Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Jo därför jag själv föredrar raka motsatsen till det Morello föreslår. Jag gillar tanken på ett försteg med många digitala ingångar men även några analoga ingångar, fjärr och volymkontroll. Allt i en apparat. Fler och fler tillverkare börjar också gå åt det hållet. Exempelvis Mark Levinsons nya försteg 526.Jansson skrev:Alexi skrev:Om man vill ha bästa möjliga DAC, ska man då köpa en till varje källa? Låter väldigt dyrt om man inte kan bygga själv. Jag har själv 6st digitala källor och en analog, så det känns helt fel att ha ett helanalogt försteg bara för att kunna ha en vinylspelare. Hellre kör jag isf. heldigitalt och säljer av vinylen.
Är inte detta overkill?
En enda kompetent dac borde rimligtvis kunna hantera så många digitala källor utan avkall på prestanda.
Det förundrar mig att man inte skulle konstruera en sådan om den ännu inte finns.
Personligen skulle jag inte kunna avvara ett strikt analogt försteg.
Både av den anledningen att jag absolut inte kan avvara vinylavspelning men även, och nu sticker jag ut hakan, därför att strikt analoga försteg har bättre prestanda.
Morello skrev:Alexi skrev:Allt i en apparat. Fler och fler tillverkare börjar också gå åt det hållet. Exempelvis Mark Levinsons nya försteg 526.
Ja, det kostar ju inget att implementera en DAC nu för tiden, så varför inte.
Nattlorden skrev:Alexi skrev:Ja jag har sett detta argument om alla nya format. Men själv struntar jag blankt i DSD och DXD etc. 16/44 är grymt bra. 16/88 eller 24/96 kan väll ge feelgood. Men finns ingen musik med upplösning ens i närheten av att göra formatet till begränsningen.Nattlorden skrev:Hur bra är den efter att man bytt digitala format till något nytt?
Om du inte kan köpa ny musik på ett format som någon spelare kan downsampla till en gammal utgången standard så måste du sluta köpa ny musik. Det gick aldrig speciellt bra att stoppa en dvd i Vhs-spelaren. Och inte heller att stoppa en scart i en skärm med bara hdmi. Än så länge har man inte tagit bort analog ut från musikspelare däremot.
RogerGustavsson skrev:Intresserad! Har skickat ett PM till dig.
Prozac skrev:AD 1955
sprudel skrev:Prozac skrev:AD 1955
Som sitter i vilken apparat? Hur upplever du den? Har du jämfört med någon annan DA?
JM skrev:Har en gammal Krell Showcase DVD som används sparsamt till CD-lyssnande. Hittar ingen information om DA-omvandlare i manualen.
Någon som vet?
JM
Morello skrev:JM skrev:Har en gammal Krell Showcase DVD som används sparsamt till CD-lyssnande. Hittar ingen information om DA-omvandlare i manualen.
Någon som vet?
JM
http://www.analog.com/media/en/technica ... AD1853.pdf
JM skrev:Morello skrev:JM skrev:Har en gammal Krell Showcase DVD som används sparsamt till CD-lyssnande. Hittar ingen information om DA-omvandlare i manualen.
Någon som vet?
JM
http://www.analog.com/media/en/technica ... AD1853.pdf
Mina gamla KTH E kunskaper är sedan länge inaktuella och/eller förpassade till glömskans dimmor.
Duger den eller är det dags att skaffa något modernare?
JM
Morello skrev:Ingen som kör med Sentec Diana längre?
För övrigt har jag ett extra DAC-kort om någon är intresserad.
sprudel skrev:Prozac skrev:AD 1955
Som sitter i vilken apparat? Hur upplever du den? Har du jämfört med någon annan DA?
Prozac skrev:sprudel skrev:Prozac skrev:AD 1955
Den sitter i en Hegel HD10 http://www.soundstagehifi.com/index.php/equipment-reviews/294-hegel-music-systems-hd10-digital-to-analog-converter
Den har några år på nacken nu, men jag är fortfarande mycket nöjd med hur den låter. Har tidigare haft MF a3.2 dac (underbar, glimrande), Lyngdorf tda2200 (precision, neutral), onkyo a5-vl (ok). Hegeln känns varmare i ljudet än de flesta dacar jag hört utan att det saknas detaljer eller diskant, -lite varmare än neutralt ljud, men det gör att man aldrig upplever den som kall eller svårlyssnad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster