USB-DAC?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

kusling

USB-DAC?

Inläggav kusling » 2016-02-06 15:58

Nån här som har koll på USB-DACar?

- Rekommendation?
- Hur bra är de egentligen, jämfört med om man tar signalen via spdif eller hdmi istället (från samma dator)?
:)

Användarvisningsbild
AndersP

Re: USB-DAC?

Inläggav AndersP » 2016-02-06 16:40

Nackdelen är väl, som jag ser det, att de tar sin drivspänning från datorn. Å andra sidan finns väl tillverkare som kan städa upp en sådan spänning, typ Lynx ( L22 ).

Jag har lyssnat på flera stycken, men inte genom samma system eller under någon sorts systematisk jämförande lyssning och kan inte ge något råd tyvärr.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-06 16:42

AndersP skrev:Nackdelen är väl, som jag ser det, att de tar sin drivspänning från datorn. Å andra sidan finns väl tillverkare som kan städa upp en sådan spänning, typ Lynx ( L22 ).

Är långt från alla som gör detta. Kollar du på en högklass dac så har de så gott som alltid egen strömförsörjning.

Jag skulle säga att en usb överföring är lika bra som spdif. Rätt utfört så bör det vara identiskt resultat. Sen finns det exempel på dacar där implementationen av den ena är bättre än den andra och vise versa.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-02-06 20:38

Nja, usb baserade har förutsättningar att vara bättre än spdif. Då de kan ha masterklockan och slipper återskapa/synka mot spdif. Så som CD-spelare (rätt konstruerade) har klockan på rätt ställe. ...men slutresultatet beror på typ tusen saker!

//Michael

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-06 23:06

Michael skrev:Nja, usb baserade har förutsättningar att vara bättre än spdif. Då de kan ha masterklockan och slipper återskapa/synka mot spdif. Så som CD-spelare (rätt konstruerade) har klockan på rätt ställe. ...men slutresultatet beror på typ tusen saker!

//Michael

Självklart så finns det tekniska skillnader, men bägge teknikerna är "bra nog" och tillåter en dac som inte färgar hörbart. Sedan att den ena teoretiskt är bättre än den andra är såklart intressant och önskvärt, men ganska akademiskt. Jag skulle säga att det finns många aspekter av en dac som påverkar ljudet mer än om du matar den via spdif eller usb.

Usb är iaf inte ett dåligt alternativ det är vi överens om.

kusling

Inläggav kusling » 2016-02-07 23:48

Det låter bra, för det är ett väldigt smidigt sätt att få ljud från en dator till ett helt analogt försteg. Vill helst använda förstegets ingångsväljare och därför slippa en större stationär DAC. En liten USB-pryl är behändigare om det bara är en dator man ska ha ljud ifrån.
:)

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-02-08 13:37

Det lilla jag lärt mig är att man får en bättre kvalitet på ljudet bara genom att flytta ljudutgången utanför den störande miljön inuti datorn. ...exempelvis med en extern USB-enhet.
radxa rock 5b \ esi ubm192 \ adafruit max9744 \ sony högtalare - - - https://mastodon.green/@vattuvarg

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2016-02-08 17:40

menar du med en usb hub med extern strömförsörjning

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-02-08 19:33

Varje dator är skärmad för att inte påverka sin omgivning, men innanför skärmen finns massor av elektromagnetiska störningar. Ett externt ljudkort/DAC hamnar utanför skärmningen och påverkas därför mycket mindre av störningarna. För de flesta räcker det.
radxa rock 5b \ esi ubm192 \ adafruit max9744 \ sony högtalare - - - https://mastodon.green/@vattuvarg

Användarvisningsbild
Nip

Inläggav Nip » 2016-02-09 11:12

vattuvarg skrev:Varje dator är skärmad för att inte påverka sin omgivning, men innanför skärmen finns massor av elektromagnetiska störningar. Ett externt ljudkort/DAC hamnar utanför skärmningen och påverkas därför mycket mindre av störningarna. För de flesta räcker det.

Det var väl de funderingarna jag hade när jag flyttade hemstudiogrejerna från digital porta till dator och interna ljudkort.
Dock har jag inte haft några problem alls med digitalt brus eller liknande - allt beror på kvaliteten i bygget.
Inbyggda ljudkort i datorn - ja, det är kass och kan inte användas till något.

Så kanske kolla på musikljudkort.

Sedan USB eller SPDIF är nog inte signifikant då det är digitalt hela vägen till DAC som sådan, och allt hänger igen på bygget av dacburken. USB är ju asynkron med mycket jitter men PLL-krets som mottagare skall anpassa sig och låsa på klockan inbyggd i digitala strömmen.

Har kört extern dac till stereon sedan början 90-talet. Den jag kör på nu är SPDIF och $100 kort från hongkong moddat med $100 högkvalitativa kondingar på det med fantastiskt resultat. Äntligen slog digitala media vinylerna. Bara uppgraderingen av kondingar gjorde skillnanden från ok till riktigt bra. Du kan ju gissa att köpgrejer i budgetklass inte kör kondingar som OSCONS för 50 spänn styck.

För hemstudion kör jag RME ljudkort som anses högkvalitativa i sig. Men också läst på nätet om audiofiler som moddat dessa för ännu bättre resultat.

Men om jag skulle titta på usb-lösning så skulle jag kolla på RME Babyface som är ljudkort för studiobruk.
Har inte lyssnat på det själv men är generellt bra kvalitet och optimerade för lågt jitter.

Intresserade kan ju kolla på det experimentet jag hittade på nätet om moddar av befintliga kort(mitt projekt med länkar):
viewtopic.php?t=35665

Man kan komma undan rätt billigt om man har lite vana med lödkolv. Och op-amp kan man byta till riktigt hög klass typ som används i riktigt bra mixers - bara den kostar kanske $50 för en opamp. Men jag valde single ended ut - klart bättre än opamp som satt där. Tappar lite nivå men det spelar ingen roll i sammanhanget.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-09 12:04

AndreasArvidsson skrev:
AndersP skrev:Nackdelen är väl, som jag ser det, att de tar sin drivspänning från datorn. Å andra sidan finns väl tillverkare som kan städa upp en sådan spänning, typ Lynx ( L22 ).

Är långt från alla som gör detta. Kollar du på en högklass dac så har de så gott som alltid egen strömförsörjning.

Jag skulle säga att en usb överföring är lika bra som spdif. Rätt utfört så bör det vara identiskt resultat. Sen finns det exempel på dacar där implementationen av den ena är bättre än den andra och vise versa.

Ja, precis.
Tex kommer den USB-DAC jag jobbar på nu att strömförsörjas på så vis att att USB-mottagaren (XMOS) får matning från USB-bussen och allt annat strömförsörjs lokalt. XMOS kommunicerar till DF1704 vuia galvanisk isolation.
Jag tror det blir bra.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-09 12:12

Nip skrev:
Man kan komma undan rätt billigt om man har lite vana med lödkolv. Och op-amp kan man byta till riktigt hög klass typ som används i riktigt bra mixers - bara den kostar kanske $50 för en opamp. Men jag valde single ended ut - klart bättre än opamp som satt där. Tappar lite nivå men det spelar ingen roll i sammanhanget.

Jag hittade en länk till någon typ av flumsida där någon charlatan plockat bort rekonstruktionsfiltret och buffertsteget. Är det det du gjort också?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nip

Inläggav Nip » 2016-02-09 12:54

Morello skrev:
Nip skrev:

Jag hittade en länk till någon typ av flumsida där någon charlatan plockat bort rekonstruktionsfiltret och buffertsteget. Är det det du gjort också?

Om jag förstår dig rätt - ja.
Kopplade direkt från dac-kretsens ena utgång via tantal till utgång som sedan går till analog ingång förstärkare, typ tape/cd/tuner.
Normalt kör man ju ett differentialsteg - det är två utgångar plus o minus från dackretsen, och en diff opamp som i sin tur ger analog ut.
En konding brukar bilda referens för båda delarna plus/minus på en utgång från dackretsen om jag minns rätt.

Jag testade några dacar jag köpte och båda vann på att göra den operationen bypass av opampen som diffsteg.
I ena fallet så dög inte resultatet mot den gamla 16-bits dacen jag hade ändå, men till slut hittade jag Lampizator-projektet som vart bra.
Så min uppgradering syftade till att fixa 24bit/96k också för studiodatorn och många dvd som kör 24bit/48k.

Så en tantal direkt från kretsens plusutgång t.ex utan att ens ta bort opampen. Bara kapa kablage ut från opamp till RCA ut och dit med tantal.
Jag tog bort opampen och tog bort några resistanser också för att utgången skulle vara så opåverkad som möjligt. Men man kan ju bara prova om förbättrat simplaste vägen eller titta efter pinkompatibla opampar i bättre klass.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-02-09 16:16

Det där är ingen bra idé nåt av det skulle jag tro. Dels är nog tantal bland det sämsta du kan välja och dels sabbar du upp utgången helt och hållet och får mängder av HF ut så har du otur brinner både förstärkare och högtalare.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-02-09 16:40

Hur har du verifierat dina konklussioner?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-09 18:57

Nip skrev:
Morello skrev:
Nip skrev:

Om jag förstår dig rätt - ja.
Kopplade direkt från dac-kretsens ena utgång via tantal till utgång som sedan går till analog ingång förstärkare, typ tape/cd/tuner.
Normalt kör man ju ett differentialsteg - det är två utgångar plus o minus från dackretsen, och en diff opamp som i sin tur ger analog ut.
En konding brukar bilda referens för båda delarna plus/minus på en utgång från dackretsen om jag minns rätt.

Jag testade några dacar jag köpte och båda vann på att göra den operationen bypass av opampen som diffsteg.
I ena fallet så dög inte resultatet mot den gamla 16-bits dacen jag hade ändå, men till slut hittade jag Lampizator-projektet som vart bra.
Så min uppgradering syftade till att fixa 24bit/96k också för studiodatorn och många dvd som kör 24bit/48k.

Så en tantal direkt från kretsens plusutgång t.ex utan att ens ta bort opampen. Bara kapa kablage ut från opamp till RCA ut och dit med tantal.
Jag tog bort opampen och tog bort några resistanser också för att utgången skulle vara så opåverkad som möjligt. Men man kan ju bara prova om förbättrat simplaste vägen eller titta efter pinkompatibla opampar i bättre klass.

Du måste ju ha ett analogfilter på utgången om det skall bli rimligt bra.
Minst ordning två. Har du åttafaldig översampling kan du lägga knäpunkten runt 40 kHz eller så.
OPA134, TL071 med flera gör jobbet med försumbar distorsion.

Med den DAC du har behöver du dessutom ett diffsteg före analogfiltret.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nip

Inläggav Nip » 2016-02-09 19:20

UrSv skrev:Det där är ingen bra idé nåt av det skulle jag tro. Dels är nog tantal bland det sämsta du kan välja och dels sabbar du upp utgången helt och hållet och får mängder av HF ut så har du otur brinner både förstärkare och högtalare.

Det kan tänkas att mitt svar borde vara - Nej - så som frågan var ställd.

Men så som jag beskrivit ovan har inga sådana sideffekter du nämner.
Filtret ligger i kretsen så inget SR eller så på analoga ut.

Jag råkade ha gott om 10uF tantaler jag använde, kanske det blir ännu bättre med andra typer.
En del audiofiler svär vid pio som enda valet. :wink:

Jag har dessutom kört ett gäng tester med RMAA och loopbacks till dator utan att hitta konstiga rester i audio.

CS4397 som kretsen är i mitt fall driver AC minst 1kOhm - och det uppfylls gott av ingångssteget till förstärkaren.

Killen på Lampizator bygger dessutom custom dac med rörsteg som startar i pris på €1500 och upp till €4000 - så det är säkert ok på alla sätt det han föreslår.

Annars låter jag öronen tala och avgöra och kört med detta många hundra timmar årligen i fem år nu.
Och jag kör mycket högt dessutom när jag lyssnar och inga förstärkare har mått illa.

Så det är fritt att försöka för den som vill. Men var lite försiktig med kolvens temp som Lampizator beskriver - 230 grader så inte ytmonterat får med sig all folie också. Dabbade mig på något ställe och fick reparera lite.

Användarvisningsbild
Nip

Inläggav Nip » 2016-02-09 19:39

Morello skrev:Du måste ju ha ett analogfilter på utgången om det skall bli rimligt bra.
Minst ordning två. Har du åttafaldig översampling kan du lägga knäpunkten runt 40 kHz eller så.
OPA134, TL071 med flera gör jobbet med försumbar distorsion.

Med den DAC du har behöver du dessutom ett diffsteg före analogfiltret.

Precis det du frågade om är förmodligen svar Nej.
Kör op du tror är bra och gör inte den modden - fritt att välja.

Minns inte vilken mod CS4397 körs just nu, men har som sagt inte upptäckt några problem.
Det enda konstiga jag upptäckte var att på mitt ex hade pinne 2 lagts pullup - så double speed var default - så det lät lite konstigt när man tvingade kretsen att köra 96k när input var 44k/48k - var nästan beredd att ge upp då det lät inte rätt. Efter att gjort pull down på den vart det bra. Sedan modd för att från CS8416 känna av 96k ställer om till double speed.

Det sitter en resistorpacke 2(RP2) som inte framgår av diagrammet som Lampizator har.
Dessa resistanser är pull-up eller pull-down och styr hur CS8416-kretsen arbetar och avläses under kort intervall under power up.
Så vill man ha 96k stöd så observera att kommentar på Lampizator-sidan med tips att lyfta pinne 16 i luften - gör inte det - den har en rp2-resistor ansluten.
Så kör bara en strapp från 16 till CS4397 pinne 2 så blir det perfekt.

Några ingångar har filter och allt ut ser rent och fint ut på AOUT vad jag kan se.

Snubben som föreslog verkar veta vad han gör också - så ingen tvekan att det är ok för min del i alla fall.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-02-09 22:22

Nip skrev:Filtret ligger i kretsen så inget SR eller så på analoga ut.

Vilken krets talar du om då för CS 4397 har väl inget filter inbyggt men däremot I/V-steg. Det är ju liksom därför det är så viktigt med utångsfiltret trodde jag. Standard är som sagt andra ordningens filter.

Användarvisningsbild
Nip

Inläggav Nip » 2016-02-10 09:04

UrSv skrev:

Vilken krets talar du om då för CS 4397 har väl inget filter inbyggt men däremot I/V-steg. Det är ju liksom därför det är så viktigt med utångsfiltret trodde jag. Standard är som sagt andra ordningens filter.

Filterkomponenterna ligger utanför men används och filtreras inom kretsen - om vi missförstår varandra på något sätt.
Men du har inte hela rasket med SR på analoga utgångarna - som skulle behöva filtreras i op-steget.
Du har ettt DC offset som tas upp av kondingen mot utgången till förstärkaren- det räcker.
Och drivförmågan direkt av utgången är mot 1kOhm - så den klarar det mycket bra.

Sedan varierar olika kretsar precis hur man gör. En del är single ended som standard och man får göra differentiellt efter om man önskar det. Men de Crystal-kretsarna jag har/haft i alla externa dacar verkar ha differentiellt inbyggt om man vill nyttja det.

Om inte op plus kringkomponenter är bra nog matchade som differentiellt steg - så får du ju olinjaritet i återgivningen.
Varje positiv del skall ju vara identisk med den negativa delen - och jag tror det är där det falerar.
Hoppar man det blev det klart renare high mids och diskant med klart mindre ansträngt klirr.

Med riktigt bra op och kanske matcha med trimpottar och mäta så det blir optimalt så kanske differentiellt har fördelar.
Du tappar 6dB nivå med single ended - men jag har inte funnit det är något problem.
Jag har ännu större avvikelse RIAA från vinylspelaren mot förstärkaren och ökade brusnivån är försumbar i mitt tycke - det låter bara så mycket trevligare single ended från dacen.

Sedan med byten kondingar på digital delarna som gjorde ytterligare förbättringar. Bara avkopplingar matningarna är uppenbarligen otroligt avgörande för att kretsarna får precis den energi de behöver när de behöver den. Jag är häpen att det gör så mycket. Min egen teori att op-steget känns överflödigt är att eftersom kondingarna är så mycket bättre på att leverera rätt energi varje ögonblick - så blir också digitala störnivån mindre. Win-win typ. Mindre hack i matningen - mindre störnivå som kommer in i analoga. Det är ju skilda matningar 3V och 5V på kortet för att förebygga - men riktigt bra kondingar gör sista biten.
Vad du vinner med differentialt steg är att undertrycka digitalt brus lite mer - men om det steget inte är bra nog och blir sämre ljud i sig - vad är den extra störnivån värd. Jag har då inget som irriterar vad gäller det.

Intresset för externa DACar startade för mig på 80-talet när jag köpte en JVC DAT-spelare när de kom. Helt värdelös dac i den, som lät klirrigt och otrevligt - men inspelningsmöjlighet digitalt var så coolt. Datorerna var ju inte så utvecklade då. Så jag hittade en snubbe som byggde en dac med Crystalkretsarna som var bland det bästa som fanns(dyrast i vilket fall). Åtskilliga CD-spelare som från Marantz etc använde dessa. Och hittat massor med folk på nätet - som inte fanns alls ju på 80-talet - som moddat och förbättrat ljudkvaliteten avsevärt mot original - uppgradera op, skippa op, uppgradera kondingar. Det var ju sådant som Lampizator gjorde först - uppgradera DAC i cd-spelare.

Så jag skaffade tidigt en cd-spelare med digital utgång, DAT-spelaren och sedan datorerna också. Känns självklart numera att inte lägga massa pengar på dyra DACar i varje enhet separat - lägg alla pengar på riktigt bra DAC som du delar på. Och när det går att komma undan med budgetpengar och lite eget arbete för toppresultat - varför inte.

Enda problemet med riktigt bra återgivning hemma är att du upptäcker hur stor skillnad det är på olika studioinspelningar du köpt.
En studio är verkligen inte den andra lik.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-02-10 09:37

Nip skrev:
UrSv skrev:

Filterkomponenterna ligger utanför men används och filtreras inom kretsen - om vi missförstår varandra på något sätt.

Då är den kanske lite ovanlig. Jag kan inte ur databladet utröna att den har ett komplett utgångsfilter inbyggt och utvärderingskortet innehåller ju utgångsfilter/buffer. Säkert jag som missförstått hur den funkar då.

Återgå till Köpråd