DQ-20 skrev:darkg skrev:petersteindl skrev:Vid blindtest inbillar sig alla att de inte hör skillnad.

Den effekten (om än inte så kategorisk) är inte helt orimlig. Är den känd och ett problem? Lite extra bökig att mäta, tänker jag mig.

Den är helt orimlig. Inlägget var ett skämt. Vad deltagarna "tror" är helt irrelevant - de har ju nämligen inget att tro någonting om, OM det är ett sant blindtest. Det är ju hela poängen. Det kan vara skillnader som är jättelätta att höra eller de som är jättesvåra. Eller ingen skillnad alls. Men den som lyssnar skall inte behöva fundera på vilka förväntningar som finns på resultaten - bara lyssna. Om ett blindtest innebär att ett testsubjekt (=creepy benämning på en "lyssnare") inte anstränger sig eller på förhand fått för sig att det kommer att handla om ohörbara skillnader så bör man hitta andra subjekt som har mindre problem med sig själva.
/DQ-20
Jag håller för närvarande inte med. Men jag hävdar inte att effekten, om den nu är rimlig eller inte, är särskilt relevant i en typisk testsituation.
En utgångspunkt för mitt resonemang är att människor i regel och oreflekterat använder sina sinnen utan att ha så noga klart för sig vilka sinnen som ger vilken information. Det är i regel inte heller nödvändigt, och benägenheten att renodlat "lyssna med öronen" eller "se med ögonen" eller använda sina sinnen utan att vägledas av förutfattade meningar är sällan funktionell. Det är kort sagt generellt tvärtom en klar styrka att kunna integrera all tillgänglig information.
I vissa fall ställer det till problem. Både pedagogiska och metrologiska. Vi har inte, överlag, fattat att upplevelsen av ljud inte bara härrör från öroninput, det är det pedagogiska problemet. Helt tror jag inte heller att vi kan komma förbi det här holistiska sättet att konstruera upplevelse, alltså tendensen att använda alla tillgängliga ledtrådar. Kunskap om fenomenet ger oss inte automatiskt förmåga att kalibrera bort det i vår perception.
Vid öppen jämförelse av ljudet från visuellt olika saker kan vi förvänta oss att synintrycken tillsammans med egna teorier påverkar upplevelsen. Om sakerna vi jämför istället är syn-identiska innebär detta inte direkt en avsaknad av ledtrådar utan en förväntan om likhet. Hjärnan tänker, i min hypotes, inte "Hm, ingen information från synen, då är det upp till öronen" utan "Synen rapporterar likhet". Helt utebliven syninformation, apparater bakom skynke till exempel, skulle logiskt processas som icke-info, men jag föreslår att hjärnan inför frånvaron av olikhet ändå kan tänkas flagga för likhet. (Insikten att vi inte kan veta kanske inte övertrumfar intrycket av att allt tycks vara lika).
Och där är jag tillbaka vid petersteindls ord.
Don’t just do something, sit there.