Försöka laga en stax srd-x adapter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

dassvid

Försöka laga en stax srd-x adapter

Inläggav dassvid » 2016-02-11 08:24

Jag fick med en trasig sådan vid köp av ett par stax-lurar (det är en typ av efterförstärkare/impedanskorrigerare/spänningsomvandlare som gör att man kan ansluta sina STAX-lurar till ett vanligt hörlursuttag, samt att den är batteridriven så du kan promenera dina stax-lurar) Kopplar man in en strömkälla med 12v dc, som tanken är, så pulserar det inkommande ljudet av och på under väldigt brusiga omständigheter. Frågan är om det går att dra någon slutsats ifrån detta beteende?

Jag är en novis kring detta, men kan det vara tecken på trasiga kondensatorer eller är det möjligtvis någon mer exotisk krets som gett upp? Saker som går att köpa på Elfa eller dyl är ju inte så bökigt att byta, värre är saker som ser konstiga ut och det står STAX tryckt på dem.....

Användarvisningsbild
rampitsch

Re: Försöka laga en stax srd-x adapter

Inläggav rampitsch » 2016-02-12 07:54

Hej

Med tanke på åldern kan man misstänka att det är en elektrolyt-kondensator som har gett upp. Mitt förslag är att du öppnar upp adaptern och kikar hur många elektrolytkondensatorer som finns. Är det bara ett par få kan det kanske vara värt att chansa på att köpa nya och byta, om man inte ser något annat som uppenbart är trasigt.

MVH
Rampitsch

dassvid

Inläggav dassvid » 2016-02-12 11:32

Går det mäta kapacitansen på en kondensator medan den fortfarande sitter fast i kretsen, eller måste man löda bort den? kan ju underlätta felsökandet.
En av mina multimetrar kan mäta kapacitans (om jag inte minns helt fel använde jag den när jag testade kondensatorn vid tändningen på ett gammalt bilskrälle som jag har).

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2016-02-12 11:33

dassvid skrev:Går det mäta kapacitansen på en kondensator medan den fortfarande sitter fast i kretsen, eller måste man löda bort den? kan ju underlätta felsökandet.

Min egen erfarenhet är att det kan fungera, men det kan också ge missvisande resultat.

//Rampitsch

dassvid

Inläggav dassvid » 2016-02-12 11:47

Min egen erfarenhet är att det kan fungera, men det kan också ge missvisande resultat.

//Rampitsch

Ok... får se om jag får något mätresultat är helt bananas på någon kondensator. Är alla inom rimlig gräns så är det nog någon av deras specialtransistorer eller annat suspekt som gett sig....

Återgå till DIY-forum