Nära HiFi upplevelser

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Nära HiFi upplevelser

Inläggav Ranefjord » 2003-12-18 00:57

Nu har jag precis kvickat till efter en sån där nästan religiös upplevelse igen. Så, jag får en sån där korstågskänsla för Carlsson högtalare (90-tals serien) i hela kroppen och vill dela med min om min upplevelse och få hela världen att inse sanningen. ;)

Men men... Där går jag bet. Faktum är att detta är nog en rätt vanligt förekommande händelse. :) Det är bra musik, det låter precis som man själv vill ha det och vill dela med sig. Då förklarar man hela historien med spikes, kablar, shaktis och vad ni nu vill enbart för att hjälpa sin närmaste till samma religiösa upplevelse. Då får man kommentaren. Spikes?! :) Är du galen! Det fungerar ju aaaaldriiig! :)

Och här sitter jag med snabbt försvinnande ståpäls isamma ögonblick som jag fick det första svaret. Man känner ilskan liksom. :) Det funkar ju hos mig liksom! Prova själv! Och så gör den andra och det funkar inte hos honom. Några hånfulla kommentarer och vi är igång. :D 8)

Så... Detta 'fenomenet' är alltså en grogrund för het 'kabeldebatt' som jag ser det. :) Mer sånt! 8) Mer debatt! Mer kabelfetichister vill jag se! Fler rörkillar! Var tog Linnarna vägen? 8).

Och så har vi de där ilskna som tycker att faktiskt.se är ett LTS-forum. Men det är det inte! :) Faktum är att alla är välkomna! Därav alla LTS-arna? ;) Men man kan ju ställa sig frågan om folk verkligen vill ha en öppen debatt? Vill de bli styrda? Är de rädda för en debatt? Men jösses. Det är ju HiFi apparatur vi pratar om. DET ÄR INTE HELA VÄRLDEN! :D Vad som ÄR hela världen (för min del) är när man ser delar av sitt kära internet bli 'styrt' och att inte alla är välkomna på vissa 'ställen'. Det är lite synd men samtidigt deras frihet att välja att ha det så. Jag tycker det valet är FEL FEL FEL FEL FEL F.E.L! :)

Så ge oss en humanistisk kabeldebatt och låt teknikerna hamra på Er. Det är inte i hela världen. :) Faktum är att drama är skoj. 8)

GOD JUL 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-18 01:08

Bra inlägg 'badarn'
Fett me respekt ! :)

G(orthoakustisk)D JuL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-18 01:10

Litet påpekande... det finns ingen 90-talsserie av Carlsson... :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-12-18 01:12

Och ja, jag är fullständigt nykter om Ni undrar. 8)

Behövs det en humanistisk syn på hifiupplevelsen (inte musik upplevelsen alltså)?

Jag tror den ger krydda åt debatten och kanske tom kan föra 'vetenskapsmännen' vidare på sina äventyr ;)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-12-18 01:16

90tals serien är .2 varianterna av oa50 och oa52 (oa51.2 oxo) som jag ser det. :)

Jag tror Ni vet vad jag menar iallafall. Och de såldes (om jag inte minns hopplöst fel) på 90-talet och en liiten bit in i 2000talet. Men det är inte det tråden handlar om. Men diskutera gärna Carlsson. Ingen blir gladare än jag ;)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-12-18 01:42

Ranefjord skrev:Men diskutera gärna Carlsson. Ingen blir gladare än jag ;)

Ska vi slå vad? :lol: ;)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-12-18 02:32

Ja, det skulle vara du då ;) hehe

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-12-18 06:59

Yes, more Peace, Love & Understanding. Det är alldeles för torrt och teknokratiskt här. Alla ingenjörer borde vakna upp och se att inte allt i världen kan kvantifieras, beskrivas och förstås :wink: 8) :lol: :?:

Det behövs mer brinnande passsionerad subjektivism, det ger saft och lust och är motorn i livet... :idea: :?:

Till viss del tror jag på det jag skriver, men jag har svårt att blanda olika synsätt.
Senast redigerad av Maarten 2003-12-18 10:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2003-12-18 13:52

Mycket fin betraktelse Ranefjord!

Varen således öppna! Glädens åt den fria debattens vågor på detta forum! Reten eder icke på subjektivisternas känslosamheter, så icke heller på ingeniörernas snusförnuftigheter! Båda äro nämligen nödvändiga för att ge det högfidelita livet sitt innehåll.

Låten er var och en bli saliga på sätt ni själva önska - mäten, lyssnen, gören bådadera samtidigt eller var för sig.

Glöm aldrig musiken - det som är alltings upphov och mening!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-18 14:05

markih - i det avseendet är jag redan vaken. :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-18 17:05

Det är äntligen dags att komma ut ur garderoben. Egentligen är jag en subjektivist! 8O

Jag är definitivt ingen ingenjör (jag försökte en gång lära mig det allra mest elementära i en bok som heter "Tillämpad elektronik" - jag förstod (nog) det mesta, men jag hade glömt allt inom tio minuter efter det att boken var hopslagen). :oops:

När jag lyssnar på rock och pop så skall det låta BRA - och vem f-n bryr sig om hur det lät i studion? Inte jag! Möjligen kan avlyssnande av viss jazzmusik och s k klassisk musik kräva hyfsad likhet med verkligheten för att vara njutbar.

MEN - den hyfsade likhet med verkligheten mina öron (eg. min hjärna!?) kräver är kanske inte "objektiv" utifrån att den skulle kunna fungera som standard för alla människor.

Det är alltså möjligt att andra skulle kunna tycka något annat än jag!

Detta innebär alltså att min strävan efter ett naturtroget ljud (=hifi) faktiskt kan reduceras till en strävan efter något som JAG gillar!

Snacka om subjektivism!!! :wink: :lol: 8)

Subjektiva hälsningar, Michael

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-12-18 22:41

MichaelG: Jag gillar ditt inlägg. :) Jag har själv en bild framför mig hur jag vill att det ska låta. Det är DEN jag strävar efter. Om denna bild är samma som 'neutralt ljud' eller inte spelar egentligen inte någon roll alls. Precis som du skriver. Bara det låter naturligt rent subjektivt. :)

Jag har själv en diskant som visst ska dista så in i bomben. Detta har jag retat mig på lite grann men efter att bytt underlägg till låddorna är detta problemet så gott som borta. Inte disten! Utan 'det jag retade mig på'! Den typen av dist som jag nu har spelar inte mig någon som helst roll. Spridningen och timingen är grymmt fin och det ger mig större njutning än den 'bättre' diskanten. :)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-18 23:24

MG: Fast jag upplever dig som väldigt objektiv i ditt sökande efter ditt subjektiva mål.

Ranis: D25AG35 eller KO10DT ?

Mina herrar: Ha en fortsatt trevlig afton. :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-12-19 01:16

MP: Ja du. Den som sitter i 50.2 och 52.2 8) Jag orkar inte öppna huven o kolla vad de heter. 8O :D

Ha en trevlig afton själv :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-12-19 01:27

D25AG-35-06 är det. ;)

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-19 01:31

Jag vet Jerka :wink:

Ranis (äkta eller påstådda) ovetande om dem upplever jag som charmigt.
Ranis du är en sann artist ! :D

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-12-19 02:33

mp:

Wohoo nytt smeknamn uppfunnat av mp? :D

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-12-19 02:43

Det är väl klart att högtalarna skall stå på spikes det har ju Ivor Tiefelbrunn sagt så det måste ju vara det rätta. :D :D
och Shakti går ju definitivt inte att använda då Quakti är så mycket bättre och billigare. Kablar vetefan hur det ligger till med Ivor sa ju att man bara behövde deras Linn analouge idag känd som linn black allt annat var ju sämre till han kom med Linn Silver som ju är så mycket bättre. :D så kan det finnas nån annan kabel som är bättre? :D :) :lol: :twisted:

Empress

Inläggav Empress » 2003-12-19 02:55

Fetish för kablar? 8O
Sanerligen så kommer de i olika ideer dessa fetischar.

Men iofs, jag själv har en NY fetish för Nattlorden. Jag är fullständigt övertygad att Nattlordens avatar är nattlorden SJÄLV nyvaken och han har upptäckt att han har vaknat i fel säng och uptäckte till sin förvåning att det var en kalaspingla även i nyktertillstånd. :wink: :D

Vad jag ville nå med detta inlägg? Tja det vet jag inte heller. 8O

Men jag är en övertygad i min fetich i att musik skall återges på anläggningar som vill förmedla musikalitet i stället för ljud.
Frånvaro av bevis är inte bevis på frånavro.//
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-19 08:45

Empress skrev:Men iofs, jag själv har en NY fetish för Nattlorden. Jag är fullständigt övertygad att Nattlordens avatar är nattlorden SJÄLV nyvaken och han har upptäckt att han har vaknat i fel säng och uptäckte till sin förvåning att det var en kalaspingla även i nyktertillstånd. :wink: :D

8O :) :D :lol: :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Återgå till Generellt om hifi