Moderator: Redaktörer
forzell skrev:Denna tråd kommer ständigt upp, och jag har verkligen försökt att förstå vad som är så bra. Det låter mest som ett pojkband. Får absolut ingen känsla eller närvaro. Det finns shyssta element i musiken men de passar liksom inte ihop.
forzell skrev:Denna tråd kommer ständigt upp, och jag har verkligen försökt att förstå vad som är så bra. Det låter mest som ett pojkband. Får absolut ingen känsla eller närvaro. Det finns shyssta element i musiken men de passar liksom inte ihop.
Nattlorden skrev:forzell skrev:Denna tråd kommer ständigt upp, och jag har verkligen försökt att förstå vad som är så bra. Det låter mest som ett pojkband. Får absolut ingen känsla eller närvaro. Det finns shyssta element i musiken men de passar liksom inte ihop.
Antar du inte uppskattar Stevie Wonder heller...
forzell skrev:Fast just nu har jag såsat in mig i bluesen, får se när jag lyckas komma ur det träsket
forzell skrev:Nattlorden skrev:Antar du inte uppskattar Stevie Wonder heller...
Förtår inte kopplingen mellan han och detta band?
Bill50x skrev:Men, Dirty Loops har jag inte riktigt förstått storheten med. De är alla extremt duktiga musiker, men helheten är för klinisk. De känns som ett band ihopplockade av studiomusiker, var och en för sig jätteduktig, men lider brist på idéer som får det hela att fungera. Ett akademiskt sväng kanske man ska kalla det?
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Men, Dirty Loops har jag inte riktigt förstått storheten med. De är alla extremt duktiga musiker, men helheten är för klinisk. De känns som ett band ihopplockade av studiomusiker, var och en för sig jätteduktig, men lider brist på idéer som får det hela att fungera. Ett akademiskt sväng kanske man ska kalla det?
Jag tror inte Quincy Jones (Jr / den riktige) hade blivit sur över att inte få producera deras platta om du hade haft rätt... Finns få svenska band som fått så många namnkunniga musiker att gå i spinn som Dirty Loops... Jag tror du bör lyssna igen och kanske mindre analytiskt?
Tompa_39 skrev:Ibland är det svårt att förklara vad som slår an strängen hos en och allt bara stämmer...
...men en litet försök att kan vara att OM man under slutet på 70- och början på 80-talet lyssnade på typ, Level42, Gino Vannelli, Steely Dan, Earth,Wind & Fire, Stevie Wonder ...etc...och det liksom la grunden för ens musiksmak så fattar man oftast Dirty Loops storhet.
Grejen för mig är också hur de lyckas kombinera en harmonisering med hyperfärgade ackord, och schyssta off- och on-beats (sorry Boris, men där är vi inte överens) runt en förhållande enkel och sångbar melodi gör att jag går igång.....och att Avicci skulle vara nån slags förbild...nja...hans glassbilsfanfarer ger jag inte mycket för.
Däremot är ju deras cover på hans "Wake me up" ett jättebra exempel på hur de kan förädla en förhållandevis enkel komposition.
ante_77 skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Men, Dirty Loops har jag inte riktigt förstått storheten med. De är alla extremt duktiga musiker, men helheten är för klinisk. De känns som ett band ihopplockade av studiomusiker, var och en för sig jätteduktig, men lider brist på idéer som får det hela att fungera. Ett akademiskt sväng kanske man ska kalla det?
Jag tror inte Quincy Jones (Jr / den riktige) hade blivit sur över att inte få producera deras platta om du hade haft rätt... Finns få svenska band som fått så många namnkunniga musiker att gå i spinn som Dirty Loops... Jag tror du bör lyssna igen och kanske mindre analytiskt?
Lyssna mer analytiskt skulle jag rekommendera.
Nattlorden skrev:ante_77 skrev:Nattlorden skrev:
Lyssna mer analytiskt skulle jag rekommendera.
För att ha något att skriva på forum om snarare än att nyttja sin begränsade tid till att njuta?
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Men, Dirty Loops har jag inte riktigt förstått storheten med. De är alla extremt duktiga musiker, men helheten är för klinisk. De känns som ett band ihopplockade av studiomusiker, var och en för sig jätteduktig, men lider brist på idéer som får det hela att fungera. Ett akademiskt sväng kanske man ska kalla det?
BORIS skrev:Visst har de fått beröm av en och annan musiker men att de på något sätt skulle vara unika eller utmärka sig i det avseendet är inte sant. Finns inte fog för ett sådant påstående helt enkelt och det krävs verkligen inte mycket kunskap för att förstå det. DL har långt kvar och väldigt mycket att bevisa innan de gjort sig förtjänta att ens jämföras med ett stort antal svenska band och musiker som de facto gjort oändligt mycket större både intryck och avtryck. Sagt utan att basha DL på något sätt
forzell skrev:...
Lyssnar annars på det mesta. Fast just nu har jag såsat in mig i bluesen, får se när jag lyckas komma ur det träsket
LageB skrev:Högst mediokra musiker eller hur? mediokert arr också... pft...
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster