Moderator: Redaktörer
rotel2 skrev:Vad tror ni om Onkyo TX-RZ900?
Ser onekligen smutt ut!
Kan tycka att det är lite synd att den inte försetts med 7.x.4, utan endast med två "atmos"-kanaler.

FBK skrev:Kan tycka att det är lite synd att den inte försetts med 7.x.4, utan endast med två "atmos"-kanaler.
Här kommer förklaringen till det.
Har läst recensionen i Hemmabio. Och de skriver:
Plötsligt händer det: Onkyo som under många år varit marknadsledande när det gäller finesser kontra pris kommer med en förstärkare som sätter ljudet först. PÅ RIKTIGT! Och denna rejäla pjäs har fantastiskt ljud och är du bara medveten om vad du väljer bort så är Onkyo TX-RZ900(16.000kr) ett kap! Bla säger dom att RZ900 låter inte alls som Onkyos övriga förstärkare. Här får vi inte den ofta varma lite runda återgivning, utan ett avsevärt stramare som också känns ärligare, mer detaljerad. Och med Denon AVR-X7200WA (25.000kr) i färskt minne så är inte Denon självklart bättre, kort sagt samma andas barn.
Och inga sarkastiska kommentarer om att de hyllar allt osv utan läs testen först. Tycker det är kul när det kommer produkten som denna, alla kanske inte behöver massvis med finesser utan önska mer kvalite istället och denna pjäs har gott om de mest viktiga finesserna och sedan kan den erbjuda 7.1 eller 5.2.2, för 7.1.2 behövs ett extra slutsteg .
Det här borde vara en modell för dem som behöver mer kraft än vad många Hemabiostärkare klarar, siffrorna är rejälare än vanligt också, klarar att lämna 450W i 2Ohm innan det gick utför och strömmätningen var också bra med 94A
Finns även lite enklare modell Onkyo TX-RZ800 (13.000kr) där man sparat lite på dessa saker nedan, men de väger lika mycket så jag tror att det skiljer på trafo-modell mellan dessa två
- mindre effekt/kanal (dvs. 185W istället för 200W)
- Sämre nätdel
- Inga Guldpläterade kontakter
-Och ingen Hi-Current Amps for Ultra-Low-Frequency Sound
Och för dem som vill läsa hela testen så är det i Nr.11 2015 Och kan beställas här http://www.hemmabiotidningen.se/sok-gam ... -artiklar/
Här är bilder på båda modellerna där den översta är TX-RZ900
[ Bild ]
[ Bild ]
rotel2 skrev:Kan tycka att det är lite synd att den inte försetts med 7.x.4, utan endast med två "atmos"-kanaler.
Johan_Lindroos skrev:rotel2 skrev:Kan tycka att det är lite synd att den inte försetts med 7.x.4, utan endast med två "atmos"-kanaler.
Ja, alltså går den bort! Fetbort till och med. För min egen del alltså...
Onkyo brukar även ha hög utimpedans (låg dämpfaktor) på sina hembioreceivrar.* I detta fall är nättrafon stor, men storleken på den har tyvärr ingen direkt koppling till vad utimpedansen blir.Utimpedansen gör att frekvensgången påverkas beroende på högtalarnas varierande inimpedans som funktion av frekvens. Det är ganska enkelt att räkna på; Ohms lag och räkna som en spänningsdelare på två impedanser. Detta har även betydelse för vanliga åttaohmshögtalare, så mätningar av uteffekten vid låga impedanser förtäljer inte mycket om utimpedansens storlek.
Om man ska lägga runt 10 papp på en ny receiver med objektbaserat ljud, tycker jag att den ska kunna hantera minst 7 kanaler i öronhöjd och minst 4 i uppåtriktning. Däremot tycker jag inte att apparaten behöver ha inbyggda slutsteg för samtliga kanaler, 7 slutsteg minst, men gärna 9 slutsteg.
* Det är förstås inte otänkbart att de har sänkt utimpedansen på just denna modellen.
steveo1234 skrev:Fast, finns det någon atmos&dts;x receiver som klarar 7.1.4 under 10k? När jag köpte var den billigast Marantz SR7010 för 15k...
Johan_Lindroos skrev:rotel2 skrev:Kan tycka att det är lite synd att den inte försetts med 7.x.4, utan endast med två "atmos"-kanaler.
Ja, alltså går den bort! Fetbort till och med. För min egen del alltså...
Onkyo brukar även ha hög utimpedans (låg dämpfaktor) på sina hembioreceivrar.* I detta fall är nättrafon stor, men storleken på den har tyvärr ingen direkt koppling till vad utimpedansen blir.Utimpedansen gör att frekvensgången påverkas beroende på högtalarnas varierande inimpedans som funktion av frekvens. Det är ganska enkelt att räkna på; Ohms lag och räkna som en spänningsdelare på två impedanser. Detta har även betydelse för vanliga åttaohmshögtalare, så mätningar av uteffekten vid låga impedanser förtäljer inte mycket om utimpedansens storlek.
Om man ska lägga runt 10 papp på en ny receiver med objektbaserat ljud, tycker jag att den ska kunna hantera minst 7 kanaler i öronhöjd och minst 4 i uppåtriktning. Däremot tycker jag inte att apparaten behöver ha inbyggda slutsteg för samtliga kanaler, 7 slutsteg minst, men gärna 9 slutsteg.
* Det är förstås inte otänkbart att de har sänkt utimpedansen på just denna modellen.
mrGaskill skrev:Apropå Onkyo så pajade min tx-sr707 igen. Men har ni sett att Onkyo har ett världsomspännande cashback/reparationsprogram numera? Bara knappa in serienumret och se om enheten är kvalificerad för att få service. Jag hoppas min blir lagad gratis.Sist betalade jag ju en del..
mrGaskill skrev:För övrigt kommer väl Tx-rz1000 för minst 20000 kan man gissa och rz3000 för 27? 9 resp 11 slutsteg. Gissar jag. Det ryktas om det och det verkar kanske logiskt.
Jag är inte helt såld på Onkyo den här gången. Snarare Denon eller Marantz. Om jag nu orkar bry mig om Atmos och DTS:X. Dyrt och bökigt.
mrGaskill skrev:Jo, jag vet. Men allt under rz800 verkar sakna pre-out för alla kanaler. Så för min del går allt upp till 747 bort.
staffanw skrev:mrGaskill skrev:Jo, jag vet. Men allt under rz800 verkar sakna pre-out för alla kanaler. Så för min del går allt upp till 747 bort.
ok, jag är lite sugen på en 646 för att ersätta min 607 som pajat även om det endats behövs byta ett motstånd på ett av korten för att få igång displayen igen, men på 646 får jag nätverk med Spotify, blåtand och 4k. Att den sen har bäst ljud i prisklassen är ju inget som inverkar negativt.
KarlXII skrev:Sån blir det nästa gång. Vore ju fint om den funkade för tvåkanal också, det skulle underlätta en hel del.
mrGaskill skrev:Jag ville bara flika in, om det nu fortfarande finns rz 900 till salu, att det snart kommer en Denon x4300h som har nio slutsteg och klarar 9.2 direkt och 11.2 med externt, extra slutsteg om rapporterna stämmer. Den ska tydligen kosta 1199£ och det motsvarar nog ett svenskt pris på 15000:- ? Den har 3 HDMI-ut och det tycker jag är bra. Ett för sovrum, ett till datorskärm och ett till huvud-TVn om man har sladdar. Man får ha en tv-mottagare med wifi så blir det bra.
/Pryl-Nilz
Användare som besöker denna kategori: Ayrton och 21 gäster