Rak tonkurva på lyssningsplats - är det eftersträvansvärt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Rak tonkurva på lyssningsplats - är det eftersträvansvär

Inläggav DVD-ai » 2015-02-17 08:38

Xenod skrev:
DVD-ai skrev:Man får stå ut med att det låter såhär tror jag, det är alltså något som jag upplevt på samtliga anläggningar jag lyssnat på, att knappt ca 1/3 av rummets sidoväggar får ett hål där rumsinformationen är bristfällig.
Men detta sker med ENORM vinst på exakt allt annat så det är ett totalt icke problem så som jag ser det, eftersom övriga egenskaper som gynnas är subjektivt klart viktigare :)
Klart att skulle en lösning komma så att detta "hål" inte behövdes så är det ju enbart positivt om det inte drabbar allt annat :D

En fundering: kanske upplever du detta "hål" för att din mentala modell av processen säger åt dig att du borde uppleva detta? Ibland fungerar jag på så vis iaf, att verkligheten tycks uppföra sig på ett visst sätt för att jag har information som säger att den gör det, ända tills jag undersöker det noggrant. T.ex. om det är mörkt i rummet och jag bara ser skuggor och siluetter. Om jag "vet" att min klockradio står på bordet framför mig, så kan jag ibland "se" den, ända tills jag försöker ta tag i den eller tänder lampan och upptäcker att den inte alls var där. Det kanske var tomt, eller så var det ett annat föremål som stod där.

Jag bara funderar såhär eftersom min mentala modell säger mig att vissa riktningar i rummet kommer det inga primära eller sekundära reflexer från till lyssningsplats (oavsett om det är återgiven musik eller live) pga de geometriska förhållanden som råder. Det blir ett antal punkter (ganska många!) där ljudet kan studsa och sedan färdas mot mina öron men inte från alla håll och kanter. Inte förrän ljudet har studsat väldigt många gånger åtminstone. Visst, diffuserade ytor kan skicka reflexer till mig genom att ljudet ändrar riktning men de blir inte lika starka. Därför säger min mentala modell att det inte borde låta konstigt när det saknas reflexer från vissa riktningar.

Eller så är det inte alls såhär som jag tror och det finns ett "hål", bara att jag själv inte upptäckt det än :D

Jag har lyssnat i mörkt rum och upplever just att det blir som en skarv/hål :)
I denna skarv så inbillar jag mig att det är bla brist på rumsinformation från det egna rummet som ställer till det men även att någonstans här så kan det tänkas att information från inspelningen och ditt eget rum ändå på något vit "inte lirara riktigt" och det blir en kompromiss ?!
Till saken hör även att jag sällan eller nästan aldrig uppfattar ljud som kommande från utanför högtalarna oavsett rum och högtalare, något som jag kan tänka mig är bidragande.
Jag tycker att det oftast låter som något typ av fasfel (Q-sound liknande jox ?!) och totalt onaturligt när det spelas upp ljud som är tänkta att upplevas som kommande från utanför någon av högtalarna, eller så hamnar bara ljudet maximalt fokuserat i EN av högtalarna.
Vet inte vad det beror på men jag har svårt att inte registrera dessa ljud som något typ av fel snarare än naturlig / korrekt information kommande från dessa håll.
Och när det är ett ljud som ska "snurra runt en" så blir det oftast samma sak med skillnaden att när ljudet ska vara mer eller mindre rakt bakom en så låter det som att jag har hörlurar på mig och lyssnar men med en liten förskjutning, så det låter som att ljudet kommer från nacken typ :lol:

Jag vet ju inte riktigt vad detta beror på, då jag inte har forskat i detta mer än att jag har uppmärksammat detta oavsett anläggning och rum och programmaterial :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-17 10:01

roggaro skrev:"Tänk att du i ett normaldämpat bostadsrum lyssnar på en upptagning från ett akustiskt levande rum. känns det som om du befinner dig där? Nej knappast. Du uppfattar efterklangen men de viktiga sidoreflexerna saknas och den sanna rumskänslan uteblir. Återgivningens äkthet fordrar alltså fler sidoreflexer, i princip en riktig konsertsal där hemma."

/Richard Bernström

Så här då:
"Tänk att du i ett normalt bostadsrum lyssnar på en upptagning från ett akustiskt dött rum. Känns det som om du befinner dig där? Nej knappast. Du uppfattar direktljudet men sidoreflexerna har lagts på och en rumskänslan uppstår. Återgivningens äkthet fordrar alltså färre sidoreflexer, i princip en riktig studio där hemma."

Och sådär kan man hålla på. Just loge-tänkande handlar ju om att det som Bernström jämför med inte KAN vara ett rimligt mål för två-kanalslyssning, så var för ens ta upp det? Jag tycker då allt att känslan av att vara där ändå är rätt illusorisk, men jag det är ju alltid så att jag "bär med mig" mitt rum till den inspelade musikhändelsen. Enda sättet att "trolla bort" rummet är att gå över till fler kanaler och minimera rummets egenakustik.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-17 12:01

BORIS skrev:Ja, uppfriskande med någon som faktiskt utgår ifrån
-hur kan jag svara på denna frågan

och inte
-hur kan jag problematisera utifrån denna frågan

Varför är det så uppfriskande med förenklingar av komplexa spörsmål?
Det är ju skittråkigt!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-17 13:55

OK. Är detta ett så komplext spörsmål att det inte går att få någon klar bild av det för den genomsnittlige tekniskt intresserade köparen, tror ni?

Kan man ens tala om tonkurva för en högtalare?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-17 14:10

PerStromgren skrev:Kan man ens tala om tonkurva för en högtalare?

Ja, det är klart: det finns ju många andra sätt att mäta en högtalare än från en speciell punkt i ett speciellt vardagsrum OCH som är relevanta för hur vi uppfattar ljudet. Frågan här handlar ju bara om ETT sätt att mäta.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-17 14:20

PerStromgren skrev:Nå, det där dokumentet innhåller en paragraf som anspelar på frågan i den här tråden:

Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers are likely to have a more accurately flat frequency
response performance in actual use than any other loudspeaker. There are three reasons to prefer
their virtually flat frequency response performance to the largely unknown frequency response
performances of other loudspeakers[...]

Kan detta vara Stig C:s åsikter?

Tja, den springande punkten är väl vad man menar med "actual use". Högtalare är ju känsliga för rummet. Carlsson-högtalarna fungerar ju bara som tänkt om man placerar dem utmed en vägg. Men gör man det är ju delar av rummet medräknade i konstruktionen vilket gör resultaten "in actual use" mer förutsägbara. Har man ett stort dämpat rum med högtalarna placerade långt ut från vägg är det ju bättre att ha ett par högtalare som inte är "rumsanpassade", t.ex. ett par maffiga B&W. Men det beskriver ju knappast ett typiskt svenskt vardagsrum, såå..

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-17 14:25

PerStromgren skrev:OK.

Fråga 1.) Är detta ett så komplext spörsmål att det inte går att få någon klar bild av det för den genomsnittlige tekniskt intresserade köparen, tror ni?

Fråga 2.) Kan man ens tala om tonkurva för en högtalare?

Svar på fråga 1.) Nej, i alla fall inte i en framtid. Idag kan det nog framstå som ytterst komplicerat, så att även de mest initierade på området knappt har en susning och det gäller i princip alla högtalarkonstruktörer, forskare, Professorer, nobelpristagare etc.

Svar på fråga 2.) Ja.

:)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-17 14:41

1. Det går att få en tämligen klar bild av det, men den måste få vara så komplex som problemet är. Allt är testbart och hur det hänger samman är inget mysterium.
Vad den genomsnittlige tekniskt intresserade köparen kan få klarhet om beror dock på många saker och jag tror inte att problemets komplexitet är det dominerande hindret. Det dominerande hindret är att det finns så mycket struntprat från folk som vill vara experter. Och för den som bara vill lära sig är det svårt att veta vem man skall tro på.

2. Njae, någon allomfattande tonkurva finns inte. En högtalare strålar ut ljud i alla riktningar och för enskilda riktningar kan man studera tonkurvor, men talar man om överföringen till lyssnaren, studerad vid lyssningsplatsen, så är inte det man kan mäta där högtalarspecifikt, även om många tror det.
Det vore trevligt om det var så, men önskvärdheten gör inte att det blir så. Jag får en ofrivillig association till människor som säger att världen vore så fruktansvärd om det inte fanns en skapare och en tanke bakom alltsammans, och därför har de den tron. Men att man föredrar något är ju inget argument för att det är så.

Det senare kan sägas med några enklare ord - högtalare som skall användas i drastiskt olika miljöer, behöver vara drastiskt olika. Det finns inget universalrecept.

Morello skrev:

och inte

Det är ju skittråkigt!

Håller med, och jag håller med DQ-20 igen dessutom (allt han skrivit sedan jag sist höll med honom, tror jag). Men frågan blir ju lätt filosofisk när man börjar skapa reflexer i lyssingsrummet med syftet att de skall låta som om de tillhör originalhändelsen/rummet... :?

Det blir inte reflexer som musikerna hörde, de blir inte samma reflexer som de som fanns original, och eftersom olika originalrum dessutom skiljer sig mycket från varandra så kan man fråga sig om det är meningen att man skall ändra sitt lyssningsrum hela tiden för att skapa en fejk-miljö som man anser stämmer med originalmiljön från varje fonogram som man spelar?

I min kropp protesterar varenda fiber.

Jag vill inte höra något syntetiskt och tillagt, små rum kan aldrig låta som stora hur gärna man än vill, och till och med live så föredrar jag för det mesta att höra saker från en loge! Den ombonade (lugna, tysta) närmiljön gör att man kommer till och med närmare musikhändelsen som utspelar sig framför. Men OM en logelös lyssning är målet (vilket det finns massor av exempel på är ett bra mål, t ex i filmvärlden) så duger helt enkelt inte två kanaler.

Med ambiofoni så blir det bättre, och det kan definitivt vara värt att satsa på det, men även då bör utgångspunkten vara en ombonad loge. Så det är skapligt kompatibelt.

DVD-ai skrev:
Xenod skrev:
DVD-ai skrev:Man får stå ut med att det låter såhär tror jag, det är alltså något som jag upplevt på samtliga anläggningar jag lyssnat på, att knappt ca 1/3 av rummets sidoväggar får ett hål där rumsinformationen är bristfällig.
Men detta sker med ENORM vinst på exakt allt annat så det är ett totalt icke problem så som jag ser det, eftersom övriga egenskaper som gynnas är subjektivt klart viktigare :)
Klart att skulle en lösning komma så att detta "hål" inte behövdes så är det ju enbart positivt om det inte drabbar allt annat :D

En fundering: kanske upplever du detta "hål" för att din mentala modell av processen säger åt dig att du borde uppleva detta? Ibland fungerar jag på så vis iaf, att verkligheten tycks uppföra sig på ett visst sätt för att jag har information som säger att den gör det, ända tills jag undersöker det noggrant. T.ex. om det är mörkt i rummet och jag bara ser skuggor och siluetter. Om jag "vet" att min klockradio står på bordet framför mig, så kan jag ibland "se" den, ända tills jag försöker ta tag i den eller tänder lampan och upptäcker att den inte alls var där. Det kanske var tomt, eller så var det ett annat föremål som stod där.

Jag bara funderar såhär eftersom min mentala modell säger mig att vissa riktningar i rummet kommer det inga primära eller sekundära reflexer från till lyssningsplats (oavsett om det är återgiven musik eller live) pga de geometriska förhållanden som råder. Det blir ett antal punkter (ganska många!) där ljudet kan studsa och sedan färdas mot mina öron men inte från alla håll och kanter. Inte förrän ljudet har studsat väldigt många gånger åtminstone. Visst, diffuserade ytor kan skicka reflexer till mig genom att ljudet ändrar riktning men de blir inte lika starka. Därför säger min mentala modell att det inte borde låta konstigt när det saknas reflexer från vissa riktningar.

Eller så är det inte alls såhär som jag tror och det finns ett "hål", bara att jag själv inte upptäckt det än :D

Jag har lyssnat i mörkt rum och upplever just att det blir som en skarv/hål :)
I denna skarv så inbillar jag mig att det är bla brist på rumsinformation från det egna rummet som ställer till det men även att någonstans här så kan det tänkas att information från inspelningen och ditt eget rum ändå på något vit "inte lirara riktigt" och det blir en kompromiss ?!

Det kan uppstå en massa olika effekter och det är heller inget självklart i att det är oönskat att man inte får reflexer överallt ifrån. Varför måste det vara ett mål att man skall få det? Är kaklade rum referensen som allt bör mätas mot? :)

Jag skojar lite, men poängen jag försöker få fram är att det kan låta som en beskrivning av någonting dåligt om någon säger "skarv", "kompromiss" och "hål", men lika lite som en stols gränser gör det onaturligt eller dåligt att sitta i den, behöver en loges gränser mot den inspelade världen vara någonting dåligt.

Hur dämpat det skall vara just där beror på, och om jag får vara lite subjektiv så beror det på lyssningsrummets geometrier. Men även subjektiva preferenser kommer in, och allt sammantaget är det ju då utmärkt bra att det finns olika byggelement att ta till för att skapa en så trevlig loge som möjligt. Gälar är ju exempelvis en sorts absorbent som jag ofta använder, och som gör att man faktiskt får reflexer inom den egna logen, trots att man slipper få den tidiga reflexen från högtalaren (som låter mycket illa och avslöjar att det är en högtalare som står där och spelar) om avståndet mellan högtalare och vägg är sådant att just en gäl är bästa val av rumsåtgärd.

Men hur man än vänder och vrider på det så menar jag att man måste hålla isär vad som är vad, och vill särskilt trycka på att det inte är ett filosofiskt fel eller problem med själva logetänkandet, att vissa rum har dåliga former och är svåra att omvandla till trivsamma loger. Det är som det är bara. Om något så är det just logetänkandet som gör att man får ett tanke-verktyg att förstå varför vissa rum är svårare att omvandla till optimala lyssningsrum. Och alla olika sorter av akustiska byggen som man kan göra i logen, är verktyg för att göra logen så bra som möjligt. Man har viss frihet att använda dem, men å andra sidan är preferensramarna smalare än många tror.

Men det menar jag att man om man exponerar människor för en massa olika miljöer, så upplever och beskriver de dem mycket mera lika än de tror att de tycker lika innan. Jag tror därför att skälet till att folk ofta tror att olika människor har väldigt mycket mera olika preferenser än de har, är att alla har en massa väldigt olika tidigare erfarenheter, som de sorterat på olika sätt, och därmed skaffat som en massa förutfattade meningar om vad de gillar. Men nästan inga erfarenheter från verkliga livet är erbjuder finesser som en variabel åt gången, så det är lika lätt att avgöra om man gillar något, som det är svårt att säkert säga exakt hur receptet ser ut.

DVD-ai skrev:Till saken hör även att jag sällan eller nästan aldrig uppfattar ljud som kommande från utanför högtalarna oavsett rum och högtalare, något som jag kan tänka mig är bidragande.

Det beror nog på att det nästan inte finns några normala inspelningar med primärljuden överpanorerade. Så du hör nog helt enkelt bra. :)

DVD-ai skrev:Jag tycker att det oftast låter som något typ av fasfel (Q-sound liknande jox ?!) och totalt onaturligt när det spelas upp ljud som är tänkta att upplevas som kommande från utanför någon av högtalarna, eller så hamnar bara ljudet maximalt fokuserat i EN av högtalarna.

Ja, Q-sound fungerar inte lika bra med alla lyssnare, och det ställer dessutom krav på att lyssaren skall sitta stilla och exakt i mitten. Saker som bara det gör allting tämligen onaturligt. Men som roliga trix kan det fungera.

Har du testat Q-sound hemma hos dig nyligen?

DVD-ai skrev:Vet inte vad det beror på men jag har svårt att inte registrera dessa ljud som något typ av fel snarare än naturlig / korrekt information kommande från dessa håll.

Det kan beror på både dig och anläggningen. Om det beror på dig så är det svårt att göra något åt det, men beror det på anläggningen så är jag fortfarande nyfiken på om du testat i din nuvarande anläggning, eller bara hört Q-sound på olika mässor och hos vänner.

DVD-ai skrev:Och när det är ett ljud som ska "snurra runt en" så blir det oftast samma sak med skillnaden att när ljudet ska vara mer eller mindre rakt bakom en så låter det som att jag har hörlurar på mig och lyssnar men med en liten förskjutning, så det låter som att ljudet kommer från nacken typ :lol:

Ja, att skapa ljud från alla håll från bara två registrerade kanaler, blir oundvikligen kompromisshaltigt, och några lösningar utan brister på ett eller annat sätt är svåra att finna.

Som jag skrivit tidigare kan jag tycka att en försiktigt applicerad ambiofoni kan fungera och i förekommande fall tillföra något som ibland kan föredras framför en ren stereolyssning, men väldigt beroende på inspelningsteknik. AB-stereo är inte kompatibelt med ambiofoni, X/Y-stereo (eller annan koincident teknik) fungerar mycket bättre.

DVD-ai skrev:Jag vet ju inte riktigt vad detta beror på, då jag inte har forskat i detta mer än att jag har uppmärksammat detta oavsett anläggning och rum och programmaterial :D

Ja, man kan liksom inte få ut mera information från en inspelning än den innehåller. :)

Men kan lägga till information, t ex med ett lyssningsrum med en massa efterklang (eller med ett reverb!) eller med någon sådan där funktion på någon hemmabioförstärkare som lägger till något stort känt rum med surroundhögtalarna. Men vad man än gillar sådana tilltag så kan de inte ske, utan att man kommer längre bort ifrån originalhändelsen.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-02-17 14:55, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-02-17 14:46

PerStromgren skrev:OK. Är detta ett så komplext spörsmål att det inte går att få någon klar bild av det för den genomsnittlige tekniskt intresserade köparen, tror ni?

Kan man ens tala om tonkurva för en högtalare?

Nu har jag läst igenom tråden och tror jag förstått ungefär vad som menas.

En mätning i lyssningsplats säger ganska lite om vad man faktiskt hör/upplever pga mikrofonens brist på hjärna som skiljer ut direktljud från reflexer och olika infallsvinklar från varandra.

För att kunna utläsa någonting från en mätning i lyssningsplats måste man alltså dels ha koll på hur människan uppfattar ljud och dels ha koll på det specifika rummets akustik.

För att ha koll på rummets specifika akustik måste man ha en teoretisk förståelse för rumsakustik och hur den yttrar sig i mätningar.
När man ser på det på det sättet så borde man nästan uppmana folk att låta bli att mäta tonkurvor i lyssningsplats om man har för avsikt att använda grafen som en visualisering av hur det låter. Istället borde man väl läsa på om rumsakustik och sedan mäta på många ställen i rummet för att se hur teorin stämmer överens med verkligheten.

En tonkurva på en högtalare borde man väl kunna prata om, om den är uppmätt i en ekofri kammare eller om rummets inverkan är kompenserade för i mätningen. Frågan är hur intressant en sådan mätning är för någon annan än konstruktören som har en målkurva - en målkurva som är uppsatt med tanke på det tänkta rummets inverkan och lyssnarens hörsel. En tonkurva på en högtalare där mätförhållandena inte framgår är ju inte så intressant för någon. Tror jag.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-17 15:10

IngOehman skrev:Det kan uppstå en massa olika effekter och det är heller inget självklart i att det är oönskat att man inte får reflexer överallt ifrån. Varför måste det vara ett mål att man skall få det? Är kaklade rum referensen som allt bör mätas mot? :)

Jag skojar lite, men poängen jag försöker få fram är att det kan låta som en beskrivning av någonting dåligt om någon säger "skarv", "kompromiss" och "hål", men lika lite som en stols gränser gör det onaturligt eller dåligt att sitta i den, behöver en loges gränser mot den inspelade världen vara någonting dåligt.

Hur dämpat det skall vara just där beror på, och om jag får vara lite subjektiv så beror det på lyssningsrummets geometrier. Men även subjektiva preferenser kommer in, och allt sammantaget är det ju då utmärkt bra att det finns olika byggelement att ta till för att skapa en så trevlig loge som möjligt. Gälar är ju exempelvis en sorts absorbent som jag ofta använder, och som gör att man faktiskt får reflexer inom den egna logen, trots att man slipper få den tidiga reflexen från högtalaren (som låter mycket illa och avslöjar att det är en högtalare som står där och spelar) om avståndet mellan högtalare och vägg är sådant att just en gäl är bästa val av rumsåtgärd.

Men hur man än vänder och vrider på det så menar jag att man måste hålla isär vad som är vad, och vill särskilt trycka på att det inte är ett filosofiskt fel eller problem med själva logetänkandet, att vissa rum har dåliga former och är svåra att omvandla till trivsamma loger. Det är som det är bara. Om något så är det just logetänkandet som gör att man får ett tanke-verktyg att förstå varför vissa rum är svårare att omvandla till optimala lyssningsrum. Och alla olika sorter av akustiska byggen som man kan göra i logen, är verktyg för att göra logen så bra som möjligt. Man har viss frihet att använda dem, men å andra sidan är preferensramarna smalare än många tror.

Men det menar jag att man om man exponerar människor för en massa olika miljöer, så upplever och beskriver de dem mycket mera lika än de tror att de tycker lika innan. Jag tror därför att skälet till att folk ofta tror att olika människor har väldigt mycket mera olika preferenser än de har, är att alla har en massa väldigt olika tidigare erfarenheter, som de sorterat på olika sätt, och därmed skaffat som en massa förutfattade meningar om vad de gillar. Men nästan inga erfarenheter från verkliga livet är erbjuder finesser som en variabel åt gången, så det är lika lätt att avgöra om man gillar något, som det är svårt att säkert säga exakt hur receptet ser ut.

DVD-ai skrev:Till saken hör även att jag sällan eller nästan aldrig uppfattar ljud som kommande från utanför högtalarna oavsett rum och högtalare, något som jag kan tänka mig är bidragande.

Det beror nog på att det nästan inte finns några normala inspelningar med primärljuden överpanorerade. Så du hör nog helt enkelt bra. :)

DVD-ai skrev:Jag tycker att det oftast låter som något typ av fasfel (Q-sound liknande jox ?!) och totalt onaturligt när det spelas upp ljud som är tänkta att upplevas som kommande från utanför någon av högtalarna, eller så hamnar bara ljudet maximalt fokuserat i EN av högtalarna.

Ja, Q-sound fungerar inte lika bra med alla lyssnare, och det ställer dessutom krav på att lyssaren skall sitta stilla och exakt i mitten. Saker som bara det gör allting tämligen onaturligt. Men som roliga trix kan det fungera.

Har du testat Q-sound hemma hos dig nyligen?

DVD-ai skrev:Vet inte vad det beror på men jag har svårt att inte registrera dessa ljud som något typ av fel snarare än naturlig / korrekt information kommande från dessa håll.

Det kan beror på både dig och anläggningen. Om det beror på dig så är det svårt att göra något åt det, men beror det på anläggningen så är jag fortfarande nyfiken på om du testat i din nuvarande anläggning, eller bara hört Q-sound på olika mässor och hos vänner.

DVD-ai skrev:Och när det är ett ljud som ska "snurra runt en" så blir det oftast samma sak med skillnaden att när ljudet ska vara mer eller mindre rakt bakom en så låter det som att jag har hörlurar på mig och lyssnar men med en liten förskjutning, så det låter som att ljudet kommer från nacken typ :lol:

Ja, att skapa ljud från alla håll från bara två registrerade kanaler, blir oundvikligen kompromisshaltigt, och några lösningar utan brister på ett eller annat sätt är svåra att finna.

Som jag skrivit tidigare kan jag tycka att en försiktigt applicerad ambiofoni kan fungera och i förekommande fall tillföra något som ibland kan föredras framför en ren stereolyssning, men väldigt beroende på inspelningsteknik. AB-stereo är inte kompatibelt med ambiofoni, X/Y-stereo (eller annan koincident teknik) fungerar mycket bättre.

DVD-ai skrev:Jag vet ju inte riktigt vad detta beror på, då jag inte har forskat i detta mer än att jag har uppmärksammat detta oavsett anläggning och rum och programmaterial :D

Ja, man kan liksom inte få ut mera information från en inspelning än den innehåller. :)

Men kan lägga till information, t ex med ett lyssningsrum med en massa efterklang (eller med ett reverb!) eller med någon sådan där funktion på någon hemmabioförstärkare som lägger till något stort känt rum med surroundhögtalarna. Men vad man än gillar sådana tilltag så kan de inte ske, utan att man kommer längre bort ifrån originalhändelsen.

Vh, iö

Jag håller med dig i det du skriver :)
Att jag reagerar på "skarven" som blir är snarare just att det är något som jag reagerar på som ljudmässigt onaturligt nästan alltid :)
Men inte så pass mycket att det är något jag hänger upp mig på alls... Utan jag vet ju vilka fördelar i övrigt som denna dämpning ger och väljer dom helt klart !

Jag jämnför med verkligheten nu, alltså hur det låter i verkligheten och då kan man anse att denna "skarv" är negativ, jag vill nog hävda att den är negativ för mig.
Men inte så pass negativ att jag stör mig nämnvärt mer på den än det faktum att inspelningens rum och rummet jag sitter i har olika ljudsignaturer vilket lär vara orsaken till skraven ;)
Jag bara konstaterar denna "skarv's" varande, alltså att den finns där och att det är icke optimalt med verkligheten som jämnförelse.
Och som sagt, i praktiken så bry jag mig inte något alls då jag är helt med på att det inte är en exakt kopia av inspelningstillfället som jag ska lyssna till :)
Utan en trevlig upptagning av bra musik och där det är okey för mig att sitta i ett rum och samtidogt lyssna till en händelse från ett annat rum.

Jag tog verkligheten som jämnförelse då inlägget innan mitt hänvisade till just hur det låter i verkligheten, hur det låter i lokalen vid originalhändelsen och en text som i alla fall jag tolkar som att författaren till stycket hävdar att rum med dämpade första reflexer inte borde kunna återge den lika bra som ett rum med odämpade första reflexer.
Medan jag är av motsatt uppfattning :)
Dock ville jag klargöra att jag på inget sätt anser att heller ett dämpat rum kan få med hela verkligheten (i detta fall menat som en hel lyssningslokal och upplevelsen av att vara i den vid inspelningstillfället)

Därav min text :)

Gällande Q-sound så har jag inte lyssnat på det hemma sednaste året, men väl hos andra vid olika tillfälle och har aldrig riktigt upplevt det som något vidare.

Tack för dina svar :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-17 15:53

The Soul Cages av Sting tycker jag inte det är speciellt besvärande med Q-sound ljudläggningen. Den kan kanske vara värd en genomlyssning?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-17 16:02

Morello skrev:

och inte

Det är ju skittråkigt!

När du utgår ifrån att försöka svara på frågan sätter du den frågande, alltså den som ställde frågan(och själva frågan) i centrum. Du vill få denne att förstå. För att kommunikationen ska bli meningsfull gör du en ansträngning för att förstå den frågandes avsikt. Diskussionen blir meningsfull och utvecklas i linje med tråden där problematisering är en naturlig del

När du utgår ifrån att problematisera, som vissa har en fäbless för, sätter du dig själv i centrum och är främst intresserad av att höra din egen röst, visa upp kunskaper du besitter. Ingen ansträngning för att försöka förstå avsikten med frågan sker, tvärtom misstolkas avsiktligt. Diskussionen stannar upp, hamnar snett för att till slut handla om...blindtester

Ditt inlägg ovan skulle t.ex. kunna vara ett exempel på det senare men jag är inte helt säker på att du faktiskt förstod

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-20 19:15

"Det är ingen tillfällighet att många bra musikrum har ojämna eller sneda väggar, stora pelare, utsmyckningar och krusiduller i taket o.s.v. Gamla konsertsalar och kyrkor må ha andra akustiska defekter, men de undviker risken för ekon och resonanser. Ljudfältet blir behagligt diffust med många nyttiga reflexer från olika riktningar, får en jämn uppbyggnad och avklingning.

Många klassiska musiksalar utmärks av sin smala och höga rumsform som ger sidoreflexer och fin rumskänsla. Av ekonomiska skäl, akustisk okunskap mm görs moderna musiksalar i stället ofta låga och breda, med sämre rumslighet som följd."

/Richard Bernström

ps. nu ska jag inte skriva mer om gode Richards rön. hämtat ur ett urgammalt dokument i Hi&Musik eller någon annan tidning :mrgreen:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-21 17:53

roggaro skrev:"Det är ingen tillfällighet att många bra musikrum har ojämna eller sneda väggar, stora pelare, utsmyckningar och krusiduller i taket o.s.v. Gamla konsertsalar och kyrkor må ha andra akustiska defekter, men de undviker risken för ekon och resonanser. Ljudfältet blir behagligt diffust med många nyttiga reflexer från olika riktningar, får en jämn uppbyggnad och avklingning.

Många klassiska musiksalar utmärks av sin smala och höga rumsform som ger sidoreflexer och fin rumskänsla. Av ekonomiska skäl, akustisk okunskap mm görs moderna musiksalar i stället ofta låga och breda, med sämre rumslighet som följd."

/Richard Bernström

ps. nu ska jag inte skriva mer om gode Richards rön. hämtat ur ett urgammalt dokument i Hi&Musik eller någon annan tidning :mrgreen:

Helt rimlig observation tycker jag det verkar som om man talar om rum som är tänkta för att framföra musik i. Rum får återgivning av inspelad musik är en helt annan femma.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-22 11:22

DQ-20 skrev:
roggaro skrev:"Det är ingen tillfällighet att många bra musikrum har ojämna eller sneda väggar, stora pelare, utsmyckningar och krusiduller i taket o.s.v. Gamla konsertsalar och kyrkor må ha andra akustiska defekter, men de undviker risken för ekon och resonanser. Ljudfältet blir behagligt diffust med många nyttiga reflexer från olika riktningar, får en jämn uppbyggnad och avklingning.

/Richard Bernström

Helt rimlig observation tycker jag det verkar som om man talar om rum som är tänkta för att framföra musik i. Rum får återgivning av inspelad musik är en helt annan femma.

fint att du förstod detta och var väl endast ett komplement till de tidigare citaten jag lyckats delge i den här tråden :wink:

mangs

Inläggav mangs » 2015-02-24 17:41

Intressant läsning även om det troligtvis för de flesta inklusive mig är en aning svårt att ta in allt för att senare kunna tillämpa i sitt eget lysningsrum. Jag tycker det har framkommit många intressanta frågor i denna tråden men tyvärr något färre svar och det är dessutom svårt att avgöra vilka svar som får en att gå i rätt riktning. Jag tycker dock tråden fungerar utmärkt för att förstå att det "tyvärr?" är omöjligt att reda ut detta med ett eller ett fåtal standardsvar som oftast gäller.

Trots detta ovan skulle jag ändå önska att fler ger sin syn ang. hur man skall tolka olika typer av mätdata och hur man skall gå tillväga om man har ett givet rum och möjlighet att labba runt med mätutrustning och absorbenter och diffusorer.
Jag har i alla fall insett att mätning allena inte kommer ge en perfekt resultat men det skulle i alla fall ge en god startpunkt. De områden som jag genom att ha läst tråden funnit där det råder ett större konsensus är följande:

1. Hörseln/hjärnan kan till skillnad från en mätmikrofon avgöra vad som skall sorteras som direktljud från högtalare+närliggande omgivning och skilja detta från rummets efterklang och riktningen på båda dessa. Sedan är hjärnan väldigt bra på att sortera bort rummets klang för att kunna tolka grundinformationen.

2.Man skall normalt sett inte eftersträva att man med en mätmikrofon mäter en rak tonkurva på lyssningsplats (kopplat till punkten 1). Kurvan skall istället vara anpassade till det specifika rummets egenskaper och då även ta hänsyn till lyssningsposition och högtalarnas placering och spridning?

3. Direktljudet från högtalaren kan/skall däremot vara någorlunda eller helt rak. Svårt/omöjligt att mäta på i ett rum dock utan att få med rummets bidrag.

4. En frekvensjämn och lagom kort avklingning i RT60 är att föredra i 2-kanal medan en kortare tid är att föredra i multikanal.

5.En lämplig approach i ett lyssningsrum är att absorbera mer i närheten av högtalarna medan diffusering är att föredra mer i anslutning till den del av rummet man lyssnar i.

6. Ett rum som är anpassat för att musicera i är inte detsamma som ett som är lämpat för två-kanalslyssning.

7. Om man utgår från mätningar skall man noga fundera över vilka toppar och dalar man skall kompensera för elektriskt. Störst nytta är att försöka se till att samspelet mellan bas-frontar är homogent i hela delningsområdet och att man kan kompensera för rumsresonanser. Speciellt den som bildas mellan front-bakvägg.

8 De allra flesta föredrar en lutande lyssnings-kurva (house-curve).

9. En eller ett fåtal kurvor som mäter en högtalare är mer eller mindre meningslösa om man inte vet under vilka förutsättningar/vilket rum, mic-placering som mätningen utfördes.

Rätta gärna de punkter som ni anser är fel och motivera gärna varför.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-24 18:27

Nattlorden skrev:The Soul Cages av Sting tycker jag inte det är speciellt besvärande med Q-sound ljudläggningen. Den kan kanske vara värd en genomlyssning?

Den har jag inte lyssnat till, ska undersökas :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-24 18:48

@mangs jag tycker allt ser rätt ut av vad du frågar, men sedan kommer forskningen, din egen att avgöra vad som kommer ut i lyssningsrummet :) förhoppning är ju musik i dess dynamiska process :mrgreen:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-02-24 22:12

mangs skrev:

Det finns andra skolor också. T.ex. Svanås eller Carlssons

/Harryup

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-02-26 11:36

mangs skrev:Intressant läsning även om det troligtvis för de flesta inklusive mig är en aning svårt att ta in allt för att senare kunna tillämpa i sitt eget lysningsrum. Jag tycker det har framkommit många intressanta frågor i denna tråden men tyvärr något färre svar och det är dessutom svårt att avgöra vilka svar som får en att gå i rätt riktning. Jag tycker dock tråden fungerar utmärkt för att förstå att det "tyvärr?" är omöjligt att reda ut detta med ett eller ett fåtal standardsvar som oftast gäller.

Trots detta ovan skulle jag ändå önska att fler ger sin syn ang. hur man skall tolka olika typer av mätdata och hur man skall gå tillväga om man har ett givet rum och möjlighet att labba runt med mätutrustning och absorbenter och diffusorer.
Jag har i alla fall insett att mätning allena inte kommer ge en perfekt resultat men det skulle i alla fall ge en god startpunkt. De områden som jag genom att ha läst tråden funnit där det råder ett större konsensus är följande:

1. Hörseln/hjärnan kan till skillnad från en mätmikrofon avgöra vad som skall sorteras som direktljud från högtalare+närliggande omgivning och skilja detta från rummets efterklang och riktningen på båda dessa. Sedan är hjärnan väldigt bra på att sortera bort rummets klang för att kunna tolka grundinformationen.

2.Man skall normalt sett inte eftersträva att man med en mätmikrofon mäter en rak tonkurva på lyssningsplats (kopplat till punkten 1). Kurvan skall istället vara anpassade till det specifika rummets egenskaper och då även ta hänsyn till lyssningsposition och högtalarnas placering och spridning?

3. Direktljudet från högtalaren kan/skall däremot vara någorlunda eller helt rak. Svårt/omöjligt att mäta på i ett rum dock utan att få med rummets bidrag.

4. En frekvensjämn och lagom kort avklingning i RT60 är att föredra i 2-kanal medan en kortare tid är att föredra i multikanal.

5.En lämplig approach i ett lyssningsrum är att absorbera mer i närheten av högtalarna medan diffusering är att föredra mer i anslutning till den del av rummet man lyssnar i.

6. Ett rum som är anpassat för att musicera i är inte detsamma som ett som är lämpat för två-kanalslyssning.

7. Om man utgår från mätningar skall man noga fundera över vilka toppar och dalar man skall kompensera för elektriskt. Störst nytta är att försöka se till att samspelet mellan bas-frontar är homogent i hela delningsområdet och att man kan kompensera för rumsresonanser. Speciellt den som bildas mellan front-bakvägg.

8 De allra flesta föredrar en lutande lyssnings-kurva (house-curve).

9. En eller ett fåtal kurvor som mäter en högtalare är mer eller mindre meningslösa om man inte vet under vilka förutsättningar/vilket rum, mic-placering som mätningen utfördes.

6. Det behöver inte vara detsamma, men kan mycket väl vara det i praktiken.

7. Det går inte att kompensera för rumsresonanser i signalvägen. Rumsresonanser beter sig helt annorlunda jämfört med ljudet som lämnar högtalarna. Man kan i vissa fall lindra skadeverkan/hörbarheten av en rumsresonans i signalvägen, men det är ingen kompensation utan en kompromiss.
MEK - MetallElementKlubben

mangs

Inläggav mangs » 2015-02-27 11:20

Ja,orden "kompensera för" var slarvigt valda av mig. Jag menade precis som du var inne på att man i signalvägen gör ingrepp för att mildra resonansen som bildas i rummet genom att sänka utnivån vid denna frekvens.

Denna tråd gör mig milt sagt sugen på att utföra mer vetenskapliga mätningar på mitt lyssningsrum och analysera densamma. Synd att tiden är knapp för det känns som att det krävs många timmars jobb för att man skall kunna dra rätt slutsatser.

mangs

Inläggav mangs » 2016-02-04 15:57

Väljer att lyfta denna tråd nu igen efter att ha sett Floyd Tooles genomgång av vad som bidrar till att vi som lyssnare upplever ett "bra ljud" från våra högtalare

https://www.youtube.com/watch?v=zrpUDuUtxPM

Min mening är att han har ett antal bra poänger men även att han talar väldigt mycket i egen sak. Hur som helst så vill jag i denna tråden gärna att vi diskuterar det området som han börjar diskutera kring 22 minuter.

Han är inne på samma sak som vi varit i denna tråden att en simpel tonkurva mätt i lyssningsposition inte talar om för oss hur bra ljudet upplevs. Han anser att det som är viktigast är att högtalarens direktljud är rakt men vad som är ännu viktigare är att spridningen från den är kontrollerad och ger ett ofärgat ljud, då frekvensområdet typiskt mellan 300-8000Hz i lyssningspositionen domineras av just efterklang från rummet och inte högtalaren själv. I en mätning från lyssningsposition är det med andra ord främst rummet man ser och inte högtalarens frekvensgång. Jag har läst att de anser att direktljudet bidrar så lite som 14% av det vi mäter i detta område men min egna fundering är att denna siffra borde påverkas kraftigt med tanke på högtalarens direktivitet samt hur dämpade de tidigare reflexerna är. En högtalare med högre direktivitet borde ha mindre problem om spridningen off axis inte är uniform med den frekvensgång som den har on axis. Horn och dipoler bidrar ju tex med mer direktljud Vs rumsljud i ett givet rum.

Enligt mig kan man dock för de högre frekvenserna använda gating på sin mätning och se hur direktljudet från högtalaren med sina närmsta begränsningsytor ser ut och och om man ser ojämnheter här kan det hjälpa att EQa dessa. Här måste man dock veta vad man sysslar med då direktljudet inte skall vara en helt rak kurva då man även behöver ta hänsyn till att vi lyssnar i stereo och därmed typiskt vill sänka de högsta frekvenserna något för att undvika stereosystemfel. Det kan även finnas anledning att fundera på om vissa frekvenser är medvetet sänkta runt delningsfrekvenserna för att delvis kompensera för den förändrade riktverkan som normalt sker när man går över till diskantelementet från mellanregister.

För de lägre frekvenserna tror jag att det är rätt att använda mätningar för att se till att man når en fin integrering mellan de olika elementen men när det gäller ljudtryck och efterklang i basområdet tror jag man måste kombinera teori kring stående vågor och resonanser med din lyssningsposition och sedan göra rumsmätningar och närfältsmätningar på dina högtalare och subwoofers för att ha en chans att hitta någorlunda rätt. Min erfarenhet är att omflyttning av högtalare och lyssningsposition är bästa vägen framåt och att man sedan kan finlira genom att sänka besvärliga toppar i lyssningspositionen med hjälp av en PEQ.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-04 16:14

mangs skrev:Väljer att lyfta denna tråd nu igen efter att ha sett Floyd Tooles genomgång av vad som bidrar till att vi som lyssnare upplever ett "bra ljud" från våra högtalare
...
Min mening är att han har ett antal bra poänger men även att han talar väldigt mycket i egen sak.
...

Hur menar du då, han är väl pensionär, och har inget att "bevisa"?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-02-04 17:11

Rätt skönt att ha ett par Larsen L8 (moddade) som mäter rakt med LTas på lyssningspositionen, med typ 0.5-1m i alla riktningar, och slippa alla rumsspecifika åtgärder. 8)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-04 18:00

Jag hade velat se alla tänkbara mätningar från Ingvars rum då det är det bästa jag personligen har hört. Det hade varit kul att se på papper hur ett sådant rum beter sig. Efterklang, impulssvar, frekvensgång osv. Hade varit väldigt intressant. Speciellt mätt från bakre soffan där jag lyssnat flera ggr. För mig är det fortfarande en gåta vad det är som gör att vissa rum låter så otroligt mycket bättre än andra. Det hade varit kul med ett recept så man vet vilka värden man borde eftersträva på de olika parametrarna som påverkar ljudet. Men det kanske finns? Min spontana gissning är att det är VÄLDIGT många variabler som måste på plats.

JM

Inläggav JM » 2016-02-04 18:25

mangs skrev:
Jag har läst att de anser att direktljudet bidrar så lite som 14% av det vi mäter i detta område men min egna fundering är att denna siffra borde påverkas kraftigt med tanke på högtalarens direktivitet samt hur dämpade de tidigare reflexerna är.

Källa tack.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-05 14:41

philipbtz skrev:Jag hade velat se alla tänkbara mätningar från Ingvars rum då det är det bästa jag personligen har hört. Det hade varit kul att se på papper hur ett sådant rum beter sig. Efterklang, impulssvar, frekvensgång osv. Hade varit väldigt intressant. Speciellt mätt från bakre soffan där jag lyssnat flera ggr. För mig är det fortfarande en gåta vad det är som gör att vissa rum låter så otroligt mycket bättre än andra. Det hade varit kul med ett recept så man vet vilka värden man borde eftersträva på de olika parametrarna som påverkar ljudet. Men det kanske finns? Min spontana gissning är att det är VÄLDIGT många variabler som måste på plats.

Det finns naturligtvis ett svar (omän mycket komplext) på vad det är som gör att ett rum upplevs som bra eller dåligt för ljudförmedlingen.

Det är ju inte mystik utan fysik.

- - -

Men - även om de normala mätningar som görs säger någonting om delar av upplevelsen, så är de saker som är fundamentala och mest viktiga för hur vår hörsel kan ta till sig ljudhändelsen, inte sådana som man mäter överhuvudtaget med de instrument som folk använder. Så att två rum som uppvisar mycket likartade mätresultat kan låta VÄLDIGT olika, är inte konstigt alls. Det beror på att de saker som har störst betydelse för upplevelsen aldrig mäts.

Det betyder inte att man är hänvisad till lyssning och subjektiva utvärderingar, bara att man behöver analysera rum på andra sätt än bara med konventionella mätinstrument. De fångar bara några få av alla de egenskaper som är av betydelse. Men även analysen av de viktiga egenskaperna blir i allra högsta grad objektiv. Igen - det som bestämmer hur det låter är fysikaliska egenskaper, även om de viktigaste inte går att fånga just med distorsions- och tonkurvemätningar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-05 14:47

IngOehman skrev:Men - även om de normala mätningar som görs säger någonting om delar av upplevelsen, så är de saker som är fundamentala och mest viktiga för hur vår hörsel kan ta till sig ljudhändelsen, inte sådana som man mäter överhuvudtaget med de instrument som folk använder. Så att två rum som uppvisar mycket likartade mätresultat kan låta VÄLDIGT olika, är inte konstigt alls. Det beror på att de saker som har störst betydelse för upplevelsen aldrig mäts.

Va' intressant!

Mäter vi inte därför vi inte vet vad vi ska mäta eller att vi inte kan mäta det vi vill mäta? Eller nå't annat?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-05 15:26

IngOehman skrev:Det finns naturligtvis ett svar (omän mycket komplext) på vad det är som gör att ett rum upplevs som bra eller dåligt för ljudförmedlingen.

Det är ju inte mystik utan fysik.

- - -

Men - även om de normala mätningar som görs säger någonting om delar av upplevelsen, så är de saker som är fundamentala och mest viktiga för hur vår hörsel kan ta till sig ljudhändelsen, inte sådana som man mäter överhuvudtaget med de instrument som folk använder. Så att två rum som uppvisar mycket likartade mätresultat kan låta VÄLDIGT olika, är inte konstigt alls. Det beror på att de saker som har störst betydelse för upplevelsen aldrig mäts.

Det betyder inte att man är hänvisad till lyssning och subjektiva utvärderingar, bara att man behöver analysera rum på andra sätt än bara med konventionella mätinstrument. De fångar bara några få av alla de egenskaper som är av betydelse. Men även analysen av de viktiga egenskaperna blir i allra högsta grad objektiv. Igen - det som bestämmer hur det låter är fysikaliska egenskaper, även om de viktigaste inte går att fånga just med distorsions- och tonkurvemätningar.

Vh, iö

De saker som har störst betydelse, går det att mäta, och vad är det för typ av mätningar i så fall? Som du säger så kan det låta väldigt olika med likartade mätresultat. Jag har upplevt detta själv i mitt rum. Jag har säkerligen gjort flera hundra mätningar vid det här laget för att försöka koppla mina subjektiva upplevelser till mätningarna. Det jag har upptäckt är att det finns en eller flera variabler jag inte vet hur jag skall mäta på då det till synes är små förändringar i graferna.

Alltså det mäter nästan likadant men låter väldigt annorlunda. Även en skillnad om 1dB här och där har upplevt som stora skillnader vilket leder mig till att tro att det är saker som jag inte mäter på som ändrar sig drastiskt.

Det finns saker jag mäter på men som jag inte har kollat så noga på och det är t.ex. RT20, 30, och 60-tider och fas-mätningar. Det där med fas är ganska intressant för det tänker jag inte så mycket på när jag kollar i frekvensdomänen. En intressant sak jag upptäckte dock är att när jag spelar basarna ur fas ser det bättre ut i frekvensdomänen - dvs. det blev en väldigt rak och fin kurva men det lät väldigt mycket sämre. Det kan iof betyda att jag uppskattar en ojämn kurva men det tror jag inte är fallet.

Men efter jag läser det du skriver så får jag snarare en känsla av att det du pratar om är t.ex. spridningen av ljudet i rummet som kan vara svårt att se i en mätning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-06 11:45

PerStromgren skrev:
AndreasArvidsson skrev:Din frågeställning är oavsett intressant, men jag känner på mig att den har diskuterats åtskilliga gånger tidigare. Vi väntar bara på paa.

:D

Även om man inte mäter tonkurva med mätapparater, utan bara lyssnar efter jämnheten, är det jämnheten vi vill ha?
Jag sätter en hundralapp på att du deltagit i samtal kring detta förut :mrgreen:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi