Vilken lurendrejare!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Re: Vilken lurendrejare!

Inläggav Skrivbordet » 2015-12-27 13:04

Alltså jag går inte igång, jag bara försöker höra vad ni tycker i frågan.
Ingen ska väl behöva bli lurad, eller...
Sportbilsentusiasten; har du nå´n gång gått in i en affär och expediten frågat dig vad du vill betala. Säljer man nå´t måste man väl veta hur mycket betalt man vill ha. Vill man chansa på att folk vill betala mycket, så är ju Tradera det rätta stället. På Blocket borde det inte vara budgivning, det borde vara tvingande att sätta ut vad prylen kostar.
Jag upprepar ändå; det är lurendrejeri att sälja skräp till kraftiga överpriser till folk. Som säljare har man ett moraliskt ansvar, så tycker jag

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-27 13:16

Fast ibland händer det motsatta. Minns en tjej i Uppsala som lade ut ett dyrbart objektiv till alldeles för lågt pris. Som väl var förstod hon att det var på det viset när folk blev hysteriska o ville slita det ur händerna på henne. Hon fick säkert ut tio gånger så mycket som hon begärde och ändå var det ett fynd för den som köpte det. Så nog kan jag tycka att det är okej att en säljare ändrar sig när hen inser ett eventuellt misstag. Själv sitter jag med gamla radioamatörprylar, efter svärfar, som jag inte har en aning om värdet på. Får väl bli Tradera någon gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-27 13:32

hifikg skrev:Fast ibland händer det motsatta. Minns en tjej i Uppsala som lade ut ett dyrbart objektiv till alldeles för lågt pris. Som väl var förstod hon att det var på det viset när folk blev hysteriska o ville slita det ur händerna på henne. Hon fick säkert ut tio gånger så mycket som hon begärde och ändå var det ett fynd för den som köpte det. Så nog kan jag tycka att det är okej att en säljare ändrar sig när hen inser ett eventuellt misstag. Själv sitter jag med gamla radioamatörprylar, efter svärfar, som jag inte har en aning om värdet på. Får väl bli Tradera någon gång.

Jag satte ut ett objektiv till Nikon 18-200 mm på tradera med utrop 1 :-
Det gick för 900:-
tjejen som skulle ha det ville inspektera på plats så vi möttes i Södertälje där hon öppnade den färdiga förpackningen och undrade sedan varför jag sålde den?
För att jag köpt ett nytt 18-270 svarade jag och då fick jag en hundring extra för att jag hade valt att slumpa bort det gamla.
Tradera kan vara bra men också dåligt när man får meddelande om att sälja till ett fast pris innan auktionen är slut.
Då brukar jag rapportera till traderas ledning och så slipper vi såna.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-27 16:58

Perfector skrev:
hifikg skrev:Fast ibland händer det motsatta. Minns en tjej i Uppsala som lade ut ett dyrbart objektiv till alldeles för lågt pris. Som väl var förstod hon att det var på det viset när folk blev hysteriska o ville slita det ur händerna på henne. Hon fick säkert ut tio gånger så mycket som hon begärde och ändå var det ett fynd för den som köpte det. Så nog kan jag tycka att det är okej att en säljare ändrar sig när hen inser ett eventuellt misstag. Själv sitter jag med gamla radioamatörprylar, efter svärfar, som jag inte har en aning om värdet på. Får väl bli Tradera någon gång.

tjejen som skulle ha det ville inspektera på plats så vi möttes i Södertälje där hon öppnade den färdiga förpackningen och undrade sedan varför jag sålde den?
För att jag köpt ett nytt 18-270 svarade jag och då fick jag en hundring extra för att jag hade valt att slumpa bort det gamla.
Tradera kan vara bra men också dåligt när man får meddelande om att sälja till ett fast pris innan auktionen är slut.

Tösen i min historia lade alltså ut det på Blocket, och det redde ändå ut sig för henne. Tradera är bra om man är osäker, gärna med lång auktionstid så många hinner se och tipsa om objektet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-12-27 17:39

Skrivbordet skrev:Alltså jag går inte igång, jag bara försöker höra vad ni tycker i frågan.
Ingen ska väl behöva bli lurad, eller...
Sportbilsentusiasten; har du nå´n gång gått in i en affär och expediten frågat dig vad du vill betala. Säljer man nå´t måste man väl veta hur mycket betalt man vill ha. Vill man chansa på att folk vill betala mycket, så är ju Tradera det rätta stället. På Blocket borde det inte vara budgivning, det borde vara tvingande att sätta ut vad prylen kostar.
Jag upprepar ändå; det är lurendrejeri att sälja skräp till kraftiga överpriser till folk. Som säljare har man ett moraliskt ansvar, så tycker jag

Klart du går igång på det, set ser ju alla som läser dina inlägg.

Ja, ja har många gånger handlat dör jag får chans att sätta första pris. Varför är den situationen sp jobbig för dig, fundera på det.
Denna situation är vanlig världen över. Inget märkligt alls.

Försök förstå att din bild av vad som "borde" - är fel inställning. Du kan ju inte styra hur sndra väljer att sölja. Och oavsett pris är det inget lurendrejeri.
Att dölja fel o brister (som är kända av säljaren) är det däremot.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-12-27 17:45

Perfector skrev:

Fin historia! Som visar att de allra flesta är hederliga och vill andras väl !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-27 17:49

sportbilsentusiasten skrev:
Perfector skrev:

Fin historia! Som visar att de allra flesta är hederliga och vill andras väl !

Kramis :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-01-13 01:15

Kontakta två sånadär bluffare

Säg att du vill göra bytesaffär, och säg att du har <ett par snäpp bättre än vad respektive den andra säljaren har>.

Gör upp att komma hem till ena säljaren och gör upp med andra säljaren att denne ska komma till dig. Ge den första säljarens adress till den andra, och korsbefrukta deras telefonnummer.

Tyvärr ser man ju inte resultatet om man inte ids köra dold kamera, men det vore kanske värt att röra till det för dessa fåntrattar. :mrgreen:

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2016-01-13 15:30

Jag kan hålla med om att priset är högt, men att kalla det lurendrejeri är att ta det lite väl långt - det finns väl betydligt värre skojare på blocket i så fall (det nämndes ett företag tidigare i tråden. där falsk marknadsföring är mer regel än undantag!)

Som begagnat-köpare har man ju undersökningsplikt, vilket också innefattar att bedöma värdet av ett köpeobjekt.
Om skivspelaren är i mint condition och någon är villig att betala så är det väl inget jätteproblem - det är ju en hygglig mellanklasspelare

Det vanliga är väl att överprissatta varor förblir osålda så problemet brukar ju normalt vara självsanerande.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-01-13 16:00

leffe skrev:Jag kan hålla med om att priset är högt, men att kalla det lurendrejeri är att ta det lite väl långt - det finns väl betydligt värre skojare på blocket i så fall (det nämndes ett företag tidigare i tråden. där falsk marknadsföring är mer regel än undantag!)

Som begagnat-köpare har man ju undersökningsplikt, vilket också innefattar att bedöma värdet av ett köpeobjekt.
Om skivspelaren är i mint condition och någon är villig att betala så är det väl inget jätteproblem - det är ju en hygglig mellanklasspelare

Det vanliga är väl att överprissatta varor förblir osålda så problemet brukar ju normalt vara självsanerande.

Tror det kallas GDSGD

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2016-01-18 14:16

Lite bort från ämnet kanske...
Men jag besökte en större loppis i en vanlig svenska stad i förra veckan. Jag hade fått höra från en bekant att man på loppisen ställde ut "nya" saker en gång i veckan och alltid vid ett visst klockslag och att man skulle passa på då. Det gjorde jag. Och jag var inte ensam... När jag kom dit en kvart innan var där redan en hel del karlar. När tiden var inne kom det ut två anställda med var sin vagn med prylar på. Folk flockades direkt runt vagnarna. Det fanns inte så mycket intressant på vagnarna, men de gubbar som stod längst fram greppade genast de íntressanta apparaterna.
Inget konstigt med det kanske.
Men när jag kom ut såg jag något som jag inte sett förut. En av de gubbar som greppade en apparat inne på loppisen, sålde den vidare direkt utanför loppisen. Han lämnade den vidare till en annan karl och tog emot pengar! Undrar hur mycket han tjänade på den affären...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-01-19 23:47

Själversågårjajumestpålåppisföråtorskapåstålar, mendägörvivälanalla . . . typ ? :roll: :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

danfra

Inläggav danfra » 2016-02-05 01:20

Lurendrejarn är igång igen;)

http://www.blocket.se/stockholm/Dual_CS ... ?ca=14&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Sonab_O ... ?ca=14&w=3

Undras om han får det han begär?
Köpte min CS5000 för 1500kr...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-05 01:35

danfra skrev:Lurendrejarn är igång igen;)

Han beskriver ju prylarna så man nästan blir sugen på att slå till. Och ångrar ännu mer att ett par OD-11 hamnade på återbruket en gång i tiden... vojne.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-02-05 03:39

danfra skrev:Lurendrejarn är igång igen;)

Dualen på bilden är precis såld på Lauritz för ca 1500 kr (samma bild).

Problemet är att det säljs en del riktigt dålig hifi just på Lauritz. Fusklagat, felaktiga komponenter, risigt skick.

Någon som har lust att kolla med skatteverket om herrn för tråden skattar för sin affärsverksamhet?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2016-02-05 12:03

Han har nu på förmiddagen lagt ut en Akai direktdriven spelare till priset 3900 kr.
Sorgligt...
Skattepliktig verksamhet, det han håller på med? Skulle verksamheten vara "enskild firma" alltså? I så fall är ju inkomsten skattepliktig.

Men det finns ju minst två till som håller på och säljer till rövarpriser.
Vi kanske skulle fixa till en lista med svartlistade säljare... Den är typen kvalar ju lätt in på den. Är det tillåtet , eller kommer datainspektionen?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-05 12:09

Men hörni!

Jag har väldigt svårt att se ett (löjligt) högt pris på en produkt som bedrägeri. Att det finns icke insatt folk som är beredda att betala överpriser kan man inte lasta en säljare för, så länge de inte ljuger om vad de säljer. Dit räknar jag inte värdeord som "hifi", "highend" och sådant.

Att lista dessa säljare här ger förhoppningsvis inget, vi som hänger på faktiskt får nog räknas som "insatta".
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-05 13:58

PerStromgren skrev:Men hörni!

Jag har väldigt svårt att se ett (löjligt) högt pris på en produkt som bedrägeri. Att det finns icke insatt folk som är beredda att betala överpriser kan man inte lasta en säljare för, så länge de inte ljuger om vad de säljer. Dit räknar jag inte värdeord som "hifi", "highend" och sådant.
.

Exakt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-05 14:35

sportbilsentusiasten skrev:
PerStromgren skrev:Men hörni!

.

Exakt!

+1 på det.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-05 14:49

Det är samma sak i alla "branscher" kolla de som säljer Macdatorer, de ser ofta till att ta ut rejält betalt, frimärken är en annan grej som samlare kan betala onödigt mycket för, men är alla glada o nöjda så är alla glada o nöjda. Lurendrejeri är det väl bara om man påstår att något är något det inte är, t ex fullt fungerande medan det i själva verket är defekt, eller påstår att en pickup är ny när den har använts i sju år osv. Sälja lösöre får man göra i ganska stor utsträckning innan det blir skattepliktigt, fast köper man in för att sälja kan man snart bli betraktad som näringsidkare.

"Kapitalvinster är som huvudregel skattepliktiga till 100 % men vinster upp till 50 000 kr per år beskattas inte utan är skattefria. Regeln är utformad som ett grundavdrag. Den vinst som överskjuter 50 000 kr är således skattepliktig.
Eftersom 25 % av försäljningspriset får dras av som anskaffnings- utgift, kan personligt lösöre säljas för 66 666 kr varje år skattefritt."

Ur Skatteverkets broschyr om Kapitalvinster

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-02 12:36

Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2016-03-02 13:17

Med tanke på all information som finns tillgänglig med ett par klick är det väl bara att undersöka vad som säljs. Typiskt svennegnäll.

JonkeA

Inläggav JonkeA » 2016-08-12 19:24

Hoppas inte det handlar om den person jag nyss köpt av.

JonkeA

Inläggav JonkeA » 2016-08-22 11:33

Tyvärr verkar det som denna person nu även tar betalt, men struntar i att skicka varan.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-22 11:59

JonkeA skrev:Tyvärr verkar det som denna person nu även tar betalt, men struntar i att skicka varan.

I så fall anmälan till siten som då bannar ip och namn för all framtid, samt om det gäller mycket pengar en polisanmälan.

JonkeA

Inläggav JonkeA » 2016-08-22 17:25

I elfte timmen (efter mitt tidigare inlägg) skickades till slut den. Nu har jag lärt mig att inte längre skicka pengar innan varan kommit. Lyckligt slut till slut

Föregående

Återgå till Vintage-hifi