Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:I princip alla som lyssnar mest på radio genom t.ex. Tivoli lyssnar på mono.och det blir då 1 kanal genom 1 högtalare.
Morello skrev:I övrigt tror jag frågan är solklar för alla.
IngOehman skrev:Frågan om antal kanaler och den om kvalitet för en enskild signalväg är vidt skiljda. Svartvita tumregel svar i stil med satsa allt på det ena och inget på det andra, missar därför målet, missar att antalet kanaler faktiskt är en sorts kvalitet.
mrGaskill skrev:Med risk för att tjafsa och påtvingas mono, så vill jag bara påpeka att det finns väldigt mycket material med främst 5.1 surround. Dataspel, filmer på bluray och dvd, tv-sändningar och dylikt. Så det finns ju mycket mer man kan göra med en anläggning än att lyssna på musik. Tack? Ingen orsak.
mrGaskill skrev:Jag håller med om att se film i stereo kan vara att föredra ibland. Det kan vara bökigt att få till surroundljud. Dels själva installationen av högtalare som ska sitta rätt och dels att vissa filmer har lite risigt och lamt ljud i de bakre kanalerna.Men det är bra att ha de gånger det kan ge en trevlig upplevelse.
Bra att ha-grejor.
Emanuelgbg skrev:Hur är det med NAD 390DD? Den går att få med båda hdmi in och ut via instickskort men om den gör det du säger paa vet jag inte. Får läsa på lite.
Finns några få Dacar som har hdmi in men de är inte många de heller.
Morello skrev:Plockade upp en ruggigt bra DVD med Billy Idol i lördags![]()
Lyssnade tvåkanaligt medeslt en laptop.
Ljudkvaliteten var inte tipp-topp, men inte helkass heller.
Emanuelgbg skrev:Hur är det med NAD 390DD? Den går att få med båda hdmi in och ut via instickskort men om den gör det du säger paa vet jag inte. Får läsa på lite.
Finns några få Dacar som har hdmi in men de är inte många de heller.
Bill50x skrev:Morello skrev:Plockade upp en ruggigt bra DVD med Billy Idol i lördags![]()
Lyssnade tvåkanaligt medeslt en laptop.
Ljudkvaliteten var inte tipp-topp, men inte helkass heller.
Billy Idol.... Det enda som kan vara ruggigt bra med honom är väl ljudkvaliteten... men den var ju inte på topp. Vad var det som var så bra? OK att White Wedding är en schysst låt, men sedan?
/ B
KarlXII skrev:Var höll du till på 80-talet? Berwaldhallen?
paa skrev:Det borde finnas en marknad för tvåkanals försteg som kan avkoda ljudet från HDMI och skicka bilden vidare till projektor eller TV-mottagare, men jag kan inte hitta några varken några försteg eller integrerade tvåkanalare som kan detta.
Morello skrev:paa skrev:Det borde finnas en marknad för tvåkanals försteg som kan avkoda ljudet från HDMI och skicka bilden vidare till projektor eller TV-mottagare, men jag kan inte hitta några varken några försteg eller integrerade tvåkanalare som kan detta.
Är det via HDMI man typiskt tar ljuddatat?
Eller plockar man det analogt från DVD-maskinen?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 20 gäster