Toslink

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Toslink

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-15 20:34

Det här med optiska kablar, Toslink. Har nu provat två olika i min anläggning, en från Kjell & Co och en från Clas Ohlson. Det förstnämnda fungerade knappast alls, ville inte riktigt synka och satt gäldigt löst. Den senare är något bättre men synkningen släpper ibland, sitter klart bättre. Att ställa mottagaren på större bandbredd hjälper inte i något fall. Antingen är dessa prisbilliga kablar undermåliga eller så är Apple Airport Express strulig. Använder jag den analoga utgången hos Airporten hackar det nästan inte alls men det händer. Kör jag via USB-sladd mellan iPad eller Tablet-PC är det rätt lungt fast iPad klagar ibland att det inte är ett originaltillbehör. Vad gör man då om man vill använda iPad och Airport Express för strömmande tjänster? Finns det mera tillförlitliga optiska kablar? Det är ju digitalt jag vill köra från Airporten.

Användarvisningsbild
joakimfors

Re: Toslink

Inläggav joakimfors » 2016-01-15 20:39

Låter ju som även andra problem är inblandade om du får hack via analoga också, dvs något tidigare i kedjan hänger inte med. Har själv inte haft något problem med de billigaste kablarna från Kjell oavsett vad jag kopplat (Apple TV, UCA202, Rotel RA-11, Sony STR-DH550 och en del andra prylar). Har du kanske damm och skräp i någon av ut/ingångarna eller att de fått sig en törn så de är skadade invändigt?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-01-15 21:12

Finns många olika faktorer som spelar in, vad jag upplevt är det nog bredbandet som ställer till de flesta problemen, speciellt när det gäller Tidal.
Spotify funkar bra, även Flac från NAS men Wimp/Tidal hackar ibland. En "trådad" Express är stabilare än en otrådad. Den senare bör vara i klientläge för att inte bromsa Wifi.
Tidal funkade inte för mig med Sonos heller, det va till o med sämre än Express. Om det beror på linan ner (ADSL 30 Mb, fick ut ca 18) eller Sonos vet jag inte, men jag sålde hur som helst Connecten (ångrar mig lite där)

Men som sagt, till Spotify och Flac funkar det bra. Och jag tror inte Toskabeln spelar roll, bara den sitter som den ska.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-15 21:13

Tror som Fors att felet är någonting annat. Du kan hålla en toslink utanför kontakten och ändå få signal.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-01-15 21:50

Roger, jag känner igen mig helt och hållet i din problembeskrivning. Jag har stött på många Toslinkkablar sominte sitter fast och funkar dåligt. Man behöver dock inte köpa någon dyr. Jag vill minnas att Elfas tunna tycker jag bäst om. Men det var så länge sedan jag köpte att jag inte vet om de finns där längre.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-15 22:12

Jag kan upplysa om att det finns dåliga kontakter också. De optiska kablarna som jag sett har en något välvd ljusledare i slutändarna vilket betyder att de fungerar som lins med en brännvidd. Om kontakterna är rätt utformade skall ljuset fokuseras i kontaktens plan och på så sätt fås en bra ljuskontakt. Problemet är att vissa kontakter inte har detta plan på rätt avstånd. Då blir det fel och det funkar dåligt. Det är lätt att mäta helt olika jitter med olika kablar och kontakter. Det där med standard och toleranser verkar tillhöra en annan värld än denna. Olika kontakter kan dessutom hantera olika snabba signalflöden. Innan jag helt satt mig in i denna toslinkvärld så kan jag bara konstatera att det duger inte med dagens skrotkontakter och det är oavsett pris. Jag tror de flesta tyvärr inte har någon aning om vad de tillverkar och hur deras kablar och kontakter egentligen fungerar. :( :evil: :?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-15 22:19

sprudel skrev:Tror som Fors att felet är någonting annat. Du kan hålla en toslink utanför kontakten och ändå få signal.

Njae, att en form av ljus når fram ändå innebär inte att det blir en problemfri överföring av signal och jittret blir så pass stort att det uppstår bitfel.

Dessutom är det så att beroende på om det finns en PLL eller inte så kan problem av olika slag uppstå. Med vissa moderna DSP så behövs ingen specifik mottagarkrets och då utgår PLL. Då finns möjlighet till problem som man inte haft med specifik mottagarkrets. Hängslen + svångrem är bäst, tyvärr.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-01-15 22:41

Men det du skriver Peter förklarar inte varför Spotify och Flac från NAS funkar problemfritt för mig, medans Tidal/Wimp laggar, allt med samma Tos.
Jag är ganska övertygad om att det är i linan ner, alt mitt nätverk som inte räcker till.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-01-15 23:54

Kan ju tillägga att jag via laptop o Airfoil streamar Tidal problemfritt till en Pioneer N50 nätverksspelare

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-16 10:45

Jag har en minitoslink-toslink som heter Exibel, fungerar utmärkt. Köpte hos Classe. 99kr.
http://www.clasohlson.com/se/Optisk-fiberkabel/32-2087?userSelection=B2C&rememberCookie=false
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-16 12:28

Det är den jag också har! Synkfelet bör alltså ligga någon annanstans? Som sagt fungerar det klart bättre via Airport analogt, som använder samma kontakt fast elektriskt. Audiolab 8200 CDQ optiska ingång kan ställas om för olika bandbredder, märker ingen skillnad där. Airport är ansluten trådlöst till en Ubiquiti Wifi-grunka. Den just nu 4m från Airport:en. Så man ska alltså test att kabelansluta Airport:en? Synd för då ska det borrar och döljas en kabel till...

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-01-16 14:52

Har du testat med annan mottagarenhet också? Tänkte annars inte på att Expressen hade 3,5 mm med optisk ut. Blir ju lite mindre yta i just den ändan som ljuset ska träffa rätt på så kanske Expressen fått sig en törn och dioden sitter lite på sniskan inne i den. (Det är vilda spekulationer som gäller nu. ;))

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2016-01-16 17:38

Är det denna uppsättning som du har?

Ansluta till ett befintligt Wi-Fi-nätverk som del av ett äldre WDS-nätverk eller utökat nätverk

Bild
AirPort Express utökar Wi-Fi-nätverkets räckvidd och strömmar iTunes musik samtidigt med Utökat nätverk för AirPort Express med 802.11n, eller äldre WDS med AirPort Express 802.11g från en annan Wi-Fi-basstation.

På grund av den kapacitet som krävs för denna konfiguration kan det bli avbrott i AirPlay, såsom tillfälliga förluster av ljud.

Klipp från https://support.apple.com/sv-se/HT202192

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-16 19:20

Så här ser kopplingen ut:

Bild

Så detta är ingen bra koppling av Airport? Nätverkssladd till Airport kommer att vara bättre?
Nu verkar flera trådlösa mottagare som Airport Express och Google Cast Audio föra med sig begränsningar till vissa format. Finns det någon väg runt det, några andra grunkor som inte har det?

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-01-16 19:31

Beror väl mer på hur du har konfigurerat själva Airport expressen. Om den fungerar som extender eller som bara klient (om det ens går). Som extender så blir det en hel del extra trafik och trångt i luftrummet, så att säga. Delat medium suger så har man möjlighet brukar det fungera mycket bättre med sladdar. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-16 20:09

Finns ingenstans som jag funnit att trådlöst är lika bra som trådat över tiden.
Många ggr som det funkar bra ett tag sen kommer nån ny möjlighet till uppspelning och så kanske programvaror inte är optimerade och så blir det strul.
Snart kommer det vara vanligt att streama 4K och problemen bli större igen.
Apples grunkor är väldigt enkla att konfigurera men kanske inte har den högsta kapaciteten direkt. Har själv succesivt bytt ut dom.

/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-16 20:52

Jag har också varit tveksam till allt trådlöst. På Magnus Östberg's inrådan skaffade jag den där Ubiquiti-tallriken och den har fungerat bra. Stationär dator kör trådat och det fungerar ett snäpp bättre. Har trådat nätverk till flera ställen i kåken, just vardagsrummet där ljudanläggningen står är dock utan. Får kanske ändra på det om jag vill ha en bättre funktion från Airport/iPad. Har inte vågat ge mig på att integrera PC till Airport än...

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2016-01-16 21:12

Provat att sätta den i klienläge?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-16 22:08

Uppspelningsapparater har jag alla trådade som kan vara trådade. Däremot är ju förstås det som styr typ paddor och telefoner inte det.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-01-17 02:01

För något år sedan mätte jag trådlöst ansluten dator till trådad ansluten dator och fick ett mätvärde på ca 450 Mbit/s. Jag mätte också upp det trådade och det var på ca 800 Mbit/s, så det är fortfarande ganska stor skillnad men skillnaden mellan trådat och trådlöst nät minskar. Fast trådlöst nät är natuligtvis känsligare för störningar än trådat.

Dom problem med optisk anslutnings som nämns i trådan har jag aldrig råkat ut för så jag blir lite förvånad, fast jag har å andra sidan ingen Airport Express. Googlar man på APE så hittar man en hel del länkar med beskrivning av problem med att använda den optiska utgången
Här är tex. en länk.
https://discussions.apple.com/thread/42 ... 0&tstart=0

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-17 09:52

Hade läst detta innan köp och det nämndes inga problem med jitter, https://translate.google.se/translate?h ... htm&anno=2

Nu är det förmodligen just jitter som är problemet och inte nätverket. Länken som Arkman gav ger en tydlig indikation. Här ytterligare diskussion, https://discussions.apple.com/message/18910693#18910693

Frågan är om det finns någon uppdatering från Apple?

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2016-01-19 10:47

Om du har Androidtelefon ta hem appen Wifi-analyzer.

Hade själv grava problem med WIMP HIFI och trådlöst. Tog då kontakt med internetleverantören som ändrade kanal och vips så vart det mycket bättre. Med Wifi analyzer kan du se styrkan på din signal, vilken kanal du ligger på samt om andra wi-fi ligger nära och t ex stör.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-19 11:08

Har laddat ner en sådan app, fanns många att välja mellan. Nu vet jag inte riktig vad du menar med att Internetleverantören ändrar kanal, det kan man ju göra själv hos wifi:n Jag har alltså småstörningar ibland men med nämnda optiska signalväg är det av en helt annan dignitet. Via 5m lång USB-kabel från iPad/PC är det i princip minimalt men det förekommer. Via Airport Express' analoga utgång till Audiolab:ens analogingång är det också i princip närmast störningsfritt, fast givetvis vill jag använda den något bättre DAC:en i Audiolab:en. Kör alltså inte bara Spotify/Fidelify/Wimp/Tidal utan även egenlagrade ljudfiler från PC.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-20 09:43

Verkade inte var något konstig med wifi:n. Drog en nätverkskabel till Airport Express som tydligen är roten till det onda enligt flera diskussioner på Internet. Var lite meckigt innan allt fungerade och det kom inte att hålla i sig speciellt länge. Nu var det plötsligt något knas med min förbindelse mot Internet! Efter omstarter och återställning fungerade varken data eller telefoni... Under den korta tid jag hann prova fungerade Tidal via iPad till Audiolab utan synkproblem såvitt jag kunde fastställa, hoppas det håller i sig. Nu blir det att ringa bredbandsleverantören för att få igång kontakten med omvärlden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-20 14:08

Felsökt. Drog ut nätverkssladden till Airport:en och alla vanliga funktioner var som vanligt. Med andra ord händer något när Airport:en sladdanslöts, skumt...

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-01-20 14:24

Är Airporten inställd på att vara DHCP server?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-20 15:03

Ligger utanför mitt kunskapsområde. Följde de anvisningar som finns på Apple's hemsida, lite svårt att hitta något om Airport Express där...

På flera forum diskuteras svårigheten med att infoga Airport Express, inte minst när Audiolab CD, CDQ eller MDAC nämns. John Westlake en av konstruktörerna hos Audiolab skriver så här:

Airport Express (AES)[edit]

Since their inception, the AES base stations have been able to provide an optical digital audio out, through a combined 3.5mm analog/mini TOSlink socket. Importantly, they are able to pass bit perfect testing - though only for 16 bit/44.1 kHz. A summary for the latest "hockey puck" model can be found at computeraudiophile.com. Connection problems: all models, but especially the new "hockey puck", are susceptible to breaking up the audio stream, if there are networking problems; and the MDAC won't like it. Apparently, the last plug-in type version with 802.11n support has the best network/audio performance. However, with very good WiFi feed they work fine - but to be "drop-out proof", especially with high bit rates, one should feed them through ethernet.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-01-20 15:13

Har jag fattat det rätt om du:
*Har ett befintligt trådlöst nätverk
*Ansluter Airport express via kabel från din router

I så fall, kika här https://support.apple.com/sv-se/HT202192 under:
Ansluta till ett befintligt Wi-Fi-nätverk som del i ett roamingnätverk

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-01-20 16:42

Hmm, nu fanns inte det alternativet med på den sidan! Det skall inte vara enkelt.

Om det nu är så Roger vill koppla, jag tror det.

PS. Med tanke på den support sidan är det inte konstigt att det blir fel ibland.

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-20 16:54

Ja, så är det tänkt. Det ursprungliga scenariot var utvidgat W-Fi-nätverk och det sket sig. Får ta och läsa igenom det du länkat till (hade det faktiskt utskrivet). Blev nog lite orolig för allt tal om iTunes och annat Apple vokabulär, kör inget sådant.

Tydligen ska Airport:en inte strömma så snyggt och det ställer tydligen till det med koppling till "bättre" DAC:ar. En hjälp på traven ska vara att köra nätverkskablat till Airport:en, dock inte heller det är ett säkert kort. Det kan behövas en tolerantare firmware i DAC:en för att möta Airport:ens ryckiga strömning sägs det på div. forum.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi