Ljudrelaterade fakta

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Ljudrelaterade fakta

Inläggav DQ-20 » 2016-02-11 11:06

Morello skrev:Eftersom svar på frågan lyser med frånvaro utgår tills motsatsen är bevisad att det var taget ur luften i syfte att ge JAES en känga.

Här får du ett svar så slipper du sitta sömnlös:
De flesta vetenskapliga tidskrifter har olika typer av texter och dessa granskas på olika sätt. Man måste förstå vilken typ text det rör sig om för att förstå vilken typ av granskning som en text genomgått. Bara för att det finns ett system för referentgranskning betyder det inte att alla texter som publiceras gått igenom denna process. Man får läsa det finstilta. Tilläggas bör att JAES mer är ett branschorgan för tekniskt orienterade artiklar än en akademisk tidskrift, men skalan är flytande.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-11 11:17

Finns det någon bättre tidskrift än JAES då?
Jag tycker det finns massa intressanta artiklar i den i alla fall. Men det är ju bara att läsa den som man läser vanliga vetenskapliga artiklar dvs med kritiskt öga.
"Voicecoil" verkar ju vara en branschtidning men jag har aldrig läst den. Är det någon som har erfarenhet?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-11 11:22

DQ-20 skrev:
Morello skrev:Eftersom svar på frågan lyser med frånvaro utgår tills motsatsen är bevisad att det var taget ur luften i syfte att ge JAES en känga.

Här får du ett svar så slipper du sitta sömnlös:
De flesta vetenskapliga tidskrifter har olika typer av texter och dessa granskas på olika sätt. Man måste förstå vilken typ text det rör sig om för att förstå vilken typ av granskning som en text genomgått. Bara för att det finns ett system för referentgranskning betyder det inte att alla texter som publiceras gått igenom denna process. Man får läsa det finstilta. Tilläggas bör att JAES mer är ett branschorgan för tekniskt orienterade artiklar än en akademisk tidskrift, men skalan är flytande.

/DQ-20

Frågan var inte adresserad till dig och inte heller svarar du på frågan, men jag noterar att du känner dig manad att ta rollen som Ingvars försvarare i frågan.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-02-11 12:44

Morello skrev:Frågan var inte adresserad till dig

Jag är inte knusslig.
Morello skrev:och inte heller svarar du på frågan

Ursäkta, men vad var frågan?

Är JAES en "vetenskaplig tidskrift"?
Ja, fast mitt intryck är att den vetenskapliga standarden (opps! inte det samma som kvalitet) varierar och är generellt åt det "lägre" hållet. Detta är väntat med tanke på huvudmannen samt att området i högsta grad är "applied". Det handlar mer om "utveckling" än om "forskning" och det ligger inget nedsättande i det om man nu inte tycker att "forskning" är finare än annan form av kunskapsproduktion.

Granskas artiklar i JAES på liknande sätt som andra vetenskaplig tidskrifter?
Ja, så vitt jag kan bedöma. Men inte alla. Det gäller dock för ALLA vetenskapliga tidskrifter. Forskare inom ett visst fält vet normalt sett vad de olika begreppen innebär. Om en text exempelvis benämns "Full research article" är den med största säkerhet referensgranskad (blint). Men det finns många typer av texter: "research note", "forum note", "book review", "invited article", "editorial", "dialogue", "special issue" m.fl. med olika förfaringssätt före publicering. En del mindre vetenskapliga tidskrifter har dåligt med resurser och använder sig av enklare former av referentgranskning, t.ex. endast via en redaktör. Man får läsa det finstilta så att säga. Man måste komma ihåg att en vetenskaplig tidskrift finns till för att föra en inomvetenskaplig dialog och det finns därför skäl att publicera olika typer av texter beroende syfte, inte bara referentgranskade forskningsartiklar.

Morello skrev:men jag noterar att du känner dig manad att ta rollen som Ingvars försvarare i frågan.

Härligt! :D Detta är faktiskt.se svar på Godwins lag: Ju längre en tråd är, desto större är chansen att någon utnämner någon annan till Ingvars lakej! Jag tror det är dags för någon att hitta på ett särskilt namn för denna lag. För mej handlar det mest om en lika from som utsiktslös förhoppning att få slut på en akademisk diskussion där ingen deltagare hittills visat tecken på att vara särskilt väl rustad för att föra densamma.

Ungefär så.

Med överlägsna hälsningar,

/DQ-20
Senast redigerad av DQ-20 2016-02-11 12:56, redigerad totalt 1 gång.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-11 12:50

Kul! :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-02-11 12:51

PappaBas skrev:"Voicecoil" verkar ju vara en branschtidning men jag har aldrig läst den. Är det någon som har erfarenhet?

Jag tycker den är bra för en amatör som jag. Om man söker ordentligt kan man hitta enstaka artiklar eller hela nummer på nätet. Vance Dickason gör omfattande tester av högtalarelement med ingående mätningar sida upp och sida ned. Det brukar också finns lite "enklare" teoretiska artiklar samt några rapporter om de senaste patenten inom området. Åsså annonser förstås.

Exempel: http://www.pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/15_Mfrs_Publications/40_Voice_Coil/2012/Voice_Coil_2012_Compilation.pdf

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-11 13:00

VoiceCoil är väl helt högtalarinriktad, medan JAES täcker allt inom Audio Engineering?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-11 13:07

PappaBas skrev:Finns det någon bättre tidskrift än JAES då?
Jag tycker det finns massa intressanta artiklar i den i alla fall. Men det är ju bara att läsa den som man läser vanliga vetenskapliga artiklar dvs med kritiskt öga.
"Voicecoil" verkar ju vara en branschtidning men jag har aldrig läst den. Är det någon som har erfarenhet?

JAES = Journal of the Acoustical Engineering Society.
The Audio Engineering Society is the only professional society devoted exclusively to audio technology. Founded in the United States in 1948, the AES has grown to become an international organization that unites audio engineers, creative artists, scientists and students worldwide by promoting advances in audio and disseminating new knowledge and research.
Many research papers presented at conventions are ultimately published in the peer-reviewed Journal of the Audio Engineering Society.

En av AES uppgifter är: Disseminating new knowledge. De skall publicera och sprida ny kunskap och forskning på området. Det görs i deras tidskrift. En annan uppgift är peer-review d v s referentgranskning som är sakkunnig kollegial granskning, kollegial utvärdering, kollegial fackgranskning, eller refereegranskning. Det är en process som används vid akademisk publicering av vetenskapliga artiklar och vissa läroböcker på akademiska förlag, samt vid utdelandet av anslag för forskning. Processen liknar lektörsgranskning av annan litteratur.
Referentgranskning syftar till att upprätthålla vetenskaplig standard och objektivitet, att avlasta förlag, redaktörer och anslagsgivare från omfattande granskningsarbete, samt att komplettera deras kompetens och perspektiv på vad som är god forskning.
Jag tror inte Voice coil har den funktionen alls.

En annan organisation heter ASA = Acoustical Society Of America. Deras tidskrift heter JASA. Det är en bredare organisation än AES. ASA startade redan i början på 30-talet och många bra artiklar och forskningsresultat är publicerade där.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2016-02-11 13:09

PappaBas skrev:Finns det någon bättre tidskrift än JAES då?

Det finns ett flertal här är några,

- I.R.E (Institute of Radio Engineers, Australia) har skriften Proceedings of the Institute of Radio Engineers, Australia. I denna publicerade A. Neville Thiel sina rön om bl.a högtalarteknik. De flesta för att inte säga alla som har med audio att göra publicerades även i J.A.E.S.
- IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers) där IEEE Transactions on Audio, Speech and Language Processing torde vara av störst intresse för många av faktiskt.se läsare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-11 13:11

petersteindl skrev:En annan organisation heter ASA = Acoustical Society Of America. Deras tidskrift heter JASA. Det är en bredare organisation än AES. ASA startade redan i början på 30-talet och många bra artiklar och forskningsresultat är publicerade där.
Mvh
Peter

ASA sysslar väl mer med akustik än med ljudåtergivningsteknik som AES gör?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-11 13:24

paa skrev:
petersteindl skrev:En annan organisation heter ASA = Acoustical Society Of America. Deras tidskrift heter JASA. Det är en bredare organisation än AES. ASA startade redan i början på 30-talet och många bra artiklar och forskningsresultat är publicerade där.
Mvh
Peter

ASA sysslar väl mer med akustik än med ljudåtergivningsteknik som AES gör?

Det är därför jag skrev bredare. Går man i i deras bibliotek eller läser referenser i slutet på artiklar inom området så finns det som jag ser det betydligt fler intressanta och väldigt bra artiklar i gamla JASA än i JAES.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-11 13:59

Jag ser att mitt inlägg angående bidrag som uppfyller kriterierna satta av trådskaparen blev konstigt med citattecken. Det skall stå följande.

Ett faktum är att Tool har kommit fram till följande konklusion:
Omfattande (heltäckande) högupplösta frekvenskurvemätningar på högtalare i ekofritt rum innehåller tillräcklig information för att kunna ge anmärkningsvärt goda utsäganden angående vad som subjektivt föredras vid lyssning i normala rum. Högtalarens frekvenskurva on-axis i ekofritt rum är mindre tillförlitligt, men även mätningar som utförs i rum, exempelvis med sound-power response eller frekvenskurvor med svepande sinus i rum är mindre tillförlitliga.

Comprehensive high-resolution anechoic frequencyresponse data on loudspeakers contain sufficient information to permit remarkably good predictions of subjective preference ratings based on listening in a normal room. Single measures, such as the on-axis frequency response, sound-power response or steady-state in-room curves, are less reliable.

Loudspeakers and Rooms for Sound Reproduction—A Scientific Review
JAES Volume 54 Issue 6 pp. 451-476; June 2006 : Toole, Harman
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=13686

JM skrev:Alla bidrag som uppfyller kriterierna kommer lyftas till första posten.

Om JM anser att detta uppfyller kriterierna uppsatt av JM så hoppas jag detta bidrag kommer in i första posten.

Mvh
Peter

Föregående

Återgå till Generellt om hifi