Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Fast ibland händer det motsatta. Minns en tjej i Uppsala som lade ut ett dyrbart objektiv till alldeles för lågt pris. Som väl var förstod hon att det var på det viset när folk blev hysteriska o ville slita det ur händerna på henne. Hon fick säkert ut tio gånger så mycket som hon begärde och ändå var det ett fynd för den som köpte det. Så nog kan jag tycka att det är okej att en säljare ändrar sig när hen inser ett eventuellt misstag. Själv sitter jag med gamla radioamatörprylar, efter svärfar, som jag inte har en aning om värdet på. Får väl bli Tradera någon gång.
Perfector skrev:hifikg skrev:Fast ibland händer det motsatta. Minns en tjej i Uppsala som lade ut ett dyrbart objektiv till alldeles för lågt pris. Som väl var förstod hon att det var på det viset när folk blev hysteriska o ville slita det ur händerna på henne. Hon fick säkert ut tio gånger så mycket som hon begärde och ändå var det ett fynd för den som köpte det. Så nog kan jag tycka att det är okej att en säljare ändrar sig när hen inser ett eventuellt misstag. Själv sitter jag med gamla radioamatörprylar, efter svärfar, som jag inte har en aning om värdet på. Får väl bli Tradera någon gång.
Jag satte ut ett objektiv till Nikon 18-200 mm på tradera med utrop 1 :-
Det gick för 900:-
tjejen som skulle ha det ville inspektera på plats så vi möttes i Södertälje där hon öppnade den färdiga förpackningen och undrade sedan varför jag sålde den?
För att jag köpt ett nytt 18-270 svarade jag och då fick jag en hundring extra för att jag hade valt att slumpa bort det gamla.
Tradera kan vara bra men också dåligt när man får meddelande om att sälja till ett fast pris innan auktionen är slut.
Då brukar jag rapportera till traderas ledning och så slipper vi såna.
Skrivbordet skrev:Alltså jag går inte igång, jag bara försöker höra vad ni tycker i frågan.
Ingen ska väl behöva bli lurad, eller...
Sportbilsentusiasten; har du nå´n gång gått in i en affär och expediten frågat dig vad du vill betala. Säljer man nå´t måste man väl veta hur mycket betalt man vill ha. Vill man chansa på att folk vill betala mycket, så är ju Tradera det rätta stället. På Blocket borde det inte vara budgivning, det borde vara tvingande att sätta ut vad prylen kostar.
Jag upprepar ändå; det är lurendrejeri att sälja skräp till kraftiga överpriser till folk. Som säljare har man ett moraliskt ansvar, så tycker jag
Perfector skrev:hifikg skrev:Fast ibland händer det motsatta. Minns en tjej i Uppsala som lade ut ett dyrbart objektiv till alldeles för lågt pris. Som väl var förstod hon att det var på det viset när folk blev hysteriska o ville slita det ur händerna på henne. Hon fick säkert ut tio gånger så mycket som hon begärde och ändå var det ett fynd för den som köpte det. Så nog kan jag tycka att det är okej att en säljare ändrar sig när hen inser ett eventuellt misstag. Själv sitter jag med gamla radioamatörprylar, efter svärfar, som jag inte har en aning om värdet på. Får väl bli Tradera någon gång.
tjejen som skulle ha det ville inspektera på plats så vi möttes i Södertälje där hon öppnade den färdiga förpackningen och undrade sedan varför jag sålde den?
För att jag köpt ett nytt 18-270 svarade jag och då fick jag en hundring extra för att jag hade valt att slumpa bort det gamla.
Tradera kan vara bra men också dåligt när man får meddelande om att sälja till ett fast pris innan auktionen är slut.
sportbilsentusiasten skrev:Perfector skrev:hifikg skrev:Fast ibland händer det motsatta. Minns en tjej i Uppsala som lade ut ett dyrbart objektiv till alldeles för lågt pris. Som väl var förstod hon att det var på det viset när folk blev hysteriska o ville slita det ur händerna på henne. Hon fick säkert ut tio gånger så mycket som hon begärde och ändå var det ett fynd för den som köpte det. Så nog kan jag tycka att det är okej att en säljare ändrar sig när hen inser ett eventuellt misstag. Själv sitter jag med gamla radioamatörprylar, efter svärfar, som jag inte har en aning om värdet på. Får väl bli Tradera någon gång.
Fin historia! Som visar att de allra flesta är hederliga och vill andras väl !
leffe skrev:Jag kan hålla med om att priset är högt, men att kalla det lurendrejeri är att ta det lite väl långt - det finns väl betydligt värre skojare på blocket i så fall (det nämndes ett företag tidigare i tråden. där falsk marknadsföring är mer regel än undantag!)
Som begagnat-köpare har man ju undersökningsplikt, vilket också innefattar att bedöma värdet av ett köpeobjekt.
Om skivspelaren är i mint condition och någon är villig att betala så är det väl inget jätteproblem - det är ju en hygglig mellanklasspelare
Det vanliga är väl att överprissatta varor förblir osålda så problemet brukar ju normalt vara självsanerande.
danfra skrev:Lurendrejarn är igång igen;)
http://www.blocket.se/stockholm/Dual_CS ... ?ca=14&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Sonab_O ... ?ca=14&w=3
Undras om han får det han begär?
Köpte min CS5000 för 1500kr...
danfra skrev:Lurendrejarn är igång igen;)
http://www.blocket.se/stockholm/Dual_CS ... ?ca=14&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Sonab_O ... ?ca=14&w=3
Undras om han får det han begär?
Köpte min CS5000 för 1500kr...
PerStromgren skrev:Men hörni!
Jag har väldigt svårt att se ett (löjligt) högt pris på en produkt som bedrägeri. Att det finns icke insatt folk som är beredda att betala överpriser kan man inte lasta en säljare för, så länge de inte ljuger om vad de säljer. Dit räknar jag inte värdeord som "hifi", "highend" och sådant.
.
sportbilsentusiasten skrev:PerStromgren skrev:Men hörni!
Jag har väldigt svårt att se ett (löjligt) högt pris på en produkt som bedrägeri. Att det finns icke insatt folk som är beredda att betala överpriser kan man inte lasta en säljare för, så länge de inte ljuger om vad de säljer. Dit räknar jag inte värdeord som "hifi", "highend" och sådant.
.
Exakt!
JonkeA skrev:Tyvärr verkar det som denna person nu även tar betalt, men struntar i att skicka varan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster