Rydberg skrev:Efter ännu mer lyssning så är nog trots allt D/A:n i DNP:n den bästa, den låter väldigt klart och rent.
Eftersom du kan sätt ord på den, så tror jag du har fel. Låter som den överbetonar övre registret och möjligen komprimerar.
Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Efter ännu mer lyssning så är nog trots allt D/A:n i DNP:n den bästa, den låter väldigt klart och rent.
Svante skrev:Svante skrev:Kul att du är tillbaka, koompis!
Jag måste bara upprepa det här, Faktiskt blev faktiskt snäppet mer värt iom det.![]()
Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Efter ännu mer lyssning så är nog trots allt D/A:n i DNP:n den bästa, den låter väldigt klart och rent.
Eftersom du kan sätt ord på den, så tror jag du har fel. Låter som den överbetonar övre registret och möjligen komprimerar.
Morello skrev:Morello skrev:Vee-Eight skrev:Sentec DiAna.
Läste på ett forum att den var bra, så det får man väl lita på, antar jag...
Den har enligt Ingvar Ö trimpot för LSB-trim, så den bör trimmas på regelbunden basis. Ungefär som att byta olja i bilmotorn med andra ord. Ytterligt få PCM63-baserade maskiner har dragit nytta av denna krets möjlighet till extern fintrimning.
Jag öpnnade just en Sentec Diana och måste korrigera Ingvar Öhman; sagda DAC saknar trimpot för LSB.
"1992-09-30" står det på mönsterkortet - tiden går grabbar!
Morello skrev:När jag läser saker som "32 bitar" undrar jag vad folk menar? Menar man att maskinen ifråga kan ta emot datat eller menar man att den både kan ta emot datat och omvandla med ett SNR om cirka 200 dB?
Det senare är givetvis helt omöjligt, varför påståendet bara är trams.
KarlXII skrev:Både V8 och Morello igång igen. Detta blir en bra dag.
arkman skrev:Har man inte 32 bitar före själva da-kretsen för att kunna använda en digital volymkontroll. Med 32 bitar kan man väl sänka nivån ca 96 dB utan att riskera att tappa något i upplösning, förutsatt att det är cd man spelar?
Morello skrev:När jag läser saker som "32 bitar" undrar jag vad folk menar? Menar man att maskinen ifråga kan ta emot datat eller menar man att den både kan ta emot datat och omvandla med ett SNR om cirka 200 dB?
Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Efter ännu mer lyssning så är nog trots allt D/A:n i DNP:n den bästa, den låter väldigt klart och rent.
Michael skrev:arkman skrev:Har man inte 32 bitar före själva da-kretsen för att kunna använda en digital volymkontroll. Med 32 bitar kan man väl sänka nivån ca 96 dB utan att riskera att tappa något i upplösning, förutsatt att det är cd man spelar?
och vilka komponenter kan hantera detta? Tänker främst på de analoga, är det inte t.o.m. så att vanliga motstånd inte ens duger. Hur nära kan man komma, för 192dB är väl helt omöjligt?
PS. Men som sagts, det finns 32bits DA-chip. Jojo, hur nära kommer de?
//Michael
Morello skrev:Det är riktigt - det givetvis MSB som justeras. Av ren nyfikenhet: hur mätte du distorsionen under mitten av 1990-talet?
Vi talar trots allt om nivåer inte långt från -100dB
Morello skrev:Vidare hade ett byte från snik-PCM63, som sitter standard i Dianan, till toppversionen (-K) gett mer avkastning än att löda in trimpottar - om det nu är vad du gjorde.
Morello skrev:Men du verkar sväva i tvivelsmål om huruvida du faktiskt lödde in pottar eller ej och den Dianan är ju inte längre i din ägo, så svaret på frågan kan vi inte få.
AndersP skrev:Oftast blir det dom DAC'ar som sitter i min Emotiva UMC-1 (Cirrus Logic CS42518). När jag någon gång spelar fysiska media vevar jag igång Pioneer DV 668AV i vilken DAC'arna säkert är välkända här på forumet, men som jag inte kommer ihåg vilka dom är.
AndersP skrev:Jag har inte A/B-testat dom mot varandra beroende av ointresse och brist på energi, men jag tycker mig uppleva en "kolsvartare" bakgrund genom 668'an än identisk media (FLAC) via UMC-1. Skillnaden är dock minimal och blir obetydlig/omärkbar bara efter 8 cl maltwisky.
Släpar jag in en utdragssoffa eller stoppad fåtölj i rummet blir skillnaden säkert större än mellan dom två DAC'arna.
IngOehman skrev:Morello skrev:Det är riktigt - det givetvis MSB som justeras. Av ren nyfikenhet: hur mätte du distorsionen under mitten av 1990-talet?
Vi talar trots allt om nivåer inte långt från -100dB
Med en grundtonsundertryckande supernotchförstärkare. Jag tror jag visat den för dig faktiskt. Den är baserad på ett överbryggat T för att inte själv bidra med någon information.
Med den på plats i signalvägen mellan DA och oscilloskop var det en barnlek att trimma in lägsta dist.
Jag har den kvar om du vill kika på den igen, såg den senast igår.Morello skrev:Vidare hade ett byte från snik-PCM63, som sitter standard i Dianan, till toppversionen (-K) gett mer avkastning än att löda in trimpottar - om det nu är vad du gjorde.
Det satt nog en K i den, men oavsett vilket så finns det ingen möjlighet att avgöra vad som skulle ge mest avkastning på det där viset. Speciellt inte om kopplingen inkluderar trimpotar.
Trimningen har ett mycket större intervall än grundfelet även på de enklaste varianterna, så en feltrimmad K är definitivt sämre än en perfekt trimmad snik-PCM63.Morello skrev:Men du verkar sväva i tvivelsmål om huruvida du faktiskt lödde in pottar eller ej och den Dianan är ju inte längre i din ägo, så svaret på frågan kan vi inte få.
Ja, det vill säga, jag tvivlar inte om att jag trimmade den DiAna som jag hade under perioden innan den var riktigt färdig. Och det lär betyda att jag moddade dem. Jag fick ju ett förserieexemplar att leka med, och hittade en del artefakter som blev tillrättade till produktion. Men om det ex som jag sålde hade trimpotar och K-krets vet jag inte. Troligen inte om jag får gissa. Men det var ju en del år sedan. Minns inte när DiAna kom med det var väl på 90-talet någon gång.
Vh, iö
Rydberg skrev:Benchmark DAC-1, Analog Devices AD1853
Bryston BDA-2, 2 st 32-bit AKM 4399 DAC
AudioNET DNP, ??
Objektivisten skrev:Burr-Brown PCM1794
Morello skrev:... det analoga rekonstruktionsfiltret, som är av tredje ordningen.
Svante skrev:Morello skrev:... det analoga rekonstruktionsfiltret, som är av tredje ordningen.
Kan du säga mer om det filtret? Hur är tonkurvan i pass- och spärrband. Har det nollställen? etc.
sprudel skrev:Morello skrev:Beräkningsmässigt blir det såklart mycket svårare att göra så, men vad gör man inte en härlig semesterdag i juli?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster