Spotify, CD, LP etc

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur anskaffar ni ny musik?

CD
21
19%
Spotify, Tidal och motsv
61
55%
Nedladdningh, PIRAT
11
10%
Nedladdning, KÖPT
4
4%
LP
13
12%

Antal röster : 110

Användarvisningsbild
distad

Re: Spotify, CD, LP etc

Inläggav distad » 2016-01-31 22:54

Lyssnar på Spotify framför datan, hör jag något som jag gillar så utforskar jag det lite mer och om det är bra så blir det ofta Ginza, CDON slutar jag nog att handla hos snart då de är mycket snabba med räkningen, men grejerna tar klart längre tid att leverera numera och för ofta så har de inte plattor hemma som man först får veta när de skickar det som fanns, resten kommer någon gång i framtiden, som ligga låååångt fram i tiden :evil:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-01-31 22:55

Morello skrev:
mrGaskill skrev:Jag har ju förvisso två nya pc-datorer som är kompetenta. Men jag har nog blivit en soffstreamare med iphone från att ha varit en typ napster-piratspelare via pc. Det var roliga tider förresten. :-) Men andra fördelar med smartphone vad gäller streaming är ju i bil (bluetooth, brukar låta ruttet), promenader, jogging, mtb-cykling. :-) Den har sina fördelar.

Jo visst som nödlösning kan jag acceptera en smartphone, men hemma förstår jag inte varför man vill använda en "dator" utan tangentbord och rimllig skärm.

I bilen har jag en hög CDR.

Eftersom jag använder en Squeezebox Classic måste jag ha datorn igång även när jag spelar från Spotify. Men oavsett om jag spelar från Spotify eller strömmar från min dator så använder jag smartphonen som fjärrkontroll. Men jag kan inte strömma från telefonen, till det krävs andra grejor.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-01-31 23:03

Morello skrev:
mrGaskill skrev:Jag har ju förvisso två nya pc-datorer som är kompetenta. Men jag har nog blivit en soffstreamare med iphone från att ha varit en typ napster-piratspelare via pc. Det var roliga tider förresten. :-) Men andra fördelar med smartphone vad gäller streaming är ju i bil (bluetooth, brukar låta ruttet), promenader, jogging, mtb-cykling. :-) Den har sina fördelar.

Jo visst som nödlösning kan jag acceptera en smartphone, men hemma förstår jag inte varför man vill använda en "dator" utan tangentbord och rimllig skärm.

I bilen har jag en hög CDR.

Jag är böjd att hålla med om att en laptop (för att inte tala om en stationär) är trevligare och lättare att använda än en smartphone som har ganska klunkigt gränssnitt, jobbigt tangentbord sim är långsamt att skriva på och som saknar mus, samt att skärm på 4-5" är litet. Men en laptop har ofta inte heller så bra tangentbord. Styrplattoena brukar vara rejält dåliga. Men det finns ju mus. :-) Sen ska man ha plats på soffbordet. Men, tja, varför inte egentligen? :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2016-01-31 23:10

Morello skrev:Till er som kör spotify och liknande - är det en kostnadsfråga som ligger bakom valet?

Nej, det har liten betydelse. Det handlar om att t ex Tidal Hifi med direkt integration mot streamer ger mycket god kvalitet i kombination med att det, med tex iPad som kontrollpunkt, på ett lättnavigerat sätt ger tillgång till ett riktigt stort musikbibliotek. (Spotify går dock för mig bort pga sämre kvalitet + handhavande.)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-31 23:49

Jag förstår tjusningen med Tidal etc, men kan inte upphöra att förvånas över att folk står ut med att använda en smartphone som "fjärrkontroll".
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-31 23:57

Morello skrev:Jag förstår tjusningen med Tidal etc, men kan inte upphöra att förvånas över att folk står ut med att använda en smartphone som "fjärrkontroll".

En iPad då?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-01 00:10

+1, jag har ingen smartphone men en liten surfplatta som, efter en viss tillvänjningstid, verkligen fungerar bra som musikgränssnitt (Spotify).

Jag skulle dock vilja ha en bättre lösning för att fjärra volymen.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-02-01 02:30

Jag använder mej av alla allternativ förutom CD. Jag köper visserligen CD-skivor ibland men jag har inte någon cd-spelare så rippar jag dom till hårddisk.
Rippade skivor och nedladdad musik spelar jag upp genom Roon Labs programvara som är installerad på en dator som är kopplad till min stereo. Jag styr uppspelningen med en surfplatta. Genom Roon Labs streamar jag också musik från Tidal.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-02-01 08:25

Har hört gott om Roon förut och funderar på att undersöka om det är något för mig. Letar just nu efter en värdig ersättare till iTunes som jag varit otroligt nöjd med, men som efter de senaste versionerna helt enkelt inte fungerar längre. Köpte Swinsian nyligen för att testa och ger mig i kast med den programvaran innan jag provar Roon.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-01 08:30

Strömmande tjänster har en fördel i det stora utbudet, dock är det ju lite klent och svårletat när det gäller klassisk musik. Det är ofta endast de senaste "remastrade" utgåvorna av äldre album tillgängliga. Har också upplevt att många album är spärrade även om det finns listade. Skulle vilja ha mera information om albumen i Spotify/Wimp/Tidal, samma som i CD-höljet. Inköpsställen för CD håller på att försvinna och exempelvis CDON listar många album som de inte har. Smartphone använder jag inte för strömning, har inte ens provat, trivs inte med de små displayerna. Även iPad:ens skärm tycker jag ofta är i minsta laget, använder hellre en Tablet-PC med pennstyrning.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-01 10:33

Morello skrev:Jag förstår tjusningen med Tidal etc, men kan inte upphöra att förvånas över att folk står ut med att använda en smartphone som "fjärrkontroll".

Det beror väl lite på telefonen också antar jag. Vilken storlek, hur snabb den är etc.

Själv föredrar jag telefonen framför datorn för att styra Spotify Connect i min receiver.

Sen tycker jag också det är skillnad på att köra Connect mot vanliga klienten i en dator till exempel, och koppla kablar mellan dator och förstärkare.

Angående cd-skivor så köper jag oftast begagnat via Amazon.uk :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-01 10:56

Morello skrev:Jag avskyr smartphones så jag tycker det är rätt irriterande när folk har fest och spelar från en så kallade "smartphone".

En riktigt dator med tangentbord etc tycker jag i alla fall man kan kosta på sig när man streamar.

Menar du att datorn är själva mediaapparaten, eller att du styr en annan annan med den?

Jag gillar att styra mina Squeezeboxar med pekplattor, men riktiga tangentbord är mycket bättre att skriva på, det har du helt rätt i.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-01 11:34

Jag menar att en smartphone inte fungerar som "fjärr" då den saknar tangentbord och riktig skärm.

Visst kan det duga någon enstaka gång när man tar med en aktiv högtalare (har en sådan där Marschall), en telefon och en balja vin och har fest i en stuga i skogen,.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-01 11:38

Har Tidal utvecklat egen programvara eller är man fortfarande hänvisad till webben?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-01 11:39

Jag tycker att mobiletelefon eller platta fungerar mycket bra att styra musik och film med, men allt hänger på att gränssnittet är väldesignat. En dålig applikation kan driva en till vansinne.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-01 11:43

AndreasArvidsson skrev:Jag tycker att mobiletelefon eller platta fungerar mycket bra att styra musik och film med, men allt hänger på att gränssnittet är väldesignat. En dålig applikation kan driva en till vansinne.

Har du väldigt små fingrar eller väldigt stor skärm på din telefon? Eller rentav en kombination av dessa faktorer.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-01 11:47

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag tycker att mobiletelefon eller platta fungerar mycket bra att styra musik och film med, men allt hänger på att gränssnittet är väldesignat. En dålig applikation kan driva en till vansinne.

Har du väldigt små fingrar eller väldigt stor skärm på din telefon? Eller rentav en kombination av dessa faktorer.

Kombination tror jag är närmast sanningen. Jag tycker dock precis som du att pekskärmar är dåliga att skriva på, men skriva gör jag ganska sällan när jag lyssnar på musik. Större delen musik spelar jag från min egna samling och då är allt sorterat efter artist. Spelar jag via spotify så finns det färdiga spellistor och vill jag lyssna på något annat så behöver man ju bara skriva när man byter artist. Det gör jag inte var minut sas.

Jag skriver betydligt mer sms pch eposter från telefonen än vad jag skriver artistnamn. Så avsaknaden av ett riktigt tangentbord har jag aldrig tyckt vara ett problem vid musikuppspelning. Dåliga appar däremot *brr*.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2016-02-01 11:49

Apple Music, iPad mini, Apple TV. Klart och betalt.
Fast jag har Spotify också.
Fick faktiskt lov att köpa ett fonogram via iTunes nyligen också, då jag inte hittade det på strömtjänsterna.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-01 11:51

Det sämsta med Spotify är ju att det saknas en massa skivalbum. King Crimson har jag köpt några plattor av t.ex. och någon livevideo. Så Spotify är bra till mycket, men inte allt. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-01 12:05

Tycker inte heller att jag saknar riktigt tangentbord och skärm när jag använder mobiltelefonen och Spotify. Så ofta skriver jag inte så att det känns som ett problem, oftast behöver man inte ens slå in hela artisten namn innan man får förslag heller :).

Precis som Andreasarvidsson skrev, så skriver jag mycket mer på min mobil i olika chatappar än när jag använder Spotify.

Men det är en smaksak det där, märks här i tråden om inte annat :).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-01 12:32

En potentiell effekt av en viss sorts medium eller gränssnitt är att det kan forma beteendet på gott och ont. Jag lyssnar ofta på hela album, men särskilt i sällskap är det lite för lätt att zappa med Spotify, jämfört med skivor. Eller konserter! Det är inte nödvändigtvis alltid så att det faktum att det går att göra "som man vill" innebär att man gör så, helt enkelt, så ett tuktande format kan visa sig vara upplevelseöverlägset.

Folk med tilltro till sin självdisciplin förstår inte riktigt hur jag tänker här, kanske. Är man som jag bör man för maximerad lycka använda en hel del av sin frihet till att välja dess ramar :D
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-01 12:44

Morello skrev:Har Tidal utvecklat egen programvara eller är man fortfarande hänvisad till webben?

Hur menar du? Webben är alltid inblandad för en strömmande tjänst.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-01 12:51

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:Har Tidal utvecklat egen programvara eller är man fortfarande hänvisad till webben?

Han menar nog via webläsare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-01 12:53

RogerGustavsson skrev:

... och DÄR kom definitionsdebatten igång! :D

Allvarligt talat, att kalla internet för webben är ju inte helt självklart. Men viss, om det menar allt som strömmas via ett hhtp-protokoll så har du ju i våss mån rätt. Jag tror att Hr Morello avsåg "hänvisad till webbläsare".
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-02-01 13:42

Svar ja.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-01 14:00

darkg skrev:En potentiell effekt av en viss sorts medium eller gränssnitt är att det kan forma beteendet på gott och ont. Jag lyssnar ofta på hela album, men särskilt i sällskap är det lite för lätt att zappa med Spotify, jämfört med skivor. Eller konserter! Det är inte nödvändigtvis alltid så att det faktum att det går att göra "som man vill" innebär att man gör så, helt enkelt, så ett tuktande format kan visa sig vara upplevelseöverlägset.

Folk med tilltro till sin självdisciplin förstår inte riktigt hur jag tänker här, kanske. Är man som jag bör man för maximerad lycka använda en hel del av sin frihet till att välja dess ramar :D

Jo visst är den risken större med spotify dj:andes från soffan, än med LP eller CD etc. Jag byter nog låt och skiva oftare när jag lirar Spotify än med CD.
Samtidigt så lägger jag till hela album på Spotify oftast och ej spellistor med enstaka låtar, så det är inte bara snuttifiering som gäller.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-01 14:09

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:

Allvarligt talat, att kalla internet för webben är ju inte helt självklart. Men viss, om det menar allt som strömmas via ett hhtp-protokoll så har du ju i våss mån rätt. Jag tror att Hr Morello avsåg "hänvisad till webbläsare".

Har ingen aning om huruvida webbläsaren är inblandad men det fungerar i varje fall i såväl PC, Mac och Android.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-01 14:10

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:

Har ingen aning om huruvida webbläsaren är inblandad men det fungerar i varje fall i såväl PC, Mac och Android.

Du vet väl om du når Tidal via en webbläsare eller ett fristående program?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-01 15:22

PappaBas skrev:
RogerGustavsson skrev:

Han menar nog via webläsare.

Exakt så.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-01 16:24

AndreasArvidsson skrev:Du vet väl om du når Tidal via en webbläsare eller ett fristående program?

Nja, webbläsaren startas inte upp och då används väl inte den? Alla de tre nämnda tjänsteoperatörerna har sina program som man laddar ner och ibland kommer uppdateringar (i regel mera frekvent för Spotify).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi