Har nån en beskrivning av nätströmsfilter för hifibruk?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Har nån en beskrivning av nätströmsfilter för hifibruk?

Inläggav n3mmr » 2006-01-02 12:30

Finns det nån som har nån beskrivning av nätströmsfilter som ger verklig effekt?

Jag vet att ett korrekt nätströmsfilter måste byggas med hänsyn till belastningens egenskaper, och även i viss mån till hur leveransen ser ut.

Så jag är på jakt efter nån slags beskrivning av lämpliga topologier för olika ändamål, samt hur dom anpassas till förhandenvarande omständigheter.

Syftet är flerfaldigt, så det måste nog byggas flerfaldiga filter:
Jag vill isolera störande apparater från störningskänsliga apparater.
Jag vill isolera störningskänsliga apparater från störningar utifrån.

De apparater som ska störningsskyddas är dels apparater som drivs direkt av 230 VAC in, dels ett par apparater som drivs via AC-väggtrafo. Samtliga är lågeffektsapparater, dvs 20 W in, max.

Störande apparater är dels ett par gamla TV-apparater, dels ett par datorer, dels lite köksmaskiner
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2006-01-03 10:14

Notera att de flesta apparater som har filter är de som stör och filtren sitter där för att de ska klara diverse normer. Det vanligaste är switchade agg som producerar massor med bös.

Ett filter tar ledningsbunden störning men du kan ha kapacitivt och induktivt kopplade störningar.

När man dimensionerar filter så måste man veta vilka frekvensband man önskar filtrera bort och hur mycket. Det flesta DIY:are vet varken det ena eller det andra men resultatet låter inte vänta på sig.

Det flesta filter jobbar från 1 MHz och uppåt. Kolla t ex Schaffner som är stora på filter.

På vilka sätt yttrar sig dina problem? Skilj också på tillfälliga störningar och på kontinuerliga. Att en borrmaskin, elvisp etc. stör är knappast något att sanera.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-01-03 14:00

peranders skrev:Notera att de flesta apparater som har filter är de som stör och filtren sitter där för att de ska klara diverse normer. Det vanligaste är switchade agg som producerar massor med bös.

Ett filter tar ledningsbunden störning men du kan ha kapacitivt och induktivt kopplade störningar.

När man dimensionerar filter så måste man veta vilka frekvensband man önskar filtrera bort och hur mycket. Det flesta DIY:are vet varken det ena eller det andra men resultatet låter inte vänta på sig.

Det flesta filter jobbar från 1 MHz och uppåt. Kolla t ex Schaffner som är stora på filter.

På vilka sätt yttrar sig dina problem? Skilj också på tillfälliga störningar och på kontinuerliga. Att en borrmaskin, elvisp etc. stör är knappast något att sanera.

Störande är t ex kylskåpet på en av mina apparater: ett knäpp då och då.

Men egentligen vill jag bara hitta bra litteratur så att jag kan få förstå alldeles själv.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Jesper73

Inläggav Jesper73 » 2006-01-03 14:12

Knäpp från kylskåp är ofta en luftburen störning. Så att filtrera den kan vara svårt.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-01-03 15:09

Jesper73 skrev:Knäpp från kylskåp är ofta en luftburen störning. Så att filtrera den kan vara svårt.

OK, men jag vill ha en bra litteraturreferens så jag kan läsa på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-03 15:14

Kyl och frys är nog bäst att tysta med en konding på säg 10nF direkt på brytare/termostat. Att döda störningen direkt där den uppstår.

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2006-01-05 11:12

n3mmr skrev:OK, men jag vill ha en bra litteraturreferens så jag kan läsa på.

Då vill du skaffa "Noise reduction techniques in electronic systems", Henry W. Ott.

Dyr men bra. Andra upplagan kom 1988 och är den senaste. Finns åtminstone på Amazon.
Life is hard and then you die.

Användarvisningsbild
weedo

Inläggav weedo » 2006-01-05 16:19

n3mmr skrev:OK, men jag vill ha en bra litteraturreferens så jag kan läsa på.

Du ska kan söka på på webben på nyckelorden "EMC" (Electro Magnetic Compability") och "EMI" (Electro Magnetic Interference).
Här har du ett exempel på en bok i ämnet:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9144034016&s=1

Återgå till DIY-forum