Morello skrev:Frågan var inte adresserad till dig
Jag är inte knusslig.
Morello skrev:och inte heller svarar du på frågan
Ursäkta, men vad var frågan?
Är JAES en "vetenskaplig tidskrift"?
Ja, fast mitt intryck är att den vetenskapliga standarden (opps! inte det samma som kvalitet) varierar och är generellt åt det "lägre" hållet. Detta är väntat med tanke på huvudmannen samt att området i högsta grad är "applied". Det handlar mer om "utveckling" än om "forskning" och det ligger inget nedsättande i det om man nu inte tycker att "forskning" är finare än annan form av kunskapsproduktion.
Granskas artiklar i JAES på liknande sätt som andra vetenskaplig tidskrifter?
Ja, så vitt jag kan bedöma. Men inte alla. Det gäller dock för ALLA vetenskapliga tidskrifter. Forskare inom ett visst fält vet normalt sett vad de olika begreppen innebär. Om en text exempelvis benämns "Full research article" är den med största säkerhet referensgranskad (blint). Men det finns många typer av texter: "research note", "forum note", "book review", "invited article", "editorial", "dialogue", "special issue" m.fl. med olika förfaringssätt före publicering. En del mindre vetenskapliga tidskrifter har dåligt med resurser och använder sig av enklare former av referentgranskning, t.ex. endast via en redaktör. Man får läsa det finstilta så att säga.
Man måste komma ihåg att en vetenskaplig tidskrift finns till för att föra en inomvetenskaplig dialog och det finns därför skäl att publicera olika typer av texter beroende syfte, inte bara referentgranskade forskningsartiklar.Morello skrev:men jag noterar att du känner dig manad att ta rollen som Ingvars försvarare i frågan.
Härligt!

Detta är faktiskt.se svar på Godwins lag: Ju längre en tråd är, desto större är chansen att någon utnämner någon annan till Ingvars lakej! Jag tror det är dags för någon att hitta på ett särskilt namn för denna lag. För mej handlar det mest om en lika from som utsiktslös förhoppning att få slut på en akademisk diskussion där ingen deltagare hittills visat tecken på att vara särskilt väl rustad för att föra densamma.
Ungefär så.
Med överlägsna hälsningar,
/DQ-20