DAC'ar mäter bäst med batteridrift?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder

DAC'ar mäter bäst med batteridrift?

Inläggav galder » 2016-01-28 10:45

Satt och kikade efter en recension av en Cambridge Audio Dacmagic DAC på Stereophile. Hamnade på en länk med tillverkarens komnentar, där följande skrevs.

In particular, we've found that, with laptops, using battery power results in very good total correlated jitter similar to TosLink or S/PDIF (<200ps or lower at 44.1kHz, and with about the same noise floor), but using the typical switch-mode PSU with the same laptop can result in 3000–3500ps of jitter.
Read more at http://www.stereophile.com/content/camb ... 8PhRifA.99

Saxat från följande länk.

http://www.stereophile.com/content/cambridge-audio-azur-dacmagic-da-converter-manufacturers-comments#4i2v6U9EpIOwam4Y.97

Är detta en allmängiltig sanning? Alltså att bäst "mät"resultat uppnås med batteridrift? I första hand då vid USB-koppling mellan dator och DAC.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: DAC'ar mäter bäst med batteridrift?

Inläggav Michael » 2016-01-28 11:27

Beror på hur känslig dac'en är för störningar och även hur känslig apparaten efter dac'en är. En dator kan spruta ut sig en hel del störningar. Används t.ex. fem volten i usb direkt in till de känsliga kretsarna, så är det ju liksom kört.

Vid mätning är det lätt få jordloopar. Kan också vara så att när man tror sig mäta dac'en, så kanske det främst är nätdelen till laptopen som mäts.

PS. Är lite p.g.a. detta som jag tror de som hör skillnad på usb kablar. Blir olika störningar. Kan räcka med att ändra längden på kabeln, så kan störningen bli annorlunda. Eller flytta på någon kabel.

//Michael

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-01-28 11:43

För att då vara på den säkra sidan, rekommenderas batteridrift? Och kortast möjliga längd på USB-kabeln, eller är längden av mindre betydelse vid batteridrift?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-28 12:39

I trådar om miniDSP har det ibland nämnts att switchade nätaggregat ger sämre ljud än vanliga trafobaserade.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2016-01-30 11:07

Michael skrev:Beror på hur känslig dac'en är för störningar och även hur känslig apparaten efter dac'en är. En dator kan spruta ut sig en hel del störningar. Används t.ex. fem volten i usb direkt in till de känsliga kretsarna, så är det ju liksom kört.

Vid mätning är det lätt få jordloopar. Kan också vara så att när man tror sig mäta dac'en, så kanske det främst är nätdelen till laptopen som mäts.

PS. Är lite p.g.a. detta som jag tror de som hör skillnad på usb kablar. Blir olika störningar. Kan räcka med att ändra längden på kabeln, så kan störningen bli annorlunda. Eller flytta på någon kabel.

//Michael

Kan bara hålla med på allt!

Kollade lite snabbt på länken, det jag saknade är mätningen på Toslink med nätdel inkopplade (för mätningen var väl utan!?), då vet man om det är jordloop eller nätdelen som skräpar ner. Sedan finns det ett flertal switchade spänningsstabbar på moderkortet så bara för man kör på batteri så finns det fortfarande störkällor av olika slag.. Kan tänka mig att det har nog betydelse om den laddar batteriet eller inte när nätdelen är inkopplad.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-01-30 12:57

Kretslayoutproblematik är tydligen en bakomliggande orsak? Verkar m.a.o. vara svårt eller för att inte säga omöjligt att komma runt problemet? Vad kan man ändå göra för att åstadkomma bästa möjliga ljud ut? Batteridrift verkar ändå att föredra. DAC’ens uppbyggnad. Vad bör man titta efter där? Är en streamer att föredra i st.f. dator. En sådan här grunka, (i länken nedan) vad kan den förbättra, eller är det en ormoljeprodukt? Att använda t.ex. jRiver borde minska störningar i.o.m. att signalen tar vägen förbi (problem)kretsar?

https://www.hifiklubben.se/stereo/da-omvandlare/audioquest-jitterbug-filter/

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-01-30 13:20

Optisk överföring har ju fördelen att en del problem omöjliggörs. Det gillar jag. Särskilt när en av apparaterna är en dator verkar det bråka ofta, både med jordloopar och med saker där strömförsörjningen går per usb. Om man byter bort usb-ström-matning kan man iofs ha anledning att skärskåda väggbulan som man då behöver.

Störningar som har annat upphov är nog svårare att bekämpa med så enkla trix.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-01-30 13:25

RogerGustavsson skrev:I trådar om miniDSP har det ibland nämnts att switchade nätaggregat ger sämre ljud än vanliga trafobaserade.

Ja, switchande nätdelar är nog ofta bristfälliga (de blir väl billigare då). Det är tyvärr tveklöst de som är vanliga.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-01-30 19:57

Switchade nätdelar med rätt teknik och filtrering till den tillkoplade apparaturen är problemfritt skulle jag vilja påstå (med avseende på vad som är hörbart). Att det sedan finns mängder med undermåligt konstruerade apparater på marknaden råder det inget tvivel om.

Gjorde ett litet test för ett antal år sedan med ett Echo Audiofire 4 där jag switchade (pun intended) mellan ett 12V blybatteri och switchad nätdel på 12V.. brusgovlet var högre med batteriet. Go figure..

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-01-31 11:05

Batterier är defintivt inte brusfria.

Allt brusar. Över 0 K.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-01-31 23:28

Darkg, ingen av vare sig min Zenbook, eller Macbook har optisk utgång. Zenbooken har Hdmi ut, Macbook har en Mini Displayport. Vinner man något på att gå via någon av dessa till coaxial eller SPDIF?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-01-31 23:34

Jag har inte kunskap om detta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-01 08:15

galder skrev:Darkg, ingen av vare sig min Zenbook, eller Macbook har optisk utgång. Zenbooken har Hdmi ut, Macbook har en Mini Displayport. Vinner man något på att gå via någon av dessa till coaxial eller SPDIF?

Jämfört med vilken typ av överföring? Jämfört med USB? Från HDMI eller Mini Displayport är det ju inte helt enkelt men det finns väl en del grunkor för att plocka ut ljudet från åtminstone HDMI?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-01 08:20

galder skrev:Darkg, ingen av vare sig min Zenbook, eller Macbook har optisk utgång. Zenbooken har Hdmi ut, Macbook har en Mini Displayport. Vinner man något på att gå via någon av dessa till coaxial eller SPDIF?

Macbook har i många år haft optiskt ut via 3.5mm kontakten. Det står inget på Apples hemsida om detta för nuvarande modell, men jag skulle inte alls bli förvånad om så var fallet även på senaste modellen. Bara att gå in under ljud/midi inställningar och se om valet finns där.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-02-01 09:58

Tack AndreasArvidsson. :) och övriga förståss!

Features
A digital cable with a 3.5mm Mini Toslink connection and a standard Toslink connection for the transmission of a digital signal between personal media devices with a digital output to a Stereo or Home Cinema system.

Måste testas.
Batterifrågan får väl vara "obesvarad", och sätter min tilltro till inlägget ovan.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-01 12:19

galder skrev:Tack AndreasArvidsson. :) och övriga förståss!

Features
A digital cable with a 3.5mm Mini Toslink connection and a standard Toslink connection for the transmission of a digital signal between personal media devices with a digital output to a Stereo or Home Cinema system.

Måste testas.
Batterifrågan får väl vara "obesvarad", och sätter min tilltro till inlägget ovan.

Det finns viss anledning att tro att det kan vara fördelaktigt med batteri, men ingen möjlighet, så här långt, att slå fast det ;-) delvis kan man utreda det empiriskt, delvis kan någon säkert berätta mer om hur störningsbenägen nät-nätdelen är jämfört med de kretsar som omformar batteriströmmen.

Jordloopar kan uteslutas med batteridrift men även med optisk överföring. Ev. skräp på usb-power och liknande slipper man med optisk överföring. (Det kan givetvis finnas annat som talar emot optisk överföring).

Störningar i nätspänningen och brus i batteriet tror jag är förhållandevis ointressanta då strömmen i båda fallen passerar kretsar med bra potential att ta bort dessa och introducera nya. Det är denna sista punkt som jag upplever som ej utredd.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-02-01 19:52

Bra avrundning Darkg. :)
3m 3.5mm mini-Toslink till Toslink inhandlad på MoS idag. Skall bli intressant att koppla in den.

Återgå till Teknikforum