Vart håller HiFi-Sverige hus?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-03 22:20

LeoArietis skrev:Om EKK bara tillverkades i 5000 meter per år skulle den inte kosta 5 kr per meter utan troligvis 500 kr per meter eller rent av ännu mer. Jag tror det kallas stordriftsfördelar... men det här är ett hififorum och inte ett ekonomi-forum vilket lyckligtvis [:)] märks väldigt tydligt även om debatterna emellanåt blir lidande.

Varför inte dra nytta av stordriftfördelarna och använda EKK då? :wink:

Skulle du köpa en tvättmaskin som bara görs i 50 ex per år?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-03 22:26

speciellt då den som tillverkas i många ex oftast funkar bäst

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-01-03 22:44

Jag gnäller inte på den låga prisvärdheten, eller att jorma eller några andra eventuellt skulle kunna tjäna mycket pengar(Tror knappast att det är syftet med detta heller). Jag gnäller för att jag tror att jippon som "the statement" och dylikt flyttar fokus från ljudet till utseendet och image.
Eftersom marknaden erbjuder vad som efterfrågas är jag inte förtjust denna typ av kampanjer, som knappast bidrar till att höja efterfrågan(och därmed tillgången) av produkter där bra ljud är den viktigaste "salespointen". :cry:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-03 22:48

Hetsporren skrev:Det riktigt roliga med de bakom Swedish Statement är ju att de ofta brukar framhärda hur oberoende de är och att de inte alls sammarbetar, när någon kanske levererar en liten välriktad konspirationsteori. Nu kan ju var och en tydligt se hur det förhåller sig och att dessa herrar håller varandra hårt bakom ryggen, i alla väder. Inte bara vad gäller försöket att svindla rika amerikaner på stora belopp, utan förstås även då det gäller att (av)styra kritik på forum etc... :twisted:
Jag tror att dom avsagts sig konspiratoriska sammankopplingar, men vi har ju sett Bladelius/Advantade hos bl.a. Marten Design och Jorma e inte hemlig hos MD heller.

Vart e scopet? Vad fattar jag inte?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-03 22:49

finns ju ändå en marknad för "the statement" hade jag haft 4mille som låg å drällde i nån bakficka hade jag gärna tatt en sån rigg...snyggt är det iaf

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-03 22:59

EngelholmAudio skrev:Vad fattar jag inte?

Vad fattar du? (Skivtips: Fatta eld med Fattaru)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-01-03 23:08

Haakan_W skrev:...hade jag haft 4mille som låg å drällde i nån bakficka...

Vad nu då? Har du inte det? :wink:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-03 23:10

4 millioner drakhmer kanske :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-03 23:29

hmm?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-03 23:35

Men nu har det diskuterats mkt Swedish Statement och väldigt lite topic. Ni vet vad som skall göras, jag har för mig att jag nämnt samma sak i ett annat sammanhang. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

hippiefarsan
inaktiv

Inläggav hippiefarsan » 2006-01-03 23:38

:oops:
Senast redigerad av hippiefarsan 2006-01-04 00:09, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-03 23:41

Hetsporren skrev:
EngelholmAudio skrev:Vad fattar jag inte?

Vad fattar du? (Skivtips: Fatta eld med Fattaru)
Ok. 8O :roll: :wink:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-03 23:52

patrikf skrev:Jag gnäller inte på den låga prisvärdheten, eller att jorma eller några andra eventuellt skulle kunna tjäna mycket pengar(Tror knappast att det är syftet med detta heller).

Jag gnäller för att jag tror att jippon som "the statement" och dylikt flyttar fokus från ljudet till utseendet och image.

Eftersom marknaden erbjuder vad som efterfrågas är jag inte förtjust denna typ av kampanjer, som knappast bidrar till att höja efterfrågan (och därmed tillgången) av produkter där bra ljud är den viktigaste "salespointen". :cry:

Är beredd att hålla med om det ovanstående, från första till sista ord. Mycket bra formulerat dessutom!

Varför tar man inte fasta på att förklara egenskaper och tankar bakom systemet, istället för dessa meningslösa och intressanta slagord och viftandet med prislappen?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-04 00:01

IngOehman skrev:
patrikf skrev:Jag gnäller inte på den låga prisvärdheten, eller att jorma eller några andra eventuellt skulle kunna tjäna mycket pengar(Tror knappast att det är syftet med detta heller).

Jag gnäller för att jag tror att jippon som "the statement" och dylikt flyttar fokus från ljudet till utseendet och image.

Eftersom marknaden erbjuder vad som efterfrågas är jag inte förtjust denna typ av kampanjer, som knappast bidrar till att höja efterfrågan (och därmed tillgången) av produkter där bra ljud är den viktigaste "salespointen". :cry:

Är beredd att hålla med om det ovanstående, från första till sista ord. Mycket bra formulerat dessutom!

Varför tar man inte fasta på att förklara egenskaper och tankar bakom systemet, istället för dessa meningslösa och intressanta slagord och viftandet med prislappen?

Vh, iö

Men om nu människors önskemål är det viktigaste (dvs vad marknaden efterfrågar), vad är det då för fel med att erbjuda dessa kunder det dom önskar? Om vi hifi-freaks tycker att "marknaden" efterfrågar fel produkter, ja då får väl vi informera kunderna, eller? Och hoppas att kunderna tar sitt förnuft till fånga och gör det enda rätta.

Eller är det enda rätta en Pioneer 668, Sentec Sc9, Nad208 och ett par PiP? Och allt annat är ju bara en ripp-off i form av lurendrejeri av profithungriga bedragare. Eller hur?

/ B

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-04 00:11

IngOehman skrev:Varför tar man inte fasta på att förklara egenskaper och tankar bakom systemet, istället för dessa meningslösa och intressanta slagord och viftandet med prislappen?

Vh, iö

Det är väl för att det inte finns några intressanta egenskaper och tankar bakom systemet? Bortsett från att kränga och tjäna såklart.

Om man lierar sin produkt med bondfångerikablar har man demonstrerat detta ganska klart imho.

Mvh

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-01-04 00:17

Vilka är kundens önskemål? Sannolikt att digga musik med stor behållning! Att förespegla kunden att produkten har "hemliga" egenskaper som inte kan bekräftas på något annat sätt än genom en gigantisk prislapp måste väl ändå gränsa till bedrägeri?

Sådana här prylarna säljs inte med psykoakustiska argument utan med socioekonomiska. Å andra sidan kan man ju också resonera som så att om folk med för mycket pengar subventionerar utveckling av prisvärda produkter för vanligt folk så kanske det är ok! Slutsatsen i så fall måste ju vara att man blir dum i huvudet av pengar!

Köp skivor för pengarna!

/Jocke

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-01-04 00:30

Jocke skrev:
Å andra sidan kan man ju också resonera som så att om folk med för mycket pengar subventionerar utveckling av prisvärda produkter för vanligt folk så kanske det är ok!

Det är just den effekten jag inte tror på i detta fall, med den "utveckling" som subventioneras här, snarare tvärtom.

Dessutom har jag för mig att det är budget, eller volymmodeller, som brukar subventionera sådana här saker och inte tvärtom...

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-04 00:32

Bill50x skrev:Men om nu människors önskemål är det viktigaste (dvs vad marknaden efterfrågar), vad är det då för fel med att erbjuda dessa kunder det dom önskar? Om vi hifi-freaks tycker att "marknaden" efterfrågar fel produkter, ja då får väl vi informera kunderna, eller? Och hoppas att kunderna tar sitt förnuft till fånga och gör det enda rätta.

Eller är det enda rätta en Pioneer 668, Sentec Sc9, Nad208 och ett par PiP? Och allt annat är ju bara en ripp-off i form av lurendrejeri av profithungriga bedragare. Eller hur?

/ B

Problemet ligger i kombinationen av faktiska egenskaper och prissegmentering. Det finns ett segment av konsumenter som vill lägga ut förhållandevis mycket på sin ljudanläggning. Inget fel i det och naturligt att marknaden erbjuder produkter i detta prissegment. Så långt är allting väl.

Det blir knivigt eftersom att det finns en övre gräns för de relevanta tekniska egenskaperna: den mänskliga hörseln. Vi har nått en teknisk utveckling där elektronikkedjan fram till högtalarna redan är minst lika bra som hörseln och i praktiken betydligt felfriare än fonogrammen, högtalarna och den akustiska miljön i lyssningsrummet redan med ganska billiga prylar i elektroniken.

Vill man kränga dyrare elektronik måste man göra detta på flummiga påståenden, estetik och prissättning. Detta har high-end-branschen förstått sedan länge vilket är anledningen att man frångått all egenskapsbaserad marknadsföring och tvingat in den annonsfinansierade fackpressen i samma stil, vilket även banat vägen för kabelskojare och annat löst folk.

Det märkliga med just hifi är väl att man måste sälja i statussegmentet med påståenden om bättre ljud. Ingen köper ju en Rolex i förhoppningen att få uppleva "bättre tid"?

Mvh

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-04 00:33

Misstänker att det är en numera svårflirtad kundgrupp som gillar enbart musik och som inte går så lätt att "lura" utan man får faktiskt bevisa att man håller väldigt hög kvalité på återgivningen. Om det hade varit en hemmabio så skulle nog folk bara kunna peka och säga "när kan jag ha den installerad?"
Var själv inne i en butik i Chicago och lyssnade på Krell's 30' $ sub och den lät hemsk i butiken. Frågade om dom lyckades sälja några. Fick svaret att dom brukade aldrig spela på den innan installation och dom sålde bra av den.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-04 00:35

har man råd och inte är speciellt musik intresserad så litar man nog på säljarna...men så där är det ju med allt...inget speciellt inom hifi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-04 00:47

Jag tror att man ALDRIG skall ge marknaden vad den vill ha. Enda förnuftiga skälet att ge marknaden vad den vill ha är att det är ett enkelt sätt att tjäna pengar.
(Marknaden vill alltid ha prylar vars egenskaper man kan beskriva med ett eller tre sales-points, och som förpackas i ett attrativt fodral. Dessa skall sedan vara så billiga som möjligt, alternativt precis så dyra som kunder kan tänka sig att betala, vilket kan bli vilken siffra som helst, beroende på vem kunden är...)

Nä. Man skall förstås sikta mycket högre än förväntningarna från marknaden!

Den kan inte tänka ens tillnärmelsevis tillräckligt stort.

I sanning bra grunkor brukar ha åtminstone 100 genomtänkta egenskaper, och alla dessa kommer man aldrig att kunna förmedla till köparen, men det är ändå viktigt att de finns där, för det är dessa som gör produkten bra.

Det ligger ju i sakens natur att de duktigaste ingenjörerna kan åstadkomma ofantligt mycket bättre saker än marknaden ens kan förstå kan finnas - det är ju det man har ingenjörerna till! Ingenjörerna skall kunna överträffa marknadens förväntningar så mycket som möjligt, inte uppfylla dem.

Hur det skall kunna överföras till potentiella köpare att så har skett vet jag inte. Det är ju av naturliga skäl rätt svårt att överföra flera års arbete och vedermödor på några få minuter, eller hur länge nu en säljare (som antagligen inte ens förstår vedermödorna...) har på sig.

Kanske är det därför företag så sällan bryr sig om att göra saker så bra som det är möjligt? Det är dyrt och betraktas som bortkastat, eftersom poängerna inte kan förmedlas med de marknadsföringsprinciper som användes, så ansträngar av det slaget kommer inte att öka säljvärdet. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-04 00:49

Fast ballhetskoeficienten är numera mycket lägre på en dyr stereo än på en dyr hemmabio för kunder som bara vill ha något kul.
Och hur många kunder vill byta allt på en gång i dom här prisklasserna? Lite paket blir väl sålda men man behöver inte vara slösaktig bara för att man har pengarna. Tror det blir motigt.

Kul att man lyckades pricka namnet "Statement" eftersom det redan har använts av Forsell på deras stora slutsteg som fick väldigt fina tester utomlands.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-04 00:59

IngOehman skrev:Jag tror att man ALDRIG skall ge marknaden vad den vill ha.
Vh, iö

.....klart man ska ge marknaden(kunden) vad dom vill ha.....det är ju bara jag som vet vad jag vill ha, sen om man är duktig på marknadföring(vilken många är) så ser dom naturligtvis till att jag vill ha det dom erbjuder ...du har ju lyckas rätt bra på detta forum med Ino Audio om jag inte misstar mig..... :wink:

Mvh/Mannen
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-04 01:17

Jag har aldrig intresserat mig för vad någon vill ha, ej heller försökt få någon att vilja något specifikt.

Har alltid haft förtroende för att var och en är expert på sig egen smak, och att därför ingen behöver hjälp för att veta vad man gillar.
Däremot tycker jag man skall kalla saker för sina riktiga namn. Tycker ursprungstrohet är en annan sak än jakten efter trevliga ljud, men jag har aldrig lagt några värderingar i det.

I övrigt (avseende hifi-apparater) konstruerar jag saker som jag vill ha dem. Har aldrig, och kommer aldrig att göra något bara för att jag tror att någon annan vill det. Om någon gillar samma sak som jag är de välkomna. Det finns inget annat ärligt sätt att förhålla sig till saker.

Jag har hållit på sedan 1978. Forum har inget med saken att göra.

Snarare tvärtom - fram till för några år sedan gick min verksamhet nästan runt. Nu är jag på ruinens brant och har tvingats att i varje fall tillfälligt dra i bromsen.
Fast det beror kanske mest på att forumskrivande tar så mycket tid och är så mycket roligare än ekonomi, att jag inte hinner uppdatera uträkningarna av vad saker skall kosta för att det skall gå runt... :oops:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-01-04 01:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-04 01:22

IngOehman skrev:Jag tror att man ALDRIG skall ge marknaden vad den vill ha. Enda förnuftiga skälet att ge marknaden vad den vill ha är att det är ett enkelt sätt att tjäna pengar.
(Marknaden vill alltid ha prylar vars egenskaper man kan beskriva med ett eller tre sales-points, och som förpackas i ett attrativt fodral. Dessa skall sedan vara så billiga som möjligt, alternativt precis så dyra som kunder kan tänka sig att betala, vilket kan bli vilken siffra som helst, beroende på vem kunden är...)

Nä. Man skall förstås sikta mycket högre än förväntningarna från marknaden!

Den kan inte tänka ens tillnärmelsevis tillräckligt stort.

I sanning bra grunkor brukar ha åtminstone 100 genomtänkta egenskaper, och alla dessa kommer man aldrig att kunna förmedla till köparen, men det är ändå viktigt att de finns där, för det är dessa som gör produkten bra.

Det ligger ju i sakens natur att de duktigaste ingenjörerna kan åstadkomma ofantligt mycket bättre saker än marknaden ens kan förstå kan finnas - det är ju det man har ingenjörerna till! Ingenjörerna skall kunna överträffa marknadens förväntningar så mycket som möjligt, inte uppfylla dem.

Hur det skall kunna överföras till potentiella köpare att så har skett vet jag inte. Det är ju av naturliga skäl rätt svårt att överföra flera års arbete och vedermödor på några få minuter, eller hur länge nu en säljare (som antagligen inte ens förstår vedermödorna...) har på sig.

Kanske är det därför företag så sällan bryr sig om att göra saker så bra som det är möjligt? Det är dyrt och betraktas som bortkastat, eftersom poängerna inte kan förmedlas med de marknadsföringsprinciper som användes, så ansträngar av det slaget kommer inte att öka säljvärdet. :(

Vh, iö

Visst ska man sikta högre än vad den tilltänkta konsumenten förväntar sig. Det är klassisk marknadsföring. Framför allt ger det en utveckling som konsumenten inte kan föreställa sig men är tacksam när den väl finns tillgänglig.

Men många gånger handlar det om redan etablerad teknik. Och dom allra flesta på detta forum har långt högre krav än "medel-svensson" när det gäller ljudåtergivning. Och "medel.svensson" har i detta fall inget med ekonomisk styrka att göra utan snarare intressegrad. Vad vill då denna MS ha? Jo, beroende på ekonomiska muskler. estetiskt sinne, grad av trångboddhet, intresse, krav från sambo etc varierar detta givetvis enormt.

Om vi nu, i samma anda som vi diskuterar när det gäller politik, låter människor själva bestämma vad dom vill ha - vad blir då resultatet?

Tja, några vill ha snygga apparater som passr in i inredningen, andra vill ha massor med funktioner till lägsta pris, osv.

Vem ska sätta sig till doms över dessa olika synsätt? Att i detta sammanhang diskutera vad " marknaden vill ha" är egentligen ganska meningslöst. Det vet vi redan. Och vill man inte ge marknaden vad den vill ha ska man inte heller klaga över utfallet.

Detta betyder inte att man måste "använda flummiga argument" för att nå de som har högre krav på ljudåtergivning. Men kanske ska man använda dessa flummiga argument för att nå de som har mer pengar än förstånd? Och så försöker man bipacka lite välljud i sina svindyra högtalarkablar... Eller?

/ B

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2006-01-04 01:23

Som i egenskap av trådskapare så fick jag lite mer information än vad jag egentligen frågade efter.

Men det är det som gör faktiskt.se så fantastiskt.

Man får höra många olika intelligenta tankar och funderingar kring en kanske inte så komplex fråga.

DHTskrev en analogi så Klockren!!

Det märkliga med just hifi är väl att man måste sälja i statussegmentet med påståenden om bättre ljud. Ingen köper ju en Rolex i förhoppningen att få uppleva "bättre tid"?

:arrow: :idea:

Man har ju tänkt tanken tusen gånger. Hur fett känns det att gå på fest med en nyinköpt fet skrud för 2-10 papp? Jämfört med en lika kostsam fast 1 år gammal trots att ingen i ens närhet sett varken den gamla eller den nya... lite luddigt kanske, men jag tror mig ha en poäng nånstans. :D

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-04 01:26

IngOehman skrev:Jag har aldrig intresserat mig för vad någon vill ha, ej heller försökt få någon att vilja något specifikt. Har alltid trott och ansett att var och en är expert på sig egen smak, och att därför ingen behöver hjälp för att veta vad man gillar. Däremot tycker jag man skall kalla saker för sina riktiga namn.

I övrigt gör jag saker som jag vill ha dem. Har aldrig, och kommer aldrig att göra något för att någon annan vill det. Det finns inget annat ärligt sätt att förhålla sig till saker.

Jag har hållit på sedan 1978. Forum har inget med saken att göra. Snarare tvärtom. Fram till för några år sedan gick min verksamhet nästan runt. Nu är jag på ruinens brant och har tvingats att i varje fall tillfälligt dra i bromsen.

Vh, iö

Varför jag nämde det här forumet är ju för att jag har varken sett eller hört talas om Ino någon annanstans......men om jag vill ha en sak är det inte bra att nån gör den saken till mig så slipper jag köpa nåt jag inte vill ha, eller inte köpa nåt alls? dvs att man ska göra vad marknaden(jag i det här fallet) vill ha......verkar ju vara bäst för båda parter
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2006-01-04 01:35

Hade kablar blivit en status-pryl så hade vi kanske sluppit diskussioner om ljudpåverkan.

Dom låter inte bättre. Men de är förbannat feta och de har isolering så man inte behöver tänka på om dåligt isolerade strömkablar finns i närheten.

Kontakterna är lika brutala och förhindrar korrosion samt att greppet är asgrymt!

Jag vill också ha feta (estetiskt) kablar på sikt. För de ser så grymma ut.

Blindtest efter blindtest jag sett/varit med om visar att det är NOLL skillnad mellan kablar med samma elektriska prestanda.. och fullgod iso.

Skillnad har jag bara hört om i hifitidningars blindtest. Men inga privata.

Placebo svider men man kanske borde fethajja att det är en stor bov i öppna långa test... ?

Den har väl ingen hört förr? :lol: :lol:

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-01-04 10:05

Om man skulle kommentera ursprungsfrågan lite om var HiFi-Sverige håller hus så tror jag att det är här. Alltså just här, på detta forum, och på ytterligare något annat forum. Här finns kunniga ingenjörer, hängivna musikälskare, självbyggare, butiksägare, musiker, konstruktörer och marknadsförare.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-01-04 12:15

Vi gör ofta misstaget att tro att en varas pris beror på tollverkningskostnaden. Priset avgörs av vad vi (marknaden?) är beredd att betala för den! Att kunskapen om musikåtergivning är stor här på Faktiskt innebär att vi är medvetna konsumenter av HiFi och inte beredda att betala för "ickekvaliteter".

En genomsnittlig konsument ägnar säkert en försumbar tid på att försöka förstå HiFi (jämfört med oss) och de har andra intressen att ägna sig åt. Om vi vill något med de åsikter som framförts här så är det viktigt hur vi tar emot nya deltagare på forumet så de inte skräms bort.

Hur kan en presumtiv köpare avgöra vad han/hon vill ha? Vanligtvis erbjuds provlyssning i butiker (stora som ishallar) med en massa apparater igång samtidigt. Hur avgör man vilka kvaliteter olika apparater har? Tja, att prislapp och utseende har stor betydelse är en inte allt vild gissning.

Försäljarens kunskap lämnar ofta mycket att önska. Å andra sidan så ska de ha koll på allt som går på ström. Det som vore önskvärt vore någon typ av auktorisation för HiFi-butiker - typ smily´s för godkända restauranger. Kanske skulle det räcka att om butiken lever upp till en viss standard skulle de få rätten att sätta upp en dekal med texten "Faktiskt godkänd HiFi-butik"

/J

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi