Snålkodning, streaming, ljudkvalitet...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Snålkodning, streaming, ljudkvalitet...

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-08 16:10

Wifi eller dockningstation med spdif ut.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-02-08 22:14

chrisss skrev:
Morello skrev:Inte alls, ladda ned datat en gång alternativt köp CD och "rippa".

Med betalverisonen av Spotify kan man lagra lokalt och spela utan tillgång till internet.
Jag har det mesta inställt som tillgängligt off-line.

...med nackdelen att när du slutar betala Spotify så kan du inte längre lyssna på filerna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-08 23:20

Hur kan Spotify veta om man betalat eller ej om man är "off line"? Telepati?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-08 23:31

Regelbunden check up när man är online. Stannar man offline tillräckligt länge bryts funktionen om inte ny betalningsperiod kan bekräftas.

Typ telepati! :)

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2016-02-08 23:32

En månad kan man vara offline. Sedan måste man ansluta igen.
\\Sky

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-08 23:46

Svante skrev:
chrisss skrev:
Morello skrev:Inte alls, ladda ned datat en gång alternativt köp CD och "rippa".

Med betalverisonen av Spotify kan man lagra lokalt och spela utan tillgång till internet.
Jag har det mesta inställt som tillgängligt off-line.

...med nackdelen att när du slutar betala Spotify så kan du inte längre lyssna på filerna.

Ja nu är ju Spotify en strömningstjänst och inte en "köpa filer" tjänst. Tänk om man hade kunnat betala för en enstaka månad och under den månaden ladda ned hur mycket musik man vill till disk för permanent lagring. Det hade skivbolagen inte tyckt om.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-09 08:24

AndreasArvidsson skrev:Ja nu är ju Spotify en strömningstjänst och inte en "köpa filer" tjänst. Tänk om man hade kunnat betala för en enstaka månad och under den månaden ladda ned hur mycket musik man vill till disk för permanent lagring. Det hade skivbolagen inte tyckt om.

Det går ju att spela in när man lyssnar om något önskas säkrat för framtiden. Det går också att köpa filer men då verkar det vara endast i snålkodat format. Det är ett otyg att många artister/låtar plockas bort. Har flera favoriter som inte längre är spelbara. Det andra otyget är som redan nämnts att det nästan alltid är de senaste remastrade utgåvorna som tillhandahålls.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-09 08:27

RogerGustavsson skrev:
AndreasArvidsson skrev:Ja nu är ju Spotify en strömningstjänst och inte en "köpa filer" tjänst. Tänk om man hade kunnat betala för en enstaka månad och under den månaden ladda ned hur mycket musik man vill till disk för permanent lagring. Det hade skivbolagen inte tyckt om.

Det går ju att spela in när man lyssnar om något önskas säkrat för framtiden. Det går också att köpa filer men då verkar det vara endast i snålkodat format. Det är ett otyg att många artister/låtar plockas bort. Har flera favoriter som inte längre är spelbara. Det andra otyget är som redan nämnts att det nästan alltid är de senaste remastrade utgåvorna som tillhandahålls.

Självklart kan du alltid spela in, men tjänster för att köpa musik är betydligt dyrare än den mängd du kan lyssna på från spotify i en månad. De själva kommer självklart inte hjälpa dig att permanent ladda ned musik från en strömningstjänst.

Ja visst är det så.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-09 10:25

RogerGustavsson skrev:

Hur gör man enklast för att spara ned datat som spotify levererar. Givet kan man ju tex plocka ut det via SPDIF och sedan kopppla den signalen tillbaka till SPDIF, men den kopplingen borde man kunnat göra i windows på någe vis.

Har vi någon sådandäringa windows- tillika ADB-expert här?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-09 10:34

Morello skrev:[...]ADB-expert[...]

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-09 10:59

Ingen ADB-expert. Det finns mjukvaror som spelar in dataströmmen. Jag använder ibland Total Recorder men det blir inte helt utan störningar av någon anledning, lite småklick och hickningar smyger sig in. Vet inte varifrån det kommer, har fått det från alla de sex datorer jag använt programmet med. Kan ladda upp exempel om det önskas.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-02-09 12:17

Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:

Hur gör man enklast för att spara ned datat som spotify levererar. Givet kan man ju tex plocka ut det via SPDIF och sedan kopppla den signalen tillbaka till SPDIF, men den kopplingen borde man kunnat göra i windows på någe vis.

Har vi någon sådandäringa windows- tillika ADB-expert här?

Man skriver ett program som använder libspotify för att dumpa rå PCM data till disk. Så gör jag i PyMasVis iaf för att analysera låtar på Spotify.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-09 12:30

Det finns altså ett program som heter pymasvis vilket administrerar detta?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-02-09 13:28

Mnja, snarare erbjuder Spotify ett funktionsbibliotek med vilket man kan skriva en programvara som tillåter en att extrahera rå PCM-data från Spotify. Jag använder mig av det biblioteket i PyMasVis för att kunna analysera musik på Spotify direkt utan att behöva krångla med att spela in ljudet från datorns ljudsystem. Extraheringen går dock bara i ungefär realtid och kräver även att man har ett Spotify premium-konto.

Men visst, man kan använda bl.a. PyMasVis för att spara PCM data från Spotify även om det bryter mot diverse avtal och regler etc etc. ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-09 13:33

Nu känns det ju inte så jättreintressant att spara ned snålkodat mög, men uppskattar ditt svar. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-09 13:47

Morello skrev:Ett annan problem med spotift, som jag tycker är ett avsevärt mycket större problem än snålkodningen per se, är att det oftast är senast "re-master" som finns tillgänglig.
Så den som lyssnar på litet äldre populärmusik (som hunnits remastras) måste ändå köpa riktiga fonogram!

Ett tredje problem är att albumm kommer och album går, vaarför man måste köpa det man verkligen vill ha.

Medhåll :!:
Tre grundläggande problem:
- snålkodning
- remaster
- album som saknas, samt kommer och går

billigt, bekvämt men kass :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-09 14:14

Bill50x skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:Lossless när man springer på stan är bara slöseri med bandbredd. Men om man är hemma och och via sitt bredband strömmar telefonen till stereon, då kan det vara idé med lossless.

Spara datat i telefonen motsv. :wink:

Nä, jag menade nog att man strömmar från tex Tidal, via telefonen, till stereon. HUR man får över det från telefonen till stereon är en annan sak. analogt via hörlursuttaget är väl knappast optimalt, hur får man över cd-kvalitet (eller högre) digitalt?

/ B

Varför alls använda en telefon med alla de begränsingar en sådan har?
Det är väl bara att ha en liten laptop eller stationär maskin för "strömmad" lyssning?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-09 14:20

Det coola med den digitala mediarevolutionen är att en modern telefon (eller motsvarande som iPod, surfplatta etc.) kan ges prestanda man fick betala tiotusentals kronor för i CD-spealre för inte många år sedan.

Här iPhone 6:

http://www.kenrockwell.com/apple/iphone ... asurements

Dvs. med en sådan telefon framstår mycket av det som finns - i from av HiFi och proffsprylar - som skräp. :)
Senast redigerad av Piotr 2016-02-09 14:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-09 14:27

Största nackdelen med en iPhone tidigare som musikspelare har för mig varit storleken på minnet. Det är bättre nu med med 128GB för iPhone 6.

Andra aktörer har plats för ett extra kort och där finns det väl möjligheter för rätt stor lagringskapacitet.

Man kan ju iofs cirkulera sin musiksamling på sin bärbara device men det har jag märkt blir inte av för mig och då lyssnar jag mindre.

Mumma när en digital ljudkälla kan vara stor som en smartphone med dess pekskärm och 1TB minne. :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-09 14:39

Piotr skrev:Det coola med den digitala mediarevolutionen är att en modern telefon (eller motsvarande som iPod, surfplatta etc.) kan ges prestanda man fick betala tiotusentals kronor för i CD-spealre för inte många år sedan.

Här iPhone 6:

http://www.kenrockwell.com/apple/iphone ... asurements

Dvs. med en sådan telefon framstår mycket av det som finns - i from av HiFi och proffsprylar - som skräp. :)

Jo, men själva handhavandet går över huvud taget inte att jömfröra med en riktig, dedikerad CD-maskin eller mostvarande. Jag blir galen på dessa små leksaker som saknar riktiga, knappar, ratar, tangentbord och skärmar!

Det fungerar i nödfall på en fest med en Marschall hanwell tex. Då jag kan acceptera bristerna med en telefon.

Plugga in en 10" laptop istället och du har en produkt som går att använda och som dessutom kostar mindre än leksakerna fårn Apple.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-09 14:40

Om du tycker avsaknaden av taktil återkoppling är ett problem på en musikspelare så växlar du musik för ofta. Sätt på en platta och ta det lugnt ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-09 14:43

AndreasArvidsson skrev:Om du tycker avsaknaden av taktil återkoppling är ett problem på en musikspelare så växlar du musik för ofta. Sätt på en platta och ta det lugnt ;)

Jag spelar ju som sagt nästan uteslutande riktiga fonogram. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-09 14:47

I hear you.. det är ju stor skillnad i handhavande. Själv är jag flexibel. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-09 15:27

Piotr skrev:I hear you.. det är ju stor skillnad i handhavande. Själv är jag flexibel. :)

Jag vet att du helst tar med en rullbandare med blandband ut i skogen. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-09 16:06

Haha inte riktigt men inte långt ifrån.

Hade en volympot på vardera monoblock framme vid högtalarna under nåt år eller ett par. Drivverket framme vid altaret också. Dvs. 3m promenad för att byta skiva (hade dock fjärr så jag kunde välja låt..:) eller för att ställa nivå. Tog lite tid att lära sig hur de två potarna skulle stå för bra balans mellan L och R... men det gick hyggligt efter en tid.

Har sansat mig ett par snäpp sedan dess.. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-02-09 20:34

Vi som inte sitter på Linux och kan köra PyMasVis kan nöja oss med att köra Audacity. Det går att spela in den utgående ljudströmmen i den, genom Wasapi (som ju ska vara oförvanskat om jag inte är ute på cykeln) också. Audacity är i sig gratis och finns till både Fönster och Äpple.

Gissar att jag inte får liksom ge tips till hur man gör det.. antar att det ligger lite i gränslandet till att instruera till hur man piratkopierar. Om någon moderatör tycker att det är ok att säga hur man gör så tror jag det räcker med en screenshot, skulle någon moderatör tycka att redan detta inlägg är för mycket så är tänker jag inte misstycka med att ta bort inlägget.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-09 20:39

Det där hittar man väl på nätet?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-09 21:19

Det kan finnas många (lagliga) anledningar att kopiera en bitström, så visa på, du!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-02-09 21:26

Piotr skrev:Det där hittar man väl på nätet?

Mjo, det gör man garanterat.. några få ord (två räcker) i Google så blir man visare! :)

Men för den late så finns Audacity på http://www.audacityteam.org. Spotify kan man hitta på.... http://www.spotify.com!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-02-09 21:32

PerStromgren skrev:Det kan finnas många (lagliga) anledningar att kopiera en bitström, så visa på, du!

Jaja, OKEJDÅ!.. grupptrycket blev för starkt!

Vill man göra det på annat sätt så finns det tydligen program som är gjorda för att göra just detta. Eventuellt är det smidigare. Detta sätt är dock rätt universiellt och lär ju fungera lika bra med alla streamtjänster.

Edit: Den som gissar låten utifrån bilden vinner ett paket fettfri grädde!
Bilagor
Rippyfy.png
Så KAN man göra, om man VILL.
Rippyfy.png (60.55 KiB) Visad 1480 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi