Spotify, CD, LP etc

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur anskaffar ni ny musik?

CD
21
19%
Spotify, Tidal och motsv
61
55%
Nedladdningh, PIRAT
11
10%
Nedladdning, KÖPT
4
4%
LP
13
12%

Antal röster : 110

Användarvisningsbild
Morello

Spotify, CD, LP etc

Inläggav Morello » 2016-01-28 16:12

Jag har funderat lite på hur folk skaffar ny musik idag. Jag köper CD och ibland LP.
Ibland nyttjas Spotify och jag ahr även några köpta, nedladdade album.
Men jag har ju förstått att jag tillhör "gubbarna" och att det folk lirar från datorn snarare än "riktiga" fonogram.
Rippar ni köpta CD eller hur gör ni?

Har jag glömt något i listan?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Fostex

Re: Spotify, CD, LP etc

Inläggav Fostex » 2016-01-28 16:23

Finns det möjlighet till flervalssvar med kanske 2 alternativ? Jag tror att många använder fler metoder, men det kanske är det folk främst väljer som är intressant i frågan?

För egen del hittar jag ny musik via streamingtjänster, men om jag väl köper den är det uteslutande på Vinyl.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-28 16:28

Intressant, varför köper du uteslutande vinyl?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-01-28 16:29

Jaa, jag använder bara eller nästan bara spotify, men planen är att spela cd, i separat rum. Menlöst, men det är planen, och jag värnar om mina planer. Inte så pass att jag omsätter dem i handlingsberedskap, men det skänker mig en känsla av koherens att ha planer.

Jag har en del rippat och stulet på hårddisk, men i praktiken är det sällan som jag bryr mig om den samlingen. Så skivan som skiva får återkomma i tidernas fullbordan.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-01-28 16:53

Samtliga alternativ, både anskaffning och lyssning. Lyssnar huvudsakligen på strömmande (från NAS) och vinyl men även CD.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-28 17:09

N som laddar ned, var ifrån laddar ni ned?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-28 17:13

Bill50x skrev:Samtliga alternativ, både anskaffning och lyssning. Lyssnar huvudsakligen på strömmande (från NAS) och vinyl men även CD.

/ B

Jo, jag förstår att de flesta har olika källor, men jag syftade på den huvudsakliga källan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-01-28 17:13

Morello skrev:Intressant, varför köper du uteslutande vinyl?

Främst för att jag tycker att vinylavspelning är ett väldigt trevligt och lite mojo-aktigt* sätt att avnjuta musik på i vardagen. Sedan gillar jag att det är rejäla konvolut som får skivomslaget att framträda som det konstverk det faktiskt kan vara. Ytterligare en fördel jag ser är att skivan går på utan att man själv eller andra frestas av att byta låtar hela tiden.

Gäller det finlyssning använder jag dock uteslutande digital musik, om inte från CD eller Spotify så är det från FLAC-rippar jag själv gjort eller laddat ned/köpt på nätet. Spotify ligger nog först, men jag ser inte det som att köpa musik.

* Värt att nämna är att jag tillhör generationen som aldrig växt upp med vinylskivor som ett naturligt musikmedium.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2016-01-28 17:24

Fram till för nåt drygt år sen var huvudkällan CD som rippades. Därefter har det mest varit Tidal Hifi. Köper ibland downloads, oftast 24-bitars, från t ex HD Tracks, Qobuz.com, Hiresaudio.com mm.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-01-28 17:49

Morello skrev:
Bill50x skrev:Samtliga alternativ, både anskaffning och lyssning. Lyssnar huvudsakligen på strömmande (från NAS) och vinyl men även CD.

Jo, jag förstår att de flesta har olika källor, men jag syftade på den huvudsakliga källan.

Det jag köper är huvudsakligen vinyl och högupplösta filer på nätet. Det slinker med någon CD ibland om den är intressant förpackad. Mycken musik fultankas från tex Pirate Bay, Demonoid och Extratorrent, det mesta slängs dock efter genomlyssning. Så gjorde jag inte tidigare och jag har nu en grannlaga uppgift att rensa undan allt jag inte vill ha :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-01-28 17:50

Huvudsakligen streamingtjänster, men det händer några gånger per år att det köps CD eller vinyl.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2016-01-28 17:59

Spelar så gott som enbart Spotify nu. Jag har gjort så många jämförelser jag kunnat mellan CD-Spotify och Lp-Spotify men kan aldrig eller sällan höra någon skillnad (den skillnad som ytterst sällan finns, är inte självklart till LP/CD´s fördel.
Jag har Spotify premium med ljudkvalitet vald som "Extrem" som streamas via iPad eller Iphone via Apple TV till Bladelius förstärkare med inbyggd DAC av bättre kvalitet. Däremot låter Spotify något lite sämre via Macbook pro, varför vet jag inte.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2016-01-28 18:07

Spotify för min del också. Det ska väldigt mycket till för att jag ska köpa en CD numer, men jag har absolut inget emot själva företeelsen.

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2016-01-28 18:18

Köper en hel del CD, nästan uteslutande begagnat men ibland någon ny CD från audiofilbolag (Analogue Productions eller MFSL). Finlyssnar streamet från hårddisk hemma. Bakgrundslyssnar ibland på Spotify när familjen vill lyssna på något (modernt) som inte finns på hårddisken. På jobb lyssnar jag bara på Spotify.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-28 18:18

Mats skrev:Fram till för nåt drygt år sen var huvudkällan CD som rippades. Därefter har det mest varit Tidal Hifi. Köper ibland downloads, oftast 24-bitars, från t ex HD Tracks, Qobuz.com, Hiresaudio.com mm.

Samma här. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-28 19:06

Tvekade lite eftersom endast ett alternativ kunde väljas.

Mest lyssnas det numera via Wimp/Tidal, ibland Spotify, betalar för båda tjänsterna. Dessa tjänster tjänar även som "inköpsredskap". Klassisk musik är det lite tunnt med där och sökfunktionerna duger inte för det heller. Dessutom är det störande när det blir klick/uppehåll mellan olika spår på klassisk musik som egentligen ska hänga ihop. Köper fortfarande CD men aldrig LP. Vore trevligt att oftare kunna köpa CD som nedladdning. Dessvärre får man ofta leta efter tidigare/bättre utgåvor av många fonogram på piratsidor, de finns inte i handeln helt enkelt. Köpa CD i butik är numera dött/på utdöende.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-01-28 19:20

Jag slutade i princip pirata musik när jag skaffade betalspotify. Om jag köper någon skiva någon gång blir det på vinyl, mest för att det känns bättre att ha köpt någonting fysiskt som inte går att ladda ner digitalt och för att formatet är så mycket mer tilltalande med stora omslag.

Det var egentligen först i slutet på min piratperiod som jag började ladda ner hela album från piratebay. Innan dess var det enstaka låtar från DC++ som gällde, dels på grund av dålig internet uppkoppling och dels på grund av litet utrymmet på mp3-spelaren jag hade.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-01-28 19:20

Majoritet LP.
Minoritet cd.

Spotify när jag vill lyssna på musik jag inte äger, men även till fest och slölyssning samt som mobilt medium.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-01-28 19:21

Fler alternativ. I slutändan det jag tror erbjuder bäst mastringskvalitet, vilket i fjol innebar mest LP, som blev min röst (trist nog eftersom digitala filer är så mycket mer bekvämt).

Ny musik hittar jag via Tidal och tidningar, som jag sen köper på bästa tillgängliga format - helst digital fil av bekvämlighet och utrymmesskäl. Jag föredrar att äga min musik, för jag litar inte på att Tidal kommer finnas kvar i all framtid.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-28 19:44

matssvensson skrev:Jag föredrar att äga min musik, för jag litar inte på att Tidal kommer finnas kvar i all framtid.

Japp, det kan jag hålla med om. Strömmartjänsterna går inte att lita på. Rätt vad det är saknas en del av favoriterna.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-01-28 20:22

Jag använder mestadels Spotify men den musik som är riktigt riktigt bra köper jag på fysisk media.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-01-28 20:26

Om jag hör något jag gillar brukar jag ta ner några låtar från plattan i fråga och se om fler passar min smak.
I så fall går jag till Ginza.se och beställer skivan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-01-28 20:54

Använder Tidal endast till att upptäcka och hitta ny musik. Hittar jag något så vill jag köpa albumet. Kollar först om det finns att hitta på HDTracks, eller liknande, och sparar den på min NAS som jag då och då dessutom säkerhetskopierar till en USB disk av bättre kvalitet. Hittar jag inte albumet för nedladdning så köper jag skivan från CDON, Ginza eller Amazon om de svenska företagen inte har skivan. Den musik jag gillar vll jag äga.

/Lasse

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-28 21:01

Köper en hel del klassiska boxar och en del pop som CD. Köper en del blu-ray audio skivor för skoj skull. Köper en del high-res filer som downloads. Har också Tidal som jag lyssnar en del på men lyssnar också på streamande ifrån egna diskar.
Spotify kör jag i princip aldrig utom som bakgrundsmusik på låg nivå om vi har gäster.

/Harryup

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2016-01-28 21:32

Spotify som streamare och LP på vinyl som taktlil musikprodukt

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2016-01-28 22:16

RogerGustavsson skrev:
matssvensson skrev:Jag föredrar att äga min musik, för jag litar inte på att Tidal kommer finnas kvar i all framtid.

Japp, det kan jag hålla med om. Strömmartjänsterna går inte att lita på. Rätt vad det är saknas en del av favoriterna.

Ja, detta är den stora nackdelen. Oron att favoriterna ska försvinna. Undrar hur de artister resonerar som tar bort album eller enstaka låtar. Lyssnaren blir ju bara förbannad! Då går man knappast o köper samma musik igen! Eller tror de att man ska tänka: ja, va bra att låtarna försvann (från t ex Spotify), nu ska jag istället betala en gång till för det jag redan betalat för. Nädu. Möjligen fulladdning och vem gynnar det? Knappast artist eller skivbolag.
Så klantigt! De biter sig själva i svansen. -Shit nu blev jag förbaskad!

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-01-28 23:48

Jag lyssnar främst på spotify och filer jag har på datorn.
När jag köper så blir det bara vinyl för ny musik. Även äldre musik blir det oftast vinyl men kan även bli CD om det är en klart bättre mastering. Min tanke att köpa ny musik på vinyl, även om den inte är masterad bättre än CD versionen, är att vinylen är roligare att äga och jag kan alltid lyssna på musiken från spotify/filter på datorn.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2016-01-29 02:01

Oftast Spotify, men när jag vill köpa något blir det flac härifrån: https://se.7digital.com/
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-01-29 02:33

Nylon.

Jag menar vinyl. Åtminstone sista sådär 400-500 skivorna jag skaffat. Innan dess köpte jag nog någon CD också :D .

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-01-29 06:24

Det är en lite blandad mix:

- Handlar mestadels CD och då från CDON men också Ginza, Amazon, Discogs eller "audiofil-versioner" från Svalander eller så. CD-skivorna rippas till en NAS i FLAC. Lyssning kanske 50/50 mellan från NAS:en eller direkt från fysiska skivan.
- SACD eller BluRay Audio kan det ju också bli om albumet finns i de formaten. Lyssning direkt från skivan då.
- Ibland vinyl (kanske 1 på 5 jämfört med CD/SACD) med Ginza/CDON som hovleverantörer. Rippar inte vinylerna utan spelar direkt.
- Lika ofta/sällan som jag köper en vinylplatta kan det bli nedladdning (FLAC) från HDTracks, 7digital eller liknande. Lyssning från NAS

Har Spotify Family (premium) och lyssnar mest till & från jobbet i lurar (från mobil eller surfplatta), men även slö- och partylyssning hemma (eller för att kolla in nåt nytt). Sällan "finlyssning" på Spotify.

Spotify hemma avnjutes via Spotify Connect på receivern eller via Blåtand från mobil/surfplatta till en liten högtalare (TDK A33).

Nästa

Återgå till Generellt om hifi