Bygga hembiosub av Beyma 12LX60v2?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
g-man

Bygga hembiosub av Beyma 12LX60v2?

Inläggav g-man » 2016-02-08 15:32

Jag är på sluttampen av att bygga klart ett monoblock klass d som ska ersätta det gamla zachery jag hade. Detta ska kunna dela med sig av 700w i 4 ohm.

Nu har jag ju testat att bygga Tham 12 med en sån här beyma och det är bra grejor, men jag vill ha mer hembio sub egenskaper så med andra ord lägre avstämt.

Jag kör i vardagsrummet med ett par jamo 707i och de har ju en push pull konstruktion som får dem att spela lägre i frekvens om jag fattat det rätt och de presterar hyggligt sedan jag bytte min Sony förstärkare till en onkyo 907 som jag kör biamp på.

Men skulle dessa beyma passa i en push pull? Eller skulle man gå en tradiotionell basreflex? Jag använder gärna båda basarna bara jag får mer tryck i de låga frekvenserna..

Förslag på ritningar? Jag har inget program men det kanske finns enkla online gratis?

Jag har ställt samma fråga på hififorum utan några svar, får se om detta forum ger mer ;)

Doofus

Re: Bygga hembiosub av Beyma 12LX60v2?

Inläggav Doofus » 2016-02-08 15:52

Hej G-man och välkommen till forumet.

Jag hade nog inte valt just det elementet i en hemmabioapplikation, hög fs och kort linjär slaglängd.

Äger du redan basarna eller är det ett förslag ?
Givetvis ska vi försöka hjälpa !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-08 16:04

Beyma-basarna är utpräglade PA/Disco-element med hög verkningsgrad, styv upphängning och högt fs (49Hz). Jag skulle aldrig använda dem till biosubbar. Du borde kunna få en slant för dem om du sålde dem och istället satsade på mer ändamålsenliga subbaselement.
Tyvärr råder det en felaktig uppfattning om att push-pull ger lägre bas. Om man menar Isobarik (där elementen sitter mot varandra och det ena spelar i motfas) så är den enda egentliga fördelen att man kan få ut samma basrespons som med endast ett element, fast i en bara hälften så stor lådvolym (starkt förenklat). Men så mycket lägre i frekvens kommer man alltså inte.

Användarvisningsbild
g-man

Inläggav g-man » 2016-02-08 16:19

Tack!

Precis som ni tror så råkar jag ha 2st liggandes på hyllan här!

Men det var kanske lite nedslående att de inte spelar så djupt då.. Tham 12an var ju som sagt på god väg men ganska fattigt längre ner i frekvenserna.. till saken här att jag har hemma på lån en Perless 12 XLS med slavbas som spelar djupt men lite "bumligt" eller otydligt.. vet inte hur jag ska förklara det.. så jag tänkte att Beyma basarna kanske skulle ge mer kontrollerad bas då.. men jag har kanske varit inne på fel spår!

Då återstår att testa att göra en tham som är lägre avstämt eller gå ett helt annat spår, men det är svårt att förklara i ord vad jag är ute efter för basljud.. Men jag tar gärna emot förslag om något hänger med på vad jag menar med "rätt" bas :)

EDIT: En kompis har ett stoort rum med 2st 18" Beringer och vi hade alltid en referens när vi var yngre att spela Yello - Blender och den djupbasen som den har, fick man den kraftig och kontrollerad så låg man rätt! Om nu någon har lyssnat på den och hört det..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-08 16:39

Ja, det här med upplevd bas är nog rätt så subjektivt/personligt. "Rätt" bas kanske inte alltid är den som går djupast i frekvens. Kanske att du kan underavstämma Beyma-basarna och få ut något lägre respons, men det blir nog rätt stora lådor (tänkte basreflex då).

Tack för Yello-tipset. Ska testa den vid tillfälle. Just nu håller jag dock på att bygga nya basar... :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-02-08 16:56

Horn! :) Kanske även går att utnyttja TL för att komma ner i frekvens men det blir rätt stora lådor kan jag tänka mig?

Återgå till DIY-forum