av RogerGustavsson » 2016-02-16 12:42
Per, mitt stökiga vardagsrum gör sig inte lika bra på bild som ditt! Har ännu inte möblerat klart sedan renoveringen för länge sedan. Det är lite väl sparsamt och efterklangen kunde vara lite kortare. Dessbättre fungerar dipoler ändå någorlunda. Ja, det var kul att lära känna tre helt nya gubbar från faktiskt.se De fick turas om att sitta i sweetspot, som är minimal med mina Magnepan (hoppas mina större Tympani kan bli lite bättre på den punkten efter ombyggnad). Blev som vanligt mycket snack och ändå hann vi inte med mer än en att röra lite på ytan av ämnet ljudreproduktion, det är ju djupt. Verkade som vi var ense om att dagens fonogram ofta bjuder på förvånansvärt låg ljudkvalité. Detta eviga dynamikreducerande som tar död på musiken och gör att det sällan liknar något verkligt framförande är störande. Besvikelsen efter man köpt en CD efter en konsert och senare spelar upp den hemmavid blir ofta stor. Typexempel kan vara flertalet av Nils Landgren's CD-utgivningar. Som alltid när man är några stycken blir volymen väl hög ibland och några stycken spelade vi lite över Magnepan's förmåga men det får öronen tåla. Hoppas vi träffas vid fler tillfällen! Är lite nyfiken på herrarnas hemmabyggen nämligen...
Ni som inte hade tid igår, Maccis, Tengil, EA_73 m.fl. Det finns några kvällar till denna vecka om ni är sugna.