Jag har i princip aldrig lyssnat på honom, annat än mixar av hans musik gjorda av andra...
Så köpte en Vangelis - Oceanic lite på chans, beggad cd. För att använda en hifi-floskel: haksläpp! Sjukt bra. Så nu sitter jag och spanar lite fler album. Han har dock gjort.... några. http://www.discogs.com/artist/7027-Vang ... &limit=500
Grab the keys, start the car Take me home, to where my records are Hit the gas, take the open road I'm turning on the stereo first thing when I get home
Är det bara jag som tycker att Jean Michelle Jarre och Vangelis har en del gemensamt? Se det som ett tips om man gillar Vangelis men inte (ännu) upptäckt Jarre
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.
Vangelis, ja, musik som alla har hört men där endast ett fåtal vet om att det var Vangelis de hörde! Hans musik förekommer flitigt i TV mm. Chariots of Fire får jag nog säga är mästerverket, men han har gjort många skivor med varierande stil. Heaven and Hell ligger högt också, och Mask (ska spelas på mkt hög volym) och .... alla andra.
Tack för alla tips. Det verkar vara rätt spritt vad ni gillar. Jag tolkat det som att Vangelis utvecklats/ändrats över tid och från album till album. Jag får helt enkelt kolla igenom tipsen ett i taget och bilda mig en uppfattning Men om man tar Oceanic så verkar han satsa på albumet som format och inte enskilda låtar. Jag menar att det kanske är bra att hålla sig borta från "best of" skivor? Iaf så är det helheten och inte de enstaka låtarna som gör att jag gillar Oceanic.
Jag känner att historien slutar inte här. Vi får gå tillbaka lite mer där det började.
Det var en dubbel-LP med Aphrodite's Child som spelades in 1970/71. Skivan stoppades på grund av låten med Irene Papas. Två år senare då gruppen hade lösts upp släpptes skivan som blev succe.
Gruppen bildades 1967 av Vangelis, Demis Roussos, Loukas Sideras trummor och Silver Koulouris på gitarr.
Här är låten som vållade folkstorm.
Infinity: I was, I am, I am to come.
En annan låt med bra video från denna LP och oförskämt bra sologitarr sista tredjedelen är denna:
Om Shifts hittar hit så tillägnar jag denna video nedan till Shifts på grund av den sv/v filmen. Det är samma låt som ovan fast med video. Man kan höra låten flera gånger.
Mvh Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.
BosseS skrev:Vangelis, ja, musik som alla har hört men där endast ett fåtal vet om att det var Vangelis de hörde! Hans musik förekommer flitigt i TV mm.
petersteindl skrev:
jogge skrev:Filmmusiken till Blade Runner är också bra.
kusling skrev:Jag menar att det kanske är bra att hålla sig borta från "best of" skivor? Iaf så är det helheten och inte de enstaka låtarna som gör att jag gillar Oceanic.
Det är en god idé att hålla sig borta från Best of-plattor rent generellt. Låtarna blir ryckta ur sitt sammanhang, som smör ovanpå pannkakan och sedan chokladsås och vispgrädde på toppen med en massa strössel och skivad banan med jordgubbssylt ovanpå. Var och en god men tillsammans blir det bara för mycket. Det krävs ganska mycket att sätta ihop ett best of-album så det inte bara blir en historisk katalog utan även lever på sina egna meriter.
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.
Min första a-ha upplevelse var nog när tv 4 (?) visade konserten Mythodea för många år sedan. När han senare spelade Chariots of Fire som extranummer förstod jag att han förmodligen gjort mer bra, och jakten började...
jogge skrev:Min första a-ha upplevelse var nog när tv 4 (?) visade konserten Mythodea för många år sedan. När han senare spelade Chariots of Fire som extranummer förstod jag att han förmodligen gjort mer bra, och jakten började...
jogge skrev:Min första a-ha upplevelse var nog när tv 4 (?) visade konserten Mythodea för många år sedan. När han senare spelade Chariots of Fire som extranummer förstod jag att han förmodligen gjort mer bra, och jakten började...
Det är möjligt att det är så. Jag har inte studioalbumet. Men detta är introduktionen till Mythodea-konserten. Nu fick jag anledninga att leta upp El Greco också