Doofus skrev:Nu är jag sugen på att beställa ett par bara för att få en chans att besöka bakerman... vilka dilemman
Vadå dilemma? Det är bara att beställa

Moderator: Redaktörer
Doofus skrev:Nu är jag sugen på att beställa ett par bara för att få en chans att besöka bakerman... vilka dilemman
t0mas skrev:Jag har 5.1 system i vardagsrummet idag, hur många högtalare blir bäst då till bakkanalerna?
MattiasBGD skrev:Hur många i gruppköpet vill köpa element och spara frakt ihop med lådorna? jag behöver isf ett definitivt antal för att begära offert.
IngOehman skrev:Det har du nog rätt i, men jag skulle i så fall rekommendera att man kopplar 3 i serie. Det fungerar bra när de är så lågohmiga. Och effekttålighetsmässigt kan det även vara ett visst skydd för elementen att vart och ett då bara kan tillgogogöra sig 1/9 av förstärkarens effekt. Jag tror elementet klara 10 W, och många hemmabioförstärkare är på runt 100 W.Cinder skrev:
Jag är dålig på det där med att räkna på högtalare i allmänhet, men Vifa TG9-elementet som sitter i MuPPS ska väl vara väldigt lättdrivet.
Varifrån kommer den uppgiften?
En känslighet på eller strax under 84 dB (1 meter, 1 watt) skulle inte jag kalla "väldigt lättdrivet", verkningsgraden är snarare klart låg. Så jag skulle nog säga att det är rätt så tungdrivet. Men allt är ju relativt. Små element har ofta rätt så låg verkningsgrad, och att det är på 4 ohm och alltså lastar förstärkaren hårt, gör att man trots allt får ut en anständig känslighet, eftersom 2,83 volt betyder två watt in i elementet får man ut runt 87 dB.
Vh, iö
dilon skrev:Är det någon deadline satt för beställning av lådorna?
BAMBAM skrev:Harv någon gissning på element priset?
I Stockholm kan jag köpa dem för 275 över disk.
- Bosse
Cinder skrev:BAMBAM skrev:Harv någon gissning på element priset?
I Stockholm kan jag köpa dem för 275 över disk.
- Bosse
Om vi beställer ca 60 element från Loudspeaker Freaks så får vi ett styckpris på ungefär 23€, eller strax under 230kr/st med frakt till Sverige inräknat.
andershelin skrev:Hur ser lådorna ut? Har sex element liggandes, kanske skulle göra slag i saken och köpa lådor..... Kan ni lägga ut bild eller PM;a till mig?
/Anders
AndreasArvidsson skrev:andershelin skrev:Hur ser lådorna ut? Har sex element liggandes, kanske skulle göra slag i saken och köpa lådor..... Kan ni lägga ut bild eller PM;a till mig?
/Anders
Ritning finns i första inlägget.
soren skrev:Tror ni dessa skulle funka som ATMOS högtalare i taket, tillsammans med pi60, bs60, i14 och 6st a2?
Inga stora element direkt? Hur är off axis spridningen på dem?
peh61 skrev:soren skrev:Tror ni dessa skulle funka som ATMOS högtalare i taket, tillsammans med pi60, bs60, i14 och 6st a2?
Inga stora element direkt? Hur är off axis spridningen på dem?
Har också samma funderingar då jag har nästan samma uppsättning fast i32 och Y-4 + 6 a2 och håller på att bygga ut till Atmos och dessa burkar skulle passa storleksmässigt annars är ju a1 alternativet som gäller.
Aerob skrev:Jag körde enbart seriekonding i mina gamla surroundburkar, enligt maestros recept: viewtopic.php?p=301865#p301865
EA_73 skrev:Vilket material behövs för lcr till dessa?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 220 gäster