Morello skrev:Objektivisten skrev:Burr-Brown PCM1794
En fåbitare med andra ord.
Den är bäst.
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Objektivisten skrev:Burr-Brown PCM1794
Objektivisten skrev:Morello skrev:Objektivisten skrev:Burr-Brown PCM1794
Den är bäst.
Rydberg skrev:Hur stor var skillnaden ljudmässigt? Bättre/sämre?
Morello skrev:Rydberg skrev:Hur stor var skillnaden ljudmässigt? Bättre/sämre?
Inte jämfört.![]()
Det blir som du säkert förstår tämligen krångligt.
Rydberg skrev:Morello skrev:Rydberg skrev:Hur stor var skillnaden ljudmässigt? Bättre/sämre?
Inte jämfört.![]()
Det blir som du säkert förstår tämligen krångligt.
Fast nån känsla i vilket riktning det gick har du kanske?
Michael skrev:Vilka fina kretskort, mitt ser ut så här...
[ Bild ]
Får väl ursäkta mig med att det var väääldigt länge sedan det gjordes.
//Michael
Morello skrev:Jag passar på att korrigera mig själv: Det är den fina K-varianten av numera legendariska PCM63!!
DVD-ai skrev:Jag kör oftast musik via SONOS och då görs D/A på en Cambridge audio Dacmacig som det sitter chipp: Wolfson WM8740.
Spelar jag CD så använder jag DAC'en som är inbyggd i min BD spelare Marantz UD5007 med chipp: PCM1781.
Jag upplever ljudet mer upplöst och tydligt om jag kör analogt till recivern framför om jag direkt använder DAC'en i min Marantz nr1604 reciver som jag har som försteg, tycker det är lite märkligt då moderna recivers väll ändå behandlar volym m.m. digitalt ?!
Därmed är det oavsett A/D och D/A inne i recivern innan signalen kommer ut ?!
IngOehman skrev:Morello skrev:Jag passar på att korrigera mig själv: Det är den fina K-varianten av numera legendariska PCM63!!
Då är det ju inte så konstigt att det satt en K i min.
Vh, iö
IngOehman skrev:DVD-ai skrev:Jag kör oftast musik via SONOS och då görs D/A på en Cambridge audio Dacmacig som det sitter chipp: Wolfson WM8740.
Spelar jag CD så använder jag DAC'en som är inbyggd i min BD spelare Marantz UD5007 med chipp: PCM1781.
Jag upplever ljudet mer upplöst och tydligt om jag kör analogt till recivern framför om jag direkt använder DAC'en i min Marantz nr1604 reciver som jag har som försteg, tycker det är lite märkligt då moderna recivers väll ändå behandlar volym m.m. digitalt ?!
Därmed är det oavsett A/D och D/A inne i recivern innan signalen kommer ut ?!
Nej, det finns massor av hemmabioförstärkare som har en i grunden analog signalbehandling. Och volymkontrollen är som regel digitalt styrd, men helt analog.
Det är olika dock från tillverkare till tillverkare / modell till modell.
Vill man veta vilket så är det bara att släpa fram oscilloskopet och köra lite hederlig analog fyrkantvåg. Finns det AD/DA-omvandlare i kedjan så framgår det tydligt av svaret.
Vh, iö
Morello skrev:Jag gillar nog tanken om att ha ett strikt analogt försteg och sedan DA-omvandlare i respektive källa. Sedan kan man ju såklart integrera strikt analoga funktioner som rumskorrigering, LP- och HP-filter etc i det analoga försteget.
Morello skrev:Jag gillar nog tanken om att ha ett strikt analogt försteg och sedan DA-omvandlare i respektive källa. Sedan kan man ju såklart integrera strikt analoga funktioner som rumskorrigering, LP- och HP-filter etc i det analoga försteget.
Svante skrev:Morello skrev:Jag gillar nog tanken om att ha ett strikt analogt försteg och sedan DA-omvandlare i respektive källa. Sedan kan man ju såklart integrera strikt analoga funktioner som rumskorrigering, LP- och HP-filter etc i det analoga försteget.
Och jag blir mer och mer tilltalad av idén att ha en heldigital kedja, inklusive volymkontroll och möjligen delningsfilter, som avslutas med en DAC som är integrerad i slutsteget/-en. Det skulle gå att göra så himla bra. Och det enda som skulle vara dyrt att göra bra är DAC/slutsteg.
Nej, men jag letade. Jag hittade några handritade skisser på delningsfiltet som satt efteråt. Undra om jag inte ens ritade något kopplet schema på DAn. Byggde enligt datablad exempel. Detta var innan internet så jag borde haft pappersdatablad, men de är nog kastade. Nätdelarna hittade jag lite på i pappersformat. Kommer ihåg att jag efter lång tid fixade med PLL filtret, och insåg att det borde jag gjort tidigare.Morello skrev:OJOJ, en riktig "labbruska"! Styvt jobbat!! Får vi se schema också?
Alexi skrev:Morello skrev:Jag gillar nog tanken om att ha ett strikt analogt försteg och sedan DA-omvandlare i respektive källa. Sedan kan man ju såklart integrera strikt analoga funktioner som rumskorrigering, LP- och HP-filter etc i det analoga försteget.
Om man vill ha bästa möjliga DAC, ska man då köpa en till varje källa? Låter väldigt dyrt om man inte kan bygga själv. Jag har själv 6st digitala källor och en analog, så det känns helt fel att ha ett helanalogt försteg bara för att kunna ha en vinylspelare. Hellre kör jag isf. heldigitalt och säljer av vinylen.
Jo därför jag själv föredrar raka motsatsen till det Morello föreslår. Jag gillar tanken på ett försteg med många digitala ingångar men även några analoga ingångar, fjärr och volymkontroll. Allt i en apparat. Fler och fler tillverkare börjar också gå åt det hållet. Exempelvis Mark Levinsons nya försteg 526.Jansson skrev:Alexi skrev:Morello skrev:Jag gillar nog tanken om att ha ett strikt analogt försteg och sedan DA-omvandlare i respektive källa. Sedan kan man ju såklart integrera strikt analoga funktioner som rumskorrigering, LP- och HP-filter etc i det analoga försteget.
Om man vill ha bästa möjliga DAC, ska man då köpa en till varje källa? Låter väldigt dyrt om man inte kan bygga själv. Jag har själv 6st digitala källor och en analog, så det känns helt fel att ha ett helanalogt försteg bara för att kunna ha en vinylspelare. Hellre kör jag isf. heldigitalt och säljer av vinylen.
Är inte detta overkill?
En enda kompetent dac borde rimligtvis kunna hantera så många digitala källor utan avkall på prestanda.
Det förundrar mig att man inte skulle konstruera en sådan om den ännu inte finns.
Personligen skulle jag inte kunna avvara ett strikt analogt försteg.
Både av den anledningen att jag absolut inte kan avvara vinylavspelning men även, och nu sticker jag ut hakan, därför att strikt analoga försteg har bättre prestanda.
Alexi skrev:Jo därför jag själv föredrar raka motsatsen till det Morello föreslår. Jag gillar tanken på ett försteg med många digitala ingångar men även några analoga ingångar, fjärr och volymkontroll. Allt i en apparat.Jansson skrev:Alexi skrev:Om man vill ha bästa möjliga DAC, ska man då köpa en till varje källa? Låter väldigt dyrt om man inte kan bygga själv. Jag har själv 6st digitala källor och en analog, så det känns helt fel att ha ett helanalogt försteg bara för att kunna ha en vinylspelare. Hellre kör jag isf. heldigitalt och säljer av vinylen.
Är inte detta overkill?
En enda kompetent dac borde rimligtvis kunna hantera så många digitala källor utan avkall på prestanda.
Det förundrar mig att man inte skulle konstruera en sådan om den ännu inte finns.
Personligen skulle jag inte kunna avvara ett strikt analogt försteg.
Både av den anledningen att jag absolut inte kan avvara vinylavspelning men även, och nu sticker jag ut hakan, därför att strikt analoga försteg har bättre prestanda.
Ja jag har sett detta argument om alla nya format. Men själv struntar jag blankt i DSD och DXD etc. 16/44 är grymt bra. 16/88 eller 24/96 kan väll ge feelgood. Men finns ingen musik med upplösning ens i närheten av att göra formatet till begränsningen.Nattlorden skrev:Hur bra är den efter att man bytt digitala format till något nytt?
Alexi skrev:Ja jag har sett detta argument om alla nya format. Men själv struntar jag blankt i DSD och DXD etc. 16/44 är grymt bra. 16/88 eller 24/96 kan väll ge feelgood. Men finns ingen musik med upplösning ens i närheten av att göra formatet till begränsningen.Nattlorden skrev:Hur bra är den efter att man bytt digitala format till något nytt?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Fostex och 20 gäster