TCB skrev:Tack för en intressant tråd! Jag förstår långt ifrån allt, men intressant ändå.
Det verkar finnas människor med djup kunskap på området här, så jag tänkte passa på att ställa en dac-fråga som jag har funderat på ett tag:
För ett par år sen var jag på high-end-mässan med ett par vänner. Det var olika lyssningsrum där olika företag demade sina prylar och spelade musik. Efter ett tag kom vi på att i vissa rum var det trevligare att vara än i andra. I vissa rum lät det mjukt,skönt och gött. I andra lät det vasst och "stixigt" och man ville bara gå till något av de mjuka, sköna rummen istället. Efter ett tag kom vi på att i de mjuka, sköna rummen spelade de vinyl och i de stixiga rummen spelade de på något digitalt. Även om de spelade på helt olika utrustning (högtalare, förstärkare etc) i de olika rummen, så upplevde vi skillnaden mellan digitalt och vinyl som glasklar. Och eftersom det var high-end-mässan, så var det ju förmodligen inte clas ohlsson-grejer de spelade på.
Så till frågan (eller frågorna):
1. Varför lät de digitala grejerna stixigt? Och vad är det stixiga för något? Kan någon förklara det på ett sätt som en lekman kan begripa?
2. Kan en riktigt, riktigt bra dac få det att låta "inte stixigt", utan låta som vinyl? Eller är det något annat, typ den tidigare omvandlingen från analogt till digitalt, som lägger till det vassa och stixiga?
Jag vill bara avsluta med att säga ett jag inte är någon vinyl-ägare. Har inte en enda skiva och kommer med största sannolikhet inte att skaffa det heller. Men jag gillar hur det låter och skulle därför gärna vilja ha en DAC som låter vinyl. Finns det någon sån?
Jag har nyligen skaffat mej en vinylspelare och under julhelgen så gjorde jag några jämförelser mellan vinyl och digitalt kodad musik. (Jag känner att det jag skriver nu verkar lite konstruerat men det är faktiskt en sann upplevelse

). Jag jämförde vinyl med digitalt genom att spela samma skiva på vinylspelaren som jag spelade på datorn via Spotify. På det sättet kunde jag enkelt växla mellan källorna med ett klick på fjärrkontrollen. Jag satt i soffan och lyssnade och skiftade med jämna mellanrum och efter att ha lyssnat ett tag så tyckte jag nog att vinylen lät lite bättre. Nöjd med det jag kommit fram till bestämde jag mej för att lyssna på vinylskivan tills den tog slut. Jag lutade mej tillbaka i soffan och njöt av musiken. Efter ett tag så tittade jag på vinylspelaren som står ca 3-4 meter ifrån lyssningsplatsen och då ser jag att pickupen är längst in på vinylskivan fast att musiken fortsatte att spela

Jag insåg plötsligt att jag blandat ihop vinylen med Spotify när jag höll på och växlade mellan dom med fjärrkontrollen

Det blev en lite omskakande upplevelse.
Jag tvivlar på att det blir någon skillnad på ljudet mellan vinyl och digitalt så länge som det är samma mastring på albumet och att apparaterna som används för att spela upp vinylen inte har några väsentliga brister, t.ex. tidigt avrullning i diskanten. Men det är nog ganska vanligt att pickuper och riia-steg har avvikelser i frekvenskurvan, så vill man ha en digitalomvandlare som låter som man tycker att vinyl låter när den skiljer sig från digitalt kodad musik, så ska man antagligen skaffa en digitalomvandlare som har en tidigt avrullad diskant.