Värt med SD-fötter på en astung högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Värt med SD-fötter på en astung högtalare?

Inläggav Harryup » 2016-02-12 03:58

DQ-20 skrev:
darkg skrev:Jag tycker att det borde vara mindre lönt att sätta sd-fötter ju tyngre lådan är, men säker är jag inte.

Med "styvt" mothåll så måste man beakta resonanser. Vid resonans så gör sig inte systemet av med energi så snabbt och fyller man på med mer än vad som avgår i förluster så ökar rörelsen. SD-fotens arbetssätt är att försöka undvika resonanser, inte dämpa dem.

/DQ-20

Fast SD-foten är inte helt okänslig för underlag. Jmf dubbel fjädring typ tankbil i rondell.
Enbart vikten på högtalarna är förmodligen inte tillräckligt för att kunna fullständigt optimera uppställningen för alla underlag.

/Harryup

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2016-02-12 08:57

Det räcker att foten är några ggr mjukare än underlaget för att få isolering och har du en stor massa behöver du mycket gummi för att få en mjuk fjäder som samtidigt kan bära lasten. Man skulle nästan kunna kalla det en tumregel :lol:
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-12 09:43

AndreasArvidsson skrev:Det är alltså förhållandet rörlig massa vs statisk massa som är det intressanta.

Det var dit jag ville komma, men jag hade inte sambandet klart för mig. Då kan vi förmodligen glömma SD-kuddar för elektrostater, t.ex., där membranet väger under ett gram och högtalaren 30 000 gram. Nu ska ju sägas att även luften, som är involverad, väger en del.

Hur är förhållandet konmassa/högtalarmassa för piP?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-12 09:49

Rörlig massa är 7,4 gram
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-02-12 10:00

idea skrev:Det räcker att foten är några ggr mjukare än underlaget för att få isolering och har du en stor massa behöver du mycket gummi för att få en mjuk fjäder som samtidigt kan bära lasten. Man skulle nästan kunna kalla det en tumregel :lol:

Optimering av ljudkvalité är en annan sak än isolering. Prova olika mjuka SD-fötter och du kommer märka ljudmässig skillnad. Dessutom om du redan har en viss fjädrande funktion i golvet så blir det ännu värre än så. Var lite nyfiken och du kommer märka att det inte finns nån tumregel när det gäller detta heller.

/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-12 10:15

Harryup skrev:
idea skrev:Det räcker att foten är några ggr mjukare än underlaget för att få isolering och har du en stor massa behöver du mycket gummi för att få en mjuk fjäder som samtidigt kan bära lasten. Man skulle nästan kunna kalla det en tumregel :lol:

Optimering av ljudkvalité är en annan sak än isolering. Prova olika mjuka SD-fötter och du kommer märka ljudmässig skillnad. Dessutom om du redan har en viss fjädrande funktion i golvet så blir det ännu värre än så. Var lite nyfiken och du kommer märka att det inte finns nån tumregel när det gäller detta heller.

Men detta går väl att räkna på och få fram fakta?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-02-12 10:31

DQ-20 skrev:
Adhoc skrev:Rätt maxbelastade får sylomermaterialet i ca 12 mm tjocklek en egenresonans kring 16 Hz (om jag minns rätt från Getzners sidor) och då avisolerar dom effektivt från ca 23 Hz och uppåt, så dessa frekvenser inte går vidare som stomvibrationer till omgivningen.

Optimalt belastad hamnar högtalarens resonansfrekvensen med SD-fötter vid ca 7 Hz. Minns dock inte exakt riktningen. Jag tror det skiljer lite vertikal och horisontalt.

/DQ-20

Mja. Nej.

7 Hz som bästa och lägsta egenresonans för Sylomer-materialet stämmer vid tjocklek 50 mm men jag har aldrig sett tjockare än 12,5 mm användas som fot på högtalare ... Tjockare material => lägre egenresonans är möjlig.

Ändrad formfaktor från 3 i diagrammen härnedan (rektangulär historia?) till SD-fotens ca 1,7 (cirkulär med Ø ca 3 cm x T 1,25 cm) ger inte någon avgörande förändring av egenresonansen hos foten när man kikar på diagrammen från materialtillverkaren Getzner.

Ca 16 Hz får man nog räkna med som lägsta möjliga resonansfrekvens för "vanliga SD-foten" och det räcker långt för många och i de flesta fall (edit: vid musik), se nedersta diagrammet. (Vid fotens egenresonans fås en förstärkning kring 18 dB från Sylomeren, ganska låg som tyder på bra inre dämpning i materialet. Med naturgummi, solid silikon etc hade förstärkningen blivit starkare. Edit: Vid biotajm kanske många ser det som bara positivt om det vibrerar och rister vid förstärkningen och riktigt låga frekvenser.)

Sylomer SR18 egenresonans ca 15-16 Hz för T 12,5 mm och Formfaktor 3.JPG
Sylomer SR18 egenresonans ca 15-16 Hz för T 12,5 mm och Formfaktor 3.JPG (102.72 KiB) Visad 1912 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-12 11:09

Är det det materialet i färilafötterna då? Eller är det bara en gissning?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-02-12 11:12

PerStromgren skrev:
Harryup skrev:

Men detta går väl att räkna på och få fram fakta?

Lycka till med att räkna ut hur en viss parkett i ett specifikt rum beter sig. Ihop med mätningar för att optimera återgivningen så visst. Men hur svajig en inte så särskilt svajig parkett är, är nog inte lätt att räkna ut. Och hur den faktiskt påverkar olika högtalaruppställningar. Sen har du ju golvbjälklag osv. Kommer fötterna på bjälkar så kanske att det i övriga svajiga inte påverkar alls eller beroende på hur den faktiska högtalaren trivs så kanske fötterna hamnar maximal svajigt mellan bjälkar.
Som jag ser det är det mätningar som gäller.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-02-12 11:27

Nattlorden skrev:Är det det materialet i färilafötterna då? Eller är det bara en gissning?

En kvalificerad gissning får jag säga. Jag har sett och klämt på olika SD-fötter i butik, jag har sett det ställas ut av svenska distributören på industrimässor och jag har några A5-bitar av olika Sylomer-material i en i låda hemma.

Getzners Sylomer anges ofta som bästa gummimaterialet vid avisolering av vibrationer om man vill nå så låg egenresonans som möjligt. Det finns några andra fabrikat också med liknande egenskaper. (Solid neopren brukar finnas med också, säkert av ekonomiska hänsyn och om det är mindre kritiskt att nå riktigt lågt. (Låg sättning över tid kan spela roll och då ligger polyuretancellgummi bra till jmf med andra gummisorter.)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-02-12 11:37

Harryup skrev:Fast SD-foten är inte helt okänslig för underlag. Jmf dubbel fjädring typ tankbil i rondell.
Enbart vikten på högtalarna är förmodligen inte tillräckligt för att kunna fullständigt optimera uppställningen för alla underlag.

/Harryup

SD-foten är så pass mjuk att jag tror det är svårt att hitta så mjuka underlag att seriekopplingen av fjädringarna leder till nya resonanser. Såvida inte den rör sig om en fjäderingskonstant i klass med SD-foten alltså. Typ, en annan SD-fot. Jag tror man får passa sig för att t.ex. placera en högtalare på SD-fötter på en annan högtalare som också står på SD-fötter. Plats för experiment alltså.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-02-12 11:39

Adhoc skrev:
DQ-20 skrev:Optimalt belastad hamnar högtalarens resonansfrekvensen med SD-fötter vid ca 7 Hz. Minns dock inte exakt riktningen. Jag tror det skiljer lite vertikal och horisontalt.

/DQ-20

Mja. Nej.

Jag bara vidarebefordrade mätresultaten från testerna som gjordes när SD-foten togs fram. Återigen - jag minns inte riktningen. Infon finns i någon gammal Musik och Ljudteknik (som jag inte hittar i gömmorna).

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-02-12 11:50

DQ-20 skrev:
Harryup skrev:Fast SD-foten är inte helt okänslig för underlag. Jmf dubbel fjädring typ tankbil i rondell.

/Harryup

SD-foten är så pass mjuk att jag tror det är svårt att hitta så mjuka underlag att seriekopplingen av fjädringarna leder till nya resonanser. Såvida inte den rör sig om en fjäderingskonstant i klass med SD-foten alltså. Typ, en annan SD-fot. Jag tror man får passa sig för att t.ex. placera en högtalare på SD-fötter på en annan högtalare som också står på SD-fötter. Plats för experiment alltså.

/DQ-20

Det kan jag absolut intyga att det inte går eftersom jag har gjort den testen själv, alltså kaka på kaka.

Vad som exakt händer hemma på mina curry-linjer kan jag inte uttala mig om, MEN jag tror absolut på förträffligheten generellt med SD-fötter men jag kan lätt bevisa att det inte funkar hemma hos mig, precis där mina högtalare står. Om det sen betyder att parkettens resonanser sammanfaller med SD-fotens under 80kg belastning av en 120cm hög pelare är svårt för mig att veta, dock funkar ingen av alla hårdheter (runt 4-5) som jag testat. Så för min del är det en tumregel att det alltid funkar med SD. Dvs, med IÖ's definition. Och det förvånar mig att folk här utifrån mina egna erfarenheter inte är mera nyfikna på det ljudmässiga resultatet utan bara "sväljer" att dom alltid funkar oavsett underlag. Jag har väldigt svårt att se att en SD-fot är helt obekymrad av om den står på urberg eller svajig parkett.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2016-02-12 13:57

Dimensioneringen av foten måste ju göras helt avhängig av hur underlaget ser ut. Har du ett mycket svajigt golv behöver du mycket mjuka fötter för att få ner resonansfrekvensen tillräckligt långt under golvets resonans för att den inte skall förstöra mer än den hjälper. Då är det inte säkert att SD-fotens standardsortiment räcker till. Då kan man behöva något ännu mjukare och troligtvis större (för att klara lasten).
Beroende på hur foten "byggs" så påverkar det hur egenskaperna i skjuvriktningen ser ut jämfört med normalriktningen.
Som alla tumregler så måste man ha en känsla för hur man skall tillämpa dem inte tro att det är en regel utan snarare inse att det är en förenklad beskrivning av en ibland komplicerad verklighet.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-02-12 14:48

DQ-20 skrev:
Adhoc skrev:
DQ-20 skrev:Optimalt belastad hamnar högtalarens resonansfrekvensen med SD-fötter vid ca 7 Hz. Minns dock inte exakt riktningen. Jag tror det skiljer lite vertikal och horisontalt.

/DQ-20

Mja. Nej.

Jag bara vidarebefordrade mätresultaten från testerna som gjordes när SD-foten togs fram. Återigen - jag minns inte riktningen. Infon finns i någon gammal Musik och Ljudteknik (som jag inte hittar i gömmorna).

/DQ-20

Jag föredrar nog att lita på materialtillverkarens publicerade info om materialet med ca 16 Hz och därför se 7 Hz som "felaktig glädjesiffra" om det skrevs i MOLTen (så länge det handlade om tunnare än 50 mm).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-02-12 14:52

idea skrev:Dimensioneringen av foten måste ju göras helt avhängig av hur underlaget ser ut. Har du ett mycket svajigt golv behöver du mycket mjuka fötter för att få ner resonansfrekvensen tillräckligt långt under golvets resonans för att den inte skall förstöra mer än den hjälper. Då är det inte säkert att SD-fotens standardsortiment räcker till. Då kan man behöva något ännu mjukare och troligtvis större (för att klara lasten).
Beroende på hur foten "byggs" så påverkar det hur egenskaperna i skjuvriktningen ser ut jämfört med normalriktningen.
Som alla tumregler så måste man ha en känsla för hur man skall tillämpa dem inte tro att det är en regel utan snarare inse att det är en förenklad beskrivning av en ibland komplicerad verklighet.

Jag har varit och vevat i en hel del SD-fottrådar. Mest för att jag tycker att det är en så genialisk produkt. Jag har dock alltid förutsatt att man använder optimerade fötter genom att man noggrant mäter vikten så att man kan räkna ut optimal variant för alla (fyra) fötterna. Det är en marginell extra kostnad. Nackdelen är att det är lite meck med vägning samt man kan får jävligt skumma färger på fötterna. Standardfötterna brukar väl vara typ nötbruna.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-02-12 14:52

Jag tror att det är audiofilvarianten som går ned till 7 Hz.

Tillagt:

Sonic Design skrev:---
Materialet har också andra unika egenskaper såsom en elasticitetsmodul som sjunker vid belastning vilket medför att nedfjädringen blir mindre än den låga resonansfrekvensen annars skulle innebära. Resultatet blir en resonansfrekvens horisontellt på under ca 10 Hz.
---
Sonic Design dämpfötter i standardutförande.

Färgen är nougatbrun utom den hårdaste som är grå.
Denna variant finns i fyra olika viktklasser och behöver inte fintrimmas till varje specifik högtalarmodell. Funktionen är ändå god. Viktklasserna är: 4-12 kg, 12-28 kg, 28-50 kg, och 50-100 kg. Förpackningar finns med 4 eller 8 st dämpkuddar till högtalare. De kan användas till alla typer av högtalare, även till subwoofers och surroundhögtalare.

Sonic Design dämpfötter i audiofilutförande

Genom att dessa dämpfötter anpassas exakt till högtalarnas viktfördelning, och genom en lite större tjocklek, och därmed större fjädringsmjukhet, så kommer man ända ner till en resonansfrekvens horisontellt på under ca 7 hz.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-02-12 16:44

Adhoc skrev:Jag föredrar nog att lita på materialtillverkarens publicerade info om materialet med ca 16 Hz och därför se 7 Hz som "felaktig glädjesiffra" om det skrevs i MOLTen (så länge det handlade om tunnare än 50 mm).

Föredra vad du vill. Som Almen skriver ovan var det den horisontella rörelsen som frekvensen 7 Hz handlade om, inte vertikalt (vilket motsvarar en kraft vinkelrätt mot foten och som jag uppfattar att tillverkarens uppgifter gäller). Jag skrev ju också själv att jag inte mindes vilken riktning som uppgiften gällde - det skiljer nämligen. Om jag vidare uppfattat saken rätt så är det den horisontella resonansen som främst påverkar hur stilla högtalaren står som man tänker sig en "vanlig" högtalare med elementet monterat vertikalt i lådan. Den vertikala resonansen kanske spelar mer roll för isolationen från underlaget. Jag vet inte.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-02-12 17:14

Harryups basar spelar nedåt.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-12 18:37

Lite låga sinusar och accelerometer alltså.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-02-12 22:05

KarlXII skrev:Harryups basar spelar nedåt.

Ja, ned till 16-17Hz men elementen sitter riktade framåt.
Och är servostyrda, ja.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-02-13 01:18

Åhh fan! Jag hade precis för mig att de satt neråt....! Sorry folks!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-02-13 01:23

Ajaj, ajsanajsaj . . . typ. :evil:* :D

*Visst tusan är "Evil" gullig ? 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-13 09:46

Kan någon förklara vad graferna visar och hur man läser dom?

Hur skulle en optimal kurva se ut?
Vilka problemområden löser inte SD-kudden?
Och hur skulle motsvarande graf se ut UTAN dessa SD-kuddar?
Samt hur skulle motsvarande graf se ut med spikes?

Ingen debatt nu om olika kuddar TACK!
Vill bara förstå "tänket" bakom

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-15 12:57

Adhoc skrev:7 Hz som bästa och lägsta egenresonans för Sylomer-materialet stämmer vid tjocklek 50 mm men jag har aldrig sett tjockare än 12,5 mm användas som fot på högtalare ...[/attachment]

Jag har några gröna med höjden 25 mm inköpta för många år sedan. Använder tre stycken för en egenbyggd skivspelare. Till piP är de 12.5 mm höga och gula. Har inte de som är anpassade till tyngre Ino-högtalare högre fötter än 12.5 mm?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-15 13:09

sportbilsentusiasten skrev:Kan någon förklara vad graferna visar och hur man läser dom?

Hur skulle en optimal kurva se ut?
Vilka problemområden löser inte SD-kudden?
Och hur skulle motsvarande graf se ut UTAN dessa SD-kuddar?
Samt hur skulle motsvarande graf se ut med spikes?

Ingen debatt nu om olika kuddar TACK!
Vill bara förstå "tänket" bakom

Bra fråga, också intresserad!
(Lejonklou har fö också noterat att ibland är det bättre med spikes och Linn Skeet stående på en bit heltäckningsmatta)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-02-15 13:21

sportbilsentusiasten skrev:Kan någon förklara vad graferna visar och hur man läser dom?

Y-axeln är trycket i N/mm2 och x-axeln är resonansfrekvensen. Grafen gäller för en viss typ av materialet - det finns flera olika hårdhetsgrader.

Om du tittar på kurvan för materialet som är 12.5 mm (kurvan längst till höger) så finns det ett tydlig "knä". Det anger det tryck där resonansfrekvensen är som lägst. Vid högre ELLER lägre tryck minskar resonansfrekvensen. Att det blir så beror på att materialet är skummat - i "knät" befinner sig materialet i ett "halvkollapsat" stadium. Optimal belastning för lägsta resonansfrekvens ligger alltså i detta knä. Nu anger dock tillverkaren ett maximalt statiskt tryck på 0,018 N/mm2, vilket är det vita fältet i figuren. Det är därför Adhoc har dragit linjen från punkten där kurvan för material 12.5 har ett statiskt tryck om just 0.018 N/mm2. Denna punkt ligger nära materialets "knäpunkt" men inte precis på. Jag antar att gränsen 0.018 N/mm2 har med långtidsstabilitet att göra. Jag vet inte hur Sonic Design lägger sig på kurvan. Den undre kurvan visar bara dämpningen vid olika frekvenser som en funktion av resonansfrekvensen och tar hänsyn till q-värdet.

Den resonansfrekvens som anges motsvarar den vertikala resonansen (mot golvet) med en högtalare som placerats på fötter av materialet. För att anpassa fötterna väljer man material med en viss hårdhet och yta (diameter) så att resonansfrekvensen blir så låg som möjligt för en viss tyngd. Enkelt uttryckt: knackar man till på lådans topp med en hammare hamnar resonansfrekvensen som kurvan anger.

sportbilsentusiasten skrev:Hur skulle en optimal kurva se ut?

Ju lägre frekvens för "knät" (alternativt där max. statisk belastning skär kurvan), desto bättre, om man är ute efter minimalt med rörelser i lådan.
sportbilsentusiasten skrev:Vilka problemområden löser inte SD-kudden?

Jag tror det är mest en systemfråga. Jag GISSAR att problem främst uppstår när det finns flera fjäderkonstanter och/eller när systemet behöver dämpning av någon anledning. Det ger inte SD-foten särskilt mycket av. IÖ har varit inne på alternativ till mjukfötter i vissa specialfall. Harryup har redovisat egna lyssningsprov med olika kombinationer av fötter när två högtalarlådor står på varandra (där jag tror att bl.a. Karl XII deltog).
sportbilsentusiasten skrev:Och hur skulle motsvarande graf se ut UTAN dessa SD-kuddar?

Det går inte att definiera eftersom det kommer vara underlaget som avgör. Men tänk såhär: SD-foten är en fjäder, inget annat. Om man skall ta en halvdan liknelse så kan man tänka sig en bil med gummidäck men med eller utan fjädring.

sportbilsentusiasten skrev:Samt hur skulle motsvarande graf se ut med spikes?

Det går inte att definiera eftersom underlaget avgör.

MEN, grejen är att det som är viktigast, högtalarens rörelse horisontellt (fram-och-tillbaka) inte går att utläsa ur diagrammet. Resonansfrekvensen för den rörelsen med SD-fötter är typiskt lägre en för den vertikala resonansen. De mätningar som gjorts visar att spikes ger betydligt större rörelser i högtalaren pga av resonanser inom audioområdet. Även enklare prov som att lägga handen på högtalarlådan och känna pekar i samma riktning.

Om man tänker sig en högtalarlåda som är HELT frikopplad från underlag så kommer den att röra sig i motsatt riktning från membranet. Hur mycket beror då endast på kvoten mellan massan hos högtalarelementets rörliga delar och massan hos resten av högtalaren. Högtalaren kommer alltid att nå sin ursprungsposition och stanna där när membranet är i "viloläget". Det är den situationen som en mjuk fjäder försöker approximera. Det är först när det finns ett styvt mothåll, t.ex. spikes, som resonanser kan uppstå. Då kan rörelserna bli större och mer utdragna i tid.

Det finns säkert mycket annat som kan tillföras, men det är iallafall så här som jag har förstått problemet.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-02-15 14:06

DQ-20 skrev:Det anger det tryck där resonansfrekvensen är som lägst. Vid högre ELLER lägre tryck minskar ökar resonansfrekvensen.

Ändrade "minskar" till "ökar" för tydlighetens skull. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-02-15 18:17

Almen skrev:
DQ-20 skrev:Det anger det tryck där resonansfrekvensen är som lägst. Vid högre ELLER lägre tryck minskar ökar resonansfrekvensen.

Ändrade "minskar" till "ökar" för tydlighetens skull. :)

Det blir inte bara tydligare utan också rätt istället för fel, vilket, till mitt försvar, är i princip ofrånkomligt med ett så långt inlägg. Men hur fan ändrar man det när inlägget är låst?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-02-15 18:22

RogerGustavsson skrev:Jag har några gröna med höjden 25 mm inköpta för många år sedan. Använder tre stycken för en egenbyggd skivspelare. Till piP är de 12.5 mm höga och gula. Har inte de som är anpassade till tyngre Ino-högtalare högre fötter än 12.5 mm?

De fötter som fanns till LTS F1 tror jag var 25 mm och nötbruna. Tur med färgen, tycker jag.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi