Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Ja det är så PCM bitströmmen ser ut när den lagras och överförs, men det är inte så den analoga vågformen ser ut när den gått genom en DAC. Gäller att hålla koll på vilken del av kedjan det är man pratar om helt enkelt.
Nattlorden skrev:Perfekt illustration till det jag skrev.
mrGaskill skrev:Nu var väl frågan om vad M i PCM stod för trodde jag. Jag har i denna sidodiskussion inte kommit längre än till A/D. D/A har jag inte kommit in på vad jag vet. Men jag gissar att man kände till allt som behövdes för att återskapa en signal (som sinc) när man uppfann PCM på 30-talet. Det lär ju vara dumt att hitta på saker i blindo och hoppas det löser sig i slutändan.
Så det gäller att hålla koll på vilken del av kedjan det är man pratar om helt enkelt. (Jag vet att topic är D/A, ja)
Almen skrev:arkman skrev:Svante skrev:Ofta använder man lika stora kvantiseringssteg/-intervall, men det finns exempel på när man inte gör det, som med gamla A-law och µ-law där kvantiseringsstegen är mindre för små signaler, eller flyttalsrepresentationer för den delen. Att tidskvantiseringsintervallen skulle vara olika kommer jag inte på något användbart exempel på dock.
Du har nog egentligen redan svarat på frågan men jag måste fråga för att se om jag tolkat det rätt. Är det så att man använder lika stora kvantiseringssteg i en 24-bits signal som i en 16-bits signal?
Nej, då skulle man tappa poängen med "högre upplösning". Med utgångspunkt från att DAC-utspänningen har samma max- och minvärde oavsett om man spelar av 16- eller 24-bitars källa, så...
mrGaskill skrev:hola!
Jag trodde på fullaste allvar att det var så här som skedde.Ungefär vad jag uppfattade i någon lärobok runt 2000-2001.
IngOehman skrev:Skall man vara riktigt noga så kan man under vissa omständigheter sampla lika mycket högre än halva samplingsfrevensen (mätt i Hz) som man offrar bandbredd något i frekvens. Så med 48 000 Hz samplingsfrekvens kan man faktiskt sampla upp till 25 kHz om bandbredden är garanterat begränsad till t ex 1100 - 25 000 Hz. Men det är överkurs.
Svante skrev:Nej, bandbegränsning till intervallet 1100 -25000 Hz duger inte, det går inte bra om man samplar en 24 kHz sinus med 48 kHz. Just n*fs/2 får inte finnas i intervallet. Däremot kan man sampla en signal begränsad till 24 kHz < f < 48 kHz med 48 kHz och rekonstruera den fullständigt.
Svante skrev:IngOehman skrev:Skall man vara riktigt noga så kan man under vissa omständigheter sampla lika mycket högre än halva samplingsfrevensen (mätt i Hz) som man offrar bandbredd något i frekvens. Så med 48 000 Hz samplingsfrekvens kan man faktiskt sampla upp till 25 kHz om bandbredden är garanterat begränsad till t ex 1100 - 25 000 Hz. Men det är överkurs.
Nej, bandbegränsning till intervallet 1100 -25000 Hz duger inte, det går inte bra om man samplar en 24 kHz sinus med 48 kHz. Just n*fs/2 får inte finnas i intervallet. Däremot kan man sampla en signal begränsad till 24 kHz < f < 48 kHz med 48 kHz och rekonstruera den fullständigt.
mrGaskill skrev:Dr Svante, är du släkt med Dr Åke i Wasa Express? Nej, kanske inte. Men det där om modulation var inte så viktigt då? Det verkar inte så.Jag tror det beror på lite.
Svante skrev:mrGaskill skrev:Dr Svante, är du släkt med Dr Åke i Wasa Express? Nej, kanske inte. Men det där om modulation var inte så viktigt då? Det verkar inte så.Jag tror det beror på lite.
Nä, vem är det?
Jo, jag tycker fortfarande att etymologin kring ordet "modulation" i PCM är intressant. Jag gissar att det för den som hittade på det hade blivit synonymt med "sätt att överföra", som i FM och AM (och PAM som dök upp här nyss). Men det är bara min gissning. Hur själva signalen som överför PCM ser ut är ju inte alls specificerat, så lite konstigt är det att ordet modulation finns i förkortningen.
PerStromgren skrev:Tänk på vad modem betyder! Då borde det vara tvärtom.
AndreasArvidsson skrev:Ja det är så PCM bitströmmen ser ut när den lagras och överförs, men det är inte så den analoga vågformen ser ut när den gått genom en DAC. Gäller att hålla koll på vilken del av kedjan det är man pratar om helt enkelt.
Det finns en del som tror att man får denna kvantiserade "trappstege" ut från en DAC och att vågformen har ett "digitalt" utseende. Detta är helt fel, men att PCM bitströmmen innan DACen ser ut på detta sätt är korrekt.
PerStromgren skrev:Tänk på vad modem betyder! Då borde det vara tvärtom.
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Tänk på vad modem betyder! Då borde det vara tvärtom.
Intressant poäng... Fast det kanske mer har att göra med domänbyte, än vilket domän det gäller... Datormodem ärför att flytta digitalinformation till (då) analog telefonlinje, i musik är det analogt ljud för digital transport. Same, but inverse
Svante skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja det är så PCM bitströmmen ser ut när den lagras och överförs, men det är inte så den analoga vågformen ser ut när den gått genom en DAC. Gäller att hålla koll på vilken del av kedjan det är man pratar om helt enkelt.
Det finns en del som tror att man får denna kvantiserade "trappstege" ut från en DAC och att vågformen har ett "digitalt" utseende. Detta är helt fel, men att PCM bitströmmen innan DACen ser ut på detta sätt är korrekt.
Nja, inte helt fel. Man hade på den gamla goda tiden utan översampling ungefär den signalen ut från en DAC, inkl S/H, men före rekonstruktionsfiltret. Saken är att rekonstruktionsfiltret faktiskt kan återskapa en snygg sinus (tex) med godtycklig frekvens under fs/2. Det verkar osannolikt, men så är det.
Även i översamplande omvandlare finns trappstegssignalen representerad, men i PCM-form. Vanligare är dock ett pulståg, med en pulsbredd på 1/fs och nollor däremellan.
AndreasArvidsson skrev:Svante skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja det är så PCM bitströmmen ser ut när den lagras och överförs, men det är inte så den analoga vågformen ser ut när den gått genom en DAC. Gäller att hålla koll på vilken del av kedjan det är man pratar om helt enkelt.
Nja, inte helt fel. Man hade på den gamla goda tiden utan översampling ungefär den signalen ut från en DAC, inkl S/H, men före rekonstruktionsfiltret. Saken är att rekonstruktionsfiltret faktiskt kan återskapa en snygg sinus (tex) med godtycklig frekvens under fs/2. Det verkar osannolikt, men så är det.
Även i översamplande omvandlare finns trappstegssignalen representerad, men i PCM-form. Vanligare är dock ett pulståg, med en pulsbredd på 1/fs och nollor däremellan.
Nu pratar jag (ganska uppenbart?) om en DAC som en enhet med rekonstruktionsfilter inkluderat. Själva D/A konverteringen i sig innan rekonstruktionsfiltret ger självklart en annorlunda signal jämfört med efter rekonstruktionsfiltret.
Att rekonstruktionsfilter kan detta är inte speciellt osannolikt imo, det är tom nödvändigt .
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 16 gäster