DP-322 - dipol i alla register

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav nuffe » 2016-02-01 09:58

Gött att du kommit igång :!:

Personligen tycker den vänstra designen är mest harmonisk. Fungerar båda lika bra i Edge?

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-01 11:56

Den högra faller inte riktigt lika brant i SPL mot lägre frekvens, men båda ger väl hyfsat jämn kurva gällande baffelsteget.
Designen är ju underordnad, men personligen gillar jag den smalare midjan på den högra varianten. Det finns också en aspekt som handlar om hur radien ansluter till baslådan. För att få till det på den vänstra krävs att radien fortsätter ner halvvägs över baslådan vilket gör att fronten kommer sticka utanför de övre sidorna av baslådan - inte så snitsigt om ni frågar mig.

Men nu ska vi först få klart basdelarna. Den är konstruerad helt symmetriskt så det går att rotera designen ända fram tills att jag låser frontbaffelns form och utseende.
En tanke jag också lekt med är att separera basarna från topparna, men jag tror det blir smäckrare med en hel front. Dessutom har jag tankar om ett stag på baksidan av toppbaffeln, som tar upp frontens timglas i designen.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-01 12:05

Midjan är lika bred på båda? eller ser jag fel.

Kommer du att göra en "delad" front eller en "hel" front skiva. Jag hade gjort den hel. Och sådan form
så att basen ej sticker utanför, om basen ligger under kanten på frontskivan tror jag går att leva med.

Henrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-01 12:05

Vill man ha form utan att det syns så mycket så kan man ju göra som Gradient:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-01 12:08

Säkert en intressant högtalare, men den faller tyvärr inte i min smak utseendemässigt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-01 12:08

JM skrev:Tar av hatten för Kalejdokom o gör vågen! Bra design med ett smart högtalartänk!

JM

Tack! Den som har följt tråden från början inser hur velig jag varit, men också väldigt målmedveten i vad jag vill åstadkomma. Designen är ett resultat av mix mellan ljudmässiga krav/idéer och det rent estetiska. Jag har ägnat timmar åt att bildgoogla för att få idéer och inspiration. Toppbaffeln är ju inte så särskilt speciell, men den trekantiga basdelen har jag faktiskt inte sett någon annan stans - ska bli spännande att höra om den kommer att infria mina förväntningar :) .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-01 13:46

Kalejdokom skrev:Säkert en intressant högtalare, men den faller tyvärr inte i min smak utseendemässigt.

Jag syftade på glasskivan! Om du behöver annan form än du tycker om, så kan man maskera den på så vis.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-01 14:55

Ok, smart idé men glas är inte min bag - då hamnar vi utanför min komfortzone :) .
Jag har dock inget problem med den form jag valt. Det finns liksom inget att maskera.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-01 15:06

Nattlorden skrev:Vill man ha form utan att det syns så mycket så kan man ju göra som Gradient:
[ Bild ]

Är det inte SLS basar som sitter i Gradient?

Henrik

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-01 15:08

Jag gillar skarpt designen på den högra. Jag funderar dock på hur det ser ut om du roterar "bastraiangeln" 45 grader, men behåller baffelformen?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-01 15:23

Jo, jag har lekt med den varianten också. Man vinner lite bredd men förlorar ju symmetrin i baslådan. Allting blir liksom "fel" - symmetri, form, tyngdpunkt. Dessutom tappar jag ju konturen mot baslådan för frontbaffeln.
Eller menar du att jag ska bygga nya basdelar med ny form? Det är tyvärr inte aktuellt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-01 15:27

Samma yttre form tänkte jag, men triangeln på insidan roterad. Så blir väl en ny botten som måste byggas isf antar jag.

Oavsett så gillar jag den formen du valt nu. Ser bra ut :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-01 15:27

nuffe skrev:Är det inte SLS basar som sitter i Gradient?

Henrik

Jo, det ser onekligen ut som SLS-12. Frågan är dock vad de andra är för element? Liknar ju inget annat. Hur ser de ut "framifrån"?

Min fördom säger mig att Gradienterna med endast ett baselement inte kan prestera någon djupbas att tala om. Mitt mål är att dipolbaserna ska kunna agera självständigt, åtminstone när det gäller musik. Till film kommer jag ha ytterligare subbar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: DP-222 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-01 16:22

nuffe skrev:Midjan är lika bred på båda? eller ser jag fel.

Kommer du att göra en "delad" front eller en "hel" front skiva. Jag hade gjort den hel. Och sådan form
så att basen ej sticker utanför, om basen ligger under kanten på frontskivan tror jag går att leva med.

Henrik

Missade detta inlägg. Ja midjan är lika bred på båda varianterna, men på den högra har kanterna på toppen mindre radie så att övre och undre delen på toppen blir bredare - därav att man upplever en smalare midja :) . Jag strävar efter lika avstånd från elementen till kanten på baffeln både för diskanten och basarna.

Som jag skrev tidigare blir det en heltäckande front. Och beträffande frontens kanter så följer de baslådans yttre så här (det blir alltså ett symmetriskt timglas upptill och raka kanter längs baslådans övre lutande sidor):

Bild

En finess med den symmetriska trekantiga basdelen är att mittdelen, där själva elementen är monterade, går att dra ur bakifrån och därmed roteras till valfritt läge. På så vis kan jag alternera elementens placering och eliminera risken för nedhängda spindlar 8) .

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-02-01 17:06

Tror du verkligen det blir ett problem på så kraftiga element? Dom har ju starkare spindlar än 5,25:or och liknande.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-01 17:18

Nej, men feelgood-faktorn blir hög av bara vetskapen att det är möjligt. I vilket fall måste jag ju bygga så att det går att få loss elementen utan att bokstavligt talat såga itu damen :) .
Olyckor kan ju hända...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-02 08:26

Bara du säkrar innerdelen så den inte skramlar så varför inte.

Henrik

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-05 15:31

Ja skrammel vill man ju inte ha, uch och fy ! 8O

Ser massor fram mot fortsättningen på detta projekt !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-05 16:07

Jag med :D .

Har filat lite på insatsen i basmodulen, men inget av värde att rapportera. Jag har ju delar av min verkstad utomhus, under en altan, där jag sågar och fräser. I veckan har vi haft riktigt ruskväder, så jag har inte haft möjlighet att göra något vettigt där på kvällarna :( .

JM

Inläggav JM » 2016-02-05 16:11

Baslösningen ser kul ut men i min värld är det nollsummespel som slutar på noll i lyssningspositionen.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-05 16:15

Det klarnar nog när jag fått klart insatsen med de tre elementen. Det är egentligen en lite modifierad W-baffel med tre element - framsidan av elementen spelar framåt genom det trekantiga hålet. Baksidan av elementen spelar genom sin respektive kavitet bakåt. Jag har ju provat olika prototyper med ett och två baselement. Nu blir det istället tre element, som jag iofs inte har provat, men jag är rätt säker på resultatet 8) .

Kanske luras man av bilden ovan, som ju är en slags sprängskiss. Magneterna på basarna ser man aldrig framifrån - bara bakifrån.

JM

Inläggav JM » 2016-02-05 17:39

Kalejdokom skrev:Det klarnar nog när jag fått klart insatsen med de tre elementen. Det är egentligen en lite modifierad W-baffel med tre element - framsidan av elementen spelar framåt genom det trekantiga hålet. Baksidan av elementen spelar genom sin respektive kavitet bakåt. Jag har ju provat olika prototyper med ett och två baselement. Nu blir det istället tre element, som jag iofs inte har provat, men jag är rätt säker på resultatet 8) .

Kanske luras man av bilden ovan, som ju är en slags sprängskiss. Magneterna på basarna ser man aldrig framifrån - bara bakifrån.

Tack Kalejdokom - då lyckas min lilla hjärna förstå att det blir lite mer än 0 i lyssningspositionen - frågan återstår - hur mycket och vilka frekvenser?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: DP-222 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-06 18:45

Det går som sagt inte fort, men det går långsamt :) !
Kan ju bjuda på ett litet förtydligande gällande senaste inläggen. Så här ser det ut med den trekantiga insatsen på plats i baslådan. Obs att inget är fast monterat, bara löst liggande; därav lite dålig passform i fronten :oops: :

Framsida:
Bild

Baksida:
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-06 23:04

Spännande! Hur har du tänkt få fast insatsen i ramen? Och hur fäster du elementen? Det ser väldigt trångt ut. Och jag har bannat mig själv för alla gånger jag missat monteringsutrymme i mina byggen :evil:. Missar som kostar nya specialverktyg varje gång :oops:.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-07 00:24

Jag har en plan... tajmad ock klar. Det är 2 mm marginal bakom magneterna till ytterväggarna i "lådan".
Trekanten med elementen skruvas i det trekantiga bakstycket och fästs sedan i framkant mot de främre fasta styckena.
Insatsen med tre element kommer att väga ca 18 kg så jag räknar med att den blir rätt stabil/fixerad, utan risk för vibrationer.
Allting går att skruva isär om jag behöver ta loss elementen.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-07 03:35

Ok. Inte säker jag förstår helt och hållet, men det är ju du som bygger :). Du ska alltså kunna skruva isär alla bitar, annars ser det svårt ut att kunna få ut/skruva i elementen i utrymmena.

Ber om ursäkt för alla frågor, men man blir ju så nyfiken.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2016-02-07 11:00

Tycker mig se en svaghet i trekanten där basarna skall monteras. I triangelns spetsar har ju de tre delarna inga ytor att limmas mot. Markeras av de röda cirklarna. Skulle ju kunna avhjälpas enkelt med en trekantslist, den gula på bilden. Kanske har jag missat något i din konstruktion här och att du redan har löst detta. Men jag föreställer mig att den här delen måste vara stabil för att kunna bära tyngden av de tre basarna.

Bild

Spännande bygge det här.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-07 12:33

Det är så rörande med alla som engagerar sig så entusiastiskt :) , det är verkligen uppskattat - Tack!

Eri, det är precis sådana här små detaljer som jag grunnat på dagar och nätter - och som kanske bidragit i stor utsträckning till att projektet framskrider så långsamt. När jag nu påbörjat bygget, blir varje moment en checkpoint för att se om mina teorier funkar. Än så länge har det gått vägen med alla vinklar som beräknats med små toleranser. Nu väntar ett kritiskt moment som just handlar om att montera triangeln med basarna. Och, vem vet - kanske behöver jag trekantlister för att staga upp, men teorin bygger på att tyngden ska kila fast trekanten och att det endast skall behövas fixering i framkant. I princip ska hela mittkonstruktionen vara självbärande helt utan fastskruvning 8) . Vi får se... Dessutom finns det just nu inte plats för några genomgående trekantslister, så som du skissat; monteringen av baselementen lämnar tyvärr inget utrymme.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2016-02-07 13:20

Ser nu när jag tittar på din ritning att jag förbisett en sak. Nämligen att baselementen är monterade från insidan på dom tre triangelbitarna.
Det innebär ju att de inte kan vara sammanfogade. Därmed faller hela mitt resonemang i förra inlägget.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-07 14:46

Jag har förstås övervägt att montera basarna utifrån, men det gick bort av två skäl; dels är den gjutna korgen fasad på ovansidan (det blir ingen jämn anliggningsyta mot MDF:en), dels ökar de yttre måtten ganska rejält, vilket talar mot ett av mina viktigaste mål med bygget - minimala yttermått.

Nu är alla hål frästa för elementen :) , men det vankas födelsedagskalas med släkten i em, så nu blir det paus i snickrandet :( ...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum