Det här med D/A omvandling

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Det här med D/A omvandling

Inläggav sprudel » 2016-01-21 12:04

Har nu använt min Oppo BDP 105 som försteg, musikserver, bildförbättrare mm under mer än ett års tid och är väldigt nöjd.
Filmljudet är fantastiskt, men vid musikspelning så upplevs det som att musiken inte engagerar mig. Jag har mina filer dels på CD, men mest på hårddisk via USB rätt in i Oppon. Oppon har ju en begränsning med max output på 2,0 volt, det kan spela roll även om mitt slutsteg har väldigt hög gain, 34dB!!!
Nåväl, tidigare hade jag Lavry da 10 med AD 1955 som dac-chip. Lavry da 10 fungerar utmärkt som försteg, den svingar på rejält jämfört med Oppon.
Oppons berömda chip, ES9018 DAC, mäter ju grymt men kanske implementeringen är väl så viktig och inte enbart chipet i sig.
Jag bestämde mig för en liten övning och tog med Lavryn från Mollösund där den huserat som DA till mina piM. I Mollösund finns det någonting i musikpresentationen som gör att det är tilltalande och engagerande, tror inte det enbart är miljön runt omkring. :)
Med Lavryn i setupen i Göteborg så händer det något annat, det är svårt att sitta och slökika på Ipaden när musiken spelar, den pockar på uppmärksamhet på ett helt annat sätt än förmedlad via Oppon. Mer liv helt enkelt i presentationen, mer närvaro.
Ska låna hem en Auralic Vega och lyssna på den också, den har fått väldigt fin kritik.Samma chip, ES 9018, men i en annan implementation. Den har lite kraftigare förstegdel också, svingar 4,0 volt.
http://www.stereophile.com/content/auralic-vega-da-processor#IBdd64huMQxrp41C.97
Ni andra som har Oppo, eller dac med ES9018, tex Mytek, som fått en del kritik för att vara tråkig, eller ljus i presentationen., vad har ni för upplevelser?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Det här med D/A omvandling

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-21 12:08

Att en DAC är tekniskt mycket bra betyder ju inte nödvändigtvis att du kommer föredra den. Det är ju fullt möjligt att ha andra preferenser.

Implementering av DAC-chippet är väldigt viktigt; det går att göra stora fel. Vilket dock inte Oppo gjort så vitt jag vet.

Jag är själv mycket nöjd med min Oppo(103 iof).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-21 17:19

Det är inte DACen som skall engagera det är musiken. Sluta spela tråkig musik. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-21 18:09

Nattlorden skrev:Det är inte DACen som skall engagera det är musiken. Sluta spela tråkig musik. :wink:

Hur f-n pratar man med en dac och säger till den att den är tråkig?
Tror i och för sig att Oppon kanske behöver ett försteg för att komma till sin rätt också. 2.0 Volt är inte mycket tryck.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-21 18:15

sprudel skrev:Tror i och för sig att Oppon kanske behöver ett försteg för att komma till sin rätt också. 2.0 Volt är inte mycket tryck.

Nä med 34dB gain i slutsteget så blir det bara ca 1250w i 8ohm. Inget alls ;)

Jag vet inte var ditt problem är, men det är förmodligen inte att 2v ut från källan är för lite. Jag har hört en oppo 105 användas som försteg hos komorok med väldigt bra resultat.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-01-21 18:17

Har du blindtestat?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-01-21 18:18

Fast om du jämför två källor med olika nivå okalibrerat så kommer det så klart att bli skillnad på ljudet, men det handlar ju inte om D/A-omvandlingen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-01-21 18:50

Auralic Vega har ett väldigt trevligt gränssnitt tycker jag, väldigt tydlig display. Men pinsam budgetfjärr till en sådan high-end produkt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-21 20:45

sprudel skrev:Har nu använt min Oppo BDP 105 som försteg, musikserver, bildförbättrare mm under mer än ett års tid och är väldigt nöjd.
Filmljudet är fantastiskt, men vid musikspelning så upplevs det som att musiken inte engagerar mig. Jag har mina filer dels på CD, men mest på hårddisk via USB rätt in i Oppon. Oppon har ju en begränsning med max output på 2,0 volt, det kan spela roll även om mitt slutsteg har väldigt hög gain, 34dB!!!
Nåväl, tidigare hade jag Lavry da 10 med AD 1955 som dac-chip. Lavry da 10 fungerar utmärkt som försteg, den svingar på rejält jämfört med Oppon.
Oppons berömda chip, ES9018 DAC, mäter ju grymt men kanske implementeringen är väl så viktig och inte enbart chipet i sig.
Jag bestämde mig för en liten övning och tog med Lavryn från Mollösund där den huserat som DA till mina piM. I Mollösund finns det någonting i musikpresentationen som gör att det är tilltalande och engagerande, tror inte det enbart är miljön runt omkring. :)
Med Lavryn i setupen i Göteborg så händer det något annat, det är svårt att sitta och slökika på Ipaden när musiken spelar, den pockar på uppmärksamhet på ett helt annat sätt än förmedlad via Oppon. Mer liv helt enkelt i presentationen, mer närvaro.
Ska låna hem en Auralic Vega och lyssna på den också, den har fått väldigt fin kritik.Samma chip, ES 9018, men i en annan implementation. Den har lite kraftigare förstegdel också, svingar 4,0 volt.
http://www.stereophile.com/content/auralic-vega-da-processor#IBdd64huMQxrp41C.97
Ni andra som har Oppo, eller dac med ES9018, tex Mytek, som fått en del kritik för att vara tråkig, eller ljus i presentationen., vad har ni för upplevelser?

Det är inte Oppos chip. Oppo använder sig av Sabre ES 9018 ES. Detta chip görs av ESS Technology. Oppo är en i mängden som använder Sabre ES 9018 ES från ESS Technology.

Jag har använt detta chip i prototyper till Bremens kommande DAC. Vid lyssning så funkar tyvärr inte ljudet i mina öron och det blir trist att lyssna på. Efter en tids lyssning gick det inte längre. Jag sågade då vår prototyp jäms med fotknölarna och sa till lilltroll att det här funkar inte. Kan inte sälja en apparat som jag inte själv vill lyssna på. Jag tror inte på detta chip längre. Det måste vara något som är fel.

Eftersom THD vid 0 till - 10 dB mäter exemplariskt och även våra flertonsmätningar vid - 10 dB visade inga problem. Då misstänkte jag att det måste vara något annat fel, kanske nollgenomgångsdist av något slag eller att det på något sätt allstras oharmoniska toner från smplingsfrekvensen.

Med helt andra mätningar än gängse så kunde vi lokalisera problematiken och med signaler runt -30 till -32 dB der man att deras dither inte fungerar och man får helt enkelt stor övergångsdistorsion på var 3e halvperiod enligt våra mätningar. Det är mätningar som Lilltroll gjort. Detta är en problematik man kan få då man använder 5-6 bitars DAC med delta-sigma. Någonstans är nollgenomgången och där måste dither helt enkelt fungera perfekt.

Då jag såg dessa mätningar med exstrem nollgenomgångsdist men bara på vissa perioder så var jag övertygad om att jag hört rätt. En sak till, eftersom vi hade möjlighet via DSP att introducera eget dither i signalen in i Sabre ES 9018 ES så kunde vi ändra förutsättningarna för Sabre ES 9018 ES och vi kunde få ljudet bättre men med högre brusnivå. Jag bedömnde detta som en halvdan lösning i jämförelse med perfekt applicerat dither från början och jag gillar inte den typen av kompromisslösningar så jag skippade Sabre ES 9018 ES.

Efteråt har vi istället gjort en prototyp med mina gamla D/A-idéer från 90-talet som jag nu lyssnar på. Det är en liten DAC med intressant topologi och den är trevlig att lyssna vidare på vilket jag inte tycker Sabre ES 9018 ES är. Den 6 januari 2016 lanserade ESS deras nya chipserie där ES9038PRO SABRE DAC är den största. Om den håller måttet vet jag inte.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-21 21:02

Tack Peter.
Kul att det är någon mer som har öra för musiken hör på Faktiskt och reagerar på underligheterna.
Antagligen har du lyckats diagnosticera bekymret med chipet.
Jag vet att det är Sabres chip, men Oppo gör stor affär av att de använder sig av detta chip. Maskinen är duglig till mycket, men musikspelandet och DA-omvandlingen får skötas av någon annan apparat.
Auralic resp MSB Analog dac ska få göra ett besök så får vi se om de spelar bättre än Lavryn som jag är imponerad av.
Den har förbättringspotential i djupet i ljudbilden, men annars så låter det väldigt bra via den.

@Andres: När IÖ var här så drog vi Oppon i botten, med hans egen demoskiva. Mycket ljud men helt OK! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-21 21:06

Märkligt, den där Oppo:n som höjts till skyarna under en tid. Så alla som har ESS Sabre ES 9018 chip är nu helt plötsligt olyssningsbara? Jo, det sitter samma chip i min Audiolab också....

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-21 21:11

Almen skrev:Fast om du jämför två källor med olika nivå okalibrerat så kommer det så klart att bli skillnad på ljudet, men det handlar ju inte om D/A-omvandlingen.

Kanske det. Men det här är så stor diff att jag lovar att du tar det 20/20 även om min anläggning inte är exakt densamma som din.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-21 21:33

RogerGustavsson skrev:Märkligt, den där Oppo:n som höjts till skyarna under en tid. Så alla som har ESS Sabre ES 9018 chip är nu helt plötsligt olyssningsbara? Jo, det sitter samma chip i min Audiolab också....

Nope, de är inte olyssningsbara alls. Är du tillfreds så är du. Men efter en lång tids lyssning noterar du att du är oengagerad i den musikaliska upplevelsen. Det är inte kul att lyssna längre när man ledsnat på HiFi-parametrarna, alltså att lyssna efter hur det låter!!
Jag kan njuta så till den grad av ett ensamt akustiskt instrument presenterat live, enbart ljudupplevelsen av instrumentet berör mig starkt, och jag lyssnar ofta. Jag är klart medveten om vilka strängar det slår an på hos mig.
Det kan vara röster, stråkar, blås osv, men det händer något.
Åt det hållet ska min setup gå också, och gör den inte det får jag felsöka.
Viss musik kan låta fantastiskt via Oppon i kombination med att jag är i "perfekt mode", tex Fleetwood Mac som jag hittade på Tidal, det var grymt, men ändå blir det så mycket bättre via Lavry. Det musikaliska budskapet, magin i innehållet går fram bättre.
Vet inte om alla greppar vad jag pratar om nu, men det är inte mitt problem. Jag har försökt förklara så gott jag kan.

En liten anekdot då. Jag hade en kvinnlig musiklärare när jag var yngre, på lågstadiet. Kan aldrig glömma hennes kompande på piano när vi hade sångövningar, eller överhuvudtaget när hon skulle spela ett stycke på det stackars instrumentet.
Visst, hon träffade rätt tangenter, men Jösses med vilken bristande känsla, hon fullständigt hamrade sönder det stackars pianot i jakten på kvantitet. Det blev ingen musik alls, trots att hon gjorde "rätt". Vaddå takt, harmoni och känsla?
Ljud är inte musik även om man är sematiskt sprallig och tycker att musik är ljud så är förhållandet mellan dessa begrepp inte reversibelt.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-21 21:42

Fast det är ju ljudet som påverkats när du upplever att det låter "mer musik". Vad man väljer att kalla det är endast semantik, men om du hör en skillnad så har ljudet ändrats. Så är det bara.

Vad man kallar det kan jag personliga tycka är ganska icke-relevant. Man skall trivas med det man hör och gör man inte det så får man fundera över varför.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-01-21 21:47

sprudel skrev:Har nu använt min Oppo BDP 105 som försteg, musikserver, bildförbättrare mm under mer än ett års tid och är väldigt nöjd.

Du kommer få höra det vanliga Placebo, blindtesta osv. Men för dig egen skull och för din inre reference så testa mer och se hur du under en längre tid upplever den och Oppon. Det där med mer närvaro i musiken är inte helt fel. :wink:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-01-21 21:58

FBK skrev:Du kommer få höra det vanliga Placebo, blindtesta osv.

FBK, det är nästan bara du som pratar om det där numera...:)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-01-21 22:43

petersteindl skrev:Det är inte Oppos chip. Oppo använder sig av Sabre ES 9018 ES. Detta chip görs av ESS Technology. Oppo är en i mängden som använder Sabre ES 9018 ES från ESS Technology.

Jag har använt detta chip i prototyper till Bremens kommande DAC. Vid lyssning så funkar tyvärr inte ljudet i mina öron och det blir trist att lyssna på. Efter en tids lyssning gick det inte längre. Jag sågade då vår prototyp jäms med fotknölarna och sa till lilltroll att det här funkar inte. Kan inte sälja en apparat som jag inte själv vill lyssna på. Jag tror inte på detta chip längre. Det måste vara något som är fel.

Eftersom THD vid 0 till - 10 dB mäter exemplariskt och även våra flertonsmätningar vid - 10 dB visade inga problem. Då misstänkte jag att det måste vara något annat fel, kanske nollgenomgångsdist av något slag eller att det på något sätt allstras oharmoniska toner från smplingsfrekvensen.

Med helt andra mätningar än gängse så kunde vi lokalisera problematiken och med signaler runt -30 till -32 dB der man att deras dither inte fungerar och man får helt enkelt stor övergångsdistorsion på var 3e halvperiod enligt våra mätningar. Det är mätningar som Lilltroll gjort. Detta är en problematik man kan få då man använder 5-6 bitars DAC med delta-sigma. Någonstans är nollgenomgången och där måste dither helt enkelt fungera perfekt.

Då jag såg dessa mätningar med exstrem nollgenomgångsdist men bara på vissa perioder så var jag övertygad om att jag hört rätt. En sak till, eftersom vi hade möjlighet via DSP att introducera eget dither i signalen in i Sabre ES 9018 ES så kunde vi ändra förutsättningarna för Sabre ES 9018 ES och vi kunde få ljudet bättre men med högre brusnivå. Jag bedömnde detta som en halvdan lösning i jämförelse med perfekt applicerat dither från början och jag gillar inte den typen av kompromisslösningar så jag skippade Sabre ES 9018 ES.

Efteråt har vi istället gjort en prototyp med mina gamla D/A-idéer från 90-talet som jag nu lyssnar på. Det är en liten DAC med intressant topologi och den är trevlig att lyssna vidare på vilket jag inte tycker Sabre ES 9018 ES är. Den 6 januari 2016 lanserade ESS deras nya chipserie där ES9038PRO SABRE DAC är den största. Om den håller måttet vet jag inte.

Mvh
Peter

Tack för redogörelsen Peter! Mycket intressant. /mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-21 23:07

AndreasArvidsson skrev:Fast det är ju ljudet som påverkats när du upplever att det låter "mer musik". Vad man väljer att kalla det är endast semantik, men om du hör en skillnad så har ljudet ändrats. Så är det bara.

Vad man kallar det kan jag personliga tycka är ganska icke-relevant. Man skall trivas med det man hör och gör man inte det så får man fundera över varför.

Tycker nog man kan nyansera ljudbegreppet lite, ordningen på ljudet är viktigt, inte bara att det är ljud. Men det hela beror ju på i vilket sammanhang man diskuterar begreppen. Pratar du med en musiker så är han/hon helt klar över vad som är musik och vad som är enbart ljud i en kaotisk eller annan ordning.
Men jag förstår hur du tänker. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-21 23:15

petersteindl skrev:

Det är inte Oppos chip. Oppo använder sig av Sabre ES 9018 ES. Detta chip görs av ESS Technology. Oppo är en i mängden som använder Sabre ES 9018 ES från ESS Technology.

Mvh
Peter

Mycket intressant, verkligen! Har du tänkt att utvärdera den nya ES9038 för eventuellt införande i din Dac eller går du en annan väg? Ser verkligen fram mot din nya Dac.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-01-21 23:20

petersteindl skrev:Det är inte Oppos chip. Oppo använder sig av Sabre ES 9018 ES. Detta chip görs av ESS Technology. Oppo är en i mängden som använder Sabre ES 9018 ES från ESS Technology ....

Intressant. Jag har på något utländskt forum sett kommentarer om att en del tycker att ljudet från Sabre chip inte låter bra, men chip från Sabre har fått så mycket positiva omdömen att det har varit svårt att tro att det varit chipet som haft brister. Det här talar för att kan finnas en del sanning i dessa kommentarer.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-21 23:21

sprudel skrev:
AndreasArvidsson skrev:Fast det är ju ljudet som påverkats när du upplever att det låter "mer musik". Vad man väljer att kalla det är endast semantik, men om du hör en skillnad så har ljudet ändrats. Så är det bara.

Tycker nog man kan nyansera ljudbegreppet lite, ordningen på ljudet är viktigt, inte bara att det är ljud. Men det hela beror ju på i vilket sammanhang man diskuterar begreppen. Pratar du med en musiker så är han/hon helt klar över vad som är musik och vad som är enbart ljud i en kaotisk eller annan ordning.
Men jag förstår hur du tänker. :)

Allt ljud är inte musik, men all musik är ljud 8)

Jag är själv musiker kan tilläggas och det långt innan jag fick intresse för HiFi.

EDIT: Kan för tydlighetens skull påpeka att jag inte alls tycker det är konstigt att man kan fokusera på musiken istället för på hur ljudet låter, det gör jag större delen av tiden, men du kan inte lyssna på musiken utan att lyssna på ljudet. Det är lite som att smaka på kryddorna, men inte maten; det går inte logiskt ihop. Det är dock inga problem alls att fokusera på olika aspekter av ljudkaraktären eller musiken, men du hör självklart allt och hör du något anorlunda så har självklart ljudet ändrats...eller så är det placebo :lol:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-21 23:43

Hehe!
FBK hann före! :)
Mjae, det där med musiker, vem definierar det? Vem som helst kan ju kalla sig musiker för att man plinkar på ett instrument. Det finns grader i det helvetet också.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-21 23:52

Jag vet inte om det finns någon vedertagen definition, men jag klassar mig själv som musiker iaf då jag i hela mitt tonårs till vuxna liv spelat instrument, vart med i några olika band, skrivit lite låtar mm. Allt på amatörnivå. Om det sedan passar någon annans definition av musiker bryr jag mig inte direkt om.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-22 00:13

Jag spelade dragspel av alla instrument! Enligt Sten Broman är jag en del av djävligheten själv, men jag joddlar inte i alla fall, så där får jag kanske en poäng. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-22 00:17

Juste! Dragspel är ett riktigt häftigt instrument.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-22 00:47

petersteindl skrev:Eftersom THD vid 0 till - 10 dB mäter exemplariskt och även våra flertonsmätningar vid - 10 dB visade inga problem. Då misstänkte jag att det måste vara något annat fel, kanske nollgenomgångsdist av något slag eller att det på något sätt allstras oharmoniska toner från smplingsfrekvensen.

Det där är ju intressant och det jag frågar mig är då hur stark disten är. Man borde alltså se detta om man tar en sinus (?) och sakta låter den avta i amplitud. Det du säger är att vid -30 dB så sticker det upp en massa dist då?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-22 01:21

RogerGustavsson skrev:Märkligt, den där Oppo:n som höjts till skyarna under en tid. Så alla som har ESS Sabre ES 9018 chip är nu helt plötsligt olyssningsbara? Jo, det sitter samma chip i min Audiolab också....

Alltså, bara för att jag tycker något om ljudet behöver inte betyda att andra tycker likadant. Med min gamla Licence/Bremen DAC spelade jag musik väldigt mycket och hade inga problem med ljudet.

Med min nya prototyp med Sabre så blev lyssnandet på musik till slut rätt slätstruket vilket jag även tycker Oppo 95 och Oppo 105 är i jämförelse med vad jag haft. Jag har också haft Boulder CD-spelare hemma som var en fröjd att spela/återge musik med. Jag måste reagera då musiken genom återgivningskedjan blir slätstruken. Andra tolkar det som en objektiv virtue d v s ju mindre dist desto tråkigare och många ingenjörer har samma mynt d v s de säger att då folk gillar ljudet så beror det på apparatens stora dist. För mitt vidkommande är sådant resonemang total BS. Efter att ha dömt ut min egen prototyp så påbörjades operation felsökning för att se om det fanns någon korrelation mellan min lyssning och mätning. Mäter man frekvensgång och THD vid -1 dB kan jag garantera att det inte finns någon korrelation mellan min lyssning och sådan mätning på Sabre ES 9018.

Om du inte vill läsa om mina erfarenheter eller om lilltrolls mätningar så kan jag här och nu helt enkelt fimpa all sådan text. Om du vill att jag istället skall ljuga om allt och säga att allt är perfekt så att jag inte trampar någon på tårna så skall jag överväga det, men om du önskar att jag fortsättningsvis ger mitt omdöme utan krusiduller och politiska korrektheter och annat trams så skall jag överväga det. Jag är den jag är och jag önskar fortsättningsvis kunna vara mig själv och om det inte accepteras styr jag kosan åt annat håll.

Bollen är din. Fundera på vad du svarar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-22 01:47

Svante skrev:
petersteindl skrev:Eftersom THD vid 0 till - 10 dB mäter exemplariskt och även våra flertonsmätningar vid - 10 dB visade inga problem. Då misstänkte jag att det måste vara något annat fel, kanske nollgenomgångsdist av något slag eller att det på något sätt allstras oharmoniska toner från smplingsfrekvensen.

Det där är ju intressant och det jag frågar mig är då hur stark disten är. Man borde alltså se detta om man tar en sinus (?) och sakta låter den avta i amplitud. Det du säger är att vid -30 dB så sticker det upp en massa dist då?

Eftersom eländet inte sker varje halvperiod eller ens varje helperiod på konstant sinus på kritisk nivå så kan man ju t.ex. välja att mäta på just den delen där problemet inte uppstår eller man kan välja att mäta på den delen där problemet uppstår. Skulle tippa att det ger helt olika distvärden vid mätning. Skulle även tippa att det handlar om helt oharmoniska toner som mig veterligen varje uppställning av THD filtrerar bort. Man skulle kunna tänka sig att integrera under en given tidsperiod, men hur lång skall den tidsperioden vara? Sedan återstår frågan hur mycket kommer in i musiken som varierar i ljudstyrka? Man kan också komprimera musiken i mastringsled så att om musiken spelas upp på sådant sätt att man aldrig kommer ner mot eller ligger på denna kritiska gräns. För mig spelar det ingen roll. Kretsen är inaktuell i en Bremenapparat.

Eloge åt lilltroll som hittills lyckas mäta allt till spillror som jag lyssningsmässigt inte godkänt. Jag litar på mitt subjektiva omdöme och lilltroll får överbevisa mig om att jag har fel. Hittills har det motsatta alltid inträffat. :)

Vi har också mätt fram att brusnivån ändras med insignal d v s det finns modulationsbrus i Sabre. Det är beroende på nätdel. Med extremt väl injusterade nätdelar på varje position så återstår trots allt modulationsbrus. På dåliga nätdelar syns även modulationsbrus även på matningen. Fixar man bort modulationsbrus på matningen så kan man se vad som återstår. Vi har inte mätt på andra DAC-chip.

Däremot har jag sagt till lilltroll att då vi kommit en längre bit på väg från vårt alfaprototypexemplar av Bremens nya DAC-koncept så kan han gärna kontakta den där läraren på KTH så att de tillsammans kan mäta fram eventuella otäckheter som möjligtvis kan finnas i Bremens betaversion. 8)

Avslutningsvis: Om man tror att allt inom digitalteknik och ljudåtergivning endast skulle handla om ettor och nollor innan konvertering mot analogt och att allt är perfekt sound forever så kan man lika gärna tro på tomtar och troll. Jag väljer dock att tro på lilltroll :D

Hädanefter kommer jag vilja ha en stegad mätprocedur med signal från -90 dB till 0 dB för att få en bättre bild på "what's going on". Dessutom skall det ske på flera olika frekvenser från bas till högsta diskant.
Jag tror dock att möjligheten finns att vi kan upptäcka mer tokigheter på det digitala :arrow: analoga.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-22 07:00

Själv gillar jag riktiga multibitsDAC-ar. Helst på 20 bitar eller fler.

Även sådana kan självklart uppvisa artefakter, t ex att bitviktskvoterna inte är exakt 2, men ju bättre sådana "analoga" fel trimmas eller konstrueras bort, desto närmare den "perfekta återgivningen för alltid" kommer man. :)

Det som är trevligt med den sortens DACar (det är mycket som är det, men framförallt) är att de är stabila och liksom bara spelar på. Den gamla Sentec-DACen t ex. PCM63 var en äkta flerbitsDAC, och 1702 och 1704 var det väl också. Det lilla företaget MSB tillverkade väl till och med sina egna multibitsDACar!

Med andra lösningar för att approximera lagrad data, tänker mest på få- och enbitsprocesser så gäller det hålla tungan rätt i munnen hela tiden, risken att olika sorters algoritmiska oscillationer skall uppstå finns alltid. Men jag tycker att advanced segment (de 6 msb är R/2R + sigmadelta för resterande 18 bitar) fungerar bra i PCM 1738 m fl DACar.

Oppo-spelarnas DACar har jag inte brytt mig så mycket om även om jag kört med Oppospelare i flera omgångar (kör med en Oppo just nu t ex) men utan att använda de inbyggda DACarna.

Jag gillar Oppo framförallt för möjligheterna att spela så många olika format, samt för att textraden går att välja position för. Min äldre Oppo (95 hette den väl) blev jag dock vansinnig på, på grund av fläkten som väsnades. Hur man kan bygga in sådant i en spelare som skall ha låg störnivå? Fläktens ljud gav ju typ 1000 gånger mera ljudeffekt i rummet än DACens tekniska fel. Snacka om ogenomtänkta prioriteringar.

Blev rätt så besviken på LTS-testen av denna apparat där fläkten inte ens nämndes som ett problem...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-22 07:34

@ Peter.
Hur tänker du kring möjligheten att låta din nya konstruktion fungera som försteg med en god volymkontroll och utnivå kanske kring 4 volt? Tror det finns marknad för det, och kanske någon analog ingång för lp-spelare.
Blir den billigare än MSB har jag härmed bestält första exemplaret. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Nästa

Återgå till Generellt om hifi