Morello skrev:Jag kan tycka att det är onödigt att dimensionera rekonstruktionsfiltret så; jag skulle inte göra det själv, men det är en ohyggligt liten avrullning vi talar om.
Jo men den avrullningen är troligen detekterbar.
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag kan tycka att det är onödigt att dimensionera rekonstruktionsfiltret så; jag skulle inte göra det själv, men det är en ohyggligt liten avrullning vi talar om.
Rydberg skrev:shifts skrev:Det tror jag också. Det vill jag gärna tro. Men skulle gärna se en billigare pryl som kan aktersegla DAC202.
En länk till en som hade både Weiss 202 och DAC-2 i sin utvärdering. Han kommer dessutom från en DAC-1.
I recently tried Mytek DSD DAC converter. Although it did not reach that purely natural effortless dimension of Forssell DAC, it sounded surprisingly good, maybe another candidate for trying?
petersteindl skrev:Rydberg skrev:shifts skrev:Det tror jag också. Det vill jag gärna tro. Men skulle gärna se en billigare pryl som kan aktersegla DAC202.
En länk till en som hade både Weiss 202 och DAC-2 i sin utvärdering. Han kommer dessutom från en DAC-1.
Intressant länk. Läser man ett inlägg ner står följande:I recently tried Mytek DSD DAC converter. Although it did not reach that purely natural effortless dimension of Forssell DAC, it sounded surprisingly good, maybe another candidate for trying?
Det betyder i klartext, min gamla DAC från 1993![]()
![]()
det är mer än 23 år sedan jag konstruerade denna.
Inte så illa pinkat, om jag tillåts säga det själv. Det är just min gamla DAC Bremen No1 eller Licence No1 som fortfarande står som segrare. Varför bygga något som låter sämre! resonerar jag. Därför har jag skippat Sabre ES 9018. Min gamla referens är alldeles för bra.
Mvh
Peter
Morello skrev:Jag tycker den där sista apparaten uppvisar en klart mer oroväckande frekvensgång än föregående (som tappade 0,5 dB); nämligen att lågpassfiltret har ett alltför stort godhetstal vilket renderar ett resonant beteende.
Svante skrev:Morello skrev:Jag tycker den där sista apparaten uppvisar en klart mer oroväckande frekvensgång än föregående (som tappade 0,5 dB); nämligen att lågpassfiltret har ett alltför stort godhetstal vilket renderar ett resonant beteende.
På vilket sätt är det oroande? Det går inte att göra filter (digitala eller analoga) till CD-systemet med tillräcklig branthet som inte innefattar länkar som är resonanta, eller efterliknar resonant beteende. Låter man bli dem så får man antingen för dålig tonkurva i passbandet eller för dålig dämpning i spärrbandet.
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:
Klurig fråga.Om dess dither skulle skulle fungera perfekt så har den i slutänden högre upplösning än 6 bitars. Vid DC går upplösningen mot oändligheten.
Den har 6 bitar och 64 kvantiseringssteg. Beroende på den minst signifikanta biten så blir problematiken kring -30 dB.
Mvh
Peter
Jag pratar alltså om omvandlaren som sitter i delta-sigma-loopen. Inte omvandlaren som helhet. Har du hittat den infon i något datablad?
Självklart!!
QUANTIZER SETTING
One way to add DACs together is to simply duplicate the input to many DACs and sum them up at the output. This buys 3dB DNR improvement every time you double the amount of DACs. Basically uncorrelated noise adds RSS and signals add normally. Another way would be to use a larger bit QUANTIZER and route the signals from the QUANTIZER to 2 DACs, but the noise shaper now has an extra bit in it.
This chip does both. You can 1- simple duplicate the data input header and then add up the outputs in an analog circuit on the board, or 2- you can program the chip to use a larger QUANTIZER. Doing this prevents the need to send the same data to all the inputs since now a certain DAC Channel is routed into 2 DAC outputs (one channel into two channels).
The DAC is normally a 6-bit QUANTIZER, with the DACx being the summation of the 6 bits, and DACxB being the summation of the inverse of the SAME 6 bits. This is the best all round performance mode, and this is why the datasheet says register 15 needs to be set to 8’b00000000.
Setting this register to 8’b01010101, which by the way was the mode I thought would work best base on my prototype design, (and that is why it is the default configuration) the DAC becomes a 7-bit QUANTIZER reducing out of band noise. I simple divide up the 7-bit number coming from the QUANTIZER into 2 6-bit numbers and invert 1 of them. Then I send off these new 2 6-bit numbers which the difference is mathematically identical to the original 7-bit number from the QUANTIZER and ship them off to the analog section. This also results in 8 channels at the input being routed to 8 channels at the output.
Now, let’s go further (we are only 1/2 down this road). if you set the register 15 to be 8’b10101010 then you get a DAC with an 8-bit QUANTIZER, out of band noise decreases more and so on. Now I shut off 1/2 the internal logic since it is not required, only inputs 1,2,5,6 are now needed since an 8-bit output can be spliced into four 6-bits numbers. Channel 1 is merged with channel 3, 2 is merged with 4, 5 is merged with 7, 6 is merged with 8. This arrangement is to keep the merged channels analog sections as close as possible for device matching inside the chip.
This gobbles up 2 analog sections [You still have 2 analog sections per DAC-channel active, but ½ of them take the input from another DAC-channel as indicated above] per input now. This is why 1/2 the digital section is shut off. So this can make you a 4 channel DAC while putting data into only the first 4 channels. [4 Channel -> 4 DAC-Channels -> 8 DACs (8-bit quantizer) -> 16 analog sections]
Ok, let’s go further, how about a 9-bit QUANTIZER? sure why not. Setting register 15 to 8’b11111111, I shut off 6 of the channels internally and only channels 1 and 2 inputs are routed to the analog sections. Well it is probably obvious by now why, but here it is again: 1 9-bit number can be broken into 8 6-bit numbers. Now route the 8 6-bit numbers to the analog sections (remember that each section is DAC and DACB so there are 2 analog sections per DAC or 16 total in the chip) so now with each input taking 8 analog sections, we have 2 channels.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Svante skrev:Morello skrev:Jag tycker den där sista apparaten uppvisar en klart mer oroväckande frekvensgång än föregående (som tappade 0,5 dB); nämligen att lågpassfiltret har ett alltför stort godhetstal vilket renderar ett resonant beteende.
På vilket sätt är det oroande? Det går inte att göra filter (digitala eller analoga) till CD-systemet med tillräcklig branthet som inte innefattar länkar som är resonanta, eller efterliknar resonant beteende. Låter man bli dem så får man antingen för dålig tonkurva i passbandet eller för dålig dämpning i spärrbandet.
+1
Dessutom finns det massor med trix man kan applicera för att i slutändan få rakast möjliga tonkurva till 20000,00 Hz. Det är lite som med VW och mätmetod. Eftersom 20000,00 Hz i princip är standard arr specificera och att mäta till så kan man optimera dit och sk-ta i resten oavsett hur mycket garbage man får från fs.
Som konstruktör kan man optimera på olika sätt. Jag väljer i första hand att optimera på så sätt att man inte får skräp utanför de harmoniska. Är grundtonen 1kHz så vill jag inte ha 666 2/3 Hz eller 750 Hz eller 1,5 kHz. Jag vill heller inte ha skräp från blandtoner från halva fs.
Mvh
Peter
Morello skrev:Jag tycker den där sista apparaten uppvisar en klart mer oroväckande frekvensgång än föregående (som tappade 0,5 dB); nämligen att lågpassfiltret har ett alltför stort godhetstal vilket renderar ett resonant beteende.
IngOehman skrev:Morello skrev:Jag tycker den där sista apparaten uppvisar en klart mer oroväckande frekvensgång än föregående (som tappade 0,5 dB); nämligen att lågpassfiltret har ett alltför stort godhetstal vilket renderar ett resonant beteende.
Njae...
Alla högre ordningens filter som vi talar om har ju högt godhetstal på ett eller flera av polparen, och kan därför påstås uppvisa resonanta beteenden. Det är inga aperiodiska filter vi talar om här.
Och om man tycker att man kan kalla denna sortens faslinjära filter för resonanta (trots att de bara avslöjar den högsta förekommande frekvensen, alltså synliggör den) så är det rimligt att kalla det för resonans i samtliga fall inte bara när man ser att nivån ligger några tiondels dB högre. Jag ser det dock hellre som en synlig vågning än som en resonans (där man lagrar energi som sedan klingar av i en ringning).
Skillnaden i synlig vågning mellan en DA med FIR-filter som ligger +0,25 dB vid 20 kHz eller ett som har i grunden samma överföringsfunktion men en lite mera dominerande R/C-länk och därför handlar på -0,25 dB istället, är nästan noll.
Däremot kan ju skillnaden i diskantnivå vara hörbar.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Jag tycker den där sista apparaten uppvisar en klart mer oroväckande frekvensgång än föregående (som tappade 0,5 dB); nämligen att lågpassfiltret har ett alltför stort godhetstal vilket renderar ett resonant beteende.
Njae...
Alla högre ordningens filter som vi talar om har ju högt godhetstal på ett eller flera av polparen, och kan därför påstås uppvisa resonanta beteenden. Det är inga aperiodiska filter vi talar om här.
Och om man tycker att man kan kalla denna sortens faslinjära filter för resonanta (trots att de bara avslöjar den högsta förekommande frekvensen, alltså synliggör den) så är det rimligt att kalla det för resonans i samtliga fall inte bara när man ser att nivån ligger några tiondels dB högre. Jag ser det dock hellre som en synlig vågning än som en resonans (där man lagrar energi som sedan klingar av i en ringning).
Skillnaden i synlig vågning mellan en DA med FIR-filter som ligger +0,25 dB vid 20 kHz eller ett som har i grunden samma överföringsfunktion men en lite mera dominerande R/C-länk och därför handlar på -0,25 dB istället, är nästan noll.
Däremot kan ju skillnaden i diskantnivå vara hörbar.
Vh, iö
Som jag redan påpekat så såg jag fel på skalan.
IngOehman skrev:Ja, sådär får det gärna se ut. Kan nämna att nämnd DAC i tidigare version hade små tonkurvefel den också dock.
Morello skrev:Har Ljudtekniska Sällskapet testat Benchmark-omvandaren?
PerStromgren skrev:Tidskontinuerlig PCM trodde jag var en motsägelse, baserat på alla definitioner av PCM som jag har sett. Har du lust att förklara hur du menar, IngOehman?
IngOehman skrev:tack vare att man låter varje sample representera delar av signalens egenskaper mycket långt framåt och bakåt i tiden i förhållande till samplingsögonblicket så blir PCM helt tidskontinuerligt, men får ändlig bandbredd.
PerStromgren skrev:Tidskontinuerlig PCM trodde jag var en motsägelse, baserat på alla definitioner av PCM som jag har sett. Har du lust att förklara hur du menar, IngOehman?
IngOehman skrev:Fast att alla digitalfilter skulle ha rakt passband stämmer ju inte alls. .
IngOehman skrev:PerStromgren skrev:Tidskontinuerlig PCM trodde jag var en motsägelse, baserat på alla definitioner av PCM som jag har sett. Har du lust att förklara hur du menar, IngOehman?
Eftersom PCM såsom det används i t ex CD-systemet de facto är tidskontinuerligt (men bandbreddsbegränsat) och detta dessutom är ett ämne som gåtts igenom åtskilliga gånger här på faktiskt (och du har knappast missa det) liksom i MoLt redan på 90-talet, så känner det rimligt att du, om du inte håller med, tar på dig att göra ansträngningen att ordentligt redogöra för det du anser dig veta, som motsäger det jag skrev. Du kan t ex börja med att visa några definitioner på PCM som säger att det är tidsdiskret (som det används i digital-audio-sammanhang, hur ett ocilloskop gör är inte representativt för PCM som ljudlagringsmetod).
Eller vad annat du kan tänkas vilja anföra som argument mot det jag skrev.
Det är ju du som säger något som strider mot vad alla de som vet något om saken är överens om.
Då blir det liksom rimligt att du gör ansträngningen. Jag är dessutom rädd att du stänger av mig igen, så jag är försiktig med vad jag skriver när du är inblandad. Det är inte kul att drabbas av maktmissbruk.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Kalle_H och 19 gäster