Kan det vara så att komponenten gått varm,så benen blivit svedda?
Eller kan benen se ut så ändå?
Moderator: Redaktörer
Michael skrev:Skillnaden ovan ser jag inte.
Har du service manual (schema)?
Michael skrev:Kolla så 70 volten finns inne på korten. T.ex. på ena sidan av R607, R615, R608 och R616.
Sitter ett relä som kortsluter ingången, kanske drar det aldrig och släpper loss musiken! Ursäkta, tog bort mitt mätförslag, p.g.a. risk för spik på ingången. Insåg att resistans mäta ingången med steget i drift är en väldigt dålig ide.
//Michael
Michael skrev:Ja, matningsspänningen är inget konstigt att mäta på. Du kan mäta vid säkringarna, om du vill.
Går ut på att kolla om korten har matningsspänning.
Har du möjlighet att spela en sinuston? För att ha en lågnivå signal att mäta på. (gör det dock inte på full volym)
//Michael
Michael skrev:Ja, matningsspänningen är inget konstigt att mäta på. Du kan mäta vid säkringarna, om du vill.
Går ut på att kolla om korten har matningsspänning.
Har du möjlighet att spela en sinuston? För att ha en lågnivå signal att mäta på. (gör det dock inte på full volym)
//Michael
Michael skrev:Säkringarna verkar trasiga, men mätte du båda sidorna på varje säkring? och, använda nollan (jord/gemensam) vid stora kondingarna för ena mätpinnen är bra.
PS. Det är bra om du laddar ur dig själv genom att ta på förstärkarens chassie, innan du rotar inuti. Vill inte ha en stöt (elektrostatisk urladdning på komponenterna). Vid denna årstid är det torrt och vi kan bli uppladdade.
//Michael
Michael skrev:Jag antar att du mätte även efter säkringarna (och inte bara före).
Då båda kanalerna är samma, så misstänker jag något gemensamt. Ingångsrelät! Spela sinus och så hur långt in den kommer, är en variant. ...och veta hur och var mäta.
Annars, ryck loss K602 kontakten och hör om det blir musik (via den sladden kortsluts ingången).
eller om du först vill mäta på K905 (K802) om det finns spänning till relät. ...det är inte så att PROT lampan lyser?
//Michael
Mannegizen skrev:Grattis, bra jobbat.
Osäker på vad du menar med ingångsrelä.
rikkitikkitavi skrev:Det är reläet till mjukstarten, se tråden för RB 1090 om detta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster