Moderator: Redaktörer
paa skrev:Har Peter Walker publicerat något i JAES?
Har Andrew Jones gjort det?
Vad säger det om dom som högtalarkonstruktörer, om dom inte publicerat något i JAES?
Laila skrev:Nja, på mig verkar det snarare som att t.ex. JM inte tycker att kunskap som inte är publicerad på något vetenskapligt fora är "riktig" kunskap. Av detta kan det kanske tyckas framgå att han(JM) inte tycker att varken Peter Walker eller Andrew Jones eller för den delen iö kan/har kunnat konstruera "riktiga högisar"
. . . typ ?
PeterAkemark skrev:paa skrev:Har Peter Walker publicerat något i JAES?
Har Andrew Jones gjort det?
Vad säger det om dom som högtalarkonstruktörer, om dom inte publicerat något i JAES?
Jag fick 54 träffar på Peter Walker men 0 på A. Jones
Piotr skrev:Jag har för mig att i vissa fall har artiklar publicerats under AES utan någon som helst form av granskning. Nån medlem med rätt namn/viss cred kan skriva en AES artikel "bara sådär".
IngOehman skrev:Under den tid som jag ansvarade för MoLts vetanskapliga akribi, var målet att den skulle vara vetenskapligt invändningsfri.
Vh, iö
Morello skrev:För övrigt är väl JAES en vetenskaplig tidskrift snarare än en akademisk dito?
IngOehman skrev:Det låter som en beskrivning av en akademisk tidskrift. Det du talar om är ju något som tillhör den akademiska världen. Vetenskap har med vetenskapsfilosofi/principerna att göra, inte med akademiska regelverk och praxis.
IngOehman skrev:Det låter som en beskrivning av en akademisk tidskrift. Det du talar om är ju något som tillhör den akademiska världen. Vetenskap har med vetenskapsfilosofi/principerna att göra, inte med akademiska regelverk och praxis.
Vh, iö
Vh, iö
Piotr skrev:IngOehman skrev:Det låter som en beskrivning av en akademisk tidskrift. Det du talar om är ju något som tillhör den akademiska världen. Vetenskap har med vetenskapsfilosofi/principerna att göra, inte med akademiska regelverk och praxis.
Jo, men en granskning (innehållet som sådant samt referenser och källor) finns väl till för att just säkerställa hög vetenskaplig nivå?
Piotr skrev:Att det sedan sitter fel folk på fel plats ibland, med egenintressen, är ju beklagligt.
IngOehman skrev:trots att den bryter mot just det du själv anförde vara krav.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:trots att den bryter mot just det du själv anförde vara krav.
Vh, iö
Var kommer den uppgiften från?
AES deklarerar själva att artiklarna granskas.
En granskning betyder ju inte att inenhållet perautomatik blir korrekt, så fel ahr säkerligen smugit med till pressarna.
IngOehman skrev:Skickligt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Skickligt.
Jag har också försökt, men jag är inte tillräckligt datorkompatibel för att lyckas återuppliva mitt medlemsskap.Morello skrev:IngOehman skrev:trots att den bryter mot just det du själv anförde vara krav.
Vh, iö
Var kommer den uppgiften från?
AES deklarerar själva att artiklarna granskas.
En granskning betyder ju inte att inenhållet perautomatik blir korrekt, så fel ahr säkerligen smugit med till pressarna.
Granskas gör väl allt som publiceras i alla tidskrifter.
Utgick ifrån att det du talade om var peer review. Sådan utsätts inte alla artiklar för, som publiceras i JAES.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, visst finns det poänger med det, t ex är det ofta tydligare hur bra en stereohögtalare är på att skapa punktformig projektion, när man lyssnar på en högtalare bara. En bra stereohögtalare låter helt enkelt väldigt ynkligt och dåligt i mono.
Men det betyder ju inte att det är i mono man skall utvärdera, jag utvärderar massor både i mono och i stereo, oftast mono först och sedan stereo när man kommit lite längre.
Det jag vänder mig emot är helt enkelt att sammanfatta fram en korkad tumregel om att det ena (mono vid utvärdering) är bättre än det andra (lyssna 2-kanals-stereofoniskt). Man behöver göra båda, och mycket av båda dessutom, och mycket annat än båda dessutom!
Vh, iö
DQ-20 skrev:IngOehman skrev:Ja, visst finns det poänger med det, t ex är det ofta tydligare hur bra en stereohögtalare är på att skapa punktformig projektion, när man lyssnar på en högtalare bara. En bra stereohögtalare låter helt enkelt väldigt ynkligt och dåligt i mono.
Men det betyder ju inte att det är i mono man skall utvärdera, jag utvärderar massor både i mono och i stereo, oftast mono först och sedan stereo när man kommit lite längre.
Det jag vänder mig emot är helt enkelt att sammanfatta fram en korkad tumregel om att det ena (mono vid utvärdering) är bättre än det andra (lyssna 2-kanals-stereofoniskt). Man behöver göra båda, och mycket av båda dessutom, och mycket annat än båda dessutom!
Vh, iö
Ibland tänker jag att "tumregler" är något slags gränsvärde för den reduktionism som är nödvändig för att kunna dra generella slutsatser och att en "vettig" form av reduktion/abstraktion ligger någonstans mellan "tumregler" och rådata. Oklart var dock.
Den formulering som JM skapade tycker jag t.ex. definierar en sådan ändpunkt och att alla "vettiga" förenklingar av "verkligheten" kommer att var mer komplexa, vilket du ju också ger uttryck för i ditt inlägg ovan.
För övrigt är "tumregler" ju ett intressant forskningsobjekt i sig. Det finns ju så många olika sorter och en del är bättre/sämre än andra.
/DQ-20
IngOehman skrev:Ja, så är det kanske.
Jag skulle gissa att tumregler tillika dumnregler föds ur lättjans förfärliga last kombinerat med brist på nyfikenhet.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 16 gäster