Vad kan man förvänta sig för ljudmässiga skillnader mellan PRE25 och förstegsdelen i en hemmabiostärkare? Jag gjorde en liten jämförande lyssning mellan mitt dåvarande bra analoga försteg (Harman/Kardon Signature 1.0) och en hemmabioreceiver i mellanprisklassen i somras.
Hade en ïde att köpa en PRE25 och använda den tillsammans med befintligt slutsteg (Rotel RB-1552) och mina RIAA Two och EAR One för att ha som högklassig tvåkanalsanläggning. För film & musik i multikanal tänkte jag köpa en hemmmabiostärkare i medelprisklassen (typ den billigaste med pre out) och koppla i den delen i tvåkanalssystemet på en av ingångarna med fast förstärkning alt. bypass.
En PRE25 beställdes med liten prick för "1:1" vid volymratten och under tiden som den skulle komma så inhandlades ett skyltex av Yahamas RX-V775 till fyndpris på Elgiganten. Tog hem receivern och kopplade upp för att se hur "bra" den faktiskt var på pre out:
1. Oppo BDP-95EU analogt RCA --> H/K Sig. 1.0 --> slutsteg & högtalare
2. Oppo BDP-95EU HDMI ut --> Yamaha RX-V775 pre out front L + R --> H/K Sig. 1.0 --> slutsteg & högtalare
Kunde nu växla mellan "1" och "2" på HK:n och justera volymen på Yamahan så att det lät lika högt. Var det nån skillnad?
Första lyssningen: definitivt! Mer bas och grötigare ljud på Yamaha. Men vad är det där för knapp "Pure Direct"? Tryckes in, volymen från Yamaha-slingan vart lägre men kompenserades med ökad volym på receivern. Nu var det banne mig ingen skillnad alls!!?. Jag och en kompis lyssnade på flera vax och turades om i sweetspot alt. nära ena högtalaren. Flera låtar men ingen skillnad. H/K-steget knäpper inte ens till vid byte av ingång så det var som att låten spelades helt utan avbrott.
OK tänkte jag; om det nu är så att förstegsdelen (och DAC:en) är så bra att det inte hörs skillnad mot Oppon ut analogt, varför skulle jag då inte lira bara med Yamahan som försteg? Sagt och gjort så avbeställde jag PRE25 och sålde av H/K-försteget. Lirar på och tycker att det låter skitbra faktiskt.
Men jag har ju inte heller jämfört med PRE25 och eftersom jag har två andra apparater i samma serie så börjar jag luta igen åt att faktiskt ta hem en PRE25 och jämföra. En annan fördel är ju att vid 2-kanalslyssning (som kanske är 80% av totalen) så är det ju smidigt att slippa dra igång en hel hemmabioreceiver. Fast å andra sidan så är det ju smidigt med att ha så få apparater som möjligt på "stereobänken"... Men å tredje sidan så om en PRE25 skulle innebära ett ljudmässigt lyft så vill jag ju såklart använda en sån... Hur man än vänder sig har man...
Blir nog ändå att ta hem en för lyssning tror jag...