Vad har du för DA-omvandlare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Morello » 2016-02-06 13:55

PerStromgren skrev:Jag har en apparat på ingång som har en Crystal CS4398 i sig. Vad säger juryn om en sådan? Bör jag använda den eller ska jag fortsätta med de som sitter i min Marantz CD80 resp Squeezebox Duet?

Man kan inte utvärdera en CD-maskin genom att bara ta fast på vad de är bestcykad med.
Det är lika dumt som att tror att alla slutsteg med trissor från Sanken är top-notch.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-06 14:34

PerStromgren skrev:Jag har en apparat på ingång som har en Crystal CS4398 i sig. Vad säger juryn om en sådan? Bör jag använda den eller ska jag fortsätta med de som sitter i min Marantz CD80 resp Squeezebox Duet?

Har en lista från webben som jag inte checkat... men enligt den hittar du CS4398 i:

Prism Orpehus
EM-U 1212, 1616, 1820
Lynx Aurora, Lynx Hilo
Bryston BDA-1
Apogee DA 16X

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-06 15:47

Morello skrev:

Man kan inte utvärdera en CD-maskin genom att bara ta fast på vad de är bestcykad med.
Det är lika dumt som att tror att alla slutsteg med trissor från Sanken är top-notch.

Nej, men man kan kanske gissa litet? Är det en ny eller gammal krets?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-06 16:30

PerStromgren skrev:Nej, men man kan kanske gissa litet? Är det en ny eller gammal krets?

Strax över tio år på nacken. Vilket naturligtvis inte betyder mycket i sammanhanget.

Lynx valde att ha kvar den (som jag förstår det) i Hilo trots att det fanns nyare kretsar. Hilo anses vara en av de mest rena/transparenta interfejsen i studiovärlden... or so they say.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-02-06 17:23

För stereo
Bel Canto Dac 1 , Burr-Brown PCM 1704 24 bit
Cambridge Streammagic 6, Dual Wolfson WM8740 24 bit
För hörlurar
Cambridge Dacmagic XS, ESS9023 24-bit

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2016-02-06 20:50

Sentec Diana

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2016-02-06 21:08

Jag har ett helt gäng...

I DVD-spelaren, I recievern, Sentec DiAna, ECHO Audiofire 2, Firestudio projekt, 1 enbitsomvandlare i Sony TCD D8, och en gammal 1-bitars i CD-spelaren.

Jag har aldrig gjort en puttifjuttimeter-jämförelse, Men vid daglig användning - som ändå oftast är i medveten arbetssituation,
så noterar jag ingen tydlig skillnad. Utom för den gamla enbitaren i CD-spelaren som låter GRÄSLIGT illa.

Vilka chip som sitter i respektive, vet jag inte.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-07 11:52

Vilken fart det blev i denna tråd. Har nu blivit rena hysterin kring olika chip. Det är väl en väldig förenkling att allt hänger på ett ingående chip? Personligen lutar jag åt ungefär samma slutsats som Ogjort. Har flera CD/DVD-spelare, olika ljudkort till datorer (ADDA), omvandlare i TV osv. Några direkta lyssningsjämförelser har inte gjorts och skillnaderna är i regel inte så stora att man märker detta direkt. Hur stort upplevs problemet av er som hör detta? Är skillnaden märkbar ungefär som mellan Spotify Premium och Tidal Hifi? Själv sitter jag alltså med "Svarte Petter" (Sabre ES 9018). Borde jag tycka att det är tråkigt att lyssna via min Audiolab 8200 CDQ? Måste jag koppla in en annan CD-spelare och testa (står en ickeansluten Denon DCD-625 brevid)?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-02-07 12:33

RogerGustavsson skrev:Själv sitter jag alltså med "Svarte Petter" (Sabre ES 9018). Borde jag tycka att det är tråkigt att lyssna via min Audiolab 8200 CDQ? Måste jag koppla in en annan CD-spelare och testa (står en ickeansluten Denon DCD-625 brevid)?
Blir den "Svarte Petter" bara för en person rapporterat att han uppget att vid lyssning så funkar tyvärr inte ljudet i hans öron och det blir trist att lyssna på?

Själv sitt jag just nu och lyssnar genom en DAC med fyra Sabre ES9018 och upplever inga tendenser till lyssningströtthet etc.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-07 13:11

Alexi skrev:Blir den "Svarte Petter" bara för en person rapporterat att han uppget att vid lyssning så funkar tyvärr inte ljudet i hans öron och det blir trist att lyssna på?

Själv sitt jag just nu och lyssnar genom en DAC med fyra Sabre ES9018 och upplever inga tendenser till lyssningströtthet etc.

Nej, det tycker jag inte. Det saknas möjligen lite information om storleken på "tristheten", med tanke på att många av dessa chip sitter i väldigt högt rankade apparater. Nu har såväl Peter som Sprudel förmodligen riktigt höga krav, högre de flesta...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-07 13:34

Alexi skrev:
RogerGustavsson skrev:Själv sitter jag alltså med "Svarte Petter" (Sabre ES 9018). Borde jag tycka att det är tråkigt att lyssna via min Audiolab 8200 CDQ? Måste jag koppla in en annan CD-spelare och testa (står en ickeansluten Denon DCD-625 brevid)?
Blir den "Svarte Petter" bara för en person rapporterat att han uppget att vid lyssning så funkar tyvärr inte ljudet i hans öron och det blir trist att lyssna på?

Lyssningströtthet är inget som jag tycker mig uppleva med Sabre ES9018. Det låter för snällt och tamt i mina öron. Det gör att det blir trist att lyssna på d v s oengagerat. Den har många fördelar jämfört med min gamla DAC men tyvärr också en nackdel som gör att jag väljer bort att jobba vidare med Sabre ES9018. Jag kan säga att livet vore definitivt enklare om jag gillade Sabre ES9018. Om du upplever dig som "Svarte Petter" så är väl jag kanske "Kalle Anka" :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-02-07 15:42

petersteindl skrev:Lyssningströtthet är inget som jag tycker mig uppleva med Sabre ES9018. Det låter för snällt och tamt i mina öron. Det gör att det blir trist att lyssna på d v s oengagerat.
Mvh
Peter

Ok, jag blir lyssningstrött om musiken inte engagerar som den borde.

Jag tycker det är markandsförings-strategiskt smart att såga Sabre och satsa på en mindre populär lösning. Då kommer din kommande DAC inte hamna i samma fack som alla andra Sabre baserade DAC:ar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-07 15:46

Alexi skrev:
petersteindl skrev:Lyssningströtthet är inget som jag tycker mig uppleva med Sabre ES9018. Det låter för snällt och tamt i mina öron. Det gör att det blir trist att lyssna på d v s oengagerat.
Mvh
Peter

Jag tycker det är markandsförings-strategiskt smart att såga Sabre och satsa på en mindre populär lösning. Då kommer din kommande DAC inte hamna i samma fack som alla andra Sabre baserade DAC:ar.

Du kanske har en punkt där. Jag har inte ens tänkt i sådana banor.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-07 20:04

PerStromgren skrev:
Morello skrev:

Nej, men man kan kanske gissa litet? Är det en ny eller gammal krets?

Det verkar vara en hygglig deltasigmaomvandlare.Det är väl som så att de flesta litet mer påkostade kretsar är hyggligt bra idag och att skillnaderna mellan maskiner med adekvat implementerade kretsar är tämligen liten - trots att folk rapporterar allt möjligt konstigt.

Nu är jag för tillfället väldigt nere i DAC-träsket, så jag tänkte, efter att jag hängt upp dagens konstfynd, göra ett eller några testspår. Nämligen genom att bränna en CDR med tex 60 dB lägre nivå än originalet. På så viss är det enklare att skilja möget från vetet!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-07 21:33

Morello skrev:Det verkar vara en hygglig deltasigmaomvandlare.Det är väl som så att de flesta litet mer påkostade kretsar är hyggligt bra idag och att skillnaderna mellan maskiner med adekvat implementerade kretsar är tämligen liten - trots att folk rapporterar allt möjligt konstigt.

Yes, frågan är hur vanligt det är med den där korrekta implementeringen.. :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-02-07 22:43

Piotr skrev:
Morello skrev:Det verkar vara en hygglig deltasigmaomvandlare.Det är väl som så att de flesta litet mer påkostade kretsar är hyggligt bra idag och att skillnaderna mellan maskiner med adekvat implementerade kretsar är tämligen liten - trots att folk rapporterar allt möjligt konstigt.

Finns det något test som vi enkelt kunde utföra hemma skulle vi snabbt kunna testa massa apparater. Inte för jag kan komma på något realistiskt sätt att göra det på.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-02-08 00:44

Alexi skrev:
Mvh
Peter

Jag tror att du har rätt i att det kan vara fördelaktigt att välja en teknik som inte är så vanlig för att skilja ut en produkt från mängden och därför kunna sätta ett högre pris. Däremot tror jag inte att någon väljer att "såga" ett chip för att försöka vinna fördelar. I mitt tycke är det ett lite för "billigt" trick för att det verkligen ska fungera :)

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-02-08 00:56

petersteindl skrev:
Alexi skrev:

Lyssningströtthet är inget som jag tycker mig uppleva med Sabre ES9018. Det låter för snällt och tamt i mina öron. Det gör att det blir trist att lyssna på d v s oengagerat. Den har många fördelar jämfört med min gamla DAC men tyvärr också en nackdel som gör att jag väljer bort att jobba vidare med Sabre ES9018. Jag kan säga att livet vore definitivt enklare om jag gillade Sabre ES9018. Om du upplever dig som "Svarte Petter" så är väl jag kanske "Kalle Anka" :)

Mvh
Peter

Jag såg mätningar på den dac som du håller på att utveckla i någon tråd här och det såg intressant ut. Passar på att lägga fram några önskemål på funktionalitet 8)
- Många som enbart har tvåkanalsystem vill kunna koppla in divers digitala apparater till sin dac, tex. TV, mediaspelare och spelkonsol. Sådana apparater har ofta optisk utgång därför är det bra om det finns 2-3 optiska ingångar även om det kanske inte är dom man använder i första hand för musiksingalen.
- Volymkontroll så att man kan använda dacen som försteg. Det är också och bra om den har hörlursutgång.
- Om du också bygger in stöd för MQA och Roon Ready så gör jag vågen :wink:

kusling

Inläggav kusling » 2016-02-08 00:59

M2Tech Hiface DAC (en liten USB-sticka, väldigt smidigt format)
verkar va Texas Instruments PCM5102A inuti.
http://www.audiostream.com/content/m2tech-hiface-dac

Jag tycker den är väldigt bra, men jag har inte så mkt att jämföra med.
:)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-02-08 08:31

Alexi skrev:
Piotr skrev:

Finns det något test som vi enkelt kunde utföra hemma skulle vi snabbt kunna testa massa apparater. Inte för jag kan komma på något realistiskt sätt att göra det på.

Tror det blir svårt då det är nyanser som avslöjas efter tid. Oppon låter väldigt fint tycker jag, ger ett bra holografiskt perspektiv och fin separation men jämfört Lavryn, när den fick återinträde efter ett bra tag, så upplevs musiken via Lavryn så mycket friskare och mer engagerande. Den där separationen jag pratar om är jag tveksam till att jag hittar när jag lyssnar irl. Kanske är det en HiFi-effekt mer än något som efterliknar det du upplever irl?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-08 10:47

sprudel skrev:Tror det blir svårt då det är nyanser som avslöjas efter tid.

Det fina med mätningar är att dagsform och tid är faktorer som uteblir.. ;)

Min poäng är naturligtvis att det vi kan höra går också att mäta på något sätt. Dock krävs det lite mer i form av utrustning än de flesta har hemma.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-08 11:01

sprudel skrev:
Tror det blir svårt då det är nyanser som avslöjas efter tid.

Tur att mätutrustningen "hör" minsdre fel än öronen och dessutom inte behöver tid för tillvnänjning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-02-08 11:43

Morello skrev:
sprudel skrev:
Tror det blir svårt då det är nyanser som avslöjas efter tid.

Tur att mätutrustningen "hör" minsdre fel än öronen och dessutom inte behöver tid för tillvnänjning.

Ja, det är en klar finess. Dock måste man veta vad, och hur man ska mäta, att man verkligen mäter vad man avser och det inte är fel på utrustningen och hur det ska tolkas. Det finns några felkällor där också. :)
Lyssning jobbar ur en annan aspekt. LTS lyckades inte detektera Oppon vid F/E-lyssningen, vilket dock inte innebär att den slulle vara felfri.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-08 11:49

Den har ju fläkt så jag gissar att den går att detektera innan man över huvud taget lagt i en CD ! :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-08 12:19

Morello skrev:Den har ju fläkt så jag gissar att den går att detektera innan man över huvud taget lagt i en CD ! :)

:mrgreen:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2016-02-08 12:27

Morello skrev:Den har ju fläkt så jag gissar att den går att detektera innan man över huvud taget lagt i en CD ! :)

Inte 105:an väl?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-08 12:40

Conny skrev:

Ingen aning faktiskt. Jag tittar inte så ofta på TV och sådant där.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-08 12:41

Conny skrev:

Nej nuvarande generation har inga fläktar.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-02-08 13:18

arkman skrev:
Alexi skrev:Jag tycker det är markandsförings-strategiskt smart att såga Sabre och satsa på en mindre populär lösning.

Jag tror att du har rätt i att det kan vara fördelaktigt att välja en teknik som inte är så vanlig för att skilja ut en produkt från mängden och därför kunna sätta ett högre pris. Däremot tror jag inte att någon väljer att "såga" ett chip för att försöka vinna fördelar. I mitt tycke är det ett lite för "billigt" trick för att det verkligen ska fungera :)
Jo men om man kan backa upp sågningen med fakta i form av repeterbart oberoende test av som Peter säger Sabre DAC:ens exstrema nollgenomgångsdist på vissa perioder. Då är det ett väldigt kraftigt slagträ mot konkurenterna. Men annars är det som du säger större risk att det slår tillbaks och ses som ett "billigt" trick.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-02-08 13:26

Eller också så redovisar man helt enkelt sin egen produkts förträfflighet, så trampar man ingen på tårna. Och nu är ju detta endast omnämnt i ett litet forum i utkanten av internet på ett konstigt språk dessutom, som kan läsas av få.
Men visst, då det nu har tagits upp här, så borde korten i någon form läggas fram på bordet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi