Element data för dipol

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

Re: Element data för dipol

Inläggav AndersP » 2016-01-11 22:21

Svarta skruvar för bövelen! :)
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-11 22:41

AndersP skrev:Svarta skruvar för bövelen! :)

Hehe... till en testrigg tager man vad man haver... :D

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-01-11 23:01

Grattis på födelsedagen! :P

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-11 23:08

gflar skrev:Grattis på födelsedagen! :P

Men du... Tack så mycket! Det var snällt! 8)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-01-24 11:47

Hur går det? Tycker detta är spännande.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-24 22:05

Joo tack det går sakta framåt..
Ni vet att tid för roliga saker som småbarnsförälder inte alltid är så lät som man går och hoppas på! Tur är väl att tiderna ändras då äns barn inte tycker det är lika kul att pappa är med... :D

Jag har i alla fall fått ljud i den sida jag har byggt. Plockade ihop det som fanns i mina gömmor...
Till toppen kör jag mitt AS2.100D och på den sub utgången så är det kopplat ett PSC2.400D, Då kan man koppla in sig i det lilla steget och justera nivåer och delningsfrekvenser. Smidigt men lite svårt när man måste göra en nerladdning för att höra justeringen man just gjort. Jag är ju av den gamla skolan med analoga rattar som man kan svepa sig fram till önskat resultat.

MEN... tycker ändå att jag fått till den sidan ganska bra ändå. Dock så tycker jag att ljudet skiktar sig. Både i höjd och i sida... Kan bero på att man bara har en som jag spelar med.
Tänkte prova att göra två toppar som inte är MTM, för det har jag inte element till, så man kan lyssna i stereo.
Nästa vecka ska jag ner till Linköping och hämta hem lite saker därifrån så jag får ett 400D steg till. då kan jag få ihop ett stereo par.

Men för det ska ett passivt delningsfilter fram. Och hur får man till det om det inte finns någon impedanskurva? beräknar man på Z och hoppas på det bästa :?:
Tänkte köpa mig en egen mätmikrofon så jag kan mäta på egen hand.
Har ju en granne som har men att få till en träff med två olika småbarnsföräldrar kan vara mycket svårt... hehe... om jag inte lånar den så klart...

Kan bjuda på hur mina filterkurvor ser ut i morgon...

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-25 13:37

Så här ser de kurvor som jag kör med för stunden.
Det är de blå som man tittar på. De org. är för just den brytpunkt som man står på. Man kan ha 6 olika brytpunkter/kanal för att skapa sin kurva.
Bilagor
Diskant.JPG
Diskanten delas 1KHz med en liten höjning vid 3,2KHz
Diskant.JPG (166.84 KiB) Visad 4287 gånger
Mellan.JPG
Mellanregistret delas vid 100 & 1KHz
Mellan.JPG (169.94 KiB) Visad 4287 gånger
Bas.JPG
Basen delas vid 100Hz
Bas.JPG (152.09 KiB) Visad 4287 gånger

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-25 13:52

Antar att man hamnar här till slut... En kopia... Eller om man gör en grund U-baffel?

Kyron.JPG
Kyron.JPG (40.04 KiB) Visad 4285 gånger

Tänkte på det här med att ljudet skiktar sig. Va kan det bero på? Kan man få det fenomenet när man för MTM ? Vet att när man kör en linjekälla blir ju spridningen mer horisontell. Är det de som händer här med?
Tycker om att "off axis" drar iväg så mycket. Eller?
Bilagor
JX125NG frekvens.JPG
JX125NG frekvens.JPG (73.71 KiB) Visad 4285 gånger
E60 frekvens.JPG
E60 frekvens.JPG (52.38 KiB) Visad 4285 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-25 14:16

hi_pot skrev:Dock så tycker jag att ljudet skiktar sig. Både i höjd och i sida...

Vad menar du med att ljudet "skiktar sig"? De kurvor du visar tyder på dålig/ojämn spridning och det kan avsätta sig i totalljudet. I det fall som visas blir det förmodligen diskantfattigt.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-25 16:03

RogerGustavsson skrev:
hi_pot skrev:Dock så tycker jag att ljudet skiktar sig. Både i höjd och i sida...

Vad menar du med att ljudet "skiktar sig"? De kurvor du visar tyder på dålig/ojämn spridning och det kan avsätta sig i totalljudet. I det fall som visas blir det förmodligen diskantfattigt.

Joo om man förflyttar sig i högdled så påverkar det ljudet ganska mycket. och ja i diskanten men även i mellan och basen med.
Till saken hör även att rummet är ganska litet och har brutet tak så väggarna är inte raka heller. Nu står de ganska lära väggen så det kan så klart påverka mycket nu om det reflekteras via bakväggen på ett annat vis än jag är van vid från "vanliga" högtalare.

Men kan MTM lösningen skapa en smalare spridning i höjd?

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-01-25 18:31

hi_pot skrev:Antar att man hamnar här till slut... En kopia... Eller om man gör en grund U-baffel?

Kyron.JPG

Grund U-baffel :wink:

Bild

Och dom blir otroligt små om man är snål med materialet.
Eller om man säger som så här,,, WAF !!!

/Johan

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-25 18:50

Just så...

Tänkte för att göra det ska gå fort att klyva H-baffeln...

En kompis var på besök ock tyckte om mina andra högtalare så han kommer mig att köpa som det verkar.
Då måste det ju fram något annat så att säga. Kan vara bra med lite påtryckningar.

Det har även varit en mycket trevig forum medlem här och tyckte att mina SLS basar skulle få en andra chans i en di-pol.Så det var bara att ta fram sticksågen o såga upp mitt betongbord... Gick bra att ta det från undersidan så lådan fortfarande kan vara bord.
Jag uppmanade honom att lägga upp en bild på hans kommande bygge. :D

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-25 18:59

Hur ska jag göra med filtret i toppen tycker ni?

Fick för ett tag sen det här förslaget från tillverkaren. Han hade inte provat det själv men kanske en bra start?
Vet att det inte är samma bas men antar att motorn är så pass lik enligt honom och E60 är en uppdaterad JX6.
Bilagor
Snip20160125_1.png
Snip20160125_1.png (62.29 KiB) Visad 4250 gånger

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-01-25 22:50

I dina mät-protokoll var det bara på MTM eller var det hela högtalaren?

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-25 23:13

nuffe skrev:I dina mät-protokoll var det bara på MTM eller var det hela högtalaren?

Henrik

De förta kurvorna är EQ för respektive kanal till elementen. De sista är tagna från produktbladen från elementen i mtm. Det första är JX125NG och den sista är e60 elementet. Finns en liten text under respektive bild.

Har beställt en kalibrerad mic idag och om den inte har kommit innan nästa måndag så lånar jag hem en från en kompis när jag hämtar hem lite prylar.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-27 18:35

Ikväll har jag suttit ner och lyssnat lite mer i lugn o ro. Fru o barn är borta ikväll... :D

Så jag har provar lite fram och tillbaka och var i kontakt med Hifi-kit och beställde lite komponenter till ett 6dB filter som ska dela vid 1,8kHz.
på måndag får jag tag i en mätmikrofon så jag kan göra lite mätningar med. så det är bara att såga till en till baffel så man är redo att spela i stereo i näsa vecka!

Kul... :lol:

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-31 21:40

Nu i helgen har jag fått lite tid till att bygga på en ny test baffel.
I morgon åker jag och hämtar en till slutstegsmodul och ev tar med mig en mätmikrofon. Har besällt en kalibrerad mic från CROSS-SPECTRUM ACOUSTICS från staterna som skickades igår. :D
I början på veckan kommer även filterkomponenter för den passiva delningen i toppen.

fräs.JPG
fräs.JPG (54.68 KiB) Visad 4137 gånger

Så här blev den nya prototyoen (att det är just prototyper, det kan man se på de galvade skruvarna! 8) )

dipol 1st.JPG
dipol 1st.JPG (45.65 KiB) Visad 4137 gånger

Nu är vi redo att dra igång med mätningar till veckan när allt kommit hem!

båda.JPG
båda.JPG (65.03 KiB) Visad 4137 gånger

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-01 23:11

Ljuvligt att se, hoppas att det smakar också :D

Som förälder noterar jag att jag att indoktrinering pågår, känn basen !!! 8) 8) 8)

Och så här huserar dina gamla basar för tillfället :)
Bild

/Johan

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-02 07:42

Kul att basarna kommer till användning igen RSG!

Hehe ja vår lille kille fick vara med på ett hörn den dagen. Det ska börjas i tid.... :D

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-10 14:38

hi_pot skrev:Nu i helgen har jag fått lite tid till att bygga på en ny test baffel.
I morgon åker jag och hämtar en till slutstegsmodul och ev tar med mig en mätmikrofon. Har besällt en kalibrerad mic från CROSS-SPECTRUM ACOUSTICS från staterna som skickades igår. :D
I början på veckan kommer även filterkomponenter för den passiva delningen i toppen.

fräs.JPG

Så här blev den nya prototyoen (att det är just prototyper, det kan man se på de galvade skruvarna! 8) )

dipol 1st.JPG

Nu är vi redo att dra igång med mätningar till veckan när allt kommit hem!

båda.JPG

De liknar mina! I vart fall topparna. Tror basen är ungefär lika stor men jag har 4 st element i varje låda.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-10 16:46

Gjorde min första mätning i förra veckan. Kopplade mina hypex moduler på front utgången på förstärkaren och körde ett svep. 8O men va nu? Det är ju helt dött under 40Hz! Vilken besvikelse! Höjde kurvan rejält men.... dött! :evil:
Vart så sur att jag packade ner o spelade på min andra sub istället. För några dagar sen koppla ja in dipol basarna på sub utgången istället. Då kom de till liv igen. :D
Var rätt säker på att vid första försöket tagit bort ev filter på förstärkaren men nu vart jag osäker...

Idag kommer jag inte ur sängen (på grund av en semla) men så snart jag kan så ska jag göra om mätningen.

Ska man göra mätningen i närfält (1m) eller vid lyssningsplatsen? Kanske finns någon matnyttig tråd här ang mätning?

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-10 22:42

Har haft samma funderingar så jag sökte lite och hittade detta

http://www.kirchner-elektronik.de/~kirchner/DIPOL-CARDIOIDeng.pdf

Saxat därifrån så påstår dom så här.

The measurements with a microphone distance > than half the baffle step width show the real
sound pressure level for the listener.

Tolkar det som att mätning på större avstånd än halva baffelbredden skall visa den summerade återgivningen från dipolen.

Om detta är sant eller ej kanske någon kunnig kan svara på.

/Johan

Måste varit en redig semla om du inte klarade av att komma ur sängen... :mrgreen:

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-11 09:54

Gluten eller grädde problem?

Mätning är inte lätt
Har provat ett antal gånger med room analyser men inte blivit klok på resultatet.
Nyss köpt en U-mik men ej testat ännu, får se om jag begriper mer.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-11 10:49

Måste varit grädden den här gången... klarar inte av o se eller änns tänka på semlor... Blä!

Känner mig lite bättre idag men fortfarande hemma. Man kanske ska passa på?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-11 10:53

Mätning på dipoler kan vara knepigt. Här är samma dipol, Quad ESL-989, mätt på tre olika sätt:

Bild

Jag tycker precis som tyskarna som gjort testen att den längst till höger ligger närmast lyssningsintrycket. En reservation, att den övre diskanten känns lite mera tillbakahållen än vad mätningen längst till höger visar.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-11 14:23

Mät med room analysern får jag något som ser ur som diagramet till vänster, en kraftig bashöjning.
Men vid lyssning hörs inget sådant utan en ganska jämn nivå till mina öron rullar av uppåt.
Är det öronen eller miken som spökar?

Henrik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-02-11 15:09

Och här ett tredje:

Bild
Fig.2 Quad ESL-989, anechoic response on mid-panel axis at 50", averaged across 30 degrees horizontal window and corrected for microphone response, with the nearfield response plotted below 300Hz.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-11 15:43

Det finns några mätningar jag har gjort på ESL-63 (med och utan SW-63) i den är tråden: viewtopic.php?p=1222664#p1222664
... tycker jag!

Per

JM

Inläggav JM » 2016-02-11 16:41

RogerGustavsson skrev:Mätning på dipoler kan vara knepigt. Här är samma dipol, Quad ESL-989, mätt på tre olika sätt:

[ Bild ]

Jag tycker precis som tyskarna som gjort testen att den längst till höger ligger närmast lyssningsintrycket. En reservation, att den övre diskanten känns lite mera tillbakahållen än vad mätningen längst till höger visar.

Kan bara bekräfta att mina Quad 989 är extremt känsliga för var i rummet högtalarna står och var lyssningspositionen finns.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-13 14:05

PerStromgren skrev:Det finns några mätningar jag har gjort på ESL-63 (med och utan SW-63) i den är tråden: viewtopic.php?p=1222664#p1222664

Synd att tråden styrde in på ett annat område än "hur mäta på en dipol" skulle gärna sett lite konstruktiva råd angående hur man bör gå till våga för att få ett rättvisande resultat.

Någon som har lite handfasta tips?

/Johan

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum