Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag är funderat länge på att skaffa en riktigt högklassig volymkontroll till mitt referensförsteg.
Hittade denna och tycker priset är vettigt.
Har ni andra förslag?
http://www.ebay.co.uk/itm/like/161958641264?lpid=82
music4ever skrev:Jag hade gärna sett att fjärren hade en jog för att styra volymen. Gärna med återkoppling så man inte behöver se försteget för att veta volymen.
darkg skrev:Man kunde ha en apa med guldtänder som tränats i att på kommando bita i en dynamometerupphängd tolv meter lång matris av termostatreglerade kanthaltrådar. Vilken snackis!
UrSv skrev:Det finns ju gott om sånt där som tur är:
Switchad hos Thel
Plastbana hos Thel
Elma 24 steg hos Audiphonics
Switchad 48 steg med fjärr hos Audiophonics (finns utan fjärr också)
Titta även på THL under avdelningar för pottar och volymkontroller. Det finns både GrayHill, Noble, Shallco och annat.:
http://thlaudio.com/indexE.htm
darkg skrev:Man kunde ha en apa med guldtänder som tränats i att på kommando bita i en dynamometerupphängd tolv meter lång matris av termostatreglerade kanthaltrådar. Vilken snackis!
Morello skrev:TKD ovan är klart intressant, men 6'000-7'000 SEK känns väl saftigt.
Morello skrev:TKD ovan är klart intressant, men 6'000-7'000 SEK känns väl saftigt. Jag vill minnas att Accuphase använder TKD i deras flaggskepp.
Max_Headroom skrev:darkg skrev:Man kunde ha en apa med guldtänder som tränats i att på kommando bita i en dynamometerupphängd tolv meter lång matris av termostatreglerade kanthaltrådar. Vilken snackis!
Varfør kan du inte bita i matrisen själv?
Rydberg skrev:Morello skrev:TKD ovan är klart intressant, men 6'000-7'000 SEK känns väl saftigt.
Är det ett referensförsteg så är det!

AndersP skrev:Visst är det väl kul med steampunk och sånt, men jag röstar nog för en digitalt styrd motståndsstege med bra programvara som kopplar in spänningsdelarna i rätt ordning och kombination. Möjlighet till +- 0,5 eller 0,1 dB steg känns bra. Buffertar framför och bakom. IC's har blivit väldigt bra nu. Mark Levinsons försteg är en fin förebild.
Apan med guldtänder var förjävla kul.
AndersP skrev:Visst är det väl kul med steampunk och sånt, men jag röstar nog för en digitalt styrd motståndsstege med bra programvara som kopplar in spänningsdelarna i rätt ordning och kombination. Möjlighet till +- 0,5 eller 0,1 dB steg känns bra. Buffertar framför och bakom. IC's har blivit väldigt bra nu. Mark Levinsons försteg är en fin förebild.
Nattlorden skrev:AndersP skrev:Visst är det väl kul med steampunk och sånt, men jag röstar nog för en digitalt styrd motståndsstege med bra programvara som kopplar in spänningsdelarna i rätt ordning och kombination. Möjlighet till +- 0,5 eller 0,1 dB steg känns bra. Buffertar framför och bakom. IC's har blivit väldigt bra nu. Mark Levinsons försteg är en fin förebild.
Boris Cops stora försteg hade en liknande konstruktion. Kretsarna för 'omprogrammering' av dac:en spänningssattes enbart vid begäran om volymbyte och gick sedan i dvala igen. Kanske är en standardlösning på sådant, men jag tyckte i alla fall det var fiffigt när han berättade om det.
Alexi skrev:Nattlorden skrev:AndersP skrev:Visst är det väl kul med steampunk och sånt, men jag röstar nog för en digitalt styrd motståndsstege med bra programvara som kopplar in spänningsdelarna i rätt ordning och kombination. Möjlighet till +- 0,5 eller 0,1 dB steg känns bra. Buffertar framför och bakom. IC's har blivit väldigt bra nu. Mark Levinsons försteg är en fin förebild.
Boris Cops stora försteg hade en liknande konstruktion. Kretsarna för 'omprogrammering' av dac:en spänningssattes enbart vid begäran om volymbyte och gick sedan i dvala igen. Kanske är en standardlösning på sådant, men jag tyckte i alla fall det var fiffigt när han berättade om det.
Boris Cops?

Coolt! Ingen som har ett sådant liggande så man kan testa?Nattlorden skrev:Alexi skrev:Nattlorden skrev:
Boris Cops?
Genitiv s. Boris Cop -> BC Electronics. Förstegen hette Metavox. Har inte gjort något på länge, bytte karriär. Använder försteget (inte det omnämnda utan ett mycket mer strippat/traditionells) som hörlursförstärkare på jobb.
[ Bild ]
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Ronnie och 35 gäster