Moderator: Redaktörer
AndersP skrev:Svarta skruvar för bövelen!
gflar skrev:Grattis på födelsedagen!
hi_pot skrev:Dock så tycker jag att ljudet skiktar sig. Både i höjd och i sida...
RogerGustavsson skrev:hi_pot skrev:Dock så tycker jag att ljudet skiktar sig. Både i höjd och i sida...
Vad menar du med att ljudet "skiktar sig"? De kurvor du visar tyder på dålig/ojämn spridning och det kan avsätta sig i totalljudet. I det fall som visas blir det förmodligen diskantfattigt.
hi_pot skrev:Antar att man hamnar här till slut... En kopia... Eller om man gör en grund U-baffel?
nuffe skrev:I dina mät-protokoll var det bara på MTM eller var det hela högtalaren?
Henrik
hi_pot skrev:Nu i helgen har jag fått lite tid till att bygga på en ny test baffel.
I morgon åker jag och hämtar en till slutstegsmodul och ev tar med mig en mätmikrofon. Har besällt en kalibrerad mic från CROSS-SPECTRUM ACOUSTICS från staterna som skickades igår.![]()
I början på veckan kommer även filterkomponenter för den passiva delningen i toppen.
Så här blev den nya prototyoen (att det är just prototyper, det kan man se på de galvade skruvarna!)
Nu är vi redo att dra igång med mätningar till veckan när allt kommit hem!

RogerGustavsson skrev:Mätning på dipoler kan vara knepigt. Här är samma dipol, Quad ESL-989, mätt på tre olika sätt:
[ Bild ]
Jag tycker precis som tyskarna som gjort testen att den längst till höger ligger närmast lyssningsintrycket. En reservation, att den övre diskanten känns lite mera tillbakahållen än vad mätningen längst till höger visar.
PerStromgren skrev:Det finns några mätningar jag har gjort på ESL-63 (med och utan SW-63) i den är tråden: viewtopic.php?p=1222664#p1222664
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster