Nån här som har koll på USB-DACar?
- Rekommendation?
- Hur bra är de egentligen, jämfört med om man tar signalen via spdif eller hdmi istället (från samma dator)?
Moderator: Redaktörer
AndersP skrev:Nackdelen är väl, som jag ser det, att de tar sin drivspänning från datorn. Å andra sidan finns väl tillverkare som kan städa upp en sådan spänning, typ Lynx ( L22 ).
Michael skrev:Nja, usb baserade har förutsättningar att vara bättre än spdif. Då de kan ha masterklockan och slipper återskapa/synka mot spdif. Så som CD-spelare (rätt konstruerade) har klockan på rätt ställe. ...men slutresultatet beror på typ tusen saker!
//Michael
vattuvarg skrev:Varje dator är skärmad för att inte påverka sin omgivning, men innanför skärmen finns massor av elektromagnetiska störningar. Ett externt ljudkort/DAC hamnar utanför skärmningen och påverkas därför mycket mindre av störningarna. För de flesta räcker det.
AndreasArvidsson skrev:AndersP skrev:Nackdelen är väl, som jag ser det, att de tar sin drivspänning från datorn. Å andra sidan finns väl tillverkare som kan städa upp en sådan spänning, typ Lynx ( L22 ).
Är långt från alla som gör detta. Kollar du på en högklass dac så har de så gott som alltid egen strömförsörjning.
Jag skulle säga att en usb överföring är lika bra som spdif. Rätt utfört så bör det vara identiskt resultat. Sen finns det exempel på dacar där implementationen av den ena är bättre än den andra och vise versa.
Nip skrev:
Man kan komma undan rätt billigt om man har lite vana med lödkolv. Och op-amp kan man byta till riktigt hög klass typ som används i riktigt bra mixers - bara den kostar kanske $50 för en opamp. Men jag valde single ended ut - klart bättre än opamp som satt där. Tappar lite nivå men det spelar ingen roll i sammanhanget.
Morello skrev:Nip skrev:
Man kan komma undan rätt billigt om man har lite vana med lödkolv. Och op-amp kan man byta till riktigt hög klass typ som används i riktigt bra mixers - bara den kostar kanske $50 för en opamp. Men jag valde single ended ut - klart bättre än opamp som satt där. Tappar lite nivå men det spelar ingen roll i sammanhanget.
Jag hittade en länk till någon typ av flumsida där någon charlatan plockat bort rekonstruktionsfiltret och buffertsteget. Är det det du gjort också?
Nip skrev:Morello skrev:Nip skrev:
Jag hittade en länk till någon typ av flumsida där någon charlatan plockat bort rekonstruktionsfiltret och buffertsteget. Är det det du gjort också?
Om jag förstår dig rätt - ja.
Kopplade direkt från dac-kretsens ena utgång via tantal till utgång som sedan går till analog ingång förstärkare, typ tape/cd/tuner.
Normalt kör man ju ett differentialsteg - det är två utgångar plus o minus från dackretsen, och en diff opamp som i sin tur ger analog ut.
En konding brukar bilda referens för båda delarna plus/minus på en utgång från dackretsen om jag minns rätt.
Jag testade några dacar jag köpte och båda vann på att göra den operationen bypass av opampen som diffsteg.
I ena fallet så dög inte resultatet mot den gamla 16-bits dacen jag hade ändå, men till slut hittade jag Lampizator-projektet som vart bra.
Så min uppgradering syftade till att fixa 24bit/96k också för studiodatorn och många dvd som kör 24bit/48k.
Så en tantal direkt från kretsens plusutgång t.ex utan att ens ta bort opampen. Bara kapa kablage ut från opamp till RCA ut och dit med tantal.
Jag tog bort opampen och tog bort några resistanser också för att utgången skulle vara så opåverkad som möjligt. Men man kan ju bara prova om förbättrat simplaste vägen eller titta efter pinkompatibla opampar i bättre klass.
UrSv skrev:Det där är ingen bra idé nåt av det skulle jag tro. Dels är nog tantal bland det sämsta du kan välja och dels sabbar du upp utgången helt och hållet och får mängder av HF ut så har du otur brinner både förstärkare och högtalare.
Morello skrev:Du måste ju ha ett analogfilter på utgången om det skall bli rimligt bra.
Minst ordning två. Har du åttafaldig översampling kan du lägga knäpunkten runt 40 kHz eller så.
OPA134, TL071 med flera gör jobbet med försumbar distorsion.
Med den DAC du har behöver du dessutom ett diffsteg före analogfiltret.
Nip skrev:Filtret ligger i kretsen så inget SR eller så på analoga ut.
UrSv skrev:Nip skrev:Filtret ligger i kretsen så inget SR eller så på analoga ut.
Vilken krets talar du om då för CS 4397 har väl inget filter inbyggt men däremot I/V-steg. Det är ju liksom därför det är så viktigt med utångsfiltret trodde jag. Standard är som sagt andra ordningens filter.
Nip skrev:UrSv skrev:Nip skrev:Filtret ligger i kretsen så inget SR eller så på analoga ut.
Vilken krets talar du om då för CS 4397 har väl inget filter inbyggt men däremot I/V-steg. Det är ju liksom därför det är så viktigt med utångsfiltret trodde jag. Standard är som sagt andra ordningens filter.
Filterkomponenterna ligger utanför men används och filtreras inom kretsen - om vi missförstår varandra på något sätt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster