Fulhögtalare till källaren

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Trepip

Fulhögtalare till källaren

Inläggav Trepip » 2016-02-01 20:56

Sitter emellanåt och kör cykel trainerni källaren och är inte helt nöjd (inte alls faktiskt) med hur högtalarna låter där nere. De är ett par aktiva PC högtalare av mindre modell som nog har gjort sitt för länge sedan.

Tyvärr medger inte budgeten några större utsvävningar just nu så det blir lite att taga var man har. Dock slog jag på stort och köpte en förstärkarbyggsats på eBay för 30 bagis baserat på TDA7297 (2*15W).
Som högtalare tänkte jag använda ett par gamla 3-vägs 6 x 9 bilhögtalare som är nya i kartong sedan 15 - 20 år...

Tyvärr lämnar specen lite övrigt att önska. Frekvensomfång 70 - 10k Hz and that's it.

Vad kan man mäta för att få litet hum om vad som kan vara en vettig lösning? Jag mätte fram att de har 3,2 Ohm i resistans. Min tanke är kanske 5l slutna lådor. Men eftersom att de är tänkta till hatthylla i bil så kanske det ska vara en större låda? Ar det bättre att göra en basreflex isf?

Jag är tacksam för alla tips. Tillgång till U-mic och oscilloskop finns, och multimeter.

P.s Kanske är det helt lönlöst att göra en massa jobb kring detta men tanken är att lära mig lite på resans gång. Dessutom tror jag att det kommer att bli en förbättring mot vad jag har nu D.s
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Fulhögtalare till källaren

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-01 21:21

Ja, bilhögtalare är svårt eftersom de ofta saknar t/s-parametrar. Att simulera något teoretiskt går ju i princip inte. Så det enklaste är väl att slänga ihop en testlåda till att börja med. Jag skulle nog gå upp mot åtminstone 10 liter sluten låda. Basreflex blir väl lite av en chansning, men du kan ju prova med en avstämning mellan 40-60 Hz och se hur det funkar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-01 21:39

Eller så får man försöka hitta någon kunnig/med utrustning nog att mäta upp parametrarna...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2016-02-01 21:42

Köp något för 150 kr på en loppis istället för att slänga ihop något som bara lirar mellanregister =P

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2016-02-01 21:46

Kan rekommendera Valutronic i Göteborg. Billiga gör-det-självbyggen som faktiskt låter riktigt bra!
http://www.valutronic.se/ht.html

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2016-02-01 23:52

Nu är ju tanken att göra nåt av det jag har hemma snarare än att köpa nya grejer. Men jag ska kolla in länken ändå, de kanske kan ha nåt som duger till nästa projekt. :)
Den dagen kommer när det ska bli bättre grejer än vad detta projektet ger. Då hoppas jag ha lite mer kött på benen när jag sätter i gång.

Om man då tänker sig att jag bygger en sluten provlåda i spån på låt säga 10 liter, mäter ett svep med sinus och försöker mig på någon form av analys. Räcker det för att gå vidare? Eller bör jag mäta nåt mer?

Hur bör jag mäta när det är en tre-vägare, varje element för sig eller alla samtidigt på lite avstånd?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2016-02-01 23:54

Ska kanske tillägga att detta projektet kommer att gå av stapeln under företrädesvis melodifestivalsändningar då jag behöver ha en anledning att inte sitta i TV- soffan...

Vilket leder till att framfarten inte kommer att vara blixtsnabb.
Mot ljusare tider

joens

Inläggav joens » 2016-02-02 09:39

Projekt likt dessa tycker jag är kul.

När man googlar lite snabbt så verkar det som om många föreslår lådor i storlekarna 15-25L. Sedan kan man ifrågasätta nivån på kunskapen hos flera.... Men men.

Det steget du köpt är ju inte tokstarkt utan vettig ström, men det har du säkert koll på.
Testade med TDA2030(tror jag det var) och det gjorde rätt stor skillnad när man gick upp i både V och A, inte konstigt dock.

Kan du driva det med en laptopladdare så går det nog rätt bra. Vissa klarar inte mer än 18v dock.

Anyway, någon volymkontroll är ju bra med, men det har du nog tänkt på redan. (om det inte ingår i kittet).
Länka gärna till kittet, tycker sådana små förstärkare är roligt att titta på :)

Annars har jag sett en del som har slaktat datorhögtalare och andra liknande satelitter för att bygga små horn/T-line och liknande.
I mitt bygge har jag kört med element från Canton CD-10 och CD-20 med ganska bra resultat, testade med dem tills jag fick de andra elementen.
Blir skapligt och det är ju lite kul att bygga sånt med.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2016-02-02 10:45

Volymkontroll ingår i kitet http://www.ebay.com/itm/AC-DC-12V-TDA7297-2x15W-Digital-Audio-Amplifier-DIY-Kit-Dual-Channel-Module-/371499351808?hash=item567f163f00:g:ISIAAOSwAKxWXutU men jag funderar på att koppla bort den och bara använda telefonens eller annan källas volymkontroll. Får se hur det blir när det är dags. Den kommer väl om någon vecka eller två. Vad jag kan läsa från specen så vill den inte ha mycket mera än 15V som matning.

Jag har lite olika datorladdare och vandra väggbulor som kan tänkas passa, blir väl till att prova lite. Tanken är ju in te att ha dessa till nån form av disco eller liknande utan bara att förbättra trivseln på träningscykeln.

(vet inte hur man skriver så att inte hela länken skrivs ut, men jag ska forska lite i det till nästa gång.)
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-02 13:06

Trepip skrev:Hur bör jag mäta när det är en tre-vägare, varje element för sig eller alla samtidigt på lite avstånd?

Antar att det är en koaxial med mid och diskant fast monterade framför baskonen och inbyggt filter*. Svårt att mäta på varje element för sig. Det är väl egentligen bara basregistret som är intressant att kolla upp - hur långt ner du får respons. Resten är väl bara att gilla läget, så att säga...

*) brukar väl bara vara en konding till respektive element :) .

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2016-02-02 16:14

Ditt antagande stämmer bra, nu har jag inte sett om det bara är en konding till respektive mid och diskant eller om det är nåt mer. Men med tanke på priset från början så tror jag inte på några exklusivare delar där.
Spelar mic-avståndet någon roll för en sådan här mätning? Nu tänker jag rimliga avstånd på kanske upp till en meter eller så.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-02 16:38

Jag skulle säga 50-70 liter sluten låda, men de kommer iallafall inte ge någon bas att tala om i ett rum som är såpass många kubikmeter större än en bilkupe - så låt gå för typ 10 liter :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-02 19:34

Trepip skrev:Spelar mic-avståndet någon roll för en sådan här mätning? Nu tänker jag rimliga avstånd på kanske upp till en meter eller så.

Så snart avståndet från elementet överstiger någon enstaka cm får man påverkan av rummets reflexer. Man brukar dock utgå från ett avstånd på ca dubbla baffelbredden för en fullfrekvensmätning. Prova att mäta på olika avstånd så får du en känsla för hur det kan variera. En mer intressant mätning är att även mäta i sidled, typ 30 och 60 grader från högtalarens mitt, för att de hur de sprider i sidled.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2016-02-02 20:04

Jag siktar nog på ca 10 liter till att börja med. Ska se om jag kan få i hop en låda till Helge för att börja göra lite mätningar på.
Är impedansmätning nåt man bör överväga?

Måste säga att jag är tacksam för er support och era tankar kring hur jag ska ta tag i detta. :)
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2016-02-02 20:30

En tanke som slog mig nu när jag har börjat rita på lådan är om det har någon betydelse hur stor jag gör baffeln? Alltså större baffel och grundare låda, eller så liten baffel som är praktiskt möjligt och en djupare låda.
Kanske lika bra att låta skivan somjag sågar bitarna av styra måtten?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-02 23:00

Det här är ju inte Rocket Science precis. Se till att lådan åtminstone blir lite djupare än vad elementet bygger in i lådan. Sen är det inte så kinkigt, mest viktigt att lådan blir hyfsat tät. Impedansmätning har du ingen nytta av så länge du inte ska konstruera nytt delningsfilter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-02 23:29

Skulle rekommendera en ful högtalare från källaren istället. 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2016-02-12 18:08

Räcker visst inte att ta fram verktygen för att få till ett bra resultat. Det var svårare än jag trodde, så hatten av till alla som får till det. Vilket är många har jag sett.

I morgon tar jag nya tag. :)
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2016-02-18 13:08

Nu är några mätningar gjorda se bild nedan (Gul 0 grader, lila 45 grader, grön 60 grader) vid 0.8V och ca 50cm avstånd.
Vet inte om jag blev så mycket klokare. Men det framgår att det saknas lite både uppåt och neråt... inte den rakaste jag sett heller.
Vilken smothing brukar ni använda när ni lägger upp bilder här?
Bilagor
6x9_1.jpg
6x9_1.jpg (78.57 KiB) Visad 2675 gånger
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-18 15:25

Hur byggde du lådan? Yttermått, volym, sluten/basreflex? Var placerade du mikrofonen? Hur stod högtalaren uppställd vid mätning (avstånd till väggar/golv)?
Prova gärna en närfältsmätning (ca 1 cm från konen) 20-200Hz. Den kan säga lite mer om basegenskaperna.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2016-02-18 17:09

Det blev en sluten låda utan fluff med måttet 23*18*25 (i cm), alltså drygt 10 liter. Högtalaren stod på ett litet bord modell "lack" från IKEA och micen stod ~50cm ifrån ståendes på en mjuk fotpall. närmaste sidovägg var ca 150cm bort.
Visst kan jag mäta nära från konen men det kan inte bli i mitten för där sitter mid och diskant a'la 6x9 bil-element, spelar det någon roll eller räcker det att mäta så nära mitten som möjligt?
Mätning blir nog inte förrän i morgon tidigast. Den står på inspelning nu så de kan ju hända att det påverkar lite också.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-18 17:27

Det är ingen brådska för mig :) . Mät när det passar och du har tid. Jag säger inte att man måste mäta på det ena eller andra sättet, men att prova på olika ställen kan ge intressant feedback. Det går nog bra att mäta nära mellan/diskant om du begränsar mätningen till basregistret.

Du skriver att du byggt sluten låda utan fluff. Det är ingen bra idé. Slutna lådor mår alltid bra av mycket fluff. Förmodligen får du en jämnare kurva i midbas-mellanregistret med fluff i lådan. Prova med halvfull och helfull fluffning.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2016-02-19 11:13

Nu närfältsmätning på baskonen och även hela svepet med nästan fullt med löst packat fluff. Jag har även använt mindre smothing idag. Visst blev det lite jämnare med fluff än utan men ingen jätteskillnad.
Vad kan man dra för slutsats av närfältsmätningen?
Grön är dagens mätning med fluff, gul är från igår utan fluff. jag har även haf högtalaren i gång några timmar så viss inspelning (kan man nog kalla det) har förekommit.
Bilagor
6x9_1_2_med fluff.jpg
6x9_1_2_med fluff.jpg (71.59 KiB) Visad 2544 gånger
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-19 11:27

Det ser väl ut ungefär som förväntat med en sådan högtalare :) . Bilhögtalare har ju ett naturligt stöd i basen från kaross och kupé. I en bostadsmiljö får man inte samma respons. Möjligen skulle du komma djupare i bas med en basreflex, men det blir lite att skjuta från höften, utan att ha mer parametrar på elementen.

En annan sak att tänka på är vilken dB-skala du använder vid visning av kurvorna. Det finns en praxis många använder för att lättare kunna bedöma kurvan; att alltid använda ett span på 50 dB på y-axeln, t.ex. 40-90 dB. Förmodligen har du heller inte kalibrerat mätkedjan då det ser ut som att du har väldigt höga dB i dina mätningar.

Mitt förslag är att du inte gräver ner dig för djupt med mätningar på detta projekt. Är du nöjd med vad du hör så ägna tiden åt att cykla istället - och fundera på nästa projekt, som kanske kan bli lite mer "High End" och intressantare att mäta på :) .

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2016-02-19 12:06

Tror nog att du har rätt att det inte är så mycket ide att lägga ner för mycket tid på dessa.

Som det är nu så är de redan mycket bättre än vad jag hade innan. :)
Rent subjektivt så låter det inte lika vasst med fluff som utan, men det kan lika gärna vara annan musik eller mitt allmäntillstånd som ändrats sedan igår.

Jag har inte kalibrerat mätkedjan mer än att jag har använt den "medskickade" kalibreringsfilen för min U-mik. Vad borde jag gjort mer? Jag har kört "check levels" i REW de sa att min nivå var för låg så jag höjde lite och körde.
Jag tycker att den är lite tveksam i sin funktion men det kan lika gärna vara min kunskapsnivå som syftas och i så fall stämmer det...

Så jag bygger nog en kopia av denna så att jag har två och nöjer mig där.

Men detta har helt klart höjt lusten att bygga mer så vi får se vad som kommer framöver. Tack så länge för supporten
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-19 12:14

Det var så länge sedan jag ställde in mitt ljudkort tillsammans med REW så jag minns inte riktigt hur jag gjorde :oops: . Tror att du behöver en dB-mätare, men all info och mycket mer finns på REW-forum. Där finns all kunskap om mätningar och inställningar:
http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/

PS jag har i dagarna också riggat en Tacx trainer till min Racer, i väntan på att snömodd och grus ska försvinna från våra landsvägar. Jag har där ett annat problem, då jag inte kan uppgradera min Asus MeMo-pad till Android 3.4 för att installera appen till trainern :( . Any idea?

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2016-02-20 10:01

Jag vet att jag nickade med ljudkort och dess inställningar för länge sedan men har bytt OS sedan dessa ill W10.
Nu har jag lagt märke till att efter jag kopplade in micen så blir det en ringning i diskanten som ett litet kvittrande när jag mäter. Det fanns inte där innan när jag bara körde lite svep.

Tyvärr vet jag inte hur man ska få till en uppgradering av din ASUS. Jag har bara en lånad TACX-modell av enklaste snitt utan möjlighet av koppling till platta eller PC.
Men det är inte så dumt att köra trainern inne när det är rusk ute. Och kör man 4x4 intervaller så blir det ganska tidseffektivt tycker jag.
Mot ljusare tider

Återgå till DIY-forum