de ofullbordade "tre- och två-vägarna" vi sett i form av patent och prototyper.

Jag ser också fram mot fortsatta reflexioner och erfarenheter i denna tråd.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-04 18:02

Bild
Reflekterar över om jag numera har för lite reflexer... :?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

JM

Inläggav JM » 2016-01-04 18:45

lennartj skrev:[ Bild ]
Reflekterar över om jag numera har för lite reflexer... :?

Hur,var och när du skall reflektera är den stora frågan.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-04 19:40

Inte bara jag, utan även högtalarna och deras omgivning :!: :? :roll:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-04 19:51

Är det en finger, eller har du lagt dig till med en rejäl ölkagge sedan vi sågs senast? 8O

Eller håller du möjligtvis inte i kameran alls?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2016-01-04 19:56

"Kaggen" är huvudet; handen som håller kameran kanske är det som skymtar i högre nederkant.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-04 20:48

Daniel.har rätt, det är min flint och glasögonbågen som skymtar.

Kameran är monterad på en Manfrotto Magic Arm och wifi -styrd, lägg märke till tv-bilden!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-04 22:22

Dressman-byxor? :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-05 00:14

Inte fullt så illa.
Weekday 3 par för 900 kr inklusive uppläggning och det var inte ens rea!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-01-07 15:16

PerStromgren skrev:
paa skrev:
PerStromgren skrev:IÖ skrev en bra utläggning om huruvida illusionen av livemusik i lyssningsrummet när man befinner sig utanför detsamma är en bra indikator på en bra anläggning eller inte. Han hävdar att så inte är fallet.

(paa, hjälp mig hitta tråden!)

viewtopic.php?p=620853#p620853

Du är fantastisk! Tack!

paa borde kallas Finnaren.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-07 21:37

lennartj skrev:Daniel.har rätt, det är min flint och glasögonbågen som skymtar.

Kameran är monterad på en Manfrotto Magic Arm och wifi -styrd, lägg märke till tv-bilden!

Manfrotto Magic Arm https://www.manfrotto.com/magic-arm-kit är en makalös manick för prylnördar och faktiskt en svensk uppfinning som man kunde läsa om på 1990-talet i Ny Teknik. Dock var uppfinnarna förnuftiga nog att inse att om de skulle produktifiera och producera den i Sverige skulle priset bli för högt så de sålde istället patentet till Manfrotto i Italien där den passar väl in i sortimentet och har ett förhållandevis rimligt pris.

Bild

Tack vare wifi kan man placera kameran i positioner där det är mycket svårt att se sökaren trots att den är vinklingsbar.
Lossar man spaken vid leden på mitten blir inte bara den fritt rörlig utan även kullederna i båda ändar och man kan placera kameran i vilken märklig position som helst och enkelt låsa samtliga leder med samma spak.

Hädanefter ska jag försöka vara OT (ON Topic) i den här tråden :oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-07 22:56

Kul! Är där två innerrör som man flyttar med spaken måntro?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-08 02:54

Innerrör behöver det ju inte vara, men någon fom av stänger inuti till något som låser de båda kullederna helt orubbligt i vilket läge som helst måste det vara.
Prisskillnaden mellan olika näthandlare är ovanligt stor!

torde

Inläggav torde » 2016-01-10 23:09

Hej Alla,

boken om Sound Reproduction av Floyd Toole har kommit och jag läser på en del samt väntar på Ingvar Öhmans reflektioner. Jag återkommer senare så får vi se om/hur konstruktionslösningar och designideal kan mötas baserat på ortoakustik! - Ser fram mot en spännande fortsättning/avslutning på denna tråd!

Allt Gott till Er Alla!
Tord

torde

Inläggav torde » 2016-01-18 17:52

Åter! - kommer att bli kul att få era reflektioner på mina fortsatta funderingar.

A) Först kring definitioner. - Det är skillnad på HiFi och Orthoakustik. Skillnaden är att HiFi fokuserar på högtalarnas egenskaper så att de ger en trogen/riktig återgivning av det inspelade materialet - dvs elementen har en rak frekvensgång, elementen/lådan ger tillsammans ett stort frekvensomfång, elementen ger en låg distortion. Orthoakustiska högtalare tar hänsyn till, och utnyttjar, samspelet mellan högtalare och rummets egenskaper för att även ge en bra stereobild.
B) Det finns ett antal problem med högtalarkonstruktioner som måste hanteras. Det gäller t.ex.:
b1) samspelet mellan delningsfilter och högtalarelement. Jag planerar att bygga modifierade OA-52:or baserat på SS 18WU/4741, SS 3004/666000 samt 23W/4557. Enligt SS spec så bör 18WU inte delas högre än ca 2000 Hz då frekvensbilden off axis kommer att avvika allt för mycket från den eftersträvade raka frekvensgången. SS 3004 bör klara en "off axis" ljudstrålning på max 30 grader. Reflexer i rummet som bildas med mer än 30 grader off axis för diskanten bör därför skärmas av på det sätt som Stig Carlsson gjord med OA-52. Delningen för subwoofer planeras bli 80 Hz. Dvs 18WU får arbeta mellan 80 - 2000 Hz - och inom det intervallet ryms, i huvudsak, det normala mänskliga röstomfånget. Med dessa åtgärder kommer dirketljud och reflekterat ljud att ha samma tonklang - dvs reflexerna skall ljuda som direktljudet!
b2) problem med loobing - löses genom att ha endast ett högtalarelement för varje frekvensområde samt att delningsfiltret har 48dB/oct - eller brantare - så att överlappningen mellan elementens frekvensområden blir minimal. Stig C hade i OA-52 endast ett element för samma frekvensområde, även om filtren gjorde att bas och diskant överlappade. Min plan är att ha elektroniskt delningsfilter för att få bra ljudkvalitet och denna branta delning som minimerar loobing.
b3) problem med tidiga reflexer som släcker vissa frekvensområden. Mina tidigare erfarenheter var att jag fick en mycket stor dipp vid ca 50Hz, beroende på en primär reflex från subwoofrarna som var riktade mot lyssningspositionen i mins inledande skiss, se [1]. Avståndet till vägg var ca 3, meter och med ljudhastigheten 340 m/s så skall dippen hamna på 340/7= 49 Hz. Planen nu är att rikta subbarna så att det bara blir ca 1 meter till väggarna. Då kommer första reflexen på 340/2=170 Hz och subbarna skall ju spela från 80 Hz - så jag borde slippa släckningen.
b4) Problem med endast 1 subwoofer(se Floyd Toole 2013, p 221) där det kan bli problem med ljudtrycket för basen då lyssnarna hamnar i 0-punkten av basvågen. Löses enl Toole med 2 subwoofrar som placeras på 25% avstånd från resp vägg - om jag förstått rätt. Här behöver jag lite hjälp - hur många subwoofrar och hur skall de placeras?
b5) problem/möjligheter med tidiga reflexer i registret över ca 700 Hz. Jag vill ha en klar/tydlig stereobild, därför bör tidiga reflexer, under 5ms, dämpas. Stig Carlsson har i OA-52 utnyttjat dämpning av rumsreflexer mot bakre rumsvägg genom att bygga in dämpning i kabinettet baktill. Även de tidiga golvreflexerna dämpas genom ett "bord med dämpmatta" framför baffeln. Jag planerar även att dämpa steget mellan mellanregisterbaffeln och diskantbaffeln då vid 10000 Hz så är våglängden 3,4 cm och en förskjutning på en 1/2 våglängd (1,7 cm) kommer att släcka den frekvensen. Vad jag kan förstå så var Stig C helt rätt ute med sin konstruktion av kabinettet till OA-52! Vi har ytterligare en tidig reflex att ta hand om - den kommer från väggen bakom lyssnaren! Avståndet mellan öron och vägg är ca 0,5 meter, dvs reflexen kommer inom 0,5/340 = 1,5 ms. Den dämpas med högt ryggstöd i lyssningssoffan som absorberar reflexerna från det direktstrålande ljudet.
b6) sena rumsreflexer, > 10 ms, utnyttjas till att ge en efterklang och rymd till stereoåtergivningen. Stig Carlsson vinklade högtalarbaffeln inåt rummet och upp mot taket. Det förlänger gångvägen för ljudet och försenar därmed ljudreflexerna samt gör dem mera diffusa - höger högtalare ger reflexer från vänster och omvänt. Jag har inte mätt exakta avstånd men extravägen är < 3,4+3,34 - 3,5 meter = 3,3 meter. Det motsvarar < 3,3/340 = 9,7 ms. Detta är inte optimal men jag kan/vill inte bygga om musikrummet. Inte heller detta är något nytt - Stig C visste!
b7) anpassning av frekvensgång/ljudtryck för den reella lyssningssituationen - med högtalare och rum. Det går inte att räkna sig fram till hur ljudspridning/frekvensgång/absorption ser ut i de individuella fallen - utan lyssning och mätning får avgöra hur/vilka justeringar som måste göras vad gäller effekt i de olika frekvensregistren. Därför bör en mätutrustning ingå i den framtida musikanläggningen samt aktivt delningsfilter.

Det som slagit mig när jag börjat läsa Tooles bok är att han ingenstans kommenterar möjligheten att i högtalarkabinettet bygga in de egenskaper som behövs för att få en högkvalitativ stereobild! Hans utgångspunkt är de traditionella lådorna och att ta bort de negativa konsekvenserna av detta genom att modifiera rummet. Stig Carlsson var långt före sin tid och jag tycker utifrån den dialog vi haft att hans idéer är unika och riktiga än idag! Det är lätt att verifiera genom att lyssna till de fantastiska OA-52:orna! "Filéljud!!!"!!! Ser jag då någon förbättringspotential i de orthoakustiska idéerna? Ansatserna ovan bygger på Stig C:s idéer vad gäller rumsreflexernas hantering - de är de bärande/grundläggande idéerna för att få en bra stereobild/frekvensgång med hjälp av att endast arbeta med högtalarkabinettet som konstruktionslösning. Marginella förbättringar kommer troligtvis att vara bättre högtalarelement, aktivt delningsfilter, mätmikrofon/kalibrering. Vi vill ha en viss efterklang i lyssningsrummet och därför är det inte bra att döddämpa rummet. Återstår i så fall flerkanalsystem, med dämpande paneler i rummet för att skapa en artificiell efterklang. Men då talar vi inte om stereo längre och inte heller om orthoakustik.

Jag ser fram mot kritiska, och stödjande, synpunkter på mina reflektioner. Vad är riktigt? Vad är felaktigt? Hur skall/kan säcken sys ihop på ett bättre sätt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-18 18:16

Tja, om inget annat så måste jag invända mot din användning av 'hifi' i betydelsen icke-othoakustisk. Det är verkligen ingen bra definition, framför allt utesluter ju den orthoakustiska högtalare som hifi.

Det finns iofs en poäng där, att det inte finns (mig veterligen) ett namn på icke-orthoakustiska konstruktioner, men att sätta 'hifi' som stämpel är bara helt fel. (Förstår dock poängen du vill göra, även om jag inte tycker den är heltäckande.)

torde

Inläggav torde » 2016-01-18 18:51

Nattlorden skrev:Tja, om inget annat så måste jag invända mot din användning av 'hifi' i betydelsen icke-othoakustisk

Då har jag varit otydlig! Min poäng är att OA är bättre och mera allomfattande princip än HiFi. OA är HiFi och dessutom anpassning till, och utnyttjande, av rummets egenskaper för att även skapa en välljudande stereobild. Det var i alla fall min tanke!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-01-18 21:33

Kul torde!'
Läs igenom min oa51 faq, där finns en massa godis från peter steindl, IÖ och Naq, som kan vara av intresse

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-18 21:52

b1) + b2) En liten varning för övertro på digitala delningsfilters förträfflighet, åtminstone de billigaste som Behringer DCX2496. De högtalarelement du har föreslagit ska väl åtminstone i teorin inte ha sämre upplösning än SS W8545 och Vifa 25AG som i mina OA52.2-föregångare. Spelar man analogt material med mjuk- och hårdvara av hög kvalitet eller digitalt via väl utvald DAC för 5-siffrigt belopp på dem och jämför med en vältweakad anläggning med Behringer DCX2496 vinner mina på fler mikrodetaljer och större musikalisk närvaro även om de kanske låter lite mindre polerat (jag har släpat runt dem och favoritslutstegen en hel del).
Sedan en tid har jag ett DBX 482 Drive Rack på långlån, men har hittills inte haft tillräckligt med överskottsenergi för att laborera med det.
Än så länge tror jag mest på digitala delningsfilter som verktygslåda att testa sig fram med för att slutligen landa i bästa enklaste första/andra ordningens analoga passiva filter för musikens och spelglädjens skull.
När det börjar finnas digitala delningsfilter till rimligt pris med DACar av ESS9016 eller ESS9018 kaliber och AD-omvandlare av motsvarande kvalitet kanske jag omprövar min inställning.

b4) Hur stor låda kräver 23W/4557? Blir de lika små som mina 10" Bremenbasar i slutna 25 literslådor tycker jag du ska bygga 4 med en gång för större flexibilitet.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-01-18 22:09

SS 18WU/4741, SS 3004/666000 är element som i sig låter mycket bättre än tidigare Carlssonelement som t ex SS8545.

Lyckas du med implementering av filter med spridingsegenskaper etc. så har du mycket bra förutsättningar att ta Ortho ljudet ett stort steg framåt.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-18 22:56

Jag hade inte läst schmutzigers FAQ om OA51 tidigare.
I punkt 7.4 Filter är vi helt överens vilket säkert beror på att jag anammat Stigs tankar via andra källor långt tidigare, kanske via honom själv under våra nattliga telefonkonversationer under vårvintern 1994.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-01-18 23:05

Kul!
Håller med övriga kommentarer. Samtliga. Några ytterligare reflextioner.

b1) SS 18WU/8741 har en kraftig peak vid 4-5 kHz i nollriktningen, som kan bli en utmaning att få till för en balanserad återgivning. Illuminator diskanten använder jag själv och är mycket nöjd med, även om den inte riktigt når fullt 20 kHz vid off axis lyssning.

b3) har jag varit inne på i tidigare kommentarer. Vid 50 Hz är högtalarna rundstrålande och det spelar mindre roll hur du riktar dem i förhållande begränsningsytorna. Det som spelar roll är själva avståndet till begränsningsytorna där högtalarna är placerade samt där du lyssnar. Det bestämmer var toppar och dippar utvecklar sig i ditt rum. Fler subbasar ökar möjligheten att variera avståndet till begränsningsytorna så att högtalarna tillsammans kan med- eller motverka utvecklingen av dippar och toppar i rummet. Floyd beskriver hur i sin bok.

b5) har jag också varit inne på tidigare. Pröva gärna, men jag är inte säker på att dämpning av steget mellan mellanregister och diskant är rätt medicin. En medveten reflex i rätt riktning från en hård yta kan hjälpa energin i rätt frekvensområde för totalljudet.

Varför Toole utgår från traditionellt utformade högtalare och inte mer formmässigt experimentella som Stig? En spekulation kan vara att han huvudsakligen varit verksam i företag som principiellt varit knutna till mer traditionella yttre högtalarformer för sina produkter. Akustiskt sett finns dock viss innovation inom Harman koncernen, inte minst hos JBL:s produkter som har flera modeller med avancerade spridningslinser i sina konstruktioner. Vad jag förstår var Stig en fritänkare som inte lät sig begränsas av traditionella former. Därmed öppnar sig nya möjligheter, och samtidigt en större utmaning att övertyga konsumenter som förväntar sig ett mer traditionellt formspråk. Och dyrare produktionskostnad.

När jag läste Tooles bok tyckte jag mycket följde samma parallella tankelinjer som det jag uttolkat ur ortoakustiska beskrivningar genom åren, tillsammans med mina egna erfarenheter och även en hel del av det Siegfried Linkwitz beskriver på sin välfyllda websida.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

torde

Inläggav torde » 2016-01-18 23:34

schmutziger skrev:Läs igenom min oa51 faq, där finns en massa godis från peter steindl, IÖ och Naq, som kan vara av intresse

Stort TACK!! - skall bli intressant att ta del av!
lennartj skrev:b1) + b2) En liten varning för övertro på digitala delningsfilters förträfflighet

Anledningen till tänkt val av aktivt delningsfilter är enkelheten att få en brant delning för att undvika loobing samt att min tanke är att med mätmikrofon enkelt få till en rak frekvensgång. Det är taget att ett sådant filter naturligtvis måste ha toppdata. Jag har sett att några på detta forum har använt Behringer, det vore intressant att höra deras synpunkter samt även vilka filter som kan vara bättre.
lennartj skrev:b4) Hur stor låda kräver 23W/4557?

Elementet är designat för sluten låda, Madisound anger ca 28 liter med ett -3dB till 33 Hz. Jag har inga data på Bremenbasar - var kan jag få tag i data och pris?

matssvensson skrev:b1) SS 18WU/8741 har en kraftig peak vid 4-5 kHz i nollriktningen
Jag valde inte 18WU/8741 utan 18WU/4741 då det elementet har en jämnare frekvensgång. Men det gäller att hålla sig under 2000 Hz. Dessutom är planen att dela aktivt med minst 48dB/oct så att ingen signal över 2 kHz kommer till mellanregistret.
matssvensson skrev:b3) har jag varit inne på i tidigare kommentarer. Vid 50 Hz är högtalarna rundstrålande och det spelar mindre roll hur du riktar dem i förhållande begränsningsytorna
Mycket möjligt att Du har rätt, jag testar så får vi se.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-01-18 23:56

Jag har kört Behringer DcX2496 och den är väl inte helt lyckad ljudmässigt m a p transparens och brus.

Efter det körde jag DBX Driverack PA+ som var mycket bättre ljudmässigt men lite snål i inställningsmöjligheter.'

Nu kör jag DBX Driverack PA2 som skall vara ett steg till upp från PA+ (jag har inte gjort några seriösa lyssningsjämförelser så jag vill inte ta gift på det, den har dock högre bitupplösning etc.)
PA2 har bättre ljud och alla inställningsmöjligheter som Behringer hade.

Bremenbasar går ej att få tag i annat än beg.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-01-19 01:02

torde skrev:
matssvensson skrev:b1) SS 18WU/8741 har en kraftig peak vid 4-5 kHz i nollriktningen
Jag valde inte 18WU/8741 utan 18WU/4741 då det elementet har en jämnare frekvensgång. Men det gäller att hålla sig under 2000 Hz. Dessutom är planen att dela aktivt med minst 48dB/oct så att ingen signal över 2 kHz kommer till mellanregistret.

Förlåt :oops: :oops: , jag menade förstås SS 18WU/4741. Visserligen har du rätt i att den ser ut att ha något mindre betoning i området än 8741, men det är ändå en påtaglig topp som sannolikt behöver hanteras i filterlösningen.

Jag använder mig av en minidsp balanserad 2X4 lösning för filterutveckling. Lättarbetad och flexibel, men jag tycker mitt slutgiltiga elektroniska delningsfilter låter bättre (förutom feelgood känslan av att ha gjort allt själv).

Följer dina tester framöver med spänning.

mvh, mats

torde

Inläggav torde » 2016-01-19 01:34

Hej Mats,
Jag uppskattar mycket Dina synpunkter och ville inte vara näsvis - no harm done! Ja, Du har rätt om uppbrytningen och det gäller att hantera den med en brant filterlösning, även därför val av aktivt filter med 48 dB/oct.
Jag skulle gärna bygga mitt eget filter - men tyvärr har jag inte det kunnande som krävs. Jag får nöja mig med att designa, bygga, testa och modifiera högtalarna - det kommer att bli kul!!! :D
Men innan så tar jag gärna emot fler kloka synpunkter!

Allt Gott till Er Alla!
Tord

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-01-19 11:15

SB29NRX75-6 Kan vara lämpligt alternativ till Bremenbasen.

http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 29nrx75-6/

Här är Nagrefs tråd om OB-51, baslådan med Bremenbas.
viewtopic.php?t=22429
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-19 17:32

Kraniet skrev:SB29NRX75-6 Kan vara lämpligt alternativ till Bremenbasen.

http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 29nrx75-6/

Här är Nagrefs tråd om OB-51, baslådan med Bremenbas.
viewtopic.php?t=22429

Fram till sidan 23 handlar tråden om basreflexvaranten tills jag kapar den
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=22429&start=660#p681804
och i stället beskriver OB52 - min slutna variant med elekrtonisk kompensation från infratillsatsen i ino cr80s delningsfilter.
De går då ner till 8 Hz - någon som tycker det är otillräckligt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-19 17:55

lennartj skrev:De går då ner till 8 Hz - någon som tycker det är otillräckligt?

Alla högtalare kan spela 8Hz, det som är väsentligt är om det kommer att upplevas. Linjärt ned till 8Hz kommer att vara ohörbart/omärkbart - det behövs ett ganska bra lyft för att nå över "hörsel"tröskeln där.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-01-19 18:10

Nattlorden skrev:
lennartj skrev:De går då ner till 8 Hz - någon som tycker det är otillräckligt?

Alla högtalare kan spela 8Hz, det som är väsentligt är om det kommer att upplevas. Linjärt ned till 8Hz kommer att vara ohörbart/omärkbart - det behövs ett ganska bra lyft för att nå över "hörsel"tröskeln där.

Men hallå, 8Hz hör man väl inte utan upplever/känner ;-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati