Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
torde skrev:Kraniet skrev:en början vara att hitta rätt diskantelement en bra början för den som vill "förbättra".
Det jag funderar över när det gäller Dina olika alternativ är - vad skulle Stig C ha valt för alternativ om han levt i dag, med dagens utbud av olika högtalarelement. Det vi vill är ju inte att duplicera OA-52 i dess olika varianter - med olika diskanter. Syftet är ju snarare att logiskt och praktiskt kunna hitta bättre alternativ. När det gäller bas/mellanregister, så har jag läst på forumet att Stig C var överförtjust när 18W/8545 blev ersättaren till 8542.
Zaph Audio har gjort mätningar på olika bas/mellanregisterelement och Audio Technica/Skaaning kommer väl ut där - samtidigt som det finns många bra alternativ. http://www.zaphaudio.com/6.5test/Kraniet skrev:specialbyggt baselement från Skaaning
Vad skulle Du välja för elementuppsättning och varför?
Kraniet skrev:torde skrev:Kraniet skrev:en början vara att hitta rätt diskantelement en bra början för den som vill "förbättra".
Det jag funderar över när det gäller Dina olika alternativ är - vad skulle Stig C ha valt för alternativ om han levt i dag, med dagens utbud av olika högtalarelement. Det vi vill är ju inte att duplicera OA-52 i dess olika varianter - med olika diskanter. Syftet är ju snarare att logiskt och praktiskt kunna hitta bättre alternativ. När det gäller bas/mellanregister, så har jag läst på forumet att Stig C var överförtjust när 18W/8545 blev ersättaren till 8542.
Zaph Audio har gjort mätningar på olika bas/mellanregisterelement och Audio Technica/Skaaning kommer väl ut där - samtidigt som det finns många bra alternativ. http://www.zaphaudio.com/6.5test/Kraniet skrev:specialbyggt baselement från Skaaning
Vad skulle Du välja för elementuppsättning och varför?
Som jag förstått det så var en stor anledning till att Stig blev så glad över 8545 var att Scan-Speak fick till kvalitetssäkringen med det elementet. 8542 var de tvunga att mäta varenda element som kom in till Carlsson, nån gång fick de skicka tillbaka hela pallen då elementen inte höll måttet.
Sen har ju 8545 en helt otrolig bas/midbas återgivning som jag mycket väl kan förstå att Stig gillade. Men till mellanregister så kan jag tänka mig att 8542 låter bättre.
Skaaning kan ju vara ett förslag. Jag har inte hört dom dock så hur bra de låter vet jag ju inte. Men det finns flertalet som är nöjda. De verkar inte ha några besvärliga uppbrytningar och liknande som stör. Sen är de ju rätt dyra, men det är ju en fråga i sig.
Wavecor WF182BD04 använder jag för tillfället i mina högtalare. Det elementet simulerar precis som 8542/8545 i 20 liter låda med 29 Hz avstämning. Elementet har papperskon som är ganska styv och bryter upp vid 4-5 kHz, så det måste en ju ta hänsyn till, det är ju fortfarande bättre än 8542/8545 som bryter upp vid 2kHz. Det låter iaf väldigt bra så som jag använder dom (4e ord L/R vid 2000 Hz delat mot Seas DXT)
http://www.wavecor.com/html/wf182bd03_04_07_08.html
På diskantsidan så hittade jag en annan möjlig kandidat i Wavecor TW030WA07. Re 6,3 och 89 dB angiven känslighet. Frekvenskurvan ser också lovande ut.
http://www.wavecor.com/html/tw030wa05_to_08.html
Personligen är jag inte speciellt inne på OA-ljudet i sig. Däremot är jag väldigt intresserad av vägghängda lösningar. Dels för att få bättre integration med rummet men även (förstås) för den förstärkning det ger i basen. Rätt utfört så ger det möjlighet till djup och "kraftfull" bas.
Jag har tittat på specen för SEAS DXT, http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf. Utgångspunkten för min fortsatta reflektion är att jag hittat rätt element. När jag tittar på frekvensgången så är den allt annat än rak och och det är även stora skillnader mellan on- och offaxis. Samtidigt säger SEAS i specen att detta element är gjort för att "This revolutionary DXT® tweeter addresses the major issues regarding directivity control in traditional loudspeaker designs". Varför har Du valt just det elementet? Du delar även med L/R 4:e ordningen. Varför inte 2:a ordningen? Jag ifrågasätter inte - vill bara förstå bättre!Kraniet skrev:4e ord L/R vid 2000 Hz delat mot Seas DXT
torde skrev:Jag har tittat på specen för SEAS DXT, http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf. Utgångspunkten för min fortsatta reflektion är att jag hittat rätt element. När jag tittar på frekvensgången så är den allt annat än rak och och det är även stora skillnader mellan on- och offaxis. Samtidigt säger SEAS i specen att detta element är gjort för att "This revolutionary DXT® tweeter addresses the major issues regarding directivity control in traditional loudspeaker designs". Varför har Du valt just det elementet? Du delar även med L/R 4:e ordningen. Varför inte 2:a ordningen? Jag ifrågasätter inte - vill bara förstå bättre!Kraniet skrev:4e ord L/R vid 2000 Hz delat mot Seas DXT
torde skrev:Jag har tittat på specen för SEAS DXT, http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf. Utgångspunkten för min fortsatta reflektion är att jag hittat rätt element. När jag tittar på frekvensgången så är den allt annat än rak och och det är även stora skillnader mellan on- och offaxis. Samtidigt säger SEAS i specen att detta element är gjort för att "This revolutionary DXT® tweeter addresses the major issues regarding directivity control in traditional loudspeaker designs". Varför har Du valt just det elementet? Du delar även med L/R 4:e ordningen. Varför inte 2:a ordningen? Jag ifrågasätter inte - vill bara förstå bättre!Kraniet skrev:4e ord L/R vid 2000 Hz delat mot Seas DXT
Kraniet skrev:OA-principen åstadkommer i princip samma sak, fast med den skillnaden att energikurvan inte lutar "nedåt" från 20-20 000 Hz utan är rak över hela frekvensområdet. Den har med andra ord mer energi mot högre frekvenser. En annan skillnad är att OA-principen har en stor andel reflekterat ljud. Det gör att mellanregister/diskant får en mer diffus och "luftig" framtoning. Det kan även bli problem med fokus då ljudet antar en "måla med bred pensel" karaktär. Det är dock mest tydligt med de äldre Carlsson.
Nattlorden skrev:Samtidigt så bör man ju prova att ta på sig hifi-glasögonen när man lyssnar på verklig (live) musik och fundera över hur bred penseln är då. Ett besök på Operan kan vara bra mycket mer diffus än en operainspelning, så man kan ju fundera lite över vad som är rätt och fel.
Nattlorden skrev:Kraniet skrev:OA-principen åstadkommer i princip samma sak, fast med den skillnaden att energikurvan inte lutar "nedåt" från 20-20 000 Hz utan är rak över hela frekvensområdet. Den har med andra ord mer energi mot högre frekvenser. En annan skillnad är att OA-principen har en stor andel reflekterat ljud. Det gör att mellanregister/diskant får en mer diffus och "luftig" framtoning. Det kan även bli problem med fokus då ljudet antar en "måla med bred pensel" karaktär. Det är dock mest tydligt med de äldre Carlsson.
Samtidigt så bör man ju prova att ta på sig hifi-glasögonen när man lyssnar på verklig (live) musik och fundera över hur bred penseln är då. Ett besök på Operan kan vara bra mycket mer diffus än en operainspelning, så man kan ju fundera lite över vad som är rätt och fel. Därmed inte sagt att jag också föredrar 80-talarna, men Carlsson över lag är väldigt bra på att låta musik snarare än detaljupplösningshifi.
IngOehman skrev:Det stora problemet med den där diskanten [edit: Seas DXT] för just moderna OA-applikationer, är ju att den har så stor riktverkan. Alla 50-seriens högtalarmodeller är (faktiskt) konstruerade för en diskant som är helt rundstrålande.
Någon kan då tänka att "jamen KO10DT var ju inte helt rundstrålande!", och ha rätt.
Men - högtalarens utgångspunkt är ändå just en sådan teoretisk diskant - och det finurliga med högtalarna är ju att Stig tagit hänsyn till den praktiska bristen även hos den bästa diskant som fanns - och att diskanten dessutom har några nyckelegenskaper som behövs: Trots viss riktverkan i toppoktaven (över sisådär 10 kHz) har diskanten tack vare en ordentlig topp i nollgradersriktningen, tillräcklig verkningsgrad för att få ut den mängd diskantenergi som skall ut i rummet.
Kombinationen mellan rundstrålning under 10 kHz och att diskanten över det (ja, under också förstås) avlyssnas i en vinkel med en tonkurva som överensstämmer med samma elements energikurva (utan någon topp) adresserar i huvudsak problemet.![]()
Tillsammans med att tillräcklig medelkänslighet (mätt över strålningsstruten) från diskanten förstås.
matssvensson skrev:Jag kan tolka mätningar på mina högtalare som att de inte riktigt håller energikurvan fullt uppe de sista två toppoktaverna, dvs över 5 kHz. Och det kanske saknas någon dB eller så även på direktljudet. Vilka positiva ljudmässiga effekter kan jag räkna med om jag skruvar i filtret och ökar nivån med säg <+0,1 dB vid 5 kHz och typ +2 dB vid 20 kHz? Och vilka negativa artefakter med en sån tonkurveförändring kan följa med?
torde skrev:matssvensson skrev:Jag kan tolka mätningar på mina högtalare som att de inte riktigt håller energikurvan fullt uppe de sista två toppoktaverna, dvs över 5 kHz. Och det kanske saknas någon dB eller så även på direktljudet. Vilka positiva ljudmässiga effekter kan jag räkna med om jag skruvar i filtret och ökar nivån med säg <+0,1 dB vid 5 kHz och typ +2 dB vid 20 kHz? Och vilka negativa artefakter med en sån tonkurveförändring kan följa med?
Min spontana reaktion på dina mätningar är den utgångspunkt som Floyd Toole nämnde när de testade högtalare - de högtalare som kom ut bra hade en jämn ljudenergispridning i alla riktningar när man mätte runt högtalarna. Jag tycker att det i mycket påminner om mätningen av "orginaldiskanten" till OA-52, Peerless KO10DT, se referensen från OA51 FAQ, sid 2 överst, på detta entusiastforum. Denna diskant mäter rakt summerat över alla riktningar, men har en puckel i det högre diskantregistret "on axis". Förmodligen är designkriteriet att puckeln skall kompensera för den allt mer uttalade riktade ljudstrålning som följer blir konsekvensen av den kortare våglängden i de högre frekvensområdena, 10 000 Hz och däröver.
http://user.faktiskt.io/paa/KO10DT.pdf Samtidigt är det ju så att det är den egna "ljudsmaken" som avgör vad som är en bra "ljudbild". Så det är ju fritt fram att experimentera för att hitta ännu bättre lösningar. Det är ju det som gör livet spännande och intressant!
matssvensson skrev: Jag är på jakt efter precis rätt "skimmer" i ljudbilden utan att exempelvis ess-ljud blir onaturligt betonade.
/m
lennartj skrev:Den allra översta oktaven är jag inte längre kapabel att bedöma eftersom jag hunnit bli 63 år gammal och inte hör något över 12 kHz vid normala nivåer.
Viktigast för mig är att ha sibilanterna under kontroll, överdrivna vassa ess-ljud som skvätter omkring i lyssningsrummet är en styggelse tycker jag , och ett tydligt tecken på att anläggningens ägare har en del kvar att göra,.
Tyvärr har jag hört åtskilliga anläggningar för långt över halvmiljonen med detta problem.
En av Carlsson-högtalarnas största förtjänster (i rätt rum med passande elektronik) är den utmärkt naturliga återgivningen av röster,och dit hör ju även sibilanterna.
Därmed är grunden lagd för ett välartikulerat mellanregister som i sin ur är grunden för riktig hifi och gör att 78-varvare i gott skick blir riktigt njutbara eftersom de i stort sett bara innehåller mellanregister. De kan dock låta "orvar" i anläggningar där det mesta krutet lagts på djupbas och toppdiskant
Jag var dock nästan rabiat Carslsson-hatare eller snarare Peerless MT20-hatare- tills OA5x-serien dök upp och med tiden utbytesdiskanter som CT62 och T22 vilka gör även 70-talarna lyssningsbara.
Nattlorden skrev:Lennartj är inte den enda på forumet som gillar Isoda, jag har använt Isoda till mina högtalare i över 20 år, om inte för hela sträckan, så i alla fall en meter eller två. Jag har dock aldrig satt någon finger på uppförandet, men jag känner ej heller att jag vill vara utan. Må vara placebo, men den är inte så stark att jag kan säga något om det och dessutom känns det inte logiskt att dem skulle vara bättre... Så det är något annat. Men Lennartj har säkert (haft) bättre öron än vad jag har och kunnat göra bedömningen utefter det. Jag är bara glad och nöjd att jag lyckades få tag på
[ Bild ]
(Rehifi är säkert nöjda över att jag snor deras bild i utbyte mot gratisreklam)
matssvensson skrev:Jag vet inte om det är inbillning men jag upplever själv en påtaglig känslighet för balansen i området, speciellt 5-10 kHz. Det är här jag fipplat mest med balansen i mina egna högtalare och nu är jag igång igen. Har redan klivit tillbaks ett steg från första justeringen, och vi pratar förändringar runt 0,1 dB (vilket jag egentligen tyckte verkade löjligt förut, innan jag nu genomlever det själv). Jag är på jakt efter precis rätt "skimmer" i ljudbilden utan att exempelvis ess-ljud blir onaturligt betonade.
torde skrev:Detta ger även upphov till en fråga - om man tittar på tester av t.ex. SS 22W/8557T00 så visar de en distortion på ca 0,3% - 3% i frekvensspektrat mellan 30 Hz och 80 Hz. Men en basport som spelar i detta frekvensintervall - vad får den för distortion? När basporten jobbar så utnyttjas ju resonansen av luftpelaren i basporten och den "fjädring" som luften i högtalarlådan ger. Elementet arbetar ju inte mycket i detta intervall. Vilken nytta ger en subwoofer om jag kan klara mitt önskade frekvensintervall med en basreflexlåda - bortsett från ökat ljudtryck i stora rum?
roggaro skrev:matssvensson skrev:Jag vet inte om det är inbillning men jag upplever själv en påtaglig känslighet för balansen i området, speciellt 5-10 kHz. Det är här jag fipplat mest med balansen i mina egna högtalare och nu är jag igång igen. Har redan klivit tillbaks ett steg från första justeringen, och vi pratar förändringar runt 0,1 dB (vilket jag egentligen tyckte verkade löjligt förut, innan jag nu genomlever det själv). Jag är på jakt efter precis rätt "skimmer" i ljudbilden utan att exempelvis ess-ljud blir onaturligt betonade.
området kring 5kHz påverkar närhet och tycker jag är särskilt viktigt vid återgivning. därför har jag på mina självbyggen i delningen (trevägs) en volympott på vardera som minutiöst kan regleras
Helt rätt! Samtidigt är det ju så att när man sätter in en subwoofer så har den enligt testen en distortion på mellan 0,3% och 3%. Och då uppkommer frågan om distortionen från en tvåvägs basreflexlösning ger lägre distortion i basområdet därför att basreflexporten (eventuellt - jag vet intematssvensson skrev:Det normala är att distosionen ökar med ökat konutslag i ett dynamiskt element. Blir elementet avlastat av en port eller subwoofer sjunker distorsionen i motsvarande grad som avlastningen.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster