Jag har sedan tre år ägt en Pioneer A-A9-J stereoförstärkare. Förstärkaren är utrustad med en funktion som heter sound retriever som beskrivs med följande lovord: "Sound Retriever Technology for Enhanced MP3/AAC File Playback" och "[...]Sound Retriever enhances these audio files to restore the minute details left out during the compression process.[...]". Efter att länge varit nyfiken fick jag idén att på något sätt försöka mäta mig till vad funktionen gör för ljudet. Jag äger ingen mikrofon men förstärkaren har en utgång för hörlurar som jag kopplade till min dators mikrofon-ingång. Det tål att tillägga att jag aldrig spelat in musik för annat syfte än att avlyssna det, har ni förslag på förbättring så är de välkomna.
Inspelningen gjorde jag i ljudinspelning- och ljudredigeringsprogrammet Audacity, med sex olika inställningar på förstärkaren: Ingen tonkontroll (används som referens i jämförelsen), Direct Sound, Sound Retriever, +4/+4 bass/treble (dB), +6/+6 bass/treble (dB), +8/+8 bass/treble (dB). Efter att spelat in sex olika versioner av samma 60 sekunder ur låten My Mojo Ain't Workin' No More gjorde jag en frekvensanalys och exporterade datan i rå text och förde in den i en excelfil. I excel skapade jag tre diagram som visar på olika frekvensområde och hur högt ljudet är i förhållande till referensen. Så här blev resultatet(uppdelat över tre frekvensområde (0-5 000 Hz, 5 000-10 000 Hz och 10 000-24 000 Hz)):
Nu är jag givetvis nyfiken på hur jag ska tolka det jag mätt fram eftersom det är första gången jag såväl mäter som tolkar ett resultat. Är det fråga om en Loudness-funktion? Varför döper de i så fall inte det till Loudness? Saknas det tillräckligt material för att kunna säga något? Jag är nyfiken på vad ni har att säga, så pass att jag registrerade mig på forumet. Hela experimentet utfördes för att mätta min snart treåriga nyfikenhet, tack på förhand!