mx skrev:[…]Eller iPhone, iPad eller Airport Express.[…]
Låter bra.
Hej oss!

Moderator: Redaktörer
mx skrev:[…]Eller iPhone, iPad eller Airport Express.[…]
Låter bra.
IngOehman skrev:Bra där sista meningen!
Utbredningen av DSP för rumsförstörelse i alla hemmabioförstärkare är att otyg, och i vissa fall är det nästan omöjligt att slå av all sådan distorsion i hemmabioförstärkarna.
Till och med om man aldrig gör någon "kalibrering" (alltså det man gör avsett att berätta för apparaten hur den skall kompensera rummet (vilket den ändå inte kan)) så kommer apparaterna ibland levererade med en korrigering från ett annat rum!![]()
Kanske är det för att funktionen testas innan apparaten levereras, och att nonsenskorrektionen ligger kvar i apparaten efteråt?
Jag blir mer och mer negativ till rumskorrektion för varje år som går märker jag, trots att det nog ändå är så att de blir mindre och mindre dåliga. Nuförtiden är de bara klart dåliga, medan de för många år sedan var fruktansvärt dåliga. Det växande problemet är ju att det blir svårare och svårare att koppla bort dem, och att utan mätinstrument verkligen veta att man lyckats.
Vh, iö
Morello skrev:Ett eget DAC-kort som får digitalt data direkt från HDCD-filtret(PMD100)
DAC är PCM1704 följt av en transimpedansförstärkare byggt runt en ohyggligt fin OP, varpå ett tredje ordnungens rekonstruktionsfilter följer. Prestanda i spitzeklassse.
Detta sitter i en Copland-maskin, som är föredömlig i själva handhavandet till skillnad från diverse japanska prylbögsapparater som är så nedlusade med knappar, rattar och menyer att jag inte vill ta i dem med tång.
sprudel skrev:Morello skrev:Ett eget DAC-kort som får digitalt data direkt från HDCD-filtret(PMD100)
DAC är PCM1704 följt av en transimpedansförstärkare byggt runt en ohyggligt fin OP, varpå ett tredje ordnungens rekonstruktionsfilter följer. Prestanda i spitzeklassse.
Detta sitter i en Copland-maskin, som är föredömlig i själva handhavandet till skillnad från diverse japanska prylbögsapparater som är så nedlusade med knappar, rattar och menyer att jag inte vill ta i dem med tång.
Det var ett inlägg i klassisk Morello-tappning![]()
Kul att du är här igen!
Vee-Eight skrev:Sentec DiAna.
Läste på ett forum att den var bra, så det får man väl lita på, antar jag...
Morello skrev:Vee-Eight skrev:Sentec DiAna.
Den har enligt Ingvar Ö trimpot för LSB-trim, så den bör trimmas på regelbunden basis. Ungefär som att byta olja i bilmotorn med andra ord. Ytterligt få PCM63-baserade maskiner har dragit nytta av denna krets möjlighet till extern fintrimning.
Den har enligt Ingvar Ö trimpot för LSB-trim, så den bör trimmas på regelbunden basis. Ungefär som att byta olja i bilmotorn med andra ord. Ytterligt få PCM63-baserade maskiner har dragit nytta av denna krets möjlighet till extern fintrimning.
Alexi skrev:Morello skrev:Vee-Eight skrev:Sentec DiAna.
Skulle man kunna ha någon cool analog mätare på framsidan för att hålla LSB i trim?
Morello skrev:Tack - inte för att jag vet vad som konstituerar ett "inlägg i klassisk Morello-tappning".
Vee-Eight skrev:Åhå, låter ju lite småspännande onekligen.
Morello skrev:...Detta sitter i en Copland-maskin, som är föredömlig i själva handhavandet...
Svante skrev:Kul att du är tillbaka, koompis!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster