Holographic audio Pre25

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Holographic audio Pre25

Inläggav DVD-ai » 2016-01-28 09:18

Eftersom den andra tråden om detta försteg dog så startar jag en ny, för jag tycker att det är tråkigt att den andra tråden dog...
( Låt denna tråd vara förskonad från det strunt som tog död på den förra )

Jag är lite nyfiken på detta försteg och vad den skulle kunna göra hemma hos mig, det går alltså att få låna hem försteget och testa vilket är mycket lockande ! :D
Jag ska nog ta kontakt med HA grabbarna och se om det går att styra upp något sådant :)
Vem är det man ska prata med ? eller är det bara att ta kontakt med företaget som sådant?

Hur har det gått för RMA med Pre25 ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav darkg » 2016-01-28 10:56

De är nog inte större än att det bara är att kontakta rakt på.

/HA25r-ägare
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-28 11:42

Done :)

Då får vi se hur det blir med hemlåning och min intryck kommer i sådant fall att delas med av här i tråden.
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-28 13:06

DVD-ai skrev:Done :)

Då får vi se hur det blir med hemlåning och min intryck kommer i sådant fall att delas med av här i tråden.

Vad vill du ha reda på om försteget jag har ett sedan 2012 .

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-28 13:37

Jag vill veta hur en sådan skulle kunna höja/ sänka ljudet här hemma utan att tillföra något och hur det yttrar sig ljudmässigt, så jag skulle behöva testa hemma :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2016-01-28 13:53

DVD-ai skrev:Jag vill veta hur en sådan skulle kunna höja/ sänka ljudet här hemma utan att tillföra något och hur det yttrar sig ljudmässigt, så jag skulle behöva testa hemma :)

Det är bara att skicka oss ett mejl med adress och mobilnummer (formulär finns på vår hemsidan) så kommer en Pre TwentyFive med Schenker om en vecka eller så. :wink:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-01-28 20:13

Är också mkt sugen på detta försteg. Är ju sjukt nöjd med slutsteget amp17 till mina guru

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-28 20:58

DVD-ai skrev:Eftersom den andra tråden om detta försteg dog så startar jag en ny, för jag tycker att det är tråkigt att den andra tråden dog...
( Låt denna tråd vara förskonad från det strunt som tog död på den förra )

Jag är lite nyfiken på detta försteg och vad den skulle kunna göra hemma hos mig, det går alltså att få låna hem försteget och testa vilket är mycket lockande ! :D
Jag ska nog ta kontakt med HA grabbarna och se om det går att styra upp något sådant :)
Vem är det man ska prata med ? eller är det bara att ta kontakt med företaget som sådant?

Hur har det gått för RMA med Pre25 ?

Jodå det har gått alldeles utmärkt :D Funderar fortfarande på att kontakta Lars om nivå justering av volymen dock.
Det blev ju bra när jag kopplade om på mitt Bryston och sänkte nivån med 6db, men sen köpte jag en Audiolab CD som fick ersätta min 668 och den hade 5db högre gain än 668:an.
Så där är jag tillbaka på ruta 1 igen. Audiolaben har justerbar volym som går att koppla ur vilket jag helst gör då jag tycker det känns fel med ytterligare gojs i signalvägen.
I övrigt är jag fortfarande fantastiskt nöjd med den! :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-28 21:36

Enklare och mer ekonomisk lösning, returnera Audiolab:en.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martinlkpg

Inläggav Martinlkpg » 2016-01-28 22:52

Jag är en mycket nöjd ägare till en pre25 remote :) Gick ifrån Nad c372 bryggat med c272 slutsteget, till pre25 och rotel rb-991.
Skulle nog säga att allt blev bättre. Bättre precision , lägre dist, mer detaljer.

Det enda negativa är att man måste gå till gymmet för att orka lyfta fjärrkontrollen :D
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-28 23:00

Nattlorden skrev:Enklare och mer ekonomisk lösning, returnera Audiolab:en.

Nää! Den vill jag ju ha ju! :lol:

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-01-28 23:55

Finns det någon seriös HT-passtru i pre-25 u för tiden?

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-29 00:48

music4ever skrev:Finns det någon seriös HT-passtru i pre-25 u för tiden?

Det går att beställa den med olika varianter, vippa eller markering vid volymratten, antingen en liten självhäftande svart prick eller permanent markering som monteras i alu fronten. Vippan kostar 1000:- extra, svarta pricken är gratis.
Med den svarta pricken behåller du retur rätten men inte dom andra ingreppen. Jag valde svart prick och det fungerar utmärkt.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-01-29 01:23

Jag skulle vilja ha en Pre25 i en cr80s låda av estetiska skäl.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-29 01:26

Glasmannen skrev:Är också mkt sugen på detta försteg. Är ju sjukt nöjd med slutsteget amp17 till mina guru
Ja, Naq var en grym konstruktör..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2016-01-29 10:38

Martinlkpg skrev:Jag är en mycket nöjd ägare till en pre25 remote :) Gick ifrån Nad c372 bryggat med c272 slutsteget, till pre25 och rotel rb-991.
Skulle nog säga att allt blev bättre. Bättre precision , lägre dist, mer detaljer.

Det enda negativa är att man måste gå till gymmet för att orka lyfta fjärrkontrollen :D

Eller kan man se det positivt, nu slipper du ju gå till gymmet och kan sitta hemma i soffan å lyssna på musik istället. :wink:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2016-01-29 10:46

MagnusÖstberg skrev:
Glasmannen skrev:Är också mkt sugen på detta försteg. Är ju sjukt nöjd med slutsteget amp17 till mina guru
Ja, Naq var en grym konstruktör..

Håller med, Naq var en mycket skicklig konstruktör. Vi saknar honom på många plan. :cry:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-29 14:53

DVD-ai skrev:Jag vill veta hur en sådan skulle kunna höja/ sänka ljudet här hemma utan att tillföra något och hur det yttrar sig ljudmässigt, så jag skulle behöva testa hemma :)

Det finns volymratt på den som man kan höja/sänka ljudet med och vad skulle den tillföra om man spelar pop så tillför den inte Mozart eller någon annan musik.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-29 15:13

Jaha och jag tänkte att den kanske skulle spela "tunnan och moroten" om man tröck in Arvo Pert... :roll: :wink:

Självklart så handlar det ju om i fall att den gör själva volymregleringen och sin plats som en del i kedjan bättre än min Marantz nr1604 hembio receiver, alltså om det blir någon ljudmässig förbättring med pre25.
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-29 18:43

DVD-ai skrev:Jaha och jag tänkte att den kanske skulle spela "tunnan och moroten" om man tröck in Arvo Pert... :roll: :wink:

Jag har kört Pre25 i mot Marantz av7005 Denon 3806 Nad c106 förförstärkare och ser man till hur hemmabio grunkorna funkar så skall man bara ha dom till bio för 2kanal där blir det bara skit av allt.
Om man skall ge pre 25 en match så är det Nad c106 från 90 talet men det enda som naden har är Balancerade ingångar men om man jämför dom musikaliskt så ligger pre25 bättre till.
jag kan avnjuta fonogram i från låg volym i perfekt 3d till rena vansines volymer där det är så pass starkt att grannarna vill skjuta mig med bibehållen 3d djup i musiken.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-30 01:53

Ja det är ju sådant där som jag är intresserad av att testa här hemma, om jag upplever någon skillnad och om detta i sådant fall är stor nog för att motivera priset för mig. :)
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-30 09:52

DVD-ai skrev:Ja det är ju sådant där som jag är intresserad av att testa här hemma, om jag upplever någon skillnad och om detta i sådant fall är stor nog för att motivera priset för mig. :)

Ge då pre 25 samma förutsättningar att du kör resten av grejorna i direkt läget när du jämför.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-30 09:57

DVD-ai skrev:
Självklart så handlar det ju om i fall att den gör själva volymregleringen och sin plats som en del i kedjan bättre än min Marantz nr1604 hembio receiver, alltså om det blir någon ljudmässig förbättring med pre25.

Då behöver du nog en sådan här, och den kostar väl mer än vad hela Pre 25? Men kanske går det att få en special-Pre 25 med lyxattenuator. :)

Bild

Bild
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-30 12:08

Vore nog mest feelgood att göra det, tror inte det skulle göra någon hörbar skillnad. Men kanske flytta brusgolvet något lägre i det ohörbara eller så.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-30 18:01

Varför ska jag ha en sådan pott och bygga egna buffert steg osv... Med allt vad det betyder i arbete?
När jag är intresserad av att veta vad just den färdiga lösningen Pre25 kan prestera... ?! :)

Jag har exakt -100% lust att bygga ett försteg nämligen :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-01-31 09:42

Vad kan man förvänta sig för ljudmässiga skillnader mellan PRE25 och förstegsdelen i en hemmabiostärkare? Jag gjorde en liten jämförande lyssning mellan mitt dåvarande bra analoga försteg (Harman/Kardon Signature 1.0) och en hemmabioreceiver i mellanprisklassen i somras.

Hade en ïde att köpa en PRE25 och använda den tillsammans med befintligt slutsteg (Rotel RB-1552) och mina RIAA Two och EAR One för att ha som högklassig tvåkanalsanläggning. För film & musik i multikanal tänkte jag köpa en hemmmabiostärkare i medelprisklassen (typ den billigaste med pre out) och koppla i den delen i tvåkanalssystemet på en av ingångarna med fast förstärkning alt. bypass.

En PRE25 beställdes med liten prick för "1:1" vid volymratten och under tiden som den skulle komma så inhandlades ett skyltex av Yahamas RX-V775 till fyndpris på Elgiganten. Tog hem receivern och kopplade upp för att se hur "bra" den faktiskt var på pre out:

1. Oppo BDP-95EU analogt RCA --> H/K Sig. 1.0 --> slutsteg & högtalare

2. Oppo BDP-95EU HDMI ut --> Yamaha RX-V775 pre out front L + R --> H/K Sig. 1.0 --> slutsteg & högtalare

Kunde nu växla mellan "1" och "2" på HK:n och justera volymen på Yamahan så att det lät lika högt. Var det nån skillnad?

Första lyssningen: definitivt! Mer bas och grötigare ljud på Yamaha. Men vad är det där för knapp "Pure Direct"? Tryckes in, volymen från Yamaha-slingan vart lägre men kompenserades med ökad volym på receivern. Nu var det banne mig ingen skillnad alls!!?. Jag och en kompis lyssnade på flera vax och turades om i sweetspot alt. nära ena högtalaren. Flera låtar men ingen skillnad. H/K-steget knäpper inte ens till vid byte av ingång så det var som att låten spelades helt utan avbrott.

OK tänkte jag; om det nu är så att förstegsdelen (och DAC:en) är så bra att det inte hörs skillnad mot Oppon ut analogt, varför skulle jag då inte lira bara med Yamahan som försteg? Sagt och gjort så avbeställde jag PRE25 och sålde av H/K-försteget. Lirar på och tycker att det låter skitbra faktiskt.

Men jag har ju inte heller jämfört med PRE25 och eftersom jag har två andra apparater i samma serie så börjar jag luta igen åt att faktiskt ta hem en PRE25 och jämföra. En annan fördel är ju att vid 2-kanalslyssning (som kanske är 80% av totalen) så är det ju smidigt att slippa dra igång en hel hemmabioreceiver. Fast å andra sidan så är det ju smidigt med att ha så få apparater som möjligt på "stereobänken"... Men å tredje sidan så om en PRE25 skulle innebära ett ljudmässigt lyft så vill jag ju såklart använda en sån... Hur man än vänder sig har man...

Blir nog ändå att ta hem en för lyssning tror jag... :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-01-31 10:20

Hette det "hifi-nebulosa" eller vad var det nu igen....;)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 10:33

Det är ju kul att testa också :)

Jag tycker det låter rätt bra här hemma men med 1st stort fel i basen som kommer att åtgärdas om en inte allt för avlägsen framtid, några ytterligare fel som jag inte har några planer på att åtgärda pga ingreppen som krävs, alltså är jag väldigt nära nu att var klar med det som är praktiskt genomförbart i detta rum.
Men då kommer ju nästa sak att leka med, kan jag hitta något som låter bättre än det som borde vara den svagaste länken i kedjan, nämligen Marantz nr1604.
Den har sämst bandbredd med -3dB vid 10Hz och den har sämst S/N med sina 98dB, så jag tänker att om jag testar denna mot något som är avsevärt bättre rent tekniskt så vore det mycket intressant att se om jag faktiskt får någon hörbar skillnad.
Blir det så pass mycket bättre med pre25 att det är en subjektivt 7000kr värd förbättring så blir det en pre25 remote med 1:1 märkning på volymvred (pass through).
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 10:34

KarlXII skrev:Hette det "hifi-nebulosa" eller vad var det nu igen....;)

HiFi-nervåsna ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-31 10:38

KarlXII skrev:Hette det "hifi-nebulosa" eller vad var det nu igen....;)

Audiophilia nervosa. Skall vi vara nedlåtande så kan vi väl iaf vara korrekta samtidigt ;)

Eller du kanske menar en hela nebulosa med HiFi? Det hade jag velat se :D
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nebulosa

Nästa

Återgå till Köpråd