Svensk konstruktion?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Tramsient

Svensk konstruktion?

Inläggav Tramsient » 2016-02-01 23:40

Hej, plockade upp ett par högtalare för ett tag sedan. Blivit stående ett tag, men plockade till sist fram dem ikväll. Ingen etikett, inget märke. Men känns som en rätt typiskt svensk konstruktion: Carlssoninfluenser utan att vara rak kopia och vad jag upplever som rätt vanliga elementval: Philips AD0160/T8 och Peerless midrange riktade rakt uppåt och en 10 tummare, Seas 25tv-ew som spelar rakt ner i golvet. Nyfiken på om någon här känner igen dem? Som kanske kan berätta mer...

Hade inga egentliga förväntningar på dem, men de är förvånansvärt trevliga. Diskantljudet känns rätt "vintage" och låter lite otrevligt på sina ställen. Det är inte mycket till bredd som målas upp. Men för priset (200 kronor) är jag mer än nöjd.

Några bilder: (hoppas de funkar, har bara mobilen tillgänglig)

Bild

Bild

Bild

Och om någon av en händelse lyckas plocka vilket Peerless element det sitter i så hade det varit skoj:

Bild

Bild

Bild

Någon som känner igen mina nya källarkamrater?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Re: Svensk konstruktion?

Inläggav rolfzetterberg » 2016-02-02 15:24

Ser ut att vara åtminstone ett snickarbygge eftersom urfräsningar och träjobb är maskingjorda.Se t.ex klammerna som fäster "fötterna".Sånt gjorde ingen hemma på den tiden.
Däremot är skruvarna på baffeln sneda,eller?Eller nygjort?
Tycks tydligen finnas ett galler.
Hur ser filtret ut?

Mellanregistret är Peerless G50MRC,den magnetstarkaste i början på 70-talet.

Hur är måtten?58x29x29 kanske?

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2016-02-02 20:29

Åh tack så mycket! Stämmer att det finns galler, var bara så sneda och smutsiga att de inte fick vara med på bild...

Själva lådan är 29x29x51 (fast den står mycket riktigt på fötter som bygger på ungefär sju centimeter).

Verkar ha suttit ett märke på framsidan, är lite torkade klisterrester kvar...så det stämmer ju överens med att det inte är ett hemmabygge.

Filtret sitter monterat under diskanten, vill inte ha sönder något i onödan, därav bildvarianten. Men det ser rätt prydligt ut:

Bild

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2016-02-02 22:55

Jag tar en vild chans och gissar på Lindquisthögtalare.Har själv aldrig sett dem,men man måste ju kunna våga lite här i livet.

Fanns som byggsats.

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2016-02-02 23:07

Det ska definitivt undersökas närmare! Tack för tipset!

Men först och främst ska jag gå över filtret och elementen i den ena - mellanregistret är i princip tyst.

Sen ska jag ta itu med ytskiktet. Det syns kanske inte så bra på bilderna, men de ser ut som om de stått i en smutsig verkstad i typ 30 år...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-02-02 23:32

rolfzetterberg skrev:Jag tar en vild chans och gissar på Lindquisthögtalare.Har själv aldrig sett dem,men man måste ju kunna våga lite här i livet.

Fanns som byggsats.

Hmm. Vem var denne Lindquist?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2016-02-02 23:49

Delningsfiltren är original Philips.För att hitta närmare modell så behövs t.ex värden på kondingarna.
Om det nu inte står något nummer på kortet,förstås.

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2016-02-03 10:33

Ska inspektera kortet lite närmare när jag har en stund över. Återkommer.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2016-02-03 11:21

Skulle kunna vara den största modellen.
SI-330 kan troligen tydas som Specialinstrument 3 vägs 30 liter.
Mått verkar ju stämma.Så även årtal.
Men som sagt-med stor reservation-jag kan ha fel.
Bilagor
Lindquist högtalare 1973.jpg
Lindquist högtalare 1973.jpg (148.79 KiB) Visad 7116 gånger

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2016-02-03 11:32

Det känns som att det stämmer rätt bra! Vilket årtal pratar vi?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-02-03 12:21

Mäster Zetterberg upphör aldrig med att förvåna med vad han kan skaffa fram ur gamla informationsgömmor. :)

Det ser ut som en annons ur Radio & Television, nr 4 år 1973, när man läser RT 4-73 (= bildens namngivning också.)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-02-04 01:22

Ha! Jag misstänkte det.

Jan Lindqvist, sedemera Jan Gauffin, var min en av mina handledare när jag var doktorand. AB Specialinstrument byggde egna datorer och diverse instrument för analys av röst tänkta att användas på sjukhus. Och högtalare (som jag inte vet så mycket om).

Han gick bort för några år sedan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-04 04:44

Släkt med apotekare Gustaf Reinhold Gauffin, av dubbelblandning fame?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-02-04 10:32

darkg skrev:Släkt med apotekare Gustaf Reinhold Gauffin, av dubbelblandning fame?

Tveksamt, eftersom han bytte namn.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-02-04 10:55

Talar inte det för ett släktskap

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2016-02-04 15:24

Man borde inte få byta till något som unikt som Gauffin om man inte är släkt? :)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-02-04 15:38

Precis Falkis, det var min tanke

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-05 00:19

Fast man får det, har jag för mig, om samtliga namnbärare ger samtycke? Varför de nu skulle göra det. Hm, oerhört ointressant, detta.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-02-05 00:31

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2016-03-04 00:19

Måste säga att jag blivit ganska förtjust i de här gamla burkarna. Formatet är perfekt för arbetsrummet här hemma och formmässigt är de klockrena. Känner att vårens projekt får bli en totalrenovering. (Inser att det ur ett välljudsperspektiv mycket väl kan finnas bättre kandidater att lägga tid och resurser på, men jag gillar dem och de känns inte helt vanliga så det finns en kulturhistorisk aspekt som också tilltalar.)

Är alltså inte intresserad av att uppgradera element, bygga in slutsteg i dem eller något i den stilen...

Jag har dock ytterst begränsad erfarenhet av sånt här (har gjort lite rengöring och exteriör uppsnyggning av några Carlsson från 70-talet, bytt någon diskant och så).

Vad skulle den samlade expertisen här göra för åtgärder?

- Okulärt ser delningsfiltren i princip nya ut, men hur är det med åldrande på sånt här - några komponenter som man vinner på att byta ut?

- Mellanregistren känns lite trötta, spelar på betydligt lägre nivå än diskanten och på den ena låter det inte helt "rent" vid högre volymer. Kan det vara kopplat till något på delningsfiltret, eller behöver jag leta reda på ersättningselement?

- Den ena basen har ett ytterst litet hål i konen, ungefär mitt mellan centrum och upphängning - kan man låta det vara?`måla på något för att få ihop det? eller är det ersättningselement här också?

Missar jag något uppenbart?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-04 01:35

Lustig formulering av en högtalartillverkare "eftersom vi inte vill sälja så värst många". Varför annonsera?
Sitter nöjd :)

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2016-03-04 11:25

Små hål i konen limmas igen med ngt tunt papper.

Filtrets kondingar brukar åldras och bör bytas.Jag skulle utan minsta tvekan sätta dit nya bipolära ellyter.
Just det här filtret ser ut att vara samma som i 22RH496,men jämför för säkerhets skull t.ex värdena på kondingarna:
http://elektrotanya.com/philips_22rh496 ... nload.html

Är det någon som ser en lustig detalj i filtret?
Bilagor
philips filter.jpg
philips filter.jpg (58.98 KiB) Visad 6648 gånger

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-03-07 21:37

Det lustiga är väl att det är pluspolen som är gemensam. Det spelar ju ingen roll för funktionen men ovanligt.

Varför matas diskanten från signal som redan högpassfiltrerats för mellanregistret?

Med 12dB per oktav så bör väl mellanregistret fasvändas?

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2016-03-16 00:32

Nu har jag demonterat delningsfiltret i den missljudande högtalaren och tittat lite närmare, det är inte samma värden som det rolfzetterberg klistrade in: Bild

Högst upp till vänster: 8 uf (vet inte hur jag får in rätt symbol från mobilen...)
De båda under säger 12 uf och den borta vid spolarna är på 3,3 uf.

Märkningen på baksidan är knappt läslig men skulle kunna säga 430407301358 3W999 87...

En lustig detalj är att mellanregistret i ena högtalaren är monterad enligt följande:

Bild

Medan den andra helt enkelt sitter rakt ut från delningsfiltret. Hemmabyggare som missat den lilla detaljen, kanske?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-16 11:48

hifikg skrev:Lustig formulering av en högtalartillverkare "eftersom vi inte vill sälja så värst många".

Vi behöver knappast gå över ån för att finna den inställningen hos en högtalartillverkare! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-16 12:15

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:Lustig formulering av en högtalartillverkare "eftersom vi inte vill sälja så värst många".
Vi behöver knappast gå över ån för att finna den inställningen hos en högtalartillverkare! :)

Bra marknadsföringstrick... "Egentligen vill jag inte sälja, men..."

En gång i tiden byggde jag miniracingchassin
Bild
men tyckte jag hade alldeles för mycket att göra. Min tanke var, höjer jag priset så säljer jag färre men tjänar lika mycket. Så jag höjde rejält, med några små förändringar på chassina, och jisses vad det ramlade in beställningar! Jag fick mer att göra än någonsin... Då lärde jag mig att ett högt pris kan vara ett försäljningsargument i sig. Samma sak gäller för ovilja att leverera, långa leveranstider med diverse krav osv.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2016-03-16 12:24

Inte för att det spelar någon större roll för renovering,men det här filtret (22RH497)verkar stämma bättre:
Bilagor
philips 22RH497 xover.jpg
philips 22RH497 xover.jpg (48.92 KiB) Visad 6348 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-16 13:58

MiaM skrev:Det lustiga är väl att det är pluspolen som är gemensam. Det spelar ju ingen roll för funktionen men ovanligt.

Varför matas diskanten från signal som redan högpassfiltrerats för mellanregistret?

Med 12dB per oktav så bör väl mellanregistret fasvändas?

Eftersom mellanregistret får en fasvridning på grund av sin HP-länk i dess delningsfilter och diskanten delas mot mellanregistret så kan det vara en fördel att låta diskanten så att säga haka på samma fasvridning som mellanregistret.

Det kan dock bli besvärligare att få till filtret till mellanregistret eftersom även diskantelementet med dess filter belastar mellanregistrets HP-länk.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-03-19 21:09

... intressant högtalare och Linoleummattan känns helrätt i sammanhanget :D
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-20 01:40

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:

Bra marknadsföringstrick... "Egentligen vill jag inte sälja, men..."

En gång i tiden byggde jag miniracingchassin
[ Bild ]
men tyckte jag hade alldeles för mycket att göra. Min tanke var, höjer jag priset så säljer jag färre men tjänar lika mycket. Så jag höjde rejält, med några små förändringar på chassina, och jisses vad det ramlade in beställningar! Jag fick mer att göra än någonsin... Då lärde jag mig att ett högt pris kan vara ett försäljningsargument i sig. Samma sak gäller för ovilja att leverera, långa leveranstider med diverse krav osv.

/ B

Det låter bekant, kan bara inte komma på var jag hört det... ;-)
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Vintage-hifi