Onkyo TX-RZ900

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

rotel2

Onkyo TX-RZ900

Inläggav rotel2 » 2015-11-11 20:12

Vad tror ni om Onkyo TX-RZ900?

Ser onekligen smutt ut!

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Onkyo TX-RZ900

Inläggav Alexi » 2015-11-11 22:11

Smutt? Jag tycker den ser gigantisk ut. Gillar det minimala formspråket från gamla serien bättre.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-11-11 22:26

Sry, ironi...

DEN ÄR GIGANTISK!!! Ser sjukt fin ut, enligt min mening. :D

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-11-11 22:46

rotel2 skrev:Vad tror ni om Onkyo TX-RZ900?

Ser onekligen smutt ut!

Jag går i köptankar på denna. Verkar vara en riktigt trevlig pjäs. Har fått lyrisk recension i tysk press: http://www.areadvd.de/tests/test-onkyo-7-2-kanal-av-netzwerk-receiver-tx-rz900/
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-11-11 23:06

Kan tycka att det är lite synd att den inte försetts med 7.x.4, utan endast med två "atmos"-kanaler.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-21 00:18

Kan tycka att det är lite synd att den inte försetts med 7.x.4, utan endast med två "atmos"-kanaler.

Här kommer förklaringen till det.
Har läst recensionen i Hemmabio. Och de skriver:

Plötsligt händer det: Onkyo som under många år varit marknadsledande när det gäller finesser kontra pris kommer med en förstärkare som sätter ljudet först. PÅ RIKTIGT! Och denna rejäla pjäs har fantastiskt ljud och är du bara medveten om vad du väljer bort så är Onkyo TX-RZ900(16.000kr) ett kap! Bla säger dom att RZ900 låter inte alls som Onkyos övriga förstärkare. Här får vi inte den ofta varma lite runda återgivning, utan ett avsevärt stramare som också känns ärligare, mer detaljerad. Och med Denon AVR-X7200WA (25.000kr) i färskt minne så är inte Denon självklart bättre, kort sagt samma andas barn.
Och inga sarkastiska kommentarer om att de hyllar allt osv utan läs testen först. Tycker det är kul när det kommer produkten som denna, alla kanske inte behöver massvis med finesser utan önska mer kvalite istället och denna pjäs har gott om de mest viktiga finesserna och sedan kan den erbjuda 7.1 eller 5.2.2, för 7.1.2 behövs ett extra slutsteg .
Det här borde vara en modell för dem som behöver mer kraft än vad många Hemabiostärkare klarar, siffrorna är rejälare än vanligt också, klarar att lämna 450W i 2Ohm innan det gick utför och strömmätningen var också bra med 94A
Finns även lite enklare modell Onkyo TX-RZ (13.000kr) där man sparat lite på dessa saker nedan, men de väger lika mycket så jag tror att det skiljer på trafo-modell mellan dessa två
- mindre effekt/kanal (dvs. 185W istället för 200W)
- Sämre nätdel
- Inga Guldpläterade kontakter
-Och ingen Hi-Current Amps for Ultra-Low-Frequency Sound

Och för dem som vill läsa hela testen så är det i Nr.11 2015 Och kan beställas här http://www.hemmabiotidningen.se/sok-gam ... -artiklar/
Här är bilder på båda modellerna där den översta är TX-RZ900
Bild
Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-21 18:12

FBK skrev:

Här kommer förklaringen till det.
Har läst recensionen i Hemmabio. Och de skriver:

Plötsligt händer det: Onkyo som under många år varit marknadsledande när det gäller finesser kontra pris kommer med en förstärkare som sätter ljudet först. PÅ RIKTIGT! Och denna rejäla pjäs har fantastiskt ljud och är du bara medveten om vad du väljer bort så är Onkyo TX-RZ900(16.000kr) ett kap! Bla säger dom att RZ900 låter inte alls som Onkyos övriga förstärkare. Här får vi inte den ofta varma lite runda återgivning, utan ett avsevärt stramare som också känns ärligare, mer detaljerad. Och med Denon AVR-X7200WA (25.000kr) i färskt minne så är inte Denon självklart bättre, kort sagt samma andas barn.
Och inga sarkastiska kommentarer om att de hyllar allt osv utan läs testen först. Tycker det är kul när det kommer produkten som denna, alla kanske inte behöver massvis med finesser utan önska mer kvalite istället och denna pjäs har gott om de mest viktiga finesserna och sedan kan den erbjuda 7.1 eller 5.2.2, för 7.1.2 behövs ett extra slutsteg .
Det här borde vara en modell för dem som behöver mer kraft än vad många Hemabiostärkare klarar, siffrorna är rejälare än vanligt också, klarar att lämna 450W i 2Ohm innan det gick utför och strömmätningen var också bra med 94A
Finns även lite enklare modell Onkyo TX-RZ800 (13.000kr) där man sparat lite på dessa saker nedan, men de väger lika mycket så jag tror att det skiljer på trafo-modell mellan dessa två
- mindre effekt/kanal (dvs. 185W istället för 200W)
- Sämre nätdel
- Inga Guldpläterade kontakter
-Och ingen Hi-Current Amps for Ultra-Low-Frequency Sound

Och för dem som vill läsa hela testen så är det i Nr.11 2015 Och kan beställas här http://www.hemmabiotidningen.se/sok-gam ... -artiklar/
Här är bilder på båda modellerna där den översta är TX-RZ900
[ Bild ]
[ Bild ]

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-12-21 18:46

Sån blir det nästa gång. Vore ju fint om den funkade för tvåkanal också, det skulle underlätta en hel del.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Tusk

Inläggav Tusk » 2015-12-21 20:40

Varför har de dragit en USB-kabel (eller vad det nu är) från det lilla kretskortet i fronten till det stora där bak? Det ser ju ut som att någon glömt att två saker skulle varit ihopkopplade när det designades och sedan löst det med en riktig fulfix... Eller så kanske det finns en bra anledning till kabeln?
Guru QM10 || Denon AVR-3808A || Apple TV 3

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-12-22 00:05

Det låter ju bra att den kan hantera 5Hz, men...

1) Hur många slutsteg finns det i den?
2) Kan den köra fantomcenter utan att komprimera DD?
3) Finns det PEQ på sub-kanalen?
4) Finns det PEQ på front kanalerna?
5) Hur många av de inbyggda slutstegen går att få ut sub-kanalen på?

//Michael

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-12-23 11:27

rotel2 skrev:Kan tycka att det är lite synd att den inte försetts med 7.x.4, utan endast med två "atmos"-kanaler.

Ja, alltså går den bort! Fetbort till och med. För min egen del alltså...

Onkyo brukar även ha hög utimpedans (låg dämpfaktor) på sina hembioreceivrar.* I detta fall är nättrafon stor, men storleken på den har tyvärr ingen direkt koppling till vad utimpedansen blir. :wink: Utimpedansen gör att frekvensgången påverkas beroende på högtalarnas varierande inimpedans som funktion av frekvens. Det är ganska enkelt att räkna på; Ohms lag och räkna som en spänningsdelare på två impedanser. Detta har även betydelse för vanliga åttaohmshögtalare, så mätningar av uteffekten vid låga impedanser förtäljer inte mycket om utimpedansens storlek.

Om man ska lägga runt 10 papp på en ny receiver med objektbaserat ljud, tycker jag att den ska kunna hantera minst 7 kanaler i öronhöjd och minst 4 i uppåtriktning. Däremot tycker jag inte att apparaten behöver ha inbyggda slutsteg för samtliga kanaler, 7 slutsteg minst, men gärna 9 slutsteg.

* Det är förstås inte otänkbart att de har sänkt utimpedansen på just denna modellen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-23 13:38

Och ljudmässigt så bli det ?
För egen del så kör jag med aktiva frontar/center så dessa Onkyo modeller ovan är inga måsten på listan i framtida inköp, om så blir det den mindre modellen då jag inte riktigt vet om jag ska satsa på takhögtalare. Sambon går kanske i taket om jag nämner det.. :oops: i alla fall så dröjer det ett bra tag till innan det blir aktuellt.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-12-23 13:42

Johan_Lindroos skrev:
rotel2 skrev:Kan tycka att det är lite synd att den inte försetts med 7.x.4, utan endast med två "atmos"-kanaler.

Onkyo brukar även ha hög utimpedans (låg dämpfaktor) på sina hembioreceivrar.* I detta fall är nättrafon stor, men storleken på den har tyvärr ingen direkt koppling till vad utimpedansen blir. :wink: Utimpedansen gör att frekvensgången påverkas beroende på högtalarnas varierande inimpedans som funktion av frekvens. Det är ganska enkelt att räkna på; Ohms lag och räkna som en spänningsdelare på två impedanser. Detta har även betydelse för vanliga åttaohmshögtalare, så mätningar av uteffekten vid låga impedanser förtäljer inte mycket om utimpedansens storlek.

Om man ska lägga runt 10 papp på en ny receiver med objektbaserat ljud, tycker jag att den ska kunna hantera minst 7 kanaler i öronhöjd och minst 4 i uppåtriktning. Däremot tycker jag inte att apparaten behöver ha inbyggda slutsteg för samtliga kanaler, 7 slutsteg minst, men gärna 9 slutsteg.

* Det är förstås inte otänkbart att de har sänkt utimpedansen på just denna modellen.

Fast, finns det någon atmos&dts;x receiver som klarar 7.1.4 under 10k? När jag köpte var den billigast Marantz SR7010 för 15k...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-12-24 01:07

steveo1234 skrev:Fast, finns det någon atmos&dts;x receiver som klarar 7.1.4 under 10k? När jag köpte var den billigast Marantz SR7010 för 15k...

Hm, man får nog ge lite mer just för tillfället. Denon har en för 12 kkr. De hade en lite äldre modell tidigare i höstas som de reade ut för 8-9 kkr vill jag minnas, men den hade inte HDCP2.2 tror jag. Jag skulle inte vara förvånad om den nya modellen kostar runt 10 kkr om några månader/ett halvår eller så. Det beror på hur sugen man är, vill man vara tidig får man ofta betala lite mer som vanligt. Annars gillar jag den nya Marantzen, den har även analog multikanalingång, det har inte Denonen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-12-25 01:22

Johan_Lindroos skrev:

Var inte orolig. Jag ska inte köpa någon ny receiver, är faktiskt nöjd med den jag har. När tiden är mogen för att köpa något nytt, blir det nog en processor/försteg. :)

Men tx-rz900 ser ändå fin ut... ;)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-01-03 17:37

Marantz 7010 med extra slutstwg ser ju trevlig ut i förhållande till priset. Men mycket högtalare blir det. Jag vet inte hur kul Atmos etc. är egentligen :-) ps4 vet jag inte om den kommer att stödja atmos i spel. Det ska väl beräknas och snor väl kraft från annat.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-01-05 10:19

Apropå Onkyo så pajade min tx-sr707 igen. Men har ni sett att Onkyo har ett världsomspännande cashback/reparationsprogram numera? Bara knappa in serienumret och se om enheten är kvalificerad för att få service. Jag hoppas min blir lagad gratis. :) Sist betalade jag ju en del..

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2016-02-01 23:20

mrGaskill skrev:Apropå Onkyo så pajade min tx-sr707 igen. Men har ni sett att Onkyo har ett världsomspännande cashback/reparationsprogram numera? Bara knappa in serienumret och se om enheten är kvalificerad för att få service. Jag hoppas min blir lagad gratis. :) Sist betalade jag ju en del..

Min sr607 pajade i helgen i och med att displayen slocknade vilket är ett vanligt fel så kanske jag har tur också! Fungerar i övrigt så ingen ko på isen. :?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-01 23:26

Ajdå. Testa här då?
https://repair.onkyousa.com/eu/003_2012 ... lang=en_GB
Man måste välja fel av några förvalda och ange serienummer för att se om den är berättigad att lagas inom programmet. Men det tar väl kort tid att testa. :) Good luck.

Min åkte ner till Tyskland. Jag fick emballage med förbetald frakt hemskickat med UPS. Sen fyllde jag i något formulär på UPS hemsida att hämtas upp dagen efter. Och tjong så kom samma lirare och hämtade lådan så snällt så. :-) Glassigt.

edit: Det var UPS, inte DHL.
Jag gick in på UPS svenska sida och valde "sända" i menyn längst upp och "planera upphämtning" i dropdownmenyn. Fyll i det viktigaste bara. :-)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-01 23:42

För övrigt kommer väl Tx-rz1000 för minst 20000 kan man gissa och rz3000 för 27? 9 resp 11 slutsteg. Gissar jag. Det ryktas om det och det verkar kanske logiskt.
Jag är inte helt såld på Onkyo den här gången. Snarare Denon eller Marantz. Om jag nu orkar bry mig om Atmos och DTS:X. Dyrt och bökigt.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2016-02-02 12:00

mrGaskill skrev:För övrigt kommer väl Tx-rz1000 för minst 20000 kan man gissa och rz3000 för 27? 9 resp 11 slutsteg. Gissar jag. Det ryktas om det och det verkar kanske logiskt.
Jag är inte helt såld på Onkyo den här gången. Snarare Denon eller Marantz. Om jag nu orkar bry mig om Atmos och DTS:X. Dyrt och bökigt.

Fast support för både Atmos och DTS:X finns i TX-NR646 för under 5000:-

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-02 12:05

Jo, jag vet. Men allt under rz800 verkar sakna pre-out för alla kanaler. Så för min del går allt upp till 747 bort.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2016-02-02 12:21

mrGaskill skrev:Jo, jag vet. Men allt under rz800 verkar sakna pre-out för alla kanaler. Så för min del går allt upp till 747 bort.

ok, jag är lite sugen på en 646 för att ersätta min 607 som pajat även om det endats behövs byta ett motstånd på ett av korten för att få igång displayen igen, men på 646 får jag nätverk med Spotify, blåtand och 4k. Att den sen har bäst ljud i prisklassen är ju inget som inverkar negativt. :D

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-02 12:30

Ja, egentligen vore det himla bekvämt med en receiver, inga slutsteg eller basmoduler, och bara ett enkelt surroundsystem som har allt det senaste nödvändiga. Som typ en 646. :-) Just nu kör jag bara tv-ljud. Det går betydligt bättre än jag trodde. :-)

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2016-02-02 16:42

staffanw skrev:
mrGaskill skrev:Jo, jag vet. Men allt under rz800 verkar sakna pre-out för alla kanaler. Så för min del går allt upp till 747 bort.

ok, jag är lite sugen på en 646 för att ersätta min 607 som pajat även om det endats behövs byta ett motstånd på ett av korten för att få igång displayen igen, men på 646 får jag nätverk med Spotify, blåtand och 4k. Att den sen har bäst ljud i prisklassen är ju inget som inverkar negativt. :D

Jag har 646:an och är mycket nöjd. Det enda jag stör mig på är att den utlovade firmwareuppdateringen för DTS:X ännu inte kommit, men det är troligen bara en tidsfråga.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-02-02 17:16

En tanke bara. Är det så att Onyko & Marantz har lite kvalitetsproblem? Jag har en Marantz som har fungerat felfritt, utan de klassiska Hdmi-kontakts problemen. Däremot så märkte jag här om dagen att volymratten "glappar", dvs ibland händer det mycket, medans ibland ingenting när jag vrider på potten.

Har ägt ett par Pioneer receivers under åren och aldrig haft några problem med de.

Kan Pioneer SC-LX89 vara DA SHIT?! :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-06-12 10:18

KarlXII skrev:Sån blir det nästa gång. Vore ju fint om den funkade för tvåkanal också, det skulle underlätta en hel del.

Jag köpte modellen under TX-RZ900, TX-RZ800 nu när de såldes ut för att det kommit ny modell (810)och det är en makalös manick, sopade banan med min gamla Denon AVR-3310. 8O
Så ska man köpa Hemmabioreceiver i dessa prisklasser så är dessa Onkyo modeller ett "måste" på lyssningslistan.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-06-13 14:59

Jag själv är lite sugen på att byta min tx sr707 mot antingen en rz 1100 (kommer den väl att heta?), en 9.2 Onkyo som förmodligen är rejält bra, eller en Denon x4200w, x4300w eller en x6200w. Denon->Onkyo->Denon kanske då. :)

Man måste ju ha råd med alla leksaker också. :roll:

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-30 13:58

Jag ville bara flika in, om det nu fortfarande finns rz 900 till salu, att det snart kommer en Denon x4300h som har nio slutsteg och klarar 9.2 direkt och 11.2 med externt, extra slutsteg om rapporterna stämmer. Den ska tydligen kosta 1199£ och det motsvarar nog ett svenskt pris på 15000:- ? Den har 3 HDMI-ut och det tycker jag är bra. Ett för sovrum, ett till datorskärm och ett till huvud-TVn om man har sladdar. Man får ha en tv-mottagare med wifi så blir det bra. :-)

/Pryl-Nilz

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-01 19:12

mrGaskill skrev:Jag ville bara flika in, om det nu fortfarande finns rz 900 till salu, att det snart kommer en Denon x4300h som har nio slutsteg och klarar 9.2 direkt och 11.2 med externt, extra slutsteg om rapporterna stämmer. Den ska tydligen kosta 1199£ och det motsvarar nog ett svenskt pris på 15000:- ? Den har 3 HDMI-ut och det tycker jag är bra. Ett för sovrum, ett till datorskärm och ett till huvud-TVn om man har sladdar. Man får ha en tv-mottagare med wifi så blir det bra. :-)

/Pryl-Nilz

Låter som en Marantz 7010.

Nästa

Återgå till Köpråd