Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag började med ett nytt projekt igår.
DAC-kortet till CD-spelaren blir utgångspunkten. Till schemat har tillkommit digitalfiltret tillika översamplingsfiltret Burr Brown DF1704. Sedan blir det ett köpekort med USB-ingång och I2S-utgång. I2s utgången driver DF1704.
På detta viss bör det åstadkommas en top-notch USB-DAC, ehuru utan möjlighet att omvandla DSD-data, vilket jag struntar högaktingsfullt i.
Summa summarum: Asynkron USB->DF1704->PCM1704->analogsteg med rekonstruktionsfilter av ordning tre.
Jag beräknar ha en fungerande prototyp inom två till tre veckor.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Jag började med ett nytt projekt igår.
DAC-kortet till CD-spelaren blir utgångspunkten. Till schemat har tillkommit digitalfiltret tillika översamplingsfiltret Burr Brown DF1704. Sedan blir det ett köpekort med USB-ingång och I2S-utgång. I2s utgången driver DF1704.
På detta viss bör det åstadkommas en top-notch USB-DAC, ehuru utan möjlighet att omvandla DSD-data, vilket jag struntar högaktingsfullt i.
Summa summarum: Asynkron USB->DF1704->PCM1704->analogsteg med rekonstruktionsfilter av ordning tre.
DIY med attityd!
Morello skrev:
De modernare delta-sigma-omvandlarna kostar fikapengar jämfört med riktiga multibitskretsar!
Morello skrev:Jag började med ett nytt projekt igår.
Michael skrev:Morello: Var sitter klockan (på usb kortet eller ditt kort)?
Köpe usb kort! Finns det inte en krets med allt i?
//Michael
Nattlorden skrev:
Skulle det skilja mycket att sätta en vanlig coax digitalingång på den så den kunde fungera som vanlig DAC också?
Morello skrev:Men det lite unika med denna DAC är kombinationen med adekvar, asynkron USB-anslutning och top-of-the-line-multibitsomvandlare.
Någon som vet om något sådant finns att köpa?
UrSv skrev:Morello skrev:Men det lite unika med denna DAC är kombinationen med adekvar, asynkron USB-anslutning och top-of-the-line-multibitsomvandlare.
Ja, det finns en hel del mer reservation för att jag inte har full koll på vilka kretsar som kvalificerar sig som "top-of-the-line-multibitsomvandlare". Duger PCM1794A?
UrSv skrev:Kan du ge ett par exempel då?
Morello skrev:Från Burr Brown är det tex PCM63 (gammal), PCM1702 (20 bit), PCM1704 (24 bit).
UrSv skrev:Morello skrev:Från Burr Brown är det tex PCM63 (gammal), PCM1702 (20 bit), PCM1704 (24 bit).
Ingen av de tre är ju aktuell och i princip är det väl bara PCM1704 som går att köpa längre.
Det finns ju massor av DACar som är USB/Asynk så det finns säkerligen någon med någon bra DA-omvandlare.
Morello skrev:Då tilkommer en mottagare för SPDIF som i sin tur har I2S-ut varför man måste ha en halvledarswitch för välja om datat skall plockas från USB-kortet eller från SPDIF-mottagaren.
Ger man sig in i det spåret kan man ju även lägga på en optisk då det är exakt samma protokoll som koax, dvs SPDIF.
Inget som är direkt svårt. Snarast en administrativ uppgift.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Då tilkommer en mottagare för SPDIF som i sin tur har I2S-ut varför man måste ha en halvledarswitch för välja om datat skall plockas från USB-kortet eller från SPDIF-mottagaren.
Ger man sig in i det spåret kan man ju även lägga på en optisk då det är exakt samma protokoll som koax, dvs SPDIF.
Tänkte mest på att få lite bättre ekonomi i kortet, nu kanske det finns många som är intresserade i USB iofs, men säkert mer än jag som är mer konventionella... Om du nu vill göra mer än ett ex dvs, det har ju inte sagts något om...
Switch vore kanske inte nödvändigt då, utan bara hopmontering på olika sätt?
Nattlorden skrev:
Tänkte mest på att få lite bättre ekonomi i kortet....?
Morello skrev:Nattlorden skrev:
DF1704 samt PCM1704 jämte dom OP's som sitter i analogbitarna går inte att förena med "god ekonomi".
DF1704 samt PCM1704 jämte dom OP's som sitter i analogbitarna går inte att förena med "god ekonomi".
Skulle det skilja mycket att sätta en vanlig coax digitalingång på den så den kunde fungera som vanlig DAC också?
Då tilkommer en mottagare för SPDIF som i sin tur har I2S-ut varför man måste ha en halvledarswitch för välja om datat skall plockas från USB-kortet eller från SPDIF-mottagaren.
Men det lite unika med denna DAC är kombinationen med adekvar, asynkron USB-anslutning och top-of-the-line-multibitsomvandlare.
Morello skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Då tilkommer en mottagare för SPDIF som i sin tur har I2S-ut varför man måste ha en halvledarswitch för välja om datat skall plockas från USB-kortet eller från SPDIF-mottagaren.
Tänkte mest på att få lite bättre ekonomi i kortet, nu kanske det finns många som är intresserade i USB iofs, men säkert mer än jag som är mer konventionella... Om du nu vill göra mer än ett ex dvs, det har ju inte sagts något om...
Switch vore kanske inte nödvändigt då, utan bara hopmontering på olika sätt?
Ska man göra en komersiell produkt bör man nog strunta i multibitarna (PCM1704 tex) och ta en DAC som hanterar såväl PCM som DSD; tex Sabre-kretsen som diskuterats tidigare i tråden.
För övrigt vore det ju intressant om någon kunde reprisera den artefakt som Peter påstås sig hittat hos Sabre.
Användare som besöker denna kategori: Kalle_H och 19 gäster