Totaldac kan avlyssnas via öppet köp mot fraktkostnad.
Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:
Totaldac kan avlyssnas via öppet köp mot fraktkostnad.
Alexi skrev:Det skulle jag också sagt om jag inte gång på gång lyckats detektera det i F/E. Själv tror jag det mer har att göra med att kurvan börjar falla av redan vid 3-4kHz och att det är det jag detekterar. Precis som nedre gränsfrekensen på 3-5Hz har en påverkan över 20Hz.Nattlorden skrev:0.3dB ned vid 20kHz bryr jag mig inte ett skvatt om... Obeaktat att det är 4-5kHz över vad jag kan höra som mest nuförtiden.
IngOehman skrev:Njae... -110 dB (relativt full utstyrning förstås) är som jag ser det otillräckligt i en apparat som hanterar 24-bitars material. 110 dB S/N är ju inte ens 19 bitars upplösning.
Vh, iö
PerStromgren skrev:Vad blir resultatet om man använder högtalarna som LP-filter (rekonstruktionsfilter), förutsatt vi rejält hög samplingsfrekvens?
Morello skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Tyvärr har han ingen koll på han gör. (lampizator)
Hur menar du nu?
Någon koll har han säkerligen annars hade hans alster inte nått det erkännande de gjort av så många lyssnare.
Jag kan ju minnas fel, så rätta mig gärna i så fall, men är det inte denna lampizator som gör DA-omvandlare utan rekonstruktionsfilter?
Om svar ja, så är vederbörande direkt okunnig.
Nip skrev:Om DACarna har försämrat störnivå från -90dB till kanske -86dB eller liknande blir ju för mig ren semantik - om alternativet är att klart låter sämre med diffsteg som ger -90dB. Vad skall man med den extra störnivån till alls då????
- jo, det ser snyggare ut på oscillskop
- Que?, säger jag då.
Nip skrev:Spotta fram ett schema på ett differentialsteg som inte fördärvar hörbara området - istället för att utfärda nedlåtande kommentaren om andra som tycker hörbara är viktigare än mätbara. Det kan ju vara ett intressant bygge i sig att ge sig på.
.
Morello skrev:Det heter frekvensgång.![]()
Apropå nomenklatur och sådant där.
IngOehman skrev:Njae, frekvensgång är ensamt användt halvt om halvt ett nonsensord som saknar entydighet.
Det kan åsyfta en impedans, en förstärkning/verkningsgrad, distorsion, eller kanske något annat?
- - -
Att se folk som menar tonkurva skriva frekvensgång är lite småjobbigt, tycker jag.
Frekvensgång säger ju bara att man talar om hur något varierar med frekvensen.
Men är det impedansens frekvensgång man talar om, eller något annat?
På samma sätt som man kan säga impedanskurva (och underförstå att det är frekvensberoendet man åsyftar) kan man dock möjligen säga amplitudkurva, där ordet kurva berättar att det är hur amplituden varierar med något annat som man talar om. Ordet kurva säger förvisso inte att det är just frekvensen som varieras, men felet är inte större än att säga frekvensgång, som berättar om frekvensen, men inte vad det är som varierar med den.
- - -
Men jag föredrar begreppet tonkurva eftersom det är rikare (en ton har ju både en amplitud och en frekvens) och skapligt entydigt. Inte heller tonkurva är alldeles bra dock även om det genom att vara etablerat är entydigt. Ton-gain-kurva vore kanske bäst.
Men för att sammanfatta - frekvensgång är ett riktigt dåligt uttryck som borde tas bort. Att tala om frekvensgång utan att berätta om VADS frekvensgång man pratar om, blir bara dumt.
Vh, iö
Svante skrev:Morello skrev:Det heter frekvensgång.![]()
Det heter tonkurva. Och DEN digitala domäneN.
Morello skrev:Begreppet tonkurva är nog snarast något som används inom ramen för LTS jämte bihang. Thats it.![]()
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Det heter frekvensgång.![]()
Det heter tonkurva. Och DEN digitala domäneN.
Begreppet tonkurva är nog snarast något som används inom ramen för LTS jämte bihang. Thats it.![]()
Men jag har inga problem med et (som någon annan har med begreppet frekvensgång) - man förstår ju vad som avses och det måste väl ändå vara det relevanta?
Svante skrev:Morello skrev:Begreppet tonkurva är nog snarast något som används inom ramen för LTS jämte bihang. Thats it.![]()
Nä, det användes även i ELAK-kursen innan jag tog över den.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Begreppet tonkurva är nog snarast något som används inom ramen för LTS jämte bihang. Thats it.![]()
Nä, det användes även i ELAK-kursen innan jag tog över den.
"..jämte bihang.."
IngOehman skrev:Igen: "Frekvensgång" säger att man talar om en kurva för hur något ändrar sig med frekvensen.
Det kan vara distorsionens frekvensgång, grundtonens frekvensgång (alltså tonkurvan) eller impedansens frekvensgång. Eller något annat.
Att bara säga "frekvensgång" blir nonsens. Det bör undvikas. Menar man tonkurva så är det bättre att säga det.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Igen: "Frekvensgång" säger att man talar om en kurva för hur något ändrar sig med frekvensen.
Det kan vara distorsionens frekvensgång, grundtonens frekvensgång (alltså tonkurvan) eller impedansens frekvensgång. Eller något annat.
Att bara säga "frekvensgång" blir nonsens. Det bör undvikas. Menar man tonkurva så är det bättre att säga det.
Vh, iö
Nej alltså, nomenklaturen är vedertagen och det spelar väldigt liten roll vad en eller några enskilda individer tycker om saken; tyckandet blir rent nonsens.
Morello skrev:av Morello » 2006-10-04, 10:23
Tycker det blir helknasigt om alla ska sitta i sin stuga och konstruera ny nomenklatur som strider mot gängse standard.
Frekvensgång motsvarar beloppet av systemets överföringsfunktion och frekvenssvar motsvarar överföringsfunktionen. Frekvenssvaret kan åskådliggöras grafisk medelst tex. bodediagram eller nykvistdiagram.
Allt detta finns nedpräntat i tusentals vetenskapliga verk.
Exempel på referens är "signaler och system", prof. em. Anders Svärdström.
Redan 2006 var detta utrett här i kanalen!
Piotr skrev:Nip.. bra fart där, i högform känner jag.
Ett par tips i all välmening..
1) Håll antal ämnen till ett minimum i inläggen. Det känns som du skulle behöva flera trådar till att prata om allt det du tagit upp i de två senaste inläggen.
2) Fundera på vad "bättre" betyder för dig. Dvs. bättre rent subjektivt.. "fan den här låten rockar fetare än någonsin med min nya DAC".. eller, "det här är bättre, jag hör ingen skillnad på en ursprungssignal och samma signal som passerat en "mastering grade ADC" och min nya DAC.
petersteindl skrev:Morello skrev:av Morello » 2006-10-04, 10:23
Tycker det blir helknasigt om alla ska sitta i sin stuga och konstruera ny nomenklatur som strider mot gängse standard.
Frekvensgång motsvarar beloppet av systemets överföringsfunktion och frekvenssvar motsvarar överföringsfunktionen. Frekvenssvaret kan åskådliggöras grafisk medelst tex. bodediagram eller nykvistdiagram.
Allt detta finns nedpräntat i tusentals vetenskapliga verk.
Exempel på referens är "signaler och system", prof. em. Anders Svärdström.
Redan 2006 var detta utrett här i kanalen!
Om man tar det engelska uttrycket Frequency response, vill du översätta det med frekvensgång eller frekvenssvar?
petersteindl skrev:Om man utgår från engelskans Frequency response, så är det det kvantitativa måttet på utgående spektrum hos ett system som svar på ett stimulus. Det är ett mått på amplituden och fasen hos utsignalen som funktion av frekvens i jämförelse med insignalen.
Om en sinuston med given frekvens är insignal till ett system så kommer ett linjärt system svara med samma frekvens med en viss amplitud och en viss fasvinkel relativt ingångssignalen. Så är exempelvis inte fallet hos system som inte är minimum fas d v s de flesta högtalare.
Det finns därför villkor för att detta med Frequency response skall gälla. Systemet måste vara linjärt och tidsinvariant. Då finns enkelt samband mellan fas och amplitud. Det blir då enkelt att uttrycka Frequency response i Bode diagram.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster