Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

OlleOlsson

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav OlleOlsson » 2016-02-03 12:29

darkg skrev:Händer detta om subbasen är avstängd /urkopplad?

Detta har jag inte testat faktiskt. Får titta på det i eftermiddag. Har du någon teori för det? :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-03 13:20

Bara att allt som kan uteslutas ska uteslutas :-)
Don’t just do something, sit there.

OlleOlsson

Inläggav OlleOlsson » 2016-02-03 17:13

darkg skrev:Händer detta om subbasen är avstängd /urkopplad?

Detta! Kopplar jag ur subben så uppträder inte samma fenomen? 8O Alltså när jag switchar mellan bypass och +6dB läget.

Edit; den behöver inte vara påslagen alltså!

Ska undersöka lite mer se om jag hittar något dock väldigt långt borta ett svar känner jag.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-03 18:39

Jag vet inte så mycket om equalizrar, varför kan man växla mellan bypass och +6dB just?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-03 19:06

Jag kanske kan svara på den. Det handlar om att EQ:n har tre lägen för signalpåverkan:
Bypass: ingen EQ-påverkan på signalen.
6dB: Man kan justera nivån +/- 6dB vid varje frekvensband
12dB: Man kan justera nivån +/- 12dB vid varje frekvensband

Alltså en omkopplare där man väljer arbetsområdet för EQ-påverkan. Jag tror att det är den omkopplaren Olle syftar på.
Jag kan inte heller förstå varför den skulle kunna påverka signalen tillbaka in till förstärkaren. Blir det samma påverkan om du växlar till 12 dB-läget?
Mitt förslag är att prova med en annan förstärkare för att se om fenomenet finns kvar eller inte.

OlleOlsson

Inläggav OlleOlsson » 2016-02-03 19:21

Kalejdokom skrev:Jag kanske kan svara på den. Det handlar om att EQ:n har tre lägen för signalpåverkan:
Bypass: ingen EQ-påverkan på signalen.
6dB: Man kan justera nivån +/- 6dB vid varje frekvensband
12dB: Man kan justera nivån +/- 12dB vid varje frekvensband

Alltså en omkopplare där man väljer arbetsområdet för EQ-påverkan. Jag tror att det är den omkopplaren Olle syftar på.
Jag kan inte heller förstå varför den skulle kunna påverka signalen tillbaka in till förstärkaren. Blir det samma påverkan om du växlar till 12 dB-läget?
Mitt förslag är att prova med en annan förstärkare för att se om fenomenet finns kvar eller inte.

Exakt :)

Jag kan själv inte förstå det. Tror det låter som en vettig ide att prova med nästa stärkare. Ska även kolla kablaget hela vägen så det inte är något brott. Jag har heller inte jordade eluttag hemma, kan det spela roll för den balanserade EQn? Borde inte det...

Känns som jag börjar kliva ur mitt komfortområde med denna felsökning :lol:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-03 19:46

Om vi konstaterar att förstärkning i det här läget är en vild effekt, medan en dämpning bara är knasig; kan höjningen vara en utebliven dämpning?

Hur är nivån i frontarna (med eq på bypass och sub inkopplad) jämfört med med eq:n urkopplad från lågnivåutgången?

OlleOlsson

Inläggav OlleOlsson » 2016-02-03 20:33

darkg skrev:Om vi konstaterar att förstärkning i det här läget är en vild effekt, medan en dämpning bara är knasig; kan höjningen vara en utebliven dämpning?

Hur är nivån i frontarna (med eq på bypass och sub inkopplad) jämfört med med eq:n urkopplad från lågnivåutgången?

Jag är inte helt hundra på att jag följer det första du skriver. Testade nyss det du föreslår här ovanför. EQ i bypass -> sub inkopplad, när jag kopplar från lågninvån från förstärkaren här så får jag en höjning i nivån likt att switcha vilken range/förstärkningen skall ha. :) Känns som en hatt lyfts av diskanterna.

Men är det ändå inte orimligt att man inte har något skydd för bakåtström (eller vad jag nu ska kalla det) i förstärkaren?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-03 23:36

Det är inte klart för mig vad som händer här. En hypotes är att eq:n är oskyldig, bypass kanske hårt kopplar igenom signalen (relä). Ja, jag gissar att subben direkt på utgången ger samma effekt.

OlleOlsson

Inläggav OlleOlsson » 2016-05-21 11:05

Hej,

Min tråd är väl sisådär gammal men tänkte lägga in en liten uppdatering ändå, ifall någon annan själ vill hitta något i gamla trådar och för andra nybörjare som mig själv. :) Under hela våren har det sugit i köptarmen så beställde hem en miniDSP 2x4 med en UMIK. Riktigt rolig pryl! Jobbar alltså ännu bara för att förbättra mitt svar från subben. Samma låda gäller som tidigare. Jag är fortfarande lite nybörjare på att mäta men tror mig ha tillräcklig koll för några små mätningar åtminstone.

Först har jag mätt responsen utan några filter alls. Hypex-steget har en switch för "Crossover defeat" om man vill mäta via stereoingången. Mätningen är gjord i vardagsrummet ~5-10 cm från konen och jag har använt mig av REW. :)

Bild

Eftersom det är en sluten låda och jag tror mig vilja använda fler korrektionsfilter än vad jag vill lägga för att kompensera svaret så lade jag till en Linkwitz-Transform. MiniDSP-forumet har tagit fram ett excelblad där man kan skapa biquad-parametrar att slänga in direkt på ett EQ-band i miniDSP-programmet.

Bild

Tyvärr verkar det här som att jag inte sparat mätningen från svaret efter att jag lagt på transformen. Hur som här nedan ser sedan svaret ut från min hörplacering. Bilden direkt efter visar vad svaret blir med korrektionen från Room Eq Wizard. Jag gjorde så att jag la korrektionen på båda ingångarna eftersom jag kommer använda mig av en stereoutgång, vilken jag summerar ut till en utgång till min sub. Jag har även ett 24db/oct filter vid 70 hz här.

Bild
Bild

Så här är vart jag står nu. Efter detta ska jag försöka mäta lite tillsammans med mina frontar för att försöka hitta en riktigt bra matchning men är än så länge ganska nöjd med resultatet. Tyvärr märker jag ju att detta kan ta mycket av ens tid då man vill sitta och justera hela tiden.

Frågan är här också hur många filter man ska lägga på, kan det bli för många? Har 4 filterplatser kvar som jag inte använder ännu... Sen är jag lite osäker på vilken nivå (hur högt) man ska lägga sig vid rumsmätningen? Finns det någon bra tumregel? Kom gärna med synpunkter om ni har eller frågor!

Trevlig helg! :)

Föregående

Återgå till DIY-forum