Morello skrev:Mja, så enkelt är det inte. QUAD FM4 har tex hona i apparaten.
Där ser man...! Jaja, en könbytare eller hane-hane-kablage, då.

Vallejos skrev:Jag har min Sentec TU8 kopplad till ComHem i väggen. Obeskrivligt dålig mottagningP2 något bättre än P1 men ändå lååångt från ok. Undrar om det gör någon nytta att klaga hos ComHem eller om man ska sätta upp egen antenn inomhus?!
Du skall absolut ringa och felanmäla det där. Hela FM-bandet skall finnas i kabel-TV-nätet, och förutsättningarna för det är mycket goda. Mottagningen sker via en rejäl mast på huvudcentralen i din ort (eller stadsdel, om det råkar vara en storstad du bor i). Alla signaler överförs sedan via fiber till en nod, nära ditt hus, där en omvandling återigen sker till RF och förs vidare i koaxialkabel de sista meterna till ditt antennuttag.
Som med alla nät kan det ju ändå uppstå problem. Kanske är det så att antennen för FM-bandet på huvudcentralen behöver ses över, eftersom ingen lyssnar och därför inte heller har klagat...?

Det är dock betydligt mer sannolikt att felet sitter nära dig:
- I gatan
- I huset
- I ditt antennuttag
- I egen utrustning
Har du även möjlighet att koppla in en annan tuner är det ju bra att ha testat. Detta skall dock inte vara något krav för felanmälan.
Kvarstår felet trots ovanstående egentester ringer du TV-supporten (någon radiosupportlinje finns förstås inte) på Com Hem. Var dock beredd på att den du kopplas fram till kanske inte har haft något samtal angående radioproblem förut. Det är som sagt extremt ovanligt att folk använder radiouttaget. Om det därför börjar luta åt att kundtjänstmedarbetaren vill sätta dig "on hold" för att kolla med sin helpdesk kan du kanske vänligt tipsa om att det nog borde gå att felsöka och -anmäla som vore det vanlig analog-TV. För det är nämligen precis så man gör!
Din eventuella felanmälan lär sedan inte ha högsta prioritet, men nog sjutton skall du kunna få bättre signal än vad du har idag med hjälp av ovanstående!
Perfector skrev:Köp en antennförstärkare istället så får du mottagning
Nja, en antennförstärkare har så klart sina användningsområden men inte i ett kabel-TV-hushåll! För det första skall man kunna förvänta sig fullgod signal utan egna åtgärder i lägenheten. För det andra kan en antennförstärkare av dålig kvalitet i värsta fall orsaka ingress i kabel-TV-nätet och därmed problem för grannarna... Visserligen mindre risk i ett stjärnnät, men det är sällan man vet vilken typ av nät som finns i det hus man bor i.
Nej, jag jobbar inte för Com Hem. Längre.*

*Full disclosure: Jag har ett förflutet som utbildare på Com Hem. Har ägnat tusentals timmar åt att skapa utbildningsmaterial, samt prata om HFC-nät och felsökning av både TV och bredband.